Bästa robotdammsugaren oavsett pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Ajaj, är det så alltså? Alla våra trösklar är ganska nymonterade och är standard från alla tillverkare som innerdörrar, sårhär ser den ut i profil :

http://img.bygghemma.se/pimages/fl__3e608f93-b7c8-47ef-bc51-67d3ef086f9f.jpg?auto=format,compress&w=414&h=414&dpr=2&q=30

Vi satte sådana trösklar för att det gjorde stor skillnad för ljudet.

Nej men du får testa såklart! Jag hoppas att jag har fel, och det kan ju variera beroende på hur tröskelns form ser ut också!
Men min uppfattning är att de 2 centimeter som Roborock marknadsför stämmer ganska bra överens med vad roboten klarar av

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Ajaj, är det så alltså? Alla våra trösklar är ganska nymonterade och är standard från alla tillverkare som innerdörrar, sårhär ser den ut i profil :

http://img.bygghemma.se/pimages/fl__3e608f93-b7c8-47ef-bc51-67d3ef086f9f.jpg?auto=format,compress&w=414&h=414&dpr=2&q=30

Vi satte sådana trösklar för att det gjorde stor skillnad för ljudet.

Har likadana trösklar i min lägenhet, och min s6 Pure gillade inte alls dom
Gjorde en lite lagom ful lösning, köpte nivå lister på Byggmax och gjorde små ramper vid trösklarna.
Så här ser det ut:

Fult men funkar!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Ajaj, är det så alltså? Alla våra trösklar är ganska nymonterade och är standard från alla tillverkare som innerdörrar, sårhär ser den ut i profil :

http://img.bygghemma.se/pimages/fl__3e608f93-b7c8-47ef-bc51-67d3ef086f9f.jpg?auto=format,compress&w=414&h=414&dpr=2&q=30

Vi satte sådana trösklar för att det gjorde stor skillnad för ljudet.

Ja, 2.5cm kommer inte gå. Det är verkligen precis så att min S5 Max klarar av 2 cm och det är bara ett ställe som den klarar det på.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Okay, kör först ett test men det är säkert som ni säger, det kommer inte funka även om detta är "standard" trösklar. Lösningen är att köpa kilfomade trälister och sätta på tröskeln, allt man vill är egentligen att knuffa roboten upp i framkanten och vad jag förstår behöver inlägget inte nå ända bak till hjulen som man kan se på Flutters bild.

Tröskeln vi har är något fasad så har vi tur räcker detta för att roboten ska ta sig in, men som sagt, troligen inte.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har nu kört första testet och kan konstatera att klarade av att ta sig över samtliga trösklar men tillbaka fixade den bara 1. Slängde jag dit en lös extralist som jag hade liggande så lyckades den dock. Troligen handlar det om att parketten som ligger här är något tunnare, här sitter mindre kvartslister. Jag tror att detta går att lösa genom att byta ut de lister som sitter där idag mot något som är större och gärna längre, det är dock en fin avvägning, den får inte vara för hög och den måste slutta. Mycket möjlig större kvartslist kan lösa problemet men det är inte självklart, får troligen köpa på mig ett par olika.

Det var ett av rummen som den helt hoppade över av någon anledning?

Nere till höger kan man se att den inte ens försöker komma in i rummet trotts att det bara har vanlig parkett här, det finns alltså inget där som borde avgränsa.

Har bara läst manualen flyktigt än så länge men så snart den hittat till det 6e rummet så är det dags att verkligen dela in dem på kartan så att man kan säga till den att ex städa enbart köket.

Imorgon blir det till att testa moppfunktionen och se hur bra den fungerar. Sprutar ni rengöringsmedel på golvet innan ni låter den köra?

För övrigt så uppfattar jag den som klart smartare än den NEATO Botvac 85 vi hade för en massa år sen. Vi försökte flera gånger att få den att fungera men blev aldrig riktigt nöjda. Den såldes till slut 2018 och det har taget ända tills nu innan vi vågat testa en ny.

På de 60 kvm den han med så fyllde den lådan kanske till 60%. Även om det såg mycket ut så ska man tänka på att den kör på platser där vi inte själva kör jätteofta, ex långt under sängar och byråer.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luthuur:

Verkar vara en djungel med robotdammsugare vilket jag märkt med tiden jag spanar åt detta håller. Många säger roborock och flera jag känner har någon av dess modeller

Har dock fått upp ögonen på en Viomi S9. Är det någon som har någon input om denna modell?

