Valve visar sista prototyp av Steam Deck och skyddsfodral

Permalänk
Melding Plague

Valve visar sista prototyp av Steam Deck och skyddsfodral

Inför lanseringen av fickdatorn tillika spelkonsolen Steam Deck visar Valve vad som uppges vara den slutgiltiga versionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt att man får med ett fodral 🙂 Har bokat den med 256GB, om jag minns rätt är jag den andra "vågen" som får den levererad. Är fortfarande kluven på om jag verkligen ska genomföra köpet dock, har verkligen inget behov av en till portabel enhet utöver switchen. Men vill ha-begäret är onekligen starkt likförbannat.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Trevligt att man får med ett fodral 🙂 Har bokat den med 256GB, om jag minns rätt är jag den andra "vågen" som får den levererad. Är fortfarande kluven på om jag verkligen ska genomföra köpet dock, har verkligen inget behov av en till portabel enhet utöver switchen. Men vill ha-begäret är onekligen starkt likförbannat.

Fördelen med PC över Switch är ju frihet att spela vad man vill (och emulera), men kan absolut se att Switch kan räcka för många. Den är ju extremt mer portabel också

Permalänk
Medlem

som lägst 2 timmar batteritid bara, det är ju rätt så klent ?

Permalänk
Medlem

Ser fram emot leverans.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fördelen med PC över Switch är ju frihet att spela vad man vill (och emulera), men kan absolut se att Switch kan räcka för många. Den är ju extremt mer portabel också

Jo det håller jag helt med om, därav mitt intresse för den. 99% av spelen till switch är skit (tycker jag). Det är det portabla som jag egentligen inte behöver. Iofs är det jävligt trevligt när jag jobbar natt, det är en av få gånger som jag använder switchen i handheld, varvade Link's Awakening på det viset.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

som lägst 2 timmar batteritid bara, det är ju rätt så klent ?

Mjo, men jag skulle säga att det är ganska väntat med tanke på hårdvaran. Där var ju in tidigare artikel som återgav valves uttalande om att frame limiter gör stor skillnad för batteritiden. Men får helt enkelt själv möjligheten att avvägda mellan FPS, bildkvalité och bstteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Trevligt att man får med ett fodral 🙂 Har bokat den med 256GB, om jag minns rätt är jag den andra "vågen" som får den levererad. Är fortfarande kluven på om jag verkligen ska genomföra köpet dock, har verkligen inget behov av en till portabel enhet utöver switchen. Men vill ha-begäret är onekligen starkt likförbannat.

Den utan skrupler skulle säga att du bör köpa den oavsett, för om du inte vill, kan du sälja den för goda pengar på den desperata marknaden.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Den utan skrupler skulle säga att du bör köpa den oavsett, för om du inte vill, kan du sälja den för goda pengar på den desperata marknaden.

Hmm, tror du att efterfrågan blir så stor på den? Jag är lite tveksam till det, men jag har inte tagit tempen på hypen 😁

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Hmm, tror du att efterfrågan blir så stor på den? Jag är lite tveksam till det, men jag har inte tagit tempen på hypen 😁

Med tanke på att bristen på komponenter drabbar samtliga varor och produkter så skulle jag ta en kvalificerad gissning och säga att den går att sälja för minst samma pris som du köpte den för, även om du har testat den, här på sweCs marknad. Den kommer troligen gå för några tusenlappar extra på blocket/tradera.

Men som sagt, den utan skrupler.

Själv lät jag marknaden bestämma och sålde av min Valve Index för 2000 kr mer än jag köpte den för här på SweCs marknad när jag spelat klart Alyx och inte hade någon mer glädje av den, då det inte gick att få tag på den övh (vilket troligtvis var några tusenlappar mindre än vad jag hade kunnat få på blocket/tradera)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Ska Nintendo med dess Switch känna sig hotade nu...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Trevligt att man får med ett fodral 🙂 Har bokat den med 256GB, om jag minns rätt är jag den andra "vågen" som får den levererad. Är fortfarande kluven på om jag verkligen ska genomföra köpet dock, har verkligen inget behov av en till portabel enhet utöver switchen. Men vill ha-begäret är onekligen starkt likförbannat.

