Virtual Box - Windows XP

Permalänk
Medlem

Virtual Box - Windows XP

Har velat spela ett gammal spel jag har på Cd-rom som är från 98.
Jag kör med Windows 10 just nu och mountat skivan som iso men går inte att installera den.
Står något att det går inte köra appen och hitta en annan version.

Läste att om man "Disable driver signature enforcement" så brukar det gå bra, men det gjorde inte det.
Även testat med olika kompatibilitets läge.

Så fick en till tips med Virtual Box och Windows XP.

Första gången jag använder Virtual Box, så det jag har gjort är att lägga "Optical Drive" i "Controller: IDE" och mounta skivan.
Allt funkar i windows Xp men när jag försöker installera skivan, så får jag upp en ruta med "Ytterligare diskutrymme krävs".

När jag testat annat som att lägga till en hårddisk "VDI" och har skivan så får jag åtminstone upp spelets installations meny, men när jag klickar installera så står det att "Produkten kan inte installeras utan CD-ROM".

Vad gör jag för fel ?

Permalänk
Medlem

Låter ju som att du kommer vidare när du har den tillagd som en optical drive. Men hur mycket disk har du lagt till och vad är fria utrymmet?

Antar du testat att öka på disk utrymmet på maskinen?

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Avstängd

Inuti Windows XP, kan du kolla hur mycket diskutrymme du har under "My PC" / " Min dator".

Är det alltså en fysisk optisk enhet du försöker få igång i Virtual Box?

Jag vet inte om det kanske krånglar och vore enklare om du kunde gör en CD Image av skivan först som du sedan mountar i Optical Drive i Virtual Box? Då slipper du även nöta på skivan så mycket! Rekommenderar CloneCD för ändamålet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Låter ju som att du kommer vidare när du har den tillagd som en optical drive. Men hur mycket disk har du lagt till och vad är fria utrymmet?

Antar du testat att öka på disk utrymmet på maskinen?

Skrivet av AplAy:

Inuti Windows XP, kan du kolla hur mycket diskutrymme du har under "My PC" / " Min dator".

Är det alltså en fysisk optisk enhet du försöker få igång i Virtual Box?

Jag vet inte om det kanske krånglar och vore enklare om du kunde gör en CD Image av skivan först som du sedan mountar i Optical Drive i Virtual Box? Då slipper du även nöta på skivan så mycket! Rekommenderar CloneCD för ändamålet.

Det är ingen fysisk enhet jag försöker få igång, allt via virtual box med en iso fil.
I min lokala disk har jag installerat 125gb och har 123gb fri utrymme.
Däremot i Optical Drive, där jag har iso skivan så blir det automatisk lika stor som iso filen är, på 500mb och har därmed inget ledig utrymme.

Tror inte det går att lägga till utrymme på en optical drive.
Men däremot på hårdisken så finns gott om utrymme, så att den verkar bete sig som att optical drive försöker installera på optical drive och inte på den lokala disken ?

Permalänk
Medlem

Har du plockat bort ev enhet som du installerade xp från och annat som inte behövs i inställningarna för maskinen i virtualbox?

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snared:

Det är ingen fysisk enhet jag försöker få igång, allt via virtual box med en iso fil.
I min lokala disk har jag installerat 125gb och har 123gb fri utrymme.
Däremot i Optical Drive, där jag har iso skivan så blir det automatisk lika stor som iso filen är, på 500mb och har därmed inget ledig utrymme.

Tror inte det går att lägga till utrymme på en optical drive.
Men däremot på hårdisken så finns gott om utrymme, så att den verkar bete sig som att optical drive försöker installera på optical drive och inte på den lokala disken ?

Jag förstår. Spelet är alltså på en ISO-fil? Precis, en optical drive är en "inläsningsenhet" (för skivor) och INTE en "lagringsenhet".

Då bör det fungera som tänkt: virtuell optisk enhet med ISO-filen mounted och inuti Windows XP bör du kunna starta den och låtas installera på C:\. Är det volymetiketten för där Windows XP inuti din skapta Virtual Box-maskin är installerad? Alltså är systemdisken i Windows XP C:\?

Alternativt kan du kika inuti spelets ISO-fil och se om det finns någon Autorun.ini eller snarlik .ini-fil som kanske fått för sig att försöka initieras för felaktig volymenhet?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för filsystem i den virtuella datorn ? Har du fat32 så gör om och använd ntfs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snared:

Har velat spela ett gammal spel jag har på Cd-rom som är från 98.
Jag kör med Windows 10 just nu och mountat skivan som iso men går inte att installera den.
Står något att det går inte köra appen och hitta en annan version.

Läste att om man "Disable driver signature enforcement" så brukar det gå bra, men det gjorde inte det.
Även testat med olika kompatibilitets läge.

Så fick en till tips med Virtual Box och Windows XP.

Första gången jag använder Virtual Box, så det jag har gjort är att lägga "Optical Drive" i "Controller: IDE" och mounta skivan.
Allt funkar i windows Xp men när jag försöker installera skivan, så får jag upp en ruta med "Ytterligare diskutrymme krävs".

När jag testat annat som att lägga till en hårddisk "VDI" och har skivan så får jag åtminstone upp spelets installations meny, men när jag klickar installera så står det att "Produkten kan inte installeras utan CD-ROM".

Vad gör jag för fel ?

Du allokerar så mycket utrymme du vill virtuellt. Optisk drive lägger du till under "storage". Det borde funka .