Hjälp i Excel, lageromsättning

Permalänk
Medlem

Hjälp i Excel, lageromsättning

Hej

Behöver hjälp med några formler i ett Exceldokument jag arbetar med för att få koll på vår lageromsättning. Har kommit till min begränsning av Excelkunskap så tar nu mer än gärna emot hjälp av er för att lösa de sista bitarna Har försökt definiera vad jag är ute efter nedan utifrån de gulmarkerade rutan i dokumentet. Även andra tips och tricks som jag missat tas gärna emot.

Dokument: Lageromsättning

Är extremt tacksam för all hjälp jag kan få! Trevlig söndag

1. Totalt antal kg i lager.
Hur mycket kg finns i lager idag som ej har lastats ut.

2. Antal Bigbags.
Hur många BB finns i lager just nu som ej har lastats ut.

3. Antal Sjöpallar
Hur många pallar (120x100) finns i lager just nu som ej har lastats ut.

4. Antal Eu-pallar
Hur många EU-pallar finns i lager just nu som ej har lastats ut.

5. Utplanerad volym.
Antalet kg, Eu-pallar, sjöpallar, bigbags som har ett datum för planerad utleverans men som ej gått iväg än.

6. Oplanerad volym.
Antalet kg, Eu-pallar, sjöpallar, bigbags som inte har ett datum för planerad utleverans.

7. Snitt dagar i lager
Hur länge ligger varje orderrad i lager innan utleverans

8. Snitt dagar i lager denna månaden
Hur länge har varje orderrad varit i lager denna månaden

Permalänk
Medlem

Du gör det fruktansvärt svårt för dig själv om du sparar siffra och enhet i samma cell. Om du separerar det så hade de flesta av dessa saker gått att lösa med SUM() eller SUMIF() funktioner.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Du menar ytterligare en kolumn för pallar, BB m.m och för att separera kvantitet och enhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingee:

Du menar ytterligare en kolumn för pallar, BB m.m och för att separera kvantitet och enhet?

Exakt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingee:

Du menar ytterligare en kolumn för pallar, BB m.m och för att separera kvantitet och enhet?

Eller skriv enhet i överskriftsraden som man brukar i Excel?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Eller skriv enhet i överskriftsraden som man brukar i Excel?

Hen har olika enheter för olika SKUs så det fungerar inte så bra i detta fallet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag tror han menar dels att du har värde + enhet i celler ( 200 kg) och dels att du har olika enheter i samma kolumn (EU-pall, bb och pallar 120x100).

Gör som så att du deklarerar innehållet i cellerna i den översta cellen, så istället för 'kvantitet' så skriver du 'kvantitet / kg' och har bara värden i kolumnens celler under.
Sen skulle jag säga att du ska skapa en till kolumn efter 'bigbags/pallar' kolumnen som heter 'antal' eller motsv och delar upp innehållet från cellerna ur 'bigbags/pallar' kolumnen i de två nya kolumnerna (underbart att skriva kolumn känner jag :). resulterar i en exempelrad:

kvantitet/kg | bigbags/pallar | antal | varor färdiga | planerad utlev | dagar i lager |
10033 | BB | 22 | datum | datum | 'siffra' |

Permalänk
Medlem

https://delafil.se/cf09a30c2e755086/Excel_lageroms%C3%A4ttnin...

Finns mail support dolt i kolumnerna om det är något som du vill ha ändrat.

Ska du lägga dit ny data så lägg dit de i kolumnerna C-G med samma utseende. Satte koden ned till rad 1000.

Såg att du inte lagt dit kodning för dagar och conditional formating så lade dit så det blir automatiskt på nedan om du behöver det:

https://delafil.se/deb45fb4c5ebbdf4/Excel_lageroms%C3%A4ttnin...

Oklart också om du vill ha "Snitt dagar i lager denna månad" baserat på när varorna blev färdiga eller när de hade "Planerad utleverans". Just nu är det baserade på "Varor färdiga".

Permalänk
Medlem

Fick det att fungera nu, tack för hjälpen!!