Vi köpte Viomi Alpha S9 nu i torsdags.
Har kört den ett par vändor nu och stor skillnad mot våran Xiaomi Robomop vad den nu heter.
Ingen flipperkula som kör vilse eller fastnar.

Så den gamla får sköta ovanvåningen som inte har så mycket grejer. 😅

Och självtömmaningen verkar ha fungerat fint alla gånger också.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Har nu inhandlat lister för de 3 trösklar roboten hade svårt för att ta sig över. Köpte 15 och 21 mm lister, får hoppas att de räcker.

Har även testat moppfunktionen och den verkar göra ett bra jobb faktiskt! Vi sprutar lite golvmedel på golvet innan vi låter roboten köra men det kan hända att det inte är nödvändigt.

Stor fördel jämfört med tidigare robot är att man nu kan säga till den att bara städa enstaka rum direkt i telefonen, väldigt smidigt!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

fick hem s7+ som jag kört ett par gånger och jämfört mot ecovacs t8 aivi+
den är sämre på att undvika saker och låter som satan när den åker över trösklar, men den tycks dock lära sig var den fastnar för andra gången fastnade den bara 1 gång jämfört med de 6 gånger den fastnade första städningen (ändrade inget mellan första och andra städningen) där den fastnade andra städningen var på ett ställe den inte fastnade första gången.
den är bättre när det gäller att moppa på parkett men inte på klinkers, dock är den mycket tystare när den moppar jämfört med t8 (låter inget extra)
jag gillar att det går att använda stationen utan påse och den har har klart smidigare borste som det inte alls fastnar så mycket skit i. jag tycker nog den tömmer bättre i station än t8+ där det kan fastna vid tömning när det är mycket damm.
Jag saknar kamera funktionen från t8 där man kan köra runt med den manuellt även när man inte är på plats, jag ska ta med den till klubben för att testa hur väl den fixar stora tomma utrymmen och mörka mattor som jag tycker varit roborocks akilleshäl på tidigare modeller.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har jobbat på att anpassa våra trösklar idag så att S7:an skulle ta sig lättare in och ut men tyvärr når vi inte hela vägen, den fastnar fortfarande i vissa rum där det är tunnare parkett och därmed högre tröskel. Jag har provat sätta olika lister i anslutning och slipat ner den befintliga listen men även om roboten lyckas ta sig upp på tröskeln så finns det en risk att den mer eller mindre fastnar. Det låter också väldigt mycket när den försöker ta sig över och en gissning är att roboten kommer slitas en hel del om vi kör vidare på detta. Dessutom känner jag att en automatiserad process inte ska behöva hjälp lite då och då för att komma in eller ut ur rummen.

Tyvärr har vi redan sålt den lägre modell av trösklar vi hade tidigare så alternativet nu är att köpa nya låga eller lämna tillbaka roboten. Anledningen till varför vi bytte till "normal" trösklar var på grund av ljud och ljus, det är en stor skillnad.

Ska Rororock fungera med normaltrösklar krävs det någon form av övergång vilket innebär att trösklarna blir rejält mycket bredare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Har jobbat på att anpassa våra trösklar idag så att S7:an skulle ta sig lättare in och ut men tyvärr når vi inte hela vägen, den fastnar fortfarande i vissa rum där det är tunnare parkett och därmed högre tröskel. Jag har provat sätta olika lister i anslutning och slipat ner den befintliga listen men även om roboten lyckas ta sig upp på tröskeln så finns det en risk att den mer eller mindre fastnar. Det låter också väldigt mycket när den försöker ta sig över och en gissning är att roboten kommer slitas en hel del om vi kör vidare på detta. Dessutom känner jag att en automatiserad process inte ska behöva hjälp lite då och då för att komma in eller ut ur rummen.

Tyvärr har vi redan sålt den lägre modell av trösklar vi hade tidigare så alternativet nu är att köpa nya låga eller lämna tillbaka roboten. Anledningen till varför vi bytte till "normal" trösklar var på grund av ljud och ljus, det är en stor skillnad.

Ska Rororock fungera med normaltrösklar krävs det någon form av övergång vilket innebär att trösklarna blir rejält mycket bredare.

jag kör 9mm eller 1.5mm ek "plankor" som är ett par cm breda, ofta räcker det att montera dessa på ena sidan av tröskeln.
har du ek parkett smälter det in rätt bra om man fäller in dom under dörrlisten och formar dom som en båge.
på nedre våningen orkade jag inte såga så där är mina raka, på övervåning ska jag dock forma dom.

annars går det ju byta hela tröskeln till en med klack, finns hur många lösningar som helt.
Hur mycket skiljer det mellan golven och hur brett är det mellan dom?

dom vanliga nivåskillnad lister i metall har aldrig fungerat bra för mig, den fastar 50% av gångerna och det ser skit fult ut enligt mitt tycke.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag kör 9mm eller 1.5mm ek "plankor" som är ett par cm breda, ofta räcker det att montera dessa på ena sidan av tröskeln.
har du ek parkett smälter det in rätt bra om man fäller in dom under dörrlisten och formar dom som en båge.
på nedre våningen orkade jag inte såga så där är mina raka, på övervåning ska jag dock forma dom.

annars går det ju byta hela tröskeln till en med klack, finns hur många lösningar som helt.
Hur mycket skiljer det mellan golven och hur brett är det mellan dom?

dom vanliga nivåskillnad lister i metall har aldrig fungerat bra för mig, den fastar 50% av gångerna och det ser skit fult ut enligt mitt tycke.

Har du någon bild du kan visa?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vi köpte Xiaomi Dreame D9 då den hade OK betyg i olika tester och var lite billigare.
Det är vår första så vi vill mest testa för att se vad en robotdammsugare kan göra.
Vi är VÄLDIGT nöjda!

Helt klart värt pengarna och ser inga behov av en uppgradering som det ser ut nu.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av densista:

Vi köpte Xiaomi Dreame D9 då den hade OK betyg i olika tester och var lite billigare.
Det är vår första så vi vill mest testa för att se vad en robotdammsugare kan göra.
Vi är VÄLDIGT nöjda!

Helt klart värt pengarna och ser inga behov av en uppgradering som det ser ut nu.

Vafan, visste inte att det fanns någon billigare än S6 Pure, fan skulle kanske köpt denna istället.
Aja är nöjd med min S6 Pure ändå så so far.
Frågan är vad skillnaden är mellan dessa två?
Högre sugkraft verkar den ha iallafall, men måste väl vara "sämre" på något

Edit: Kollade lite själv nu, verkar som skillnad är att S6 Pure kan köra längre (30min), låter mindre.
Dock har Dreame D9 bättre sug, 50% mer, samt billigare.
Källa: https://robot-vacuums.com/compare-roborock-s6-pure-vs-dreame-...

Fan man ska aldrig kolla upp grejer efter man köpt nått, tror inte jag orkar kludda med att lämna tillbaka den jag köpte på öppet köp, man får kanske inte ens det eftersom den är använd osv. Filtret behöver ju säkert bytas osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Vafan, visste inte att det fanns någon billigare än S6 Pure, fan skulle kanske köpt denna istället.
Aja är nöjd med min S6 Pure ändå så so far.
Frågan är vad skillnaden är mellan dessa två?
Högre sugkraft verkar den ha iallafall, men måste väl vara "sämre" på något

Edit: Kollade lite själv nu, verkar som skillnad är att S6 Pure kan köra längre (30min), låter mindre.
Dock har Dreame D9 bättre sug, 50% mer, samt billigare.
Källa: https://robot-vacuums.com/compare-roborock-s6-pure-vs-dreame-...

Fan man ska aldrig kolla upp grejer efter man köpt nått, tror inte jag orkar kludda med att lämna tillbaka den jag köpte på öppet köp, man får kanske inte ens det eftersom den är använd osv. Filtret behöver ju säkert bytas osv.

Det jag vet att Dreame fått kritik för är att man bara skall använda vatten vid moppning, inga medel mao.
Samt så kan man bara tömma den själv, går inte att ansluta till ngn form av station som sköter tömning automatiskt.

Dessa var inga saker vi brydde oss om så då fick det bli en sån.

Sorry för att spoila ditt köp-rus 😉

Permalänk
Medlem

Jag har kört på Neato sedan 2014 men är besviken på den befintliga, den fastnar på enkla hinder och gör inte särskilt rent samt att den saknar moppfunktion.

Vilken dammsugare är mest prisvärd idag? Har tittat på Ecovacs N8+ med tömningsstation men hittar ej filter, etc till den. Har även tittat på Dreame D9, den ser schysst ut för kostnaden.

Gav 5990 kr för den Neato D6 vi har idag och det är tyvärr den sista Neato jag köper, av 4 st genom åren så har 2 st bytts ut på garanti.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har kört på Neato sedan 2014 men är besviken på den befintliga, den fastnar på enkla hinder och gör inte särskilt rent samt att den saknar moppfunktion.

