4G router tappar signal men inte telefonen

Permalänk
Medlem

4G router tappar signal men inte telefonen

Hoj,
Kortfattat, jag har en ZTE MF286D från Telia med deras mobila bredband Bredband Plus eller vad det heter (snabbaste, obegränsat surf osv) och det funkar bra när det funkar!

Men ibland får den nå tuppjuck och tappar anslutningen typ varannan minut under en tid, men det jag inte fattar är hur den kan ha problem när jag inte har det på mobilen? Jag har ju aldrig varit med om att mobila nätet inte fungerar där liksom? Har ju halebop där, så är ju telias nät också va? Så jag tänker att routern måste ju knasa till det på något sätt eller?

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Medlem

Går det att låsa routern mot ett specifikt frekvensband i dess inställningar? Kan vara så att den hoppar mellan olika frekvenser och det är då du tappar anslutning.

Permalänk
Rekordmedlem

Är du säker på att det är 4G anslutningen som strular och inte wifi ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är du säker på att det är 4G anslutningen som strular och inte wifi ?

Kör ethernet.

Skrivet av Haglund:

Går det att låsa routern mot ett specifikt frekvensband i dess inställningar? Kan vara så att den hoppar mellan olika frekvenser och det är då du tappar anslutning.

Hmm... Tror att detta är möjligt, kanske får testa mecka med det

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Medlem

Kolla även signalstyrkan där den står och om möjligt också om den växlar mellan olika 4G basstationer. Om den ligger "mitt emellan" signalstyrkemässigt kan den bli pingisbollen i en basstationsmatch. Ser den för många basstationer kan du också få problem, d.v.s. att du har en för bra mottagning från flera basstationer.

Jag har varit med om just detta med "för många basstationer" och det blev en del huvudbry med riktantenner och montering på en väl vald yttervägg för att komma tillrätta med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Kolla även signalstyrkan där den står och om möjligt också om den växlar mellan olika 4G basstationer. Om den ligger "mitt emellan" signalstyrkemässigt kan den bli pingisbollen i en basstationsmatch. Ser den för många basstationer kan du också få problem, d.v.s. att du har en för bra mottagning från flera basstationer.

Jag har varit med om just detta med "för många basstationer" och det blev en del huvudbry med riktantenner och montering på en väl vald yttervägg för att komma tillrätta med det.

Hmm, låter jobbigt, men kan det också variera typ beroende på belastning på nätet eller liknande? För som sagt så funkar det bra för det mesta förutom typ, vad det verkar som, en timme varje dag vars det tjorvar ett tag och sen blir det bra igen

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lain3n:

Hmm, låter jobbigt, men kan det också variera typ beroende på belastning på nätet eller liknande? För som sagt så funkar det bra för det mesta förutom typ, vad det verkar som, en timme varje dag vars det tjorvar ett tag och sen blir det bra igen

Ja allt radio använder samma medium och det har en ändlig kapacitet.
Har du koll på när det funkar bra och när det funkar sämre och kan se nått mönster ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja allt radio använder samma medium och det har en ändlig kapacitet.
Har du koll på när det funkar bra och när det funkar sämre och kan se nått mönster ?

Än så länge har det verkat tjorva varje dag kring 17-tiden, men får se under en längre tid, har ju just skaffat det.

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Skrivet av Lain3n:

Än så länge har det verkat tjorva varje dag kring 17-tiden, men får se under en längre tid, har ju just skaffat det.

Låter som dagtids härvan som kommer hem från jobbet och startar upp sina 4g apparater.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har samma bekymmer med likadan router fast vi har störst problem vid 11-tiden på förmiddagen men kan förekomma andra tider på dygnet också.

Jag har flera gånger pratat med Telia men de har ingen idé om vad felet kan vara.

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk
Medlem

Samma här, oerhört irriterande. Jobbar hemifrån, betydligt stabilare uppkoppling köra internetdelning till jobbdatorn via telefonen än att ansluta via routern. Därför tror jag bara pyttelite på att det har att göra med belastning.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk

Börja det nyligen?

Vad använder man för antenn/antenner?

Om de började nyligen kolla om ni behöver jag rsta bort snö från antennen om ni har riktantenn

Om ni använder den ev inbyggda i modemet kan det bero på snön dämpar signalen så den har lite halvdassig kontakt.
Telefonens antenn brukar generellt vara betydligt bättre än de inbyggda på modemen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

betydligt stabilare uppkoppling köra internetdelning till jobbdatorn via telefonen än att ansluta via routern.

Ja, eller hur? Man har ju också haft smartphone med mobilt nät i närmare 10 år, och man har ju egentligen aldrig märkt att mobilnätet krånglat?? (i stan)

Skrivet av Rouge of Darkness:

Telefonens antenn brukar generellt vara betydligt bättre än de inbyggda på modemen.

Verkligen?? Känns ju dock sjukt, den där mackapären är ju större och totalt dedikerad till att fånga upp signal, tänker jag...

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Skrivet av Lain3n:

Verkligen?? Känns ju dock sjukt, den där mackapären är ju större och totalt dedikerad till att fånga upp signal, tänker jag...

alla har telefoner och ska med överallt skulle de inte typ 99% av tiden fungera skulle alla telefonsuporten gå varm.

medans modemen ska stå uppställda på samma ställe i ungefär samma förhållanden konstant så inte lika höga krav på fexibilitet och möjlighet att ansluta extern antenn då den inte ska hivas runt till höger och vänster så då kan de få in mer vinst om de kan snåla in så mycket som möjligt på antennen.

troligtvis så är antennen invändigt en liten kort platt pinne på typ 5-10 cm max i skalet resten är kretskort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows