Permalänk
Medlem
Skrivet av GrisKarln:

Ingen idé att slåss mot bots, Proshop bryr sig inte om skydd

Jag har mailat Proshop och uttryckt min önskan om en catpcha-lösning för att säkerställa att det inte är bottar som handlar.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har mailat Proshop och uttryckt min önskan om en catpcha-lösning för att säkerställa att det inte är bottar som handlar.

Bra. Det går på en sekund oftast så något slags script etc används garanterat.

Permalänk
Medlem

Nu har jag tröttnat på detta! Refresh:at som en galning på Proshop, men till ingen nytta.

Beställt både på Netonnet och Dustin nu. Kommer att bli dyrt det här!

Kan ju inte bygga ihop datorn!!!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peak0001:

Nu har jag tröttnat på detta! Refresh:at som en galning på Proshop, men till ingen nytta.

Jobbigt, har du allt annat redan? Jag trodde kampen var över när man säkrat gpu men uppenbarligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Jobbigt, har du allt annat redan? Jag trodde kampen var över när man säkrat gpu men uppenbarligen inte.

Jag är i samma sits, har lyckats få tag på allt annat såsom, 12700k, z690i, 3080ti men saknar DDR5

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Ingen som har fått ddr5 från Dustin? Några borde de ju ha fått in vid det här laget.

Permalänk
Skrivet av Peak0001:

prova jimms.fi om du är otålig

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem

Har någon lycklig själ lyckats raffa åt sig nått av 6000 eller 6200 kitten?
Dom borde ju teoretiskt vara snabbare än DDR4 på det mesta med den hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Bra. Det går på en sekund oftast så något slags script etc används garanterat.

Borde vara straffbart!
Men en vacker dag är det inte komponentbrist längre och då får dom återgå till att lura folk på typ blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Ingen som har fått ddr5 från Dustin? Några borde de ju ha fått in vid det här laget.

Nope inte ännu, beställde 4/11. Fick uppdatering förra veckan att de skulle komma i lager 3/12 men ändrades sedan till 8/12.

Visa signatur

Intel Core i9-12900K + Arctic Cooling MX-5 | ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO | RTX 3080 | beställt Kingston DDR5

Permalänk

Tack för tipset!

Visa signatur

i5-12600K | Z690

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Bör vara captcha för allt som nylanseras, har hög efterfrågan och som är bristvaror.

Nu bör samtliga butiker också ta liknande ställning, som inet, webhallen, Dustin, komplett osv.

Visa signatur

Intel Core i9-12900K + Arctic Cooling MX-5 | ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO | RTX 3080 | beställt Kingston DDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av DG77:

Har någon lycklig själ lyckats raffa åt sig nått av 6000 eller 6200 kitten?
Dom borde ju teoretiskt vara snabbare än DDR4 på det mesta med den hastigheten.

Har inte sett att några av de varit i lager ännu. Såg något som såldes på amazon till överpris á 15k om det var Team Group

Visa signatur

Permalänk

Der8auer hade en bra video där han testade utvecklingsexemplar av nästa generation DDR5 och det visade på väldigt lovande resultat över high-end DDR4.

Visa signatur

i5-12600K | Z690

Permalänk
Medlem

Vill bara uppdatera er om att Verkkokauppas minnen har kommit fram och allt ser fint ut! Är Kingstons DDR5 Valueram som det redan påpekats med ASUS etikett på. Så ni som väntar på era från Verkkokauppa lär få dem snarast, och ni som fortfarande jagar får gärna hålla utkik på deras sida då det kan dyka upp flera.

Nu har man alla pusselbitar och det som återstår är att sätta ihop dem.

Permalänk

Hur troligt är det att man kommer få tag i ett "ok" kit innan jul? Sitter också med en 12900K och moderkort utan minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeusNefastus:

Hur troligt är det att man kommer få tag i ett "ok" kit innan jul? Sitter också med en 12900K och moderkort utan minne.

Jimms.fi har fortfarande 25st kvar i lager. Vet inte varför så många ignorerar detta? Det har skrivits om det flera gånger. Och dom erbjuder leverans till Sverige.