Vilken dammsugare är mest prisvärd idag? Har tittat på Ecovacs N8+ med tömningsstation men hittar ej filter, etc till den. Har även tittat på Dreame D9, den ser schysst ut för kostnaden.

Gav 5990 kr för den Neato D6 vi har idag och det är tyvärr den sista Neato jag köper, av 4 st genom åren så har 2 st bytts ut på garanti.

Mvh

Jag hade modellen innan Neato D6 och visst använde vi den ett par gångern men tillslut såldes den. De största problemen var :

- Hårfastnade mycket lätt i borstarna
- Man kunde inte bestämma att bara städa ett rum, det var helstädning varje gång
- Man kunde bara begränsa med magnettejp vilket fungerade sådär, inte jätte kul att lägga synligt dessutom runt mattor o liknande
- Stora problem att köra runt köksbordet med storlar

Det var många år sen vi sålde den och egentligen kände vi oss färdiga med robotdammsugare men så fick vi ett ryck nu. Det sades i forumet här att skillnaden inte skulle vara så stor men änsålänge är det en avsevärd skillnad. Alla problemen från föregående är lösta. Den är såklart inte perfekt men just nu känns det tillräkligt för att faktiskt bli en del av vår vardag.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Slipade mer på den mest problematiska tröskeln.

Nu är det inget som stoppar själva givaren, däremot kan den i vissa lägen fortfarande få lite problem när den är uppe på tröskeln men i de flesta fallen kan den köra rakt ut och rakt in.

Kommer troligen slipa till de andra trösklarna en aning också sen blir det till att lägga på hårdvax på dem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

För den som inte orkar köpa trösklar funkar det även med lite kartong o tejp 😄

https://ibb.co/vhnNR3F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Har du någon bild du kan visa?

tyvärr inte (är inte hemma)
tröskel du slipade ner kan du garanterat byta mot en tröskelplatta eller möjligen en med klack.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

tyvärr inte (är inte hemma)
tröskel du slipade ner kan du garanterat byta mot en tröskelplatta eller möjligen en med klack.

Faktiskt inte, har gjort lite tester nu och den nedslipade tröskeln stänger fortfarande ute ljuset och en hel del ljud. De enkla platta trösklarna är mycket, mycket tunnare, vi hade sådana tidigare och då blir det någon cm glipa vilket påverkar ljus och ljud läckage en hel del.

Just den tröskeln jag visade bilder på fick jag slipa ganska mycket eftersom golvet i det rummet är tunt. Nu i efterhand tycker jag dock att jag borde kunnat använda 21mm listen som i de andra rummen i stället för den mindre 15 mm listen, då hade jag sluppit slipa fullt så mycket. Men grejen var att när jag testade med 20mm listen så nådde inte "bumpern" över(även om manualen säger det), roboten ska kunna lyfta sig vilket den av någon anledning valde att inte göra i detta fallet.

Även de 2 andra trösklarna är nu slipade, där behövde jag inte slipa fullt så mycket eftersom jag använde 20 mm listen.

Vid test kan roboten ta sig in och ut klart lättare från samtliga rum. När den kör ut så kommer den dock först försöka rakt på med nedsänkta hjul vilket inte fungerar, efter det provar den lite tills den kommer över. Processen går klart snabbare nu.

Jag har tillfälligt monterat alla trösklar och lister för att se så att det håller måttet under par veckor, när det är fastställt så kommer det hårdvaxas.

Har hört att ett tips för att komma runt tröskelkrånglandet så kan man göra ett rum precis över tröskeln så att den aldrig städer där vilket låter som en bra idé

Det finns en nackdel såklart, även om roboten kommer över relativt enkelt så kommer de troligen slitas lite mer, inte minst hjulen. På något vis är detta en kompromiss som vi hoppas vi kan leva med.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Faktiskt inte, har gjort lite tester nu och den nedslipade tröskeln stänger fortfarande ute ljuset och en hel del ljud. De enkla platta trösklarna är mycket, mycket tunnare, vi hade sådana tidigare och då blir det någon cm glipa vilket påverkar ljus och ljud läckage en hel del.

