Vad har hänt med Chromecast?

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med Chromecast?

Har Chromecast uppdaterats?
Fått en extra meny i telefonen samt på min tv.

Och nu när barnen tittar på sina klipp kommer det upp reklamer som är 21 minuter långa.

Jag hör de skrika var femte minut att jag ska stänga av reklamen, innan var det inte så. Då var reklamen kanske 5-10 sekunder.

Nu är de på 3-25 minuter

Permalänk
Samsung Sverige

Vad är det du castar ifrån?

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

Det är samma sak för mig. Menyerna dök upp senaste veckan tror jag och jag upplever också att reklamen är mer och mer aggressiv nu.

Jag castar från en Xperia Z1 Compact ifall det nu spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

Det är tjänsten ni tittar på (youtube, netflix mfl) som har reklamen - inte chromecast i sig själv.

Permalänk
Medlem

Reklam har man väl inte via chromecast?
Har jag aldrig haft.

Som ovan skriver. Det är förmodligen tjänsten ni tittar på som har mer aggresig reklam nu runt jul.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Reklam har man väl inte via chromecast?
Har jag aldrig haft.

Som ovan skriver. Det är förmodligen tjänsten ni tittar på som har mer aggresig reklam nu runt jul.

Riktigt så enkelt är det nog inte.

Tidigare var det ju så att YouTube-appen i LG WebOS var reklamfri, så om jag castade ett klipp från mobilen, där jag såg reklam, till TV'n, så slapp jag reklam.

Så teknik/enhet spelar roll.

Sen har ju YouTube blivit i princip oanvändbart med 30-60 sekunder påtvingade reklamklipp där det tidigare var 5-10 sekunder som man kunde klicka bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Riktigt så enkelt är det nog inte.

Tidigare var det ju så att YouTube-appen i LG WebOS var reklamfri, så om jag castade ett klipp från mobilen, där jag såg reklam, till TV'n, så slapp jag reklam.

Så teknik/enhet spelar roll.

Sen har ju YouTube blivit i princip oanvändbart med 30-60 sekunder påtvingade reklamklipp där det tidigare var 5-10 sekunder som man kunde klicka bort.

Det har fortfarande ingenting med din chromecast att göra. Det är källan du kollar på som sänder reklam.

Att sen YouTube valt att börja spy ur sig reklam är väl för att försöka få folk till att köpa premium.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag gissade att det var så.

Det finns väl inget sätt att slippa YouTube reklamen? Jag har en Netgate router som kör pfSense och pfBlocker så jag slipper all reklam på datorerna med det verkare inte fungera för Chromecasten.

Permalänk
Medlem

Ah förlåt, kör endast Youtube via Chromecast. Ibland Disney+

Men den nya menyn dyker upp utan att jag kastar.

Reklamer är mer aggressiva nu ja, men barn relaterade innehåll får upp reklam för vuxna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Ah förlåt, kör endast Youtube via Chromecast. Ibland Disney+

Men den nya menyn dyker upp utan att jag kastar.

Reklamer är mer aggressiva nu ja, men barn relaterade innehåll får upp reklam för vuxna.

Jo reklamen på Youtube är helt insane och många ggr buggar appen och skip dyker inte upp om man inte pausar reklamen osv. Tror tyvärr det är delvis medvetet av dem för att pusha folk till premium, brukar gå i vågor men just nu är det extremt med 10-20min reklam om man inte får stopp på det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Ah förlåt, kör endast Youtube via Chromecast. Ibland Disney+

Men den nya menyn dyker upp utan att jag kastar.

Reklamer är mer aggressiva nu ja, men barn relaterade innehåll får upp reklam för vuxna.

Vad är det för meny?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag gissade att det var så.

Det finns väl inget sätt att slippa YouTube reklamen? Jag har en Netgate router som kör pfSense och pfBlocker så jag slipper all reklam på datorerna med det verkare inte fungera för Chromecasten.

Det enklaste sättet är väl att skaffa premium-abbonnemang för Youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad är det för meny?

Ser ungefär ut som Netflix, Disney+
Innan har det alltid varit en stillbild med klocka och datum

Permalänk

chromecast struntar i pfsense, piehole osv för den har egna dns:er... så därav kan man märka mer reklam i div appar och liknande än via dator/platta.
Går dock att lägga till lite regler i router oftast. Men... dom finansierar ju via reklam... som sweclockers t.ex.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag kollar ändå mest på YouTube från datorn och där slipper jag reklamen som tur är. Jag använder över huvud taget inte min Chromecast särskilt mycket och det lilla som jag använder den kan jag faktisk stå ut med reklamen.

Jag undrade mest ifall det finns någon enkel lösning på problemet som jag missat men det verkar inte vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag kollar ändå mest på YouTube från datorn och där slipper jag reklamen som tur är. Jag använder över huvud taget inte min Chromecast särskilt mycket och det lilla som jag använder den kan jag faktisk stå ut med reklamen.

Jag undrade mest ifall det finns någon enkel lösning på problemet som jag missat men det verkar inte vara så.

Jag har minskat det genom att köra pihole, static route på Google DNS till pihole och filtrerar dem, sedan blockar jag vissa adresser de konstant söker. Får en den delay på säg 5 sekunder ibland när jag startat YouTube filmer men avbrotten mitt i är nästan helt borta, ibland växlar de dock så man måste in och blocka andra adresser.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Musikälskare

Har aldrig haft reklam via chromecast, man blir rädd av att läsa detta då jag skyr reklam som pesten

Jag kör pi-hole på mitt lokala nätverk, kanske det som gör det?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ett tips om det är för mindre barn: använd YouTube Kids och casta från, ingen reklam 🙂

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kalle-anka:

Jag gissade att det var så.

Det finns väl inget sätt att slippa YouTube reklamen?

Betala för YouTube premium... Kostar en hundring eller nåt sånt i månaden som de flesta streamingtjänster.