Varning för bluff-SMS från Paketinfo

Permalänk

Känner mig lite mobbad här, inte från sweclockers, utan från paketinfo. Inte ett sms, trots en beställning torsdagskväll. Kommer väl som ett brev på posten på måndag. Alternativt för att det skickas som brev, inte paket.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Jag tillhör dom som också gått på denna nit, fast jag har bra koll på sådant här scam (tycker jag). Beställde även jag ett paket som skulle komma efter två dagar. Efter två dagar får jag detta sms, lite stressad just denna gång att sakerna ska levereras så tryckte jag vidare och la in alla uppgifter, fick error meddelandet, kollade då lite extra på sidan, ser att längst ner står om denna prenumation. Ringde direkt till min bank och spärrade kortet, inget har dragits. Men man får väl räkna med en massa skumma telefonsamtal (svarar aldrig på okända nummer) och spammail. Tycker dock att min gmail är bra på att plocka bort allt sådant.

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant. Igår kväll så gjorde jag en beställning från @Webhallen och nu på morgonen när jag vaknade så hade även jag ett sådant här SMS från "InfoSMS". Har självklart inte öppnat länken men jag blir nyfiken på om det är någon som listat ut hur dem sniffar fram denna information. Beställningen gjordes från en anonym arbetsdator på arbetsplatsen , skickas via Postnord och betalningen behandlas utav Klarna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Fick precis ett sms från InfoSMS har inte beställt något, så dem verkar skicka ut lite random också. Första gången jag får ett sånt bluff sms.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk

@Überklass: Exakt samma för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Intressant. Igår kväll så gjorde jag en beställning från @Webhallen och nu på morgonen när jag vaknade så hade även jag ett sådant här SMS från "InfoSMS". Har självklart inte öppnat länken men jag blir nyfiken på om det är någon som listat ut hur dem sniffar fram denna information. Beställningen gjordes från en anonym arbetsdator på arbetsplatsen , skickas via Postnord och betalningen behandlas utav Klarna.

För att försvåra lite så har även jag beställt från webhallen de senaste dagarna och jag har inte fått något mer sms. Använde klarna och postnord.

Jag har även beställt från inet och axminster (Storbritannien) senaste veckan utan att ha fått ett sms. Däremot har jag återigen fått uppleva att trots deras brister så är postnord överlägset DHL och UPS, i alla fall där jag bor. Jävla DHL.

Enda gången jag fått sms är när jag beställt från tyska amazon. Så jag skulle gissa att det är ganska slumpmässigt.

Permalänk
Medlem

Fick nedan nyss. Googlade och hittade denna tråd! Tack internet!

Skrivet av muut:

Fick ett sms idag jag med, avsändare "PAKETINF0" med följande text: "Det finns en uppdatering för din leverans med frakt-nummer PO-70284. Klicka här: ht tp://smplo .com/5bD"

Det smset blev borttaget direkt då jag vet att jag inte beställt något samt att jag sett denna tråden innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick precis ett SMS från DittPaket.
Med följande meddelande.
"Paketet kvarhållet på terminal:"
*länk*

Jag beställde en skärm från komplett i torsdag som skickades med postnord. (Jag har hämtat ut den).
Men det skulle vara intressant och veta vart dem får informationen ifrån.

Permalänk

Jag fick ett liknande sms. När jag följde länken så skulle jag betala 15kr i distributionsavgift samt 365kr var fjortonde dag i prenumerationsavgift för en programvara !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

Phishing SMS

Fick precis ett SMS med försök till phishing som likadant som de i denna tråd. Skriver här så att texten blir sökbar.

Avsändare: +44 7716 745399
Text: "Order med leveransID: 112359. Paketnr: SE352832 - Ej lamnat distributionsterminal. Folj din forsandelse: https://cutt.ly/lya90co ."

Så varning för phishing om någon ser något liknande. Kan vara värt att notera också att betalningen verkar skötas av något som påstås heta Yogasuma.care

Den faktiska hemsida yogasuma.com är tydligen medveten om detta och varnar för att det är bedrägeri det första dom gör ifall man kollar deras hemsida!

Permalänk
Medlem

@flundst: Kompletterande information, tittar man närmare påstås det inte längre vara att man ska betala för leverans av ett paket utan att man signar upp en prenumerationstjänst som förnyas för 648 kr/månad ifall man inte avbeställer inom 2 dagar. Betalningen sköts av något som heter yogabilling.net , det finns också något som heter yogasuma.care som ser ut att vara en ordentlig hemsida, kanske inblandad i det här kanske inte.

