Jobba vidare eller börja studera

Permalänk

Jobba vidare eller börja studera

Jag hade behövt lite hjälp med att resonera i huruvida jag behöver skaffa mig en examen eller inte.

Studier sedan tidigare:

  • 2011-2013 Gymnasium - Teknik - Data/IT

  • 2021 - IHM - Projektledning

Annat: Jag är 27 år gammal, har sambo, två småbarn och hus.

Arbetsliv: Arbetat i olika positioner på samma företag sedan studenten, senaste 3-4 åren sitter jag som någon typ av IT- och system-ansvarig för i princip alla företagets system men med ökat fokus på PIM, CRM och ERP (Precis lanserat ny hemsida med E-handel och dylikt)
Andra mindre program/system är: TA-system, PPG(lagerautomater), Apsis, Analytics, Adwords osv.
Med IT-ansvaret kommer även inköp av hårdvara, användarsupport, sätta upp mötesrum och liknande uppgifter som jag inte tycker är särskilt motiverande alls.

Efter att ha varit nära att byta jobb för ganska exakt ett år sedan så hoppade jag upp lite i lön och snittar nu cirka 40tkr i månaden.
Fick även ett jobb i somras, som jag tackade nej till av moraliska skäl, som då erbjöd mig 45tkr i månaden.

Jag känner mig redo att testa något annat och är lite inne på att försöka hitta en roll med fortsatt fokus på att översätta användares behov till tekniska krav med då inriktning på Web och PIM, där jag har lite erfarenhet.

Själva frågeställningen kanske är lite oklar men något i stil med:
behöver jag en utbildning? Vad skulle det vara för utbildning?
Tror ni att jag kommer slå i något tak uppåt på grund av att jag saknar utbildning?
Är det ekonomiskt försvarbart att sitta 3-5år i skola? dvs. tror ni att det påverkar lönen tillräckligt mycket jämfört med idag?

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Det blir ett lite mångfacetterat svar till en mångfacetterad fråga

Personligen skulle jag säga att det finns värde i utbildning oavsett vilken karriär den leder till. Man lär sig resonera och se på saker på lite nya sätt (beroende på vad man pluggar iofs), vilket åtminstone påverkat mig mycket.

Om jag tolkar dig rätt så är du sugen på att arbeta med behovsfångst och formulering av krav, typ genom att ta fram kravspecifikationer. Den typen av jobb kan du nog få även utan utbildning. Jag tror inte du behöver utbildningen för att göra ett bra jobb, däremot kanske det behövs för att du ska komma till intervju/bli anställd. Tänker du dig att du ska jobba mot ett företag (typ anställd i större organisation) eller mot olika organisationer (konsult)? För det sistnämnda kan jag tänka mig att utbildningen är viktigare än för det förstnämnda.

Jag tror inte att bristen på utbildning ligger dig i fatet i det långa loppet när det gäller löneutveckling, däremot kanske när det gäller ingångslön. Kan tänka mig att arbetsgivaren använder det som argument för att hålla ingångslönen nere. Den fortsatta löneutvecklingen bör väl (förhoppningsvis) vara avhängd på prestation snarare än CV.

Jag kan inte uttala mig om vad som är ekonomiskt försvarbart och ej för dig. Jag kan bara säga att jag personligen inte för en sekund ångrat de närmare sex år jag spenderade på universitet. Men om det enbart är ekonomin du utgår ifrån så är det väl tveksamt, antar jag.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag inte du tjänar på en 3-5 årig utbildning. Du har arbetslivserfarenhet och du verkar ha grundkompetens (som lätt kan byggas på) inom det område du vill arbeta inom. Enligt min erfarenhet är personer med förmågan att röra sig mellan IT och verksamhet (och förstår båda områdena) väldigt få - gör du det är du i ett gyllene läge. Men vem är jag att säga så? Jag saknar universitetsutbildning men har i stora delar av mitt yrkesliv jobbat just i detta mellanland (vilket jag älskar), de senaste 4 åren med automation som nisch, vilket även har lett till rejäla lönehopp och ansvar.

Ett par frågor:
- Hur ser möjligheterna ut med utbildning genom jobbet?
- Har du testat att söka jobb som Business Analyst/Kravanalytiker inom området?

Sammanfattningsvis - nej, jag tror inte du behöver en universitetsutbildning, men en riktad utbildning inom det området kan vara av vikt för att lära sig metodik och standards.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Det blir ett lite mångfacetterat svar till en mångfacetterad fråga

Personligen skulle jag säga att det finns värde i utbildning oavsett vilken karriär den leder till. Man lär sig resonera och se på saker på lite nya sätt (beroende på vad man pluggar iofs), vilket åtminstone påverkat mig mycket.

Om jag tolkar dig rätt så är du sugen på att arbeta med behovsfångst och formulering av krav, typ genom att ta fram kravspecifikationer. Den typen av jobb kan du nog få även utan utbildning. Jag tror inte du behöver utbildningen för att göra ett bra jobb, däremot kanske det behövs för att du ska komma till intervju/bli anställd. Tänker du dig att du ska jobba mot ett företag (typ anställd i större organisation) eller mot olika organisationer (konsult)? För det sistnämnda kan jag tänka mig att utbildningen är viktigare än för det förstnämnda.

Jag tror inte att bristen på utbildning ligger dig i fatet i det långa loppet när det gäller löneutveckling, däremot kanske när det gäller ingångslön. Kan tänka mig att arbetsgivaren använder det som argument för att hålla ingångslönen nere. Den fortsatta löneutvecklingen bör väl (förhoppningsvis) vara avhängd på prestation snarare än CV.

Jag kan inte uttala mig om vad som är ekonomiskt försvarbart och ej för dig. Jag kan bara säga att jag personligen inte för en sekund ångrat de närmare sex år jag spenderade på universitet. Men om det enbart är ekonomin du utgår ifrån så är det väl tveksamt, antar jag.

Man kan nog bara förvänta sig svåra svar på en så svårt ställd fråga, men jag är tacksam för att du försökte!

Jag gillar verkligen att utmana mig själv och få nya perspektiv, det försöker jag kontinuerligt göra genom diverse problemlösning och utmanande böcker. Så det är såklart en av anledningarna till att det lockar.

Vad jag vill hålla på med i det långa loppet är väl fortfarande lite diffust, om jag ska vara ärlig, men jag tänker att det är den typen av arbete jag kan få med den erfarenheten jag samlat på mig fram till nu. Arbetet jag fick för ett år sedan var som PIM-konsult och arbetet jag fick i somras var som systemansvarig i en större organisation, jag tror nog ändå jag föredrar den sistnämnda även om konsultrollen säkert varