Permalänk
Medlem

Macbook pro 13” 2012

Hej kära swec:are! Nu är det så att jag hittat en MB PRO 13 från mid 2012 med en i5 och 8GB ram för 1500kr lokalt. Oklart om det sitter en SSD i den så tänkte köpa en och sätta in ifall det inte sitter en redan. Ska enbart användas till lite surf och titta på youtube/Twitch.

Någon som sitter på lite erfarenhet om hur dessa funkar idag? Och om det är en hyfsad deal?

Visa signatur

Lyset är på men ingen är hemma.

Permalänk
Skrivet av Dejv:

Hej kära swec:are! Nu är det så att jag hittat en MB PRO 13 från mid 2012 med en i5 och 8GB ram för 1500kr lokalt. Oklart om det sitter en SSD i den så tänkte köpa en och sätta in ifall det inte sitter en redan. Ska enbart användas till lite surf och titta på youtube/Twitch.

Någon som sitter på lite erfarenhet om hur dessa funkar idag? Och om det är en hyfsad deal?

Det är en EOL modell, så du kommer inte kunna köra senaste macOS på den. 10.15 (Catalina) verkar vara det sista du kan installera utan fulhack. Den versionen verkar få säkerhetsuppdateringar åtminstone fram till september nästa år. Efter det går det ju också att installera Windows (med drivers via Bootcamp) eller Linux på de här maskinerna.

Om det är värt det? Med SSD är det fortfarande en trevlig maskin, helt i klass med exempelvis ThinkPads från samma period, men med överlägset bättre skärm än de hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är en EOL modell, så du kommer inte kunna köra senaste macOS på den. 10.15 (Catalina) verkar vara det sista du kan installera utan fulhack. Den versionen verkar få säkerhetsuppdateringar åtminstone fram till september nästa år. Efter det går det ju också att installera Windows (med drivers via Bootcamp) eller Linux på de här maskinerna.

Om det är värt det? Med SSD är det fortfarande en trevlig maskin, helt i klass med exempelvis ThinkPads från samma period, men med överlägset bättre skärm än de hade.

Petade i en SSD i den och har nu uppdaterat till senaste (Catalina som du sa) och jag är faktiskt överlag förvånad över hur pass bra allt flyter. Köpte mest denna som en instegs-MB då jag aldrig ägt en innan och det känns trevligt än så länge men fortfarande lite bråk med att vänja sig med macOS haha.. Skärmen och tangenbordet är by far dom sakerna jag gillar mest än så länge. Tangentbordet är verkligen mysigt om man jämför med många andra laptops.

Visa signatur

Lyset är på men ingen är hemma.

Permalänk
Medlem

De håller förvånansvärt bra. Kör fortfarande min 2014 mbp som soffdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sofam:

De håller förvånansvärt bra. Kör fortfarande min 2014 mbp som soffdator.

Ja det är förvånansvärt och kul att man kan kräma ur såpass mycket liv ur dom även när dom blir på ålderns höst.

Visa signatur

Lyset är på men ingen är hemma.

Permalänk
Medlem

Tror den duger gott å väl till det, SSD hjälper mycket.
Möjligtvis kan den tycka bättre om gamla goa H264 video formatet än moderna VP9 eller vad det nu är YouTube använder så då kan plugins som h264ify vara intressanta.
Twitch också kan du kolla via en lokal spelare (typ VLC) med hjälp av Streamlink

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Tror den duger gott å väl till det, SSD hjälper mycket.
Möjligtvis kan den tycka bättre om gamla goa H264 video formatet än moderna VP9 eller vad det nu är YouTube använder så då kan plugins som h264ify vara intressanta.
Twitch också kan du kolla via en lokal spelare (typ VLC) med hjälp av Streamlink

Suttit och kollat både YT och twitch nu ett tag och båda två flyter på väldigt fint! Någon som har erfarenhet av att köra deras appar istället för att titta i webläsaren? Vad som flyter på smidigast?

Visa signatur

Lyset är på men ingen är hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejv:

Suttit och kollat både YT och twitch nu ett tag och båda två flyter på väldigt fint! Någon som har erfarenhet av att köra deras appar istället för att titta i webläsaren? Vad som flyter på smidigast?

Jag använder streamlink för Twitch. Lägre CPU användning på mina datorer så lägre temperaturer och mindre fläkt på mina datorer. Använt Streamlink i många år nu, dock på Windows och ingen Mac

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag använder streamlink för Twitch. Lägre CPU användning på mina datorer så lägre temperaturer och mindre fläkt på mina datorer. Använt Streamlink i många år nu, dock på Windows och ingen Mac

Låter som något jag får kolla upp, låter helt klart intressant

Visa signatur

Lyset är på men ingen är hemma.

Permalänk

Kanske värt om det är en ssd i den. Annars blir det ju mer pengar för en gammal maskin med en dålig skärm