Permalänk
Medlem

@martak: Jag blev just nu lurad av detta. Jag var lite trött och agerade lite för hastigt. Jag har nu spärrat mitt kort och anmält en kortreklamation, är det något mera jag måste tänka på? Skulle få en bekräftelsemeddelande, men inget har kommit. Orolig att jag just nu ofrivilligt signade upp för någon dum prenumeration. Fick intrycket att det handlade om ett paket som var fast i distributions center och fraktkostnaden på 21 kr skulle betalas.

Fick precis en mail från fooddream.net,.. vet inte vad jag ska göra mer. Noterade också där jag skrev min address etc fanns det en klickbox med prenumeration på 95 kr om man inte säger upp innan 3 dagar vart 14 dag. Helt annan hemsida .. goeateasy.com .. vågar inte skriva till deras hemsida.. hjälp vad ska jag göra?

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Vill varna alla för dessa bluff-SMS från en avsändare som kallar sig för Paketinfo.
I SMS:et påstår avsändaren att du har ett paket som ej är skickat från "distribitionsterminal" ja stavningen är konstig.
Detta är en bluff som vill åt dina kontouppgifter, så klicka ej på länken.

Edit: Ibland vill de även att du ska betala 5 kronor för att få paket skickat, gör självklart ej detta.

Vad händer om man väl tryckt på länken men inte skrivit in några uppgifter?

Permalänk
Medlem

Nu är det jag som står med dumstruten på och lyckats i min iver för ett paket jag beställt trycka på länken i SMSet. Väl när jag var inne på länken insåg jag misstaget, har dock inte fyllt i något övh. De ville tydligen ha 13 kronor extra för frakten....
Vad kan man förvänta sig av nåt sånt här? Har ju inte uppgett nån info, men kan de ha installerat nåt (nån spyware tex) på mobilen bara genom att gå in på länken? Bör man göra en systemåterställning av mobilen, eller är det att dom vill ha ens kortnummer och adress osv?

De mesta sånt här bruka gå rätt in i min skräp-sms inkorg automatiskt.
Så en varning till andra är väl att det kanske är en ny våg på väg in med scammers, domänet för hemsidan jag togs till registrerades bara för nån månad sen.
Tyvärr var det t.om väldigt välskrivet SMS, inte de google-översättningarna man annars brukar se...

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Skrivet av L-stream:

Nu är det jag som står med dumstruten på och lyckats i min iver för ett paket jag beställt trycka på länken i SMSet. Väl när jag var inne på länken insåg jag misstaget, har dock inte fyllt i något övh. De ville tydligen ha 13 kronor extra för frakten....
Vad kan man förvänta sig av nåt sånt här? Har ju inte uppgett nån info, men kan de ha installerat nåt (nån spyware tex) på mobilen bara genom att gå in på länken? Bör man göra en systemåterställning av mobilen, eller är det att dom vill ha ens kortnummer och adress osv?

Det troliga är att de vill åt kortnummer så att de kan tömma ditt kort.

Om det skulle gå att installera virus eller liknande genom att bara öppna en sida, är det ett allvarligt säkerhetshål i webbläsaren. Om en elaking skapar en sida som utnyttjar ett sådant säkerhetshål, är det förmodligen någon som rapporterar sidan till tillverkarna av de vanligaste webbläsarna och sedan kommer det snabbt en uppdatering. Jag skulle inte oroa mig, förutsatt att webbläsaren är uppdaterad.

Skrivet av L-stream:

Så en varning till andra är väl att det kanske är en ny våg på väg in med scammers, domänet för hemsidan jag togs till registrerades bara för nån månad sen.

Är det inte så att polisen stänger ner skurkarnas sidor? I så fall tvingas de väl skaffa nya domännamn hela tiden? Inte konstigt att det är ett nytt domännamn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Är det inte så att polisen stänger ner skurkarnas sidor? I så fall tvingas de väl skaffa nya domännamn hela tiden? Inte konstigt att det är ett nytt domännamn.

Polisen prioriterar tyvärr inte dessa ärenden.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det troliga är att de vill åt kortnummer så att de kan tömma ditt kort.

Om det skulle gå att installera virus eller liknande genom att bara öppna en sida, är det ett allvarligt säkerhetshål i webbläsaren. Om en elaking skapar en sida som utnyttjar ett sådant säkerhetshål, är det förmodligen någon som rapporterar sidan till tillverkarna av de vanligaste webbläsarna och sedan kommer det snabbt en uppdatering. Jag skulle inte oroa mig, förutsatt att webbläsaren är uppdaterad.Är det inte så att polisen stänger ner skurkarnas sidor? I så fall tvingas de väl skaffa nya domännamn hela tiden? Inte konstigt att det är ett nytt domännamn.

