Intervju med Nvidia om samarbete med spelutvecklare

Permalänk
Melding Plague

Intervju med Nvidia om samarbete med spelutvecklare

Under uppesittarkvällen med tema svenska spelutvecklare pratade vi med Phil Scott från Nvidia om hur de hjälper spelutvecklare att nyttja den senaste tekniken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att de ofta "hjälper" utvecklare att använda deras, inte sällan proprietär och låsta, lösningar i sina spel? Då låter det ju inte riktigt lika nobelt och osjälviskt tänker jag. Hade deras lösningar varit open source och de jobbade för standardiserade lösningar så hade jag klappat händerna mycket hårdare.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av inquam:

Är det inte så att de ofta "hjälper" utvecklare att använda deras, inte sällan proprietär och låsta, lösningar i sina spel? Då låter det ju inte riktigt lika nobelt och osjälviskt tänker jag. Hade deras lösningar varit open source och de jobbade för standardiserade lösningar så hade jag klappat händerna mycket hårdare.

Det är väl lite två spår typ:
Dels hjälper de generellt.
Sedan har de deras ”sponsrade” titlar där det inte sällan är mer så som du beskriver.

Men även i sponsrade titlar så hjälper AMD till med nvidias sponsrade titlar och vice versa. Inte alltid men ofta.

Av vad jag pratat med både Nvidia och AMD off record om det där så har de inte direkt pekat finger mot varandra vad det gäller att sabotera för varandra. Dvs de hade inga sådana misstankar. Däremot gör de ju knappast varandra några tjänster heller

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett att RTX IO togs upp på något sätt, men det kanske ligger för långt fram i tiden?
Skulle vara kul ifall Starfield skulle dra nytta av detta, men det kanske är för optimistiskt.

Vi får säkert vänta till typ 2024, när det finns 3 generationer av GPU som pallar(20xx är väl grundkravet?).

Jag är ganska övertygad om att det kommer påverka spelutveckling mycket mer än raytracing.
Teknikerna påverkar ju dock helt olika delar, så det är såklart svårt att göra någon jämförelse där.
Men övergången kommer i alla fall vara mycket tydligare.

Permalänk

Grinn eller sa han Grimm? Balastix? Kan någon länka till spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Grinn eller sa han Grimm? Balastix? Kan någon länka till spelet?

GRIN: Ballistics.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ballistics_(video_game)

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk

Tack! Detta spel undgick mig. Har aldrig hört talats om det. Intressant!