Edit: länk https://www.jimms.fi/en/Product/Show/175401/90mc0b70-m0eay0/a...

Visa signatur

Permalänk

Jag tror som många andra vill man ha en lite bättre version än den. Man lägger ganska mycket pengar på det trots allt. Ska man byta ut den efter 6 månader efter att man lägger ner 3k och den inte är värd något längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeusNefastus:

Jag tror som många andra vill man ha en lite bättre version än den. Man lägger ganska mycket pengar på det trots allt. Ska man byta ut den efter 6 månader efter att man lägger ner 3k och den inte är värd något längre?

Finns inga bättre till salu.
Dem enda jag har sett säljas är kingston 5200cl40 och kingston 4800cl38. Var en väldigt liten omgång dominator till salu vid release tror jag.

Vill man ha annat får man nog vänta länge.

Permalänk
Skrivet av DeusNefastus:

Känner likadant, visst börjar bli otålig som alla andra, men att köpa value-ram stickorna för över 3000 kr, känns inte som en grej. Men finns säkert någon som inte vill vänta mer, då är det bra med alternativ.

Permalänk

Om man vill vänta så lär man få vänta tills i februari/mars innan de större och snabbare stickorna finns i rimlig mängd.

Jag lägger gärna 3k för att kunna använda den nya datorn under de månaderna alls. Sen kan man sälja de sämre stickorna för typ 1500:- eller något.

Permalänk
Skrivet av DeusNefastus:

Feltänk imo. De enda som går att få nu är 4800c38 eller 5200c40, samma skit.

Jag räknar kallt med att uppgradera till nya ddr5 inom ett år när bättre kit både finns och är billigare. Dagens "highend" typ corsair dominator är ju ingen höjdare heller och man kommer garanterat få bättre prylar för en mycket mindre peng om ett år. Billigast möjliga är det som gäller nu så att allt man lagt på moderkort inte är helt i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNecronomica:

Om man vill vänta så lär man få vänta tills i februari/mars innan de större och snabbare stickorna finns i rimlig mängd.

Jag lägger gärna 3k för att kunna använda den nya datorn under de månaderna alls. Sen kan man sälja de sämre stickorna för typ 1500:- eller något.

Samma här, ram gör ju minimalt för spelande ändå vilket antagligen är de flestas huvudändamål med en high end dator.

Köper nytt ram om kanske ett år när de finns något nice 7-8000 mhz gskill typ. Annars hade jag riskerat sitta med oanvända komponenter i månader. Det kanske inte ens lossnar till våren utan bara blir värre, typ som med grafikkorten, inte mycket har ju hänt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeusNefastus:

Lägger man ned så pass mycket pengar på ny teknik som tyvärr är beroende av bristvaror (DDR5 i detta fall) så får man räkna med att de första modulerna inte är de bästa ännu, och att man bör uppgradera till betydligt bättre minnen som kommer ut med tiden för att få ut det bästa ur tekniken? Det är bara att vänta på ”bättre versioner” för din del Vet inte varför någon skulle hoppa på Alder Lake och DDR5 så pass tidigt och resonera som du ”Ska man byta ut den efter 6 månader efter att man lägger ner 3k och den inte är värd något längre?” Nissar som du borde ha väntat ca 1-2 år innan ni hoppar på DDR5 ”för att inte slösa på 3k”.

Du kan överklocka 4800 cl40 till 5500 cl38 och säkert bättre än så på micron stickorna som låter hur bra som helst. Är inte detta ”ok” specs? Vad är egentligen ”ok” enligt dig?