Tack för svaret!
Nä det är säkert som du säger att det borde fastnat i webbläsaren då. Har gjort ett par gratis-scanningar med avg å kasperskys utan att hitta nåt. Men blir ju lite orolig om de skulle kunna komma över BankID å koder till det.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

Fick också ett likande sms idag..

Stod såhär i sms:er

”Paket: SE1357287300 skickas inte vidare. Spåra ditt paket: http://bit.ly/pactrk135”

De har missat att SE ska stå längst bak..

Visa signatur

8700k stock, Asus Rog Maximus X Wifi, 32gb Team Delta rgb 3200mhz, Asus Strix 1080ti oc, Samsung Evo 850 500gb, Samsung Evo m.2 960 500gb, EVGA G2 650W, Ekwb custom waterloop.

Permalänk
Skrivet av Jetset81:

Stod såhär i sms:er

”Paket: SE1357287300 skickas inte vidare. Spåra ditt paket: http://bit.ly/pactrk135”

De har missat att SE ska stå längst bak..

Det är fler fel än så. Det ska börja med två bokstäver (dock inte en landskod), sedan nio siffror (men de har tio siffror) och så landskod på slutet.

Permalänk
Medlem

Jag fick ett bluff SMS idag:

"Hej Mare, leverans av paketnummer: SE-2458375 kräver din uppmärksamhet se mer via länken: n9f.me/kloKk"

Jag tog mig en titt på http://n9f.me/kloKk, men den sidan fungerar inte ens, så nu vet jag inte hur jag ska göra för att få mitt paketnummer levererat

Permalänk
Medlem

--
073-872 33 86
Ämne: YOURS
Hej, leverans av paketnummer: SE-2458375 kräver din uppmärksamhet se mer via länken: d.0s4p.com/BIuE4

------

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magi55:

--
073-872 33 86
Ämne: YOURS
Hej, leverans av paketnummer: SE-2458375 kräver din uppmärksamhet se mer via länken: d.0s4p.com/BIuE4

------

Jag tror jag har fått ditt paket. Fick exakt samma som dig.
Vem av oss ska hämta ut det?

Permalänk
Medlem

Undrar hur de kan fejka mobil nummret? Eller kapar de mobilnummer? Rätt ofta är det svenska mobil nummer och kollar man lite så är det tex nummer till pensionär i Överkalixi. Kan man fejka så att SMS:et ser ut att komma nån annanstans ifrån?

Visa signatur

Server: Dell PowerEdge T610 - 2x Xeon E5620 / 16 GB ECC
Perc 6/i - 8x SATA-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomSH:

Undrar hur de kan fejka mobil nummret? Eller kapar de mobilnummer? Rätt ofta är det svenska mobil nummer och kollar man lite så är det tex nummer till pensionär i Överkalixi. Kan man fejka så att SMS:et ser ut att komma nån annanstans ifrån?

Verkar vara så att de som klickar på länkarna får en app installerad på telefonen som sedan skickar SMS vidare till andra telefonnummer.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

känner mig utanför ,får aldrig bluff sms skickade

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

känner mig utanför ,får aldrig bluff sms skickade

Har fått flera stycken nyligen. Har inget större behov av dessa, så jag delar gärna med mig så här i juletid.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Har vällt in bluff-SMS för både mig och släktingar de senaste par dagarna...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

Skulle tro att jag får runt 5 per dag året runt snart, ca 300 spammail per dygn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Särimner:

Helvete, min fru fick sånt sms och hon i sin enfald klickade in sig på länken och uppgav sitt namn och adress. Sen kom hon till betalalternativ och valde mastercard men då tog det stopp. Dvs hon uppgav aldrig sitt kortnummer och säkerhetskod. Så hon kom till mig och jag blev förfärad eftersom jag har läst om just denna nyhet. Vad kan vi göra för att vi inte ska få betalningsanmärkningar eller annat helvetes skit?

Betalningsanmärkning kan du bara få om företaget gjort en anmälan till kronofogden och de sedan gjort bedömningen att fordran är riktig.. Det kommer aldrig hända i ett sånt här fall.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Betalningsanmärkning kan du bara få om företaget gjort en anmälan till kronofogden och de sedan gjort bedömningen att fordran är riktig.. Det kommer aldrig hända i ett sånt här fall.

Kronofogden har inget att göra med betalningsanmärkningar. En betalningsanmärkning får man av ett kreditupplysningsföretag för att de av någon anledning bedömer ens kreditvärdighet att vara påverkad, där en av anledningarna kan vara förelägganden hos kronofogden.