Dualboot installation Kali Linux/Win10 - svart ruta vid installation

Permalänk
Medlem

Dualboot installation Kali Linux/Win10 - svart ruta vid installation

Hej

Har stött på ett problem då jag försöker installera Kali Linux på en HP-laptop som redan kör Win10 Home.
Har frigjort utrymme från Win-systemdisken och kört igång en Kali Live (enligt deras installationsinstruktion) som jag kör via ett USB. Den startar upp fint och allt ser bra ut men då jag ska påbörja själva installationen av operativet efter att ha valt alternativen "graphical install" och "install" så kommer bara en helt svart ruta upp. Någon som känner till vad det kan bero på?

Har Googlat men inte funnit speciellt mycket info. Något enstaka tips från nån drabbad men inget som löst det hela.
Se länk: https://i.stack.imgur.com/6WJRr.jpg

Permalänk
Medlem

Har forskat lite mer om detta på egen hand och stött på några som haft samma problem. De verkar ha löst problemet genom att aktivera "legacy boot" och inaktivera "secure boot" i BIOS/UEFI.
Secure boot har jag också inaktiverat, annars kunde jag inte boota från USB-stickan. Men alternativet angående legacy boot finns inte i min HP-UEFI. Har googlat och det verkar helt enkelt vara borttaget. Så hur jag kommer runt detta verkar svårt. Får kanske leta en annan distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theAvs:

Hej

Har stött på ett problem då jag försöker installera Kali Linux på en HP-laptop som redan kör Win10 Home.
Har frigjort utrymme från Win-systemdisken och kört igång en Kali Live (enligt deras installationsinstruktion) som jag kör via ett USB. Den startar upp fint och allt ser bra ut men då jag ska påbörja själva installationen av operativet efter att ha valt alternativen "graphical install" och "install" så kommer bara en helt svart ruta upp. Någon som känner till vad det kan bero på?

Har Googlat men inte funnit speciellt mycket info. Något enstaka tips från nån drabbad men inget som löst det hela.
Se länk: https://i.stack.imgur.com/6WJRr.jpg

Jag trode man bara körde Kali live ifrån USB, men det verka gå att installera också.

Har du följt denna guide?
Du ska starta datorn med live version av Kali.

https://www.kali.org/docs/installation/dual-boot-kali-with-wi...

Nyfiken, vad ska du göra med Kali ?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Om det är primärt dom inbyggda verktygen du är ute efter att nyttja så kan du ju annars bara köra det genom WSL, finns i windows store

Permalänk
Medlem
Skrivet av theAvs:

Har forskat lite mer om detta på egen hand och stött på några som haft samma problem. De verkar ha löst problemet genom att aktivera "legacy boot" och inaktivera "secure boot" i BIOS/UEFI.
Secure boot har jag också inaktiverat, annars kunde jag inte boota från USB-stickan. Men alternativet angående legacy boot finns inte i min HP-UEFI. Har googlat och det verkar helt enkelt vara borttaget. Så hur jag kommer runt detta verkar svårt. Får kanske leta en annan distribution.

Jag tror att den viktiga delen är att inaktivera secure boot om det är aktivt, sedan ska det vara att boota som vanligt. Jag har haft liknande problem pga secure boot.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ha legacy boot. Det bör funka utmärkt med UEFI-boot. Problemet är något helt annat, vad vet jag inte dock. Ser eventuellt mer ut som att något krashar med deras installationsprogram, testa icke-grafisk installation.

Kali linux är en konstig dist att börja med om du är nybörjare. Jag rekommenderar att du testar Manjaro istället, lycka till.

Permalänk

Har du prövat flasha om stickan?
Kan vara lite segt med kali först med dualboot

Permalänk
Skrivet av theAvs:

Hej

Har stött på ett problem då jag försöker installera Kali Linux på en HP-laptop som redan kör Win10 Home.
Har frigjort utrymme från Win-systemdisken och kört igång en Kali Live (enligt deras installationsinstruktion) som jag kör via ett USB. Den startar upp fint och allt ser bra ut men då jag ska påbörja själva installationen av operativet efter att ha valt alternativen "graphical install" och "install" så kommer bara en helt svart ruta upp. Någon som känner till vad det kan bero på?

Har Googlat men inte funnit speciellt mycket info. Något enstaka tips från nån drabbad men inget som löst det hela.
Se länk: https://i.stack.imgur.com/6WJRr.jpg

Hej
Jag hade exakt samma problem som du har. Jag har Kali Linux dual bootat på min Lenovo Yoga som kör windows10 normalt sätt.

Lösningen var i dual boot menyn när du sätter i din USB. Det ska finnas två nya alternativ som kommer upp. Om man tar den som är "fel" så kom den svarta rutan för mig. Testa det andra alternativet

Permalänk
Medlem

En kompetent bootloader som man installerar i Windows är: grub2win.