Permalänk

Fantastiskt! En sim med fanatec-produkter står högt på köplistan när vi väl flyttar till villa. Gärna får den stå i mitt nybyggda garage så man kan titta drömmande mot sommarbilen när den står i vintervila och väntar på våren och alla trackdays.

Dagdrömmer för fullt nu

Racing is life. Anything before or after is just waiting.

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

För en annan som har noll koll. Vad kostar en vettig simulator om man ska köpa allt färdigt?

Jävligt coolt att du byggt rattarna helt själv! Ser riktigt bra ut.

Menar du köpa en komplett rig inklusive allt som är färdigbyggd och plug n' play? Sådana byggen brukar kosta som nya bilar - allt från en Fiat till en Ferrari.

Permalänk
Medlem

Så nästa uppgradering blir sån med motorer som får riggen att röra sig? Så coolt med din hängivenhet och måste vara en lite uppgradering från att sitta med handkontroll i bilspel? 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

För en annan som har noll koll. Vad kostar en vettig simulator om man ska köpa allt färdigt?

Jävligt coolt att du byggt rattarna helt själv! Ser riktigt bra ut.

Snabbt överslag
Aluminium rig - 2900kr
Lätt att uppgradera så den klarar DD bas.

Säte - räkna ca 2000kr (säte från skroten brukar vara långt skönare)

Ratt/pedaler - 3000 - 5000kr
-----------------------------------------------------------------------
Om det känns för dyrt.
https://www.komplett.se/product/833605/gaming/spelutrustning/...
Plus ratt/pedaler från Logitech - ca 3000kr

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Vill man ge sig in i det här är det inte så dumt att börja precis som TS gjort. Köp instegsmodeller av ratt och pedaler från Logitech eller Thrustmaster och fäst i skrivbordet. Försök flytta skärmen så nära som möjligt. Sen är det bara hitta kreativa lösningar för att få stol och pedaler att hålla sig på plats.

Det är tillräckligt bra för att det ska vara roligt.

Blir man sen biten och vill satsa mer är mitt tips att gå på de värre grejerna direkt. I slutändan kostar det bara en massa extra att hålla på med olika mellansteg. Man kan ta en sak i taget om det blir för dyrt att köpa allt på en gång. Ordentlig alu-rigg och stol, ratt, pedaler, skärmar/VR, tillbehör osv.

Jag gjorde själv misstaget att köra på mellanstegen först. Nu sitter jag med en alurig (liknande Sim Labs P1X), Simucube 2 Pro, OMP ratt med Ascher Racing box, Heusinkveld Sprint pedaler och VR headset.

Permalänk
Medlem

Så jävla häftigt bygge, såg den här nyheten och nån trist om Steamdeck, valde denna som kvällslektyr.
Riktigt imponerad, snyggt jobbat! 😃👍🏻

Permalänk
Medlem

Underbart bygge. Har själv bara en Logitech G25 ratt, men är sugen på Fanatechs budgett DD-ratt.

Skrivet av sebbeharry:

För en annan som har noll koll. Vad kostar en vettig simulator om man ska köpa allt färdigt?

Jävligt coolt att du byggt rattarna helt själv! Ser riktigt bra ut.

Kollar man här så ligger det på allt från $250 till $2400.
https://www.playseatstore.com/

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av DasIch:

Vill man ge sig in i det här är det inte så dumt att börja precis som TS gjort. Köp instegsmodeller av ratt och pedaler från Logitech eller Thrustmaster och fäst i skrivbordet. Försök flytta skärmen så nära som möjligt. Sen är det bara hitta kreativa lösningar för att få stol och pedaler att hålla sig på plats.

Det är tillräckligt bra för att det ska vara roligt.

Blir man sen biten och vill satsa mer är mitt tips att gå på de värre grejerna direkt. I slutändan kostar det bara en massa extra att hålla på med olika mellansteg. Man kan ta en sak i taget om det blir för dyrt att köpa allt på en gång. Ordentlig alu-rigg och stol, ratt, pedaler, skärmar/VR, tillbehör osv.

