Microsoft laddar Edge med ironiska kommentarer om Google Chrome

Permalänk
Melding Plague

Microsoft laddar Edge med ironiska kommentarer om Google Chrome

Det osar "I'm a PC"-reklam när Microsoft försöker avskräcka Edge-användare från att ladda hem Googles populära webbläsare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var ett tag sen jag slutade använda chrome faktiskt och jag måste säga jag gillar Edge, den är responsive och inte lika resurshungrig

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Osar lite EU-böter av det här tilltaget. Frågan är hur många idag som skulle ta MS's fud på allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Det var ett tag sen jag slutade använda chrome faktiskt och jag måste säga jag gillar Edge, den är responsive och inte lika resurshungrig

Använt Edge i 6 månader nu ungefär och känner som du. Finns inget direkt i Chrome jag saknar i Edge.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Spontant känner jag att chrome med sin tid i utveckling är mer mogen och utvecklad än Edge som MS anpassar efter sina behov och det är en fördel som microsoft försöker förminska. Visst, jag kan skippa chrome, men jag skippar fanimig Edge i samma veva då jag håller mig till firefox. Chrome eller Edge använder jag när något inte fungerar i FF.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Har använt edge i kanske 1 år och delar er andras åsikt om att det har varit en positiv upplevelse. Alla hemsidor funkar och laddar utan problem till skillnad från Firefox (tyvärr). Tar mycket mindre systemresurser än chrome och fungerar bättre än safari (imo) på Mac OS. Så nu kör jag edge i princip på alla enheter 👌

Permalänk
Medlem

Vem använder äns chrome numera? Det är Firefox som gäller.

Permalänk
Medlem

Brave ftw!

Permalänk
Medlem

chrome borde väll klassas som spyware, fast windows är ju inte mycket bättre

Permalänk
Medlem

Pest eller Kolera = Chrome eller Edge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazyking:

Brave ftw!

Jag har försökt byta till Brave flera gånger, men det faller varje gång på att det är bökigt att dela bokmärken, lösenord och historik mellan enheter. Tyvärr, för på pappret tycker jag mycket bättre om Brave.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Det var ett tag sen jag slutade använda chrome faktiskt och jag måste säga jag gillar Edge, den är responsive och inte lika resurshungrig

Har hoppat över till Edge nu med.
Kunde inte kolla på Live streamar från Youtube eller Twitch utan att det började ladda hela tiden.
För att inte tala om hur resurshungrig chrome är om man bara öppnar en till tab.
Min 5900x blev skogstokig om jag körde två livestreamar samtidigt.
Ända med Edge som jag skulle vilja ändra är att kunna ta bort "sök med bing" i högerklick menyn.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Inaktiv

Härligt, gärna mer irriterande bieffekter av ett operativsystem man måste betala för. Hade gärna betalat det tiodubbla för ett Windows som kan tituleras som ”färdigt” med allt vad som krävs för titeln.

Humor att samma företag pratar säkerhet när de måste bibehålla sina användare med irriterande popup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Pest eller Kolera = Chrome eller Edge

Vill du ha Google eller MS som "spionerar" på dig?

Edge inkluderar funktioner för att avbetala sina köp på vissa marknader så jag kan tänka mig att MS vill att folk använder den för att få mer insikt i vad folk köper. https://www.bbc.com/news/technology-59492429

Microsoft ska i alla fall göra det enklare att byta webbläsare https://www.theverge.com/2021/12/3/22815209/microsoft-windows...

Permalänk

Det borde vara olagligt och Microsoft har fått böter tidigare för Internet explorer. De kommer dock undan med att de har en sådan liten andel.
Angående Safari så körde jag det på pc för många år sedan för det var roligt, men jag upplevde inte pc versionen bättre än chrome så det blev mest för skoj.

Permalänk
Medlem

Edge med adguard tillägg från ms store och min hjärna är lugn från all reklam mm.