Just den tröskeln jag visade bilder på fick jag slipa ganska mycket eftersom golvet i det rummet är tunt. Nu i efterhand tycker jag dock att jag borde kunnat använda 21mm listen som i de andra rummen i stället för den mindre 15 mm listen, då hade jag sluppit slipa fullt så mycket. Men grejen var att när jag testade med 20mm listen så nådde inte "bumpern" över(även om manualen säger det), roboten ska kunna lyfta sig vilket den av någon anledning valde att inte göra i detta fallet.

Även de 2 andra trösklarna är nu slipade, där behövde jag inte slipa fullt så mycket eftersom jag använde 20 mm listen.

Vid test kan roboten ta sig in och ut klart lättare från samtliga rum. När den kör ut så kommer den dock först försöka rakt på med nedsänkta hjul vilket inte fungerar, efter det provar den lite tills den kommer över. Processen går klart snabbare nu.

Jag har tillfälligt monterat alla trösklar och lister för att se så att det håller måttet under par veckor, när det är fastställt så kommer det hårdvaxas.

Har hört att ett tips för att komma runt tröskelkrånglandet så kan man göra ett rum precis över tröskeln så att den aldrig städer där vilket låter som en bra idé

Det finns en nackdel såklart, även om roboten kommer över relativt enkelt så kommer de troligen slitas lite mer, inte minst hjulen. På något vis är detta en kompromiss som vi hoppas vi kan leva med.

Ok, något att tänka på dock, du ska vanligen ha en rätt ordentlig luftspalt under dörren för ventialtionen ska fungerar. Kolla ditt co2 värde så du fortfarande får ventilation i rummet om du minskat ner luftspalten.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Ok, något att tänka på dock, du ska vanligen ha en rätt ordentlig luftspalt under dörren för ventialtionen ska fungerar. Kolla ditt co2 värde så du fortfarande får ventilation i rummet om du minskat ner luftspalten.

Bra tanke! Men jag har inte gjort luftspalterna mindre, snarare tvärtom eftersom jag slipat på dem. Men samtidigt så har jag dörr dämpning så de stannar typ 5 mm från karmen vilket ger en tillräkligt glipa.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ni som har haft Roborock;

Har ni undersökt hur mycket data skitet skickar och ifall den sitter och samlar information?

Vill köpa en, men har ingen lust att ge gratis info till kineserna.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kört min Ecovacs T9+ nu.
En hårdvara som man tror på, hade problem med appen och den var nästan på väg tillbaka då jag märkte att appen endast fungerade som den skulle i porträtt läge på min padda, landscape gav diverse underligheter och mystifikationer.
Hårdvara bra, app kan de jobba en stund till med.

Rätt nöjd ändå totalt sätt.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk

Vilken prisklass måste man gå upp i, eller har alla robotdammsugare inbyggd brandvarnare om det skulle bli kortis i batteriet/maskinen så det börjar brinna?

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter av iRobot Roomba j7+

Nu har ju TS redan köpt sin dammsugare men jag tänkte ändå dela mina erfarenheter här av iRobots senaste modell Roomba j7+. Japp, jag har läst inledningen av denna tråd och hela tråden om den upplevelse @YamahaDGX630 hade av sin S9+.

För knappt ett år sedan hade jag möjligheten att låna hem en Roomba i7+ en vecka på prov. Gillade den och påbörjade resan mot att skaffa en egen robotdammsugare. I och med testet av i7+ bestämde jag mig för att en tömningsstation var mer eller mindre ett krav. Det kommer vara jag som sköter om maskinen och jag ogillar verkligen att tömma behållaren i dammsugaren, tycker att det dammar osv. Att göra rent borstarna under varannan vecka och byta påse efter ett par månader räcker.

Att i7 "bumpade" emot saker var en nackdel men inget jag upplevde som avgörande. Fick även chansen att testa en Electrolux Pure i9.2 under ett par veckor. Laser- och kamerabaserad navigation, kändes som att den var lite snällare mot omgivningen än Roomban. Men den var livrädd för våra ryamattor, vi har tre Madison-mattor från Mio i olika storlekar. Enligt specifikationen är de 35 mm tjocka men när de ligger på golvet är de mer 25-30 mm höga. Electroluxen vägrade köra upp på dessa mattor.

Ovanstående erfarenhet blev för mig något att verkligen undersöka innan jag skaffade en modell med LIDAR-baserad navigation. Läste en hel del om Roborock-ägare med liknande problem där man tejpar över trappsensorn. Kändes inte som en bra idé med tanke på att vi har en trapp ner till källaren... Jag är heller inte särskilt förtjust i Xiaomi/Roborock som företag, men det är mer ett argument på det personliga planet.

