Permalänk
Medlem

AMD eller Intel

Vad e det som gäller? Skall sätta ihop ett datorpaket för personalköp, vad e det som gäller och vilket ligger i framtiden.

AMD eller Intel, vad e det för skillnad på AMD Athlon XP & MP, respektive P4 & Celeron?

Något speciellt moderkort som e det bästa just nu?

EDIT

FAN, fel ställe, skulle ju inte skriva i denna katalogen. Admin flytta mig plz

Visa signatur
Permalänk
Medlem

AMD athlon MP är till för moderkort med stöd för dual processor.. alltså du ska kunna ha 2 processorer på ett moderkort.. sen skillnade mellan intel och AMD det får du söka på och jag kan säga redan nu att du lär inte hittat något vettigt.. för den diskussionen brukar bara leda till ett caos där meningar från gemene man blandas... det är helt enkelt en smaksak skulle jag säga..!

Visa signatur

AMD Athlon XP64 3700+ | ABIT KN8 Ultra nForce4 | TwinMos winbond 2x512MB DDR pc3200 | Sapphire Radeon x1600 pro 512MB DDR | Maxtor ATA-133 120GB 7200RPM 8MB + Maxtor SATA 120GB + Maxtor SATA 160GB + 250GB usbHDD

Permalänk
Medlem

Nu får du faktiskt använda SÖK

De finns 100+ trådar om de... och de skapar bara trubbel mellan AMD o INTEL användare.

Visa signatur

[ 3800+ x2 [ asus A8N-sli-se [ xfx 7900gt [ 160 gb [ twinmos 1024mb [ bzerk 500w [ beantech igloo [

Permalänk

Kanske underlättar om folk skriver det bästa moderkort+CPU och sen är det bara att välja billigaste typ... eller?

Personligen som jag läst verkar det som att P4 är bästa valet om man vill ha en någorlunga tystare dator.

Sen ignorera folk som säger att den moderkortet klockar bäst..

När jag valde denna system jag sitter vid idag hade jag två val, denna biligare och sådär när det gäller överklockning och en dyrare med DDR minne och överklockningsvänligt kort.

Jag var inte så himla rik när jag var arbetslös så det blev det biligare... senare visade det sig att den dyra kortet hade massor av problem med stabiliteten vare sig det var klockad eller ej..

Sen har jag dumt nog köpt en moderkort som hade jäkla bra möjligheter att överklocka med, otroligt nog så bytte jag bort den inom en vecka då jag inte fick skiten att gå stabilt i mer än 3 tim utan att det frös eller krasha.

AMD är väl den billigaste och intel som har den snabbaste och dyraste 3.2GHz.

Men det är ju nu en personal dator köp, välj det snabbaste som finns för ni sitter fast med samma dator i 3 år innan ni köper loss den.

En P4 på 2.8 - 3.0 sedan dryga 1024MB RAM, kanske en ATI 9800PRO..

Priset blir väl runt 20.000kr per burk med skärm, avdraget i lönen är nog inte så himla hög, runt 400-600kr per månad skulle jag gissa.

ett exempel som jag tar upp är en dator system som jag blev erbjuden genom jobbet var :

Intel P4 3.0GHz
512MB DDR
160 GB HDD
ATI Radeon 9800 128MB DDR RAM (inte pro)
Soundblaster Audigy
DVD+RW
en 17" monitor och HP DeskJet 3820 skrivare

Allt detta skulle bli:

Brutto: 664kr

Sen beroende vilken marginalskatt ni betalar:

31% : 458kr

51% : 325kr

56% : 292kr

Det är inte mycket man märker av löneavdraget igenkligen.

Men varning för PCprince i stockholm, känner 12st byggare som köpte sina datorer där.. efter 2 år är det bara en som har en fungerande dator, om ingen tror på det så är det bara komma hit och fråga dom drabbade.

Undrar hur många som kommer att skriva att det är bätre med AMD?

Jag har bara valt AMD för att slippa köpa nytt moderkort vid köp av en nyare CPU, som tyvärr Intel har problem med..

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloink
En sådan här diskussion leder ingen vart igentligen, men själv hade jag helt klart köpt AMD ..

Samma här :)...

Jag blev aldrig erbjuden en AMD system så jag valde att bli utan... men det är ingen fel på Intel så länge det inte är en celeron

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

Sant som Silent Assassin säger - så länge det inte är en Celeron så är Intel bra. Athlon XP vs. Intel... Ja är det några av de senare modellerna (2800 och uppåt) så är troligen Intel ett bättre val, de har kommit ifatt och förbi AMD på senare tiden. Ska du köpa ett "lite billigare" system skulle jag TRO att AMD är mer prisvärt dock. Med tanke på att en billigare AthlonXP är lika billig som en Celeron tvivlar jag på att de billigare P4-systemen är lika billiga som de billigare AMD-systemen

Personligen väljer jag helst AMD av religösa och moraliska själ, men Intel gör bra grejer.. Bara att inse.

Moderkort? Köp något från de större tillverkarna, Asus, Abit, Epox, MSI, Iwill ect. Även Chaintech börjar få ut bra grejer (Apogee-korten). Den enda tillverkare jag hört ska vara "dåliga" idag är Soltek. Bara nåt jag hört dock. Gigabyte har väl inget bra rykte heller igentligen, men inte sett något dumt om dom. En kompis har ett GA-7VAXP Athlon-kort och det funkar jättebra.