Du kan ju agera testpilot åt sweclockers med den
Blir nog inte svårt att sälja den sen om du vill.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ska Nintendo med dess Switch känna sig hotade nu...?

Lär säkerligen äta upp en hel del potentiella kunder eftersom den delvis huserar i samma segment (bärbar gaming).
Jag personligen var ju helt inställd på att köpa en Switch Pro så fort den lanserades, men så blev det bara en ny paneltyp (Switch OLED), och då la jag pengarna på en Steam Deck istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Avstängd

Jag oroar mig dock över vad för slags "spel" som kommer att utvecklas av Valve för att anamma teknologin inuti Steam Deck.

Är ju inget vidare "prestandamonster" eller "IMAX-upplösningsunder", så kommer vi att få se Nintendo-aktiga spel då utav Valve?

Half-Life/Portal/Left4Dead: Nintendo Graphics Edition?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag oroar mig dock över vad för slags "spel" som kommer att utvecklas av Valve för att anamma teknologin inuti Steam Deck.

Är ju inget vidare "prestandamonster" eller "IMAX-upplösningsunder", så kommer vi att få se Nintendo-aktiga spel då utav Valve?

Half-Life/Portal/Left4Dead: Nintendo Graphics Edition?

De har redan sagt att de inte kommer utveckla spel för Steam Deck, som mest så tror jag att de kanske fortsätter om vi har tur att utveckla spel över huvud taget till PC, men med valmöjlighet att sänka grafik så de fungerar på Steam Decks.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SypherZ:

De har redan sagt att de inte kommer utveckla spel för Steam Deck, som mest så tror jag att de kanske fortsätter om vi har tur att utveckla spel över huvud taget till PC, men med valmöjlighet att sänka grafik så de fungerar på Steam Decks.

Gött! Jag ser framemot Half-Life: Barney vilket jag starkt tror skulle bli deras nästa VR-spel och inom Half-Life-serien. Eller har det och dess rykten redan motbevisats? Har inte spelat klart Alyx själv så!

Varför då? Jo, för de har så mycket på sin sida:
- Barney, populär karaktär från Half-Life-serien
- Bokstaven B kan använda Beta från kärnfysik vilket är vad Half-Life-serien anammar (notera marknadsföringen av Alyx och bokstaven A)
- Vore en logisk uppföljning eftersom efter A kommer B i alfabetet fast det hela bara är ett sammanträffande inom kärnfysiken

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

För mig gick det inte att boka ”skiten” en hel vecka när de släpptes, hade problem med alla betalmetoder. Intresset svalna fort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megacrash:

Ska Nintendo med dess Switch känna sig hotade nu...?

Säkert några som köper eftersom de redan har stor steam spelbibliotek.

Utseendet är annars väldigt likt, min Switch väska ser nästan identisk ut

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

För mig gick det inte att boka ”skiten” en hel vecka när de släpptes, hade problem med alla betalmetoder. Intresset svalna fort

Nu slipper du iallafall köpa grisen i säcken

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

som lägst 2 timmar batteritid bara, det är ju rätt så klent ?

Visst är det så, samtidigt är det idag enkelt att ta med sig en batteribank om man vill kunna få ut några timmars spelande extra. Exempelvis har vi denna: https://www.clasohlson.com/se/Powerbank-USB-C-26800-mAh,-Clas...
Den bör kunna ladda upp en Steam Deck ganska exakt två gånger. Så med en sådan skulle du i värsta fall få iaf sex timmars spelande.

Dålig batteritid var ett större bekymmer bakåt i tiden då batteribanker antingen inte var tillgängliga eller extremt dyra. Om jag inte minns fel kostade väl de första över en tusenlapp trots väldigt begränsad kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Gött! Jag ser framemot Half-Life: Barney vilket jag starkt tror skulle bli deras nästa VR-spel och inom Half-Life-serien. Eller har det och dess rykten redan motbevisats? Har inte spelat klart Alyx själv så!

