Permalänk
Medlem

Problem med minne/hårddiskar

Hej!

Uppgraderade min dator häromdagen med nytt moderkort och ny CPU men har nu i efterhand en del konstiga symptom.

Specs är följande:
Asus Rog Strix Z590-F
i7-11700KF
EVGA 3080 FTW3 Ultra
Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16Gb
Seasonic Focux PX650
Samsung 750 EVO 120GB (systemdisk)
Samsung 860 EVO 1TB (speldisk)

Har inte kunnat pröva mig fram ifall problemet uppstår i fler spel än BO:Cold War, men vad som händer är att spelet tappar texturer.
Det går bra att spela i typ en halv timme, sedan börjar texturerna tappas bort, för att efter en stund ladda in igen. Problemet blir mer och mer frekvent med tiden, och då jag prövade mig fram under gårdagen så hände detta ungefär var 10nde sekund efter en timmes spel. Noterade i resursövervakaren att varje gång spelet tappar texturerna så faller diskanvändningen till 0MB/s, för att sedan efter någon sekund skjuta i höjden, då texturerna laddas in igen. Får också ofta krascher med lite otydliga felkoder, men som oftast lutar åt minnesproblem.

Vid den senaste kraschen fick jag följande felmeddelande: Out of memory error. Your page file probably cannot grow any further, either because you are low on storage space, or because an upper limit has been set. Please try closing some programs before running Call of Duty: Black Ops Cold War. Detta efterföljdes av ett felemeddelande innehållande felkoder som inte gav något alls vid Googling. Värt att notera att denna krasch skedde i menyn, då RAM användingen inte låg i taket. Vid aktivt spelande så visar Afterburner på Memory Usage ungefär 15,5GB, men i menyn någonstans kring 13.

Har en gång även fått en bluescreen, WHEA Uncorrectable Error, men Windows Even Viewer hade ingen som helst info om att denna krasch över huvud taget skulle ha skett. Har också kraschat i AOE2 DE, och vill minnas att jag fick ett meddelande om att Memory could not be accessed.

Vad jag har prövat:
Memtest 86, alla 4 passes med 0 fel.
Intels Processor Diagnostic Tool, 0 fel
MSI Kombustor med CPU burner på för att säkerställa GPU samt att nätagget klarar jobbet, gick galant under 10 minuters test.
Prövade sedan kolla hur mina diskar mår, efter att ha sett att läshastighet droppar till 0 då texturerna tappas, och S.M.A.R.T värdena visar att alla diskar mår bra.
Crystal Disk Info visar däremot att systemdisken har health status 1%, eftersom Wear Leveling Count är nere på 1.

Har formaterat och kört in Windows i denna disk åtminstone 4 gånger, kanske 5, potentiellt problem?
Page file borde ju ligga på systemdisken, men varför slutar spelet läsa från en annan disk ifall systemdisken är dålig

Har naturligtvis prövat Scan and Repair på själva spelet också.

Min första tanke var RAM problem, men eftersom Memtest avklaras utan minsta problem så antar jag att felet ligger anannstans.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

När du spelar blir det varmt i burken vilket kan få minnena att koka över, det skulle du inte märka i ett memtest, då du måste få upp temperaturen riktigt högt från GPU.

Vad du kan testa är att sätta en fläkt mot minnena och se om det fixar problemet, om det gör det så får du ändra timings på minnena (eller bibehålla fläkten).

RAM-minnen är väldigt temperaturkänsliga.

Eventuellt byt chassi till ett mesh eller ändra om fläktarnas hastighet.

Spelar du väldigt krävande spel som käkar RAM-minne som bara den så kanske du borde köra 2x16GB istället. Använda pagefilen är ju inte att rekommendera vid spelande.

Du kan även prova strypa GPU så den inte tuggar fullt ös, kanske burken blir en aning svalare. Använder du 144Hz skärm så sätt gränsen på 145Hz eller använd G-/FreeSync.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

När du spelar blir det varmt i burken vilket kan få minnena att koka över, det skulle du inte märka i ett memtest, då du måste få upp temperaturen riktigt högt från GPU.

Vad du kan testa är att sätta en fläkt mot minnena och se om det fixar problemet, om det gör det så får du ändra timings på minnena (eller bibehålla fläkten).

RAM-minnen är väldigt temperaturkänsliga.

Eventuellt byt chassi till ett mesh eller ändra om fläktarnas hastighet.

Spelar du väldigt krävande spel som käkar RAM-minne som bara den så kanske du borde köra 2x16GB istället. Använda pagefilen är ju inte att rekommendera vid spelande.

Du kan även prova strypa GPU så den inte tuggar fullt ös, kanske burken blir en aning svalare. Använder du 144Hz skärm så sätt gränsen på 145Hz eller använd G-/FreeSync.