Jag gjorde själv misstaget att köra på mellanstegen först. Nu sitter jag med en alurig (liknande Sim Labs P1X), Simucube 2 Pro, OMP ratt med Ascher Racing box, Heusinkveld Sprint pedaler och VR headset.

Håller helt med här, detta är nog det vettigaste tipset man kan ge till någon som är sugen på att testa simracing.
Sedan att man deltar i någon form av rankad online-racing, kan räcka med clubs i Dirt Rally 2.
Vill egentligen inte förespråka iRacing eftersom det blir ganska dyrt i längden men det är nog ändå den bästa formen av rankad online-racing idag.

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av sebbeharry:

För en annan som har noll koll. Vad kostar en vettig simulator om man ska köpa allt färdigt?

Jävligt coolt att du byggt rattarna helt själv! Ser riktigt bra ut.

Skrivet av DasIch:

Menar du köpa en komplett rig inklusive allt som är färdigbyggd och plug n' play? Sådana byggen brukar kosta som nya bilar - allt från en Fiat till en Ferrari.

Tack

Det beror helt på vad som menas med en vettig rigg men jag antar att du menar någon form av instegsrigg.
För mig skulle en sådan bestå av en Alurigg (Simlab GT1-Evo/SRD-Sprint), remdriven rattbas (t.ex. Thrustmaster T300) och börja med standardpedalerna.

Sedan måste jag nog ändå säga att Sim-Racing kräver att man sätter sig in i hur sakerna fungerar. Inställningar varierar en del mellan olika spel och personlig preferens. Visst fungerar sakerna när du installerat allt men vill du få en bra upplevelse behövs en hel del inställningar göras.

GT1-Evo: ca. 5000 kr / SRD-Sprint: ca. 3500 kr
T300RS GT: ca. 4000 kr
Stol: 2000 kr - 6000 kr

Man får bygga ihop riggen själv såklart men det mesta är i princip plug n play så länge man håller sig till instegsprylar.
Går att komma undan billigare om man vill bygga en DIY alu-rigg vilket inte är speciellt svårt.
Köp ratt, pedaler och stol begagnat så kan du skala av många tusen.

Som @DasIch skriver, om du menar premiumrigg med allt färdigt plug n play blir det svinigt dyrt kan jag lova

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av ELF:

Underbart bygge. Har själv bara en Logitech G25 ratt, men är sugen på Fanatechs budgett DD-ratt.

Kollar man här så ligger det på allt från $250 till $2400.
https://www.playseatstore.com/

Kul att du gillar det!

Fanatecs CSL-DD är garanterat ett redigt uppsving från en G25. Man får hoppas att Logitech och Thrustmaster tar sig i kragen och hoppar på tåget med DD-rattar till överkomliga priser.

Permalänk
Medlem

Det finns inga genvägar till den perfekta simpitten.

Permalänk
Medlem

Kör folk detta till datorn eller Xbox/PS? Och blir det någon skillnad?ä beroende på vad man väljer?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Hos mig ser det ut såhär!
Nu med tillägget att jag har två stora högtalare bakom skärmen.

Varit sugen på buttkicker också men osäker på hur mycket ljud som skickas ut till resten av huset...

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Kör folk detta till datorn eller Xbox/PS? Och blir det någon skillnad?ä beroende på vad man väljer?

Mer high-end prylar brukar inte funka med konsoler. Det går inte heller att köra trippel-skärmar och VR finns bara med PSVR. Sen är det även sämre utbud på speltitlar och moddar kan man ju glömma. De flesta brukar därför hålla sig till PC även om det går att få okej saker att funka till konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Snyggt!

Hos mig ser det ut såhär!
Nu med tillägget att jag har två stora högtalare bakom skärmen.

Varit sugen på buttkicker också men osäker på hur mycket ljud som skickas ut till resten av huset...

https://i.redd.it/henos5sxj6m61.jpg

Det där såg riktigt fint ut! Får man fråga vad du lagt totalt på din setup?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Det där såg riktigt fint ut! Får man fråga vad du lagt totalt på din setup?

man kan inte sätta ett värde på varvtider runt monza
nä men runt 50-60k har det väl gått på exkluderat dator och uppgraderingar där.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

man kan inte sätta ett värde på varvtider runt monza
nä men runt 50-60k har det väl gått på exkluderat dator och uppgraderingar där.