Det finns väl inte ens rykten om ett Barney-spel, eller har jag missat något? Det enda jag kan hitta om det är någon Reddit-tråd som argumenterar för varför Valve borde göra ett sånt spel, men inget om att de faktiskt jobbar på ett sånt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns väl inte ens rykten om ett Barney-spel, eller har jag missat något? Det enda jag kan hitta om det är någon Reddit-tråd som argumenterar för varför Valve borde göra ett sånt spel, men inget om att de faktiskt jobbar på ett sånt spel.

Klart det finns. Du läste precis rykten om det. Det är väl ungefär så det flesta rykten uppkommer.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Blir mer spänd efter ryktet om att Microsoft pillar på något likande bärbart.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag har bokat en 256GB varianten och från början var det december, sen ändrade det till februari och nu står det q1 🤨

Jag har egentligen noll behov av maskinen och spelar mest på min ps5a men är man prylnörd så är man.

Ser ändå fram emot att spela dark souls bärbart.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Gött! Jag ser framemot Half-Life: Barney vilket jag starkt tror skulle bli deras nästa VR-spel och inom Half-Life-serien. Eller har det och dess rykten redan motbevisats? Har inte spelat klart Alyx själv så!

Varför då? Jo, för de har så mycket på sin sida:
- Barney, populär karaktär från Half-Life-serien
- Bokstaven B kan använda Beta från kärnfysik vilket är vad Half-Life-serien anammar (notera marknadsföringen av Alyx och bokstaven A)
- Vore en logisk uppföljning eftersom efter A kommer B i alfabetet fast det hela bara är ett sammanträffande inom kärnfysiken

Det är möjligt, men att däremot hoppas att det kommer en uppföljare på det, typ Half Life: Combine är nog fullständigt orimligt.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorcgsdf:

Det är möjligt, men att däremot hoppas att det kommer en uppföljare på det, typ Half Life: Combine är nog fullständigt orimligt.

Om du menar C som i ABC, så blir det kanske Gamma istället, som är tredje bokstaven i grekiska alfabetet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Med tanke på att bristen på komponenter drabbar samtliga varor och produkter så skulle jag ta en kvalificerad gissning och säga att den går att sälja för minst samma pris som du köpte den för, även om du har testat den, här på sweCs marknad. Den kommer troligen gå för några tusenlappar extra på blocket/tradera.

Men som sagt, den utan skrupler.

Själv lät jag marknaden bestämma och sålde av min Valve Index för 2000 kr mer än jag köpte den för här på SweCs marknad när jag spelat klart Alyx och inte hade någon mer glädje av den, då det inte gick att få tag på den övh (vilket troligtvis var några tusenlappar mindre än vad jag hade kunnat få på blocket/tradera)

Visar det sig att pengarna tillbaka är möjligt om jag ångrar mig så köper jag nog!

Skrivet av SCORPIUS:

Du kan ju agera testpilot åt sweclockers med den
Blir nog inte svårt att sälja den sen om du vill.

Hoppas på det! Men någon testpilot vill jag inte vara 😁

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sorcgsdf:

Det är möjligt, men att däremot hoppas att det kommer en uppföljare på det, typ Half Life: Combine är nog fullständigt orimligt.

När senast gjorde Valve tre spel sammanhängande (uppföljare) i rad för samma spelserie?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Gött! Jag ser framemot Half-Life: Barney vilket jag starkt tror skulle bli deras nästa VR-spel och inom Half-Life-serien. Eller har det och dess rykten redan motbevisats? Har inte spelat klart Alyx själv så!

Varför då? Jo, för de har så mycket på sin sida:
- Barney, populär karaktär från Half-Life-serien
- Bokstaven B kan använda Beta från kärnfysik vilket är vad Half-Life-serien anammar (notera marknadsföringen av Alyx och bokstaven A)
- Vore en logisk uppföljning eftersom efter A kommer B i alfabetet fast det hela bara är ett sammanträffande inom kärnfysiken

Lite för långt till G/Gordon/Gamma tycker jag... hoppas de kör grekisk räkning i så fall (alfa, beta, gamma, delta, epsilon, ...)

Permalänk
Medlem

Så AMD har gjort en ny laptop APU för denna? Det är väldigt stort för APU marknaden framöver för de kanske slutar använda Vega en gång för alla.