Om du får tag på hynix som tydligen skall överklockas betydligt bättre än micron stickorna, så kan du få även upp hynix 4800 cl40 till 6500+ cl30. Enligt denna personen https://youtu.be/DZXHX2fMS8M

Dessa är de enda som finns på marknaden, och som kommer in i väldigt små batches mycket sällan. Och kommer troligtvis se likadant ut fram tills mars.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DDR5 från ASUS via Verkkokauppa.com

Skrivet av bertil58:

Jag har sökt med ljus o lykta i Europa efter DDR5 minnen och till min glädje har jag hittat en firma som säljer och som fortfarande har 19 st 32GB på lager. Nu hoppas jag bara att det är rätt minnen, men DDR5 är väl DDR5 och inget annat.
Jag tänkte dela min glädje till er alla andra som letar.
Firman heter Verkkokauppa.com och finns i Helsingfors.
Beställning görs genom att skicka eMail till deras export-tjänst. export@verkkokauppa.com
Se information: https://asiakaspalvelu.verkkokauppa.com/hc/fi/articles/360015...
Minnet heter "Asus DDR5 4800 MHz CL40 32GB minnesmodulpaket" och tillverkare är Kingston.

Lycka till, och glad helg.
//Bertil

Efter lite strul med leveransen orsakat av TNT/FedEx har jag nu fått mina ASUS DDR5-minnen 2x16GB och efter lååång väntan kunde jag äntligen starta upp min rigg. Minnena funkar perfekt och inga problem för mitt ASUS z690-E mobo BIOS att hitta dom.
Har inte överklockat något ännu, det får bli senare. Windows 11 är installerat och funkar, mao nya riggen är up and running.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bertil58:

Efter lite strul med leveransen orsakat av TNT/FedEx har jag nu fått mina ASUS DDR5-minnen 2x16GB och efter lååång väntan kunde jag äntligen starta upp min rigg. Minnena funkar perfekt och inga problem för mitt ASUS z690-E mobo BIOS att hitta dom.
Har inte överklockat något ännu, det får bli senare. Windows 11 är installerat och funkar, mao nya riggen är up and running.

Låter bra. Grattis.
Har du installerat win11? Är det stabilt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscris:

Låter bra. Grattis.
Har du installerat win11? Är det stabilt?

Har kört ett tag nu med liknande setup. Win 11 är stabilt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bertil58:

Nice, grattis! Vad för specs gick du över från? Och vad för spel har du testat hittills, och hur stor skillnad har du lyckats se/känna?

Jag har 360hz skärm så, jag kommer att garanterat känna av skillnad då jag lirar valorant, apex legends, league of legends och overwatch. Allt med 1080p, låga grafikinställningar för minimum latens och så högra frames som möjligt för att nyttja min 360hz skärm.

Story games och andra co-op titlar som far cry6 och rdr2 lirar jag betydligt mindre, då maxar jag settings ofc. De låga inställningarna är enbart för de spel som är inom competitive aspekten.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jeka:

Lägger man ned så pass mycket pengar på ny teknik som tyvärr är beroende av bristvaror (DDR5 i detta fall) så får man räkna med att de första modulerna inte är de bästa ännu, och att man bör uppgradera till betydligt bättre minnen som kommer ut med tiden för att få ut det bästa ur tekniken? Det är bara att vänta på ”bättre versioner” för din del Vet inte varför någon skulle hoppa på Alder Lake och DDR5 så pass tidigt och resonera som du ”Ska man byta ut den efter 6 månader efter att man lägger ner 3k och den inte är värd något längre?” Nissar som du borde ha väntat ca 1-2 år innan ni hoppar på DDR5 ”för att inte slösa på 3k”.

Du kan överklocka 4800 cl40 till 5500 cl38 och säkert bättre än så på micron stickorna som låter hur bra som helst. Är inte detta ”ok” specs? Vad är egentligen ”ok” enligt dig?

Om du får tag på hynix som tydligen skall överklockas betydligt bättre än micron stickorna, så kan du få även upp hynix 4800 cl40 till 6500+ cl30. Enligt denna personen https://youtu.be/DZXHX2fMS8M

Dessa är de enda som finns på marknaden, och som kommer in i väldigt små batches mycket sällan. Och kommer troligtvis se likadant ut fram tills mars.

Helt ärligt så var jag inte medveten om att det skulle vara så pass svårt att få tag i DDR5. Får såklart kanske tänka om och eventuellt byta minne om ~6 månader.