Permalänk
Medlem

Använde Edge på mobilen innan jag bytte till iPhone. Fungerade ok. Egentligen inget fel på den men så många är vana med Chrome att det krävs mer än bara vara i stort sett lika bra för att man ska byta. De skulle behövt byta ut Explorer mot Edge för 15 år sedan minst. Lite sent när de redan tappat alla.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Vem använder äns chrome numera? Det är Firefox som gäller.

Tycker firefox har blivit sämre detta år MEN det kanske är bara hos mig.

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EC87:

Tycker firefox har blivit sämre detta år MEN det kanske är bara hos mig.

Har använt Firefox i säkert 15 år och tycker inte det blivit sämre på några punkter, åtminstone på desktop. Allt fungerar och flyter på för mig. Mobilklienten har de lite att jobba på dock... Sen är det ju ett stort plus med deras syn på integritet och tracking. Det ska mycket till för att jag ska byta till Chrome eller Edge med tanke på deras inställning till det

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
DingDongerMcDongface

Det känns lite extra magstarkt med tanke på att Edge numera är Chromium-baserat, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det känns lite extra magstarkt med tanke på att Edge numera är Chromium-baserat, haha.

Ja, precis.
När Microsoft nu bytt strategi och bytt inkråmet i Edge till Chrome(ium) och följer några veckor efter så känns det ju snarast bara pinsamt att de låtsas som att de skulle vara mer moderna eller avsevärt bättre i något avseende.

Vissa skillnader finns absolut, man kan föredra det ena, det andra eller sky båda som pesten... men just detta trams lockar ju snarast bara fram skämskudden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag saknar fortfarande funktioner från Explorer i Edge, där man inte kan använda alla kopplingar i sharepoint. Ser fram emot att de börjar fungera.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av evil penguin:

Ja, precis.
När Microsoft nu bytt strategi och bytt inkråmet i Edge till Chrome(ium) och följer några veckor efter så känns det ju snarast bara pinsamt att de låtsas som att de skulle vara mer moderna eller avsevärt bättre i något avseende.

Vissa skillnader finns absolut, man kan föredra det ena, det andra eller sky båda som pesten... men just detta trams lockar ju snarast bara fram skämskudden.

Ja alltså jag har egentligen inget emot varken Chrome eller Edge rent funktionsmässigt, men det blir ju en duktigt fin självdiss

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll hur bra eller dåligt Chrome eller Edge är, det är oerhört barnsligt av Microsoft att skriva så här oavsett.

Permalänk
Medlem

Firefox all the way, har använt detta i tre år nu, saknar varken Google eller Microsofts spionprogram...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag kör Edge på Windows, Macos och iPadOS, fungerar klockrent och det är nog tamefasen den bästa webläsaren idag. Tycka vad man vill om Microsoft, men en bra webläsare har dom fått till.

Om ni vill ha inbyggd ganska effektiv ad-blocker så klicka i "strict" webtracking. Websidor kan inte ens se att du har en adblocket påslaget. Sen kan du lägga till uBlock Origin såklart, men den behövs knappt.

Glöm inte att vitlista "[*.]sweclockers.com" bara

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ytterligare en "gapa högst vilken webläsare som är bäst"-tråd

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

De blir alltmer desperata att hålla en kvar. Tyckte det var patetiskt nog att de bönar och ber en att ha kvar E*ge som standardwebbläsare när man försöker ändra det i inställningarna men Microsoft kunde alltså sänka sig ännu lägre.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Alltid märkligt när företag tar till såhär tarvliga försök till ändå halvseriös marknadsföring. Precis som när Samsung kört alla sina smutskastningar av Apple. De flesta uppfattar väl ändå den här typen av kampanjer som att företagen som gör dem inte har något vettigt att komma med och därför tar till dessa låga hittepåmdetoder? Man undrar ju vad det är för människor som godkänner denna typen av förslag. Fel fokus oavsett marknad eller företag imho, höj nivån!

Permalänk
Medlem

Microsoft Edgy...

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!