Haha det var däromkring jag trodde. Något saftigt för en annan som bara lirat Colin mcrae med tangentbord haha.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Skrivet av sebbeharry:

Haha det var däromkring jag trodde. Något saftigt för en annan som bara lirat Colin mcrae med tangentbord haha.

Gäller bara att kunna lura sig själv att det är en rimlig kostnad så här kommer lite hjälp!

En ärlig kalkyl på vad en bandag kostar:
Kanske 1/8 av mönstret på cup2-däck (används endast på bana) ca 2000kr.
Något liknande på bromsarna ca 1000kr
2 fulltankar bensin ca 1500kr
Anmälningsavgift ca 1000kr
Resa till och från banan ca 500-1000kr
Säg 6000kr och då ingår inte kapital- eller underhållskostnad på bilen i kalkylen.

Om du lät bli att köra 10 bandagar den här säsongen har du alltså sparat 60k att lägga på en simulator! Köp!! 🤠

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyingls7:

Gäller bara att kunna lura sig själv att det är en rimlig kostnad så här kommer lite hjälp!

En ärlig kalkyl på vad en bandag kostar:
Kanske 1/8 av mönstret på cup2-däck (används endast på bana) ca 2000kr.
Något liknande på bromsarna ca 1000kr
2 fulltankar bensin ca 1500kr
Anmälningsavgift ca 1000kr
Resa till och från banan ca 500-1000kr
Säg 6000kr och då ingår inte kapital- eller underhållskostnad på bilen i kalkylen.

Om du lät bli att köra 10 bandagar den här säsongen har du alltså sparat 60k att lägga på en simulator! Köp!! 🤠

Sparat är nyckelordet här. Man sparar pengar på att köpa en simrig.

Om jag bara satsar mer på simrigen kanske jag har råd med en banbil snart.

Permalänk
Medlem

Tjusig rigg! Hur monterade du buttkickern?

Permalänk

Galet @AkP86 ! Inspirerande och motiverande

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Bortsett från ett (flera) outstanding byggen är jag mest fascinerad över att du inte blivit ensamstående på vägen...
Snacka om tolerant sambo/fru...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Alltid kul att se lite olika riggar.

Vad använder du för encoders till din buttonbox/rattar?
Byggt en enklare buttonbox själv men funderat på att utvidga med några encoders, dock inte hittat några med bra känsla i än.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X Kylning: Noctua NH-D15 Moderkort: ROG Strix B-450-F GPU: MSI GTX 1070 Armor OC Minne: 32 GB Corsair Vengeance PRO PSU: EVGA Supernova 650 G2 Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Bortsett från ett (flera) outstanding byggen är jag mest fascinerad över att du inte blivit ensamstående på vägen...
Snacka om tolerant sambo/fru...

Jag kan iof tycka att en fru som inte stöder ens intressen inte heller är värd att behålla.

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av NcLr:

Bortsett från ett (flera) outstanding byggen är jag mest fascinerad över att du inte blivit ensamstående på vägen...
Snacka om tolerant sambo/fru...

Sköter man sig i övrigt är det lugnt

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av mr_cypher:

Alltid kul att se lite olika riggar.

Vad använder du för encoders till din buttonbox/rattar?
Byggt en enklare buttonbox själv men funderat på att utvidga med några encoders, dock inte hittat några med bra känsla i än.

Har kört med ALPS-encoders, helt ok känsla för priset. Inga direkt hörbara steg men bättre motstånd än andra budgetenkoders jag testat. Leo bodnars enkoders ska vara trevliga men har svårt att motivera priset. Olyckligt med import från England nuförtiden tyvärr.

Köpte ALPS-enk. från electrokit.

Permalänk
Medlem

Wow det här är det sjukaste riggbygget jag sett på länge. Skills och tålamod 10/10.

Visa signatur

To get to heaven you have to walk through hell

Permalänk
Racingkonstnär

Tack för alla schyssta kommentarer till galleriet, väldigt uppskattat! Trodde inte galleriet skulle bli så populärt här på Swec men tydligen finns det en hel del simracers som hänger här också!