Fick upp ögonen för Deebot T9+ och möjligheten att helt kort testa den betydligt enklare Ozmo 950 hemma. Tänkte att om 950 går upp på våra mattor kommer även T9+ göra det och mattorna var inget problem. Detta var i augusti och det var då ont om bra info online gällande T9+ - fanns en del tester men flera kändes mest som okritiska hyllningar. Gillade själv inte appen och läste om en del som hade stora problem med appen (ex. gjorde Ljud & Bild ett test där de hade stora mjukvarurelaterade problem).

Mopp eller ej? För vår del blev mopp inget krav, jag vill inte sköta om moppdelen på dammsugaren helt enkelt. Moppar hellre förhand då och då.

I månadsskiftet augusti/september kom info om den nya Roomban, j7+. Snyggare tömningsstation och framåtriktad kamera för att upptäcka och undvika vissa specifika hinder. Mest omskrivet var hundbajs. Inget problem hemma då vi saknar hund och vår katt gör sina behov utomhus. Men den undviker även sladdar av alla de slag och sedan köp har den börjat undvika skor och strumpor. Det funkar! Den har aldrig tuggat i sig en laddkabel som lämnats på golvet. Eller ett skosnöre. Eller sladd till en golvlampa eller liknande.

Det blev alltså ett köp av en j7+ så fort den kom till Sverige och nu har den tuffat på här hemma i ungefär två och en halv månad. Mer eller mindre problemfritt. Den envisades med att fastna under en soffa som undertill är lägre i framkant än bakkant och som dessutom står på en av den tjocka ryamattorna, där kilar den fast sig när den kör mot soffans framkant. Löstes med en No go-zon. Navigerar väldigt bra mellan olika rum och sätter jag ner den i källaren tar det sekunder för den att identifiera var den är och sedan åka till det rum som ska städas.

Kör den emot saker? Ja, men inte så att de skadar något. Är den inne och trasslar runt under köksstolarna så bumpar den emot benen men jag tycker att det sker försiktigt. Den gör också vettiga vägval när den ska till specifika rum.

Den klarar ryamattorna galant och den städar bakom gardiner som hänger ner mot golvet, något de maskiner med laserbaserad navigation jag testat inte gjort. Lasern känner av gardinen som ett hinder medan Roomban kör på tills den känner av väggen bakom.

Angående diskussionen om att städa specifika rum eller allt varje gång. Kan inte tänka mig en robot som alltid kör allt. Dels behöver allt inte dammsugas tre gånger i vecka hos oss. Sedan är det rätt skönt att inte behöva få yngsta dottern att plocka upp allt på golvet inför varje städning. Att inte köra mer än vad som behövs sparar dessutom på batteriet.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Tänk på att många mattor, särskilt med lugg inte tål roterande borst, iallafall enligt tillverkarna.

Hade varit väldigt intressant att höra den jämförelse med en Roborock S7 elller liknande, du kanske ska "testa" en på öppet köp. Gillar du inte företaget så prova en utan kamera eller tejpa för den

Vi kör faktiskt moppningen en hel del på får S7, den presterande långt över förväntan! Det kommer bli klart mycket mer manuell moppning här hemma nu.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Har likadana trösklar i min lägenhet, och min s6 Pure gillade inte alls dom
Gjorde en lite lagom ful lösning, köpte nivå lister på Byggmax och gjorde små ramper vid trösklarna.
Så här ser det ut:
https://i.ibb.co/hX07qh0/IMG-20211113-122944.jpg
Fult men funkar!

Kan den köra över den utan problem?

Visa signatur

KJS - happy and smiling :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjs21:

Kan den köra över den utan problem?

Jepp helt utan bekymmer!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Väcker den här tråden då det känns onödigt att starta en ny.
Kikar lite lätt på en kommande robot till lägenheten, men slås av att dom flesta modellerna på marknaden är cirkel-formade. Inte D-formade som ex Neato och Electrolux Diton. Formen gör ju att den kommer åt lättare i hörnen obviously. Men finns det fler tillverkare som anammat D-designen? Päronen har en Neato D6 som fungerar helt ok, men läst att deras nyare fått blandat betyg. Nån som har erfarenhet av Electrolux i9 ex?
Annars är det väl Roborock som gäller?

Eller hur upplever ni som har Roborock, iRobot osv. att den klarar av hörn? Förstår inte överlag varför endast så få tillverkare envisas med cirkel-designade modeller.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X