Kör min setup i ett Meshify 2, 3 120mm fläktar i fronten som blåser in, 1 i taket bak, och 1 bak som drar ur, plus en på min hyper 212 evo som skjuter igenom luften bakåt.

I praktiken så har jag ju 2 fläktar mot minnena, och rent spontant så känns inte värmen som ett problem, GPU ligger runt 70 i load och CPU kryper aldrig över 80, men hålls runt 70 oftast. Har tänkt handla en AIO kylare ändå, men mer för ljudnivån och estetiken än tempersturerna.

Har också 32gb kit som väntar, men tack vare Amazon så finns de minnena i fel land för tillfället. Varför krävd minnesmängd skulle öka med byte av CPU är dock konstigt, eftersom detts problem verkligen inte existerade innan.

Brukar ofta köra GPU med powerlimit 80%, just för att den är svalare, påverkar inte prestandan nämnvärt.

Kör alltså 165hz 1440p.

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova för skojsskull å köra minnena i non-xmp, se om det blir nån skillnad.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Du kan ju prova för skojsskull å köra minnena i non-xmp, se om det blir nån skillnad.

Kör minnena i 2133Mhz för tillfället, och prövade installera om hela spelet, men det är lika eller rentav värre
Nu droppar texturerna från den sekund jag startar spelet, håller på att bli galen.

Permalänk
Medlem

Prövade öka storleken på pagefile till 16gb för att se om det hjälper, men får fortfarande samma felmeddelande, dvs Out of memory error.

Något skumt är det, för spelet crasher som sagt oftast i menyn, där RAM ligger runt 13Gb, och verkligen inte borde slå i taket.

Ny bluescreen, försökte starta Warzone för att se ifall felet finns i Warzone också, eftersom jag spelade RDR2 utan problem i flera timmar igår, det spelet finns på samma disk som Warzone/MW och Cold War, men i Warzone kom jag inte förbi menyn förrän jag fick en bluescreen, WHEA Uncorrectable error igen. Återigen så fanns ingen som helst info om crashen i Windows egna loggar.

Försökte senare starta om datorn, men kunde inte för att något program gav följande meddelande: The instruction at 0x00007....referenced memory at 0x0000000.... The memory could not be read. Återigen låter det som ett RAM fel, men kan inte för mitt liv förstå varför detta skulle dyka upp på så udda tider.

Mera problem
Permalänk
Medlem

För att utesluta minnesproblem kan du prova köra med två utvalda stickor i slot A1,B1 med XMP, felar det så lägg de stickorna åt sidan och prova de andra två stickorna.

Här utesluter vi tjall med fyra stickor och kör bara två stickor varav vi även testar om det är fel på några av stickorna.

Sen tycker jag du ska använda det här programmet istället: https://www.hcidesign.com/memtest/download.html

Då kan du köra flera instanser samtidigt med tex 2GB allokering styck. (fyll inte hela minnesmängden för då krashar Windows, har du 16GB använd 14GB)

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

För att utesluta minnesproblem kan du prova köra med två utvalda stickor i slot A1,B1 med XMP, felar det så lägg de stickorna åt sidan och prova de andra två stickorna.

Här utesluter vi tjall med fyra stickor och kör bara två stickor varav vi även testar om det är fel på några av stickorna.

Sen tycker jag du ska använda det här programmet istället: https://www.hcidesign.com/memtest/download.html

Då kan du köra flera instanser samtidigt med tex 2GB allokering styck. (fyll inte hela minnesmängden för då krashar Windows, har du 16GB använd 14GB)

Har iofs bara två stickor, så kan inte riktigt ta bort någon och pröva, 8GB räcker inte för att ens starta spel, och har inga som helst problem i desktop miljö.

Vad jag däremot prövade var att formatera alla diskar igen, elmiminera systemdisken med Wear Leveling Count 1 ur spelet, och köra in Windows på min andra "spel ssd" och, till min förvåning så tappar spelet inte texturer längre, och kraschar inte med minnsproblem heller. Har fått en crash, men den relaterade enligt felkoderna till problem med spelfilernas integritet.

Blir väl att gå och handla en M.2 att ha som systemdisk, på tiden att ta steget in i framtiden ändå.

Prestandan är dock rätt dålig, otroligt dåligt flyt fastän FPS ligger kring 90-100 hela tiden, vet inte alls vad det beror på, eftersom inga värden är ens i närheten av sina maxgränser, men det kanske blir bättre när mitt 32Gb kit väl anländer nångång.

Misstänker att mina gamla RAM stickor helt enkelt blev flaskhalsen istället för CPU:n som agerade flaskhals förut, mins FPS steg med nästan 30 i genomsnitt efter bytet.