Om du kör på P4-stigen så är nog Intels egna kort bra också. Inget om man ska överklocka skulle jag tro, men de lär garanterat fungera klanderfritt och jag har aldrig hört något om att de skulle ha kvalitetsproblem eller liknande, något som nästan alla andra tillverkare har haft periodvis.

Välj kort efter vad du vill ha och behöver. Det kan till exempel vara riktigt bra med SATA/SATA-RAID, RAID (= iallfall kontakter för 4 extra diskar) och Bluetoth - skulle jag köpa ny dator idag skulle jag köpa ett sådant kort från MSI. Men sen kan man ju vara en sån som vill ha så lite "tjafs" inbyggt som möjligt...

Se mer till funktioner och behov än vad folk säger... Hittar du 10 pers som säger att t.ex Abit NF-7 är BÄST!, the greatest och guds gåva till männskligheten kommer du nog hitta 10 som säger motsatsen

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Jag håller mig till amd iaf, men intel är det inget fel på, har du pengar så... men Amd är helt klart mer prestanda för pengarna..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Sant som Silent Assassin säger - så länge det inte är en Celeron så är Intel bra. Athlon XP vs. Intel... Ja är det några av de senare modellerna (2800 och uppåt) så är troligen Intel ett bättre val, de har kommit ifatt och förbi AMD på senare tiden. Ska du köpa ett "lite billigare" system skulle jag TRO att AMD är mer prisvärt dock. Med tanke på att en billigare AthlonXP är lika billig som en Celeron tvivlar jag på att de billigare P4-systemen är lika billiga som de billigare AMD-systemen

Personligen väljer jag helst AMD av religösa och moraliska själ, men Intel gör bra grejer.. Bara att inse.

Moderkort? Köp något från de större tillverkarna, Asus, Abit, Epox, MSI, Iwill ect. Även Chaintech börjar få ut bra grejer (Apogee-korten). Den enda tillverkare jag hört ska vara "dåliga" idag är Soltek. Bara nåt jag hört dock. Gigabyte har väl inget bra rykte heller igentligen, men inte sett något dumt om dom. En kompis har ett GA-7VAXP Athlon-kort och det funkar jättebra.

Om du kör på P4-stigen så är nog Intels egna kort bra också. Inget om man ska överklocka skulle jag tro, men de lär garanterat fungera klanderfritt och jag har aldrig hört något om att de skulle ha kvalitetsproblem eller liknande, något som nästan alla andra tillverkare har haft periodvis.

Välj kort efter vad du vill ha och behöver. Det kan till exempel vara riktigt bra med SATA/SATA-RAID, RAID (= iallfall kontakter för 4 extra diskar) och Bluetoth - skulle jag köpa ny dator idag skulle jag köpa ett sådant kort från MSI. Men sen kan man ju vara en sån som vill ha så lite "tjafs" inbyggt som möjligt...

Se mer till funktioner och behov än vad folk säger... Hittar du 10 pers som säger att t.ex Abit NF-7 är BÄST!, the greatest och guds gåva till männskligheten kommer du nog hitta 10 som säger motsatsen

kan dock säga att soltek är riktigt bra faktiskt... sitter på ett soltek 75FRN2-RL själv och det är asbra att klocka med.. stabilt som fan... så det är nog bara falska rykten du hört.. kollar du då även på tomshardwares hemsida så ligger soltek 75FRN2-RL på 2:a eller 3:a plats bland nForce2 korten... det är inget fel på dom..

Visa signatur

AMD Athlon XP64 3700+ | ABIT KN8 Ultra nForce4 | TwinMos winbond 2x512MB DDR pc3200 | Sapphire Radeon x1600 pro 512MB DDR | Maxtor ATA-133 120GB 7200RPM 8MB + Maxtor SATA 120GB + Maxtor SATA 160GB + 250GB usbHDD

Permalänk
Medlem

Möjligt, men solteks äldre moderkort ska inte vara någon höjdare vad jag hört.. Har även polare som har soltek och dom gillar inte soltek...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Slå tärning. Det spelar mycket mindre roll än folk hävdar. AMD är ett bättre budgetval, onekligen, men annars är det en smaksak.

Det är inget som "gäller" och inget av alternativen kommer att stå sig särskilt bra inför framtiden. Pungar man ut mycket pengar för en dator är det för att ha en häftig burk i ett år, ungefär. Sen är budgetdatorerna troligtvis bättre.

Jag köpte en AMD 2200+ för 6000:- eller nåt i våras, och planerar att hålla mig till den i minst tre år. Den kommer anses vara askass då, men det skiter jag i. Jag använder inte särskilt krävande program.

Permalänk
Medlem

Lite komiskt att dom som säger att man ska söka och att det finns 100+ trådar, visst.. men hur många av dom har mer än 5 inlägg och är inte låsta?

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk

Värsta P4an slår värsta XPn i de flesta test, men det är med små marginaler.
Det är dock ren kapitalförstöring att köpa värsta processorn för 6000 eller något liknande, men om man har pengarna och vill ha det värsta så varför inte?

Du kan få något långsammare processorer från båda tillverkare till ett mycket bra pris, men AMD ger nog trots allt mest valuta för pengarna här. Men då talar vi om små prisskillnader också.

Jag rekommenderar att du bildar dig lite egna åsikter genom att läsa tester på hårdvarusiter och sen kolla in priser på den svenska marknaden.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

E det så att vissa moderkort passar elelr passare mindre bra med vissa processorer, något speciellt man inte bör kombinera?

Har även sätt att man kan köra dual på en del moderkort och köra dubbla minne, vad e fördelen med dessa och är det prisvärt. Man skall dock betala på burken i 3 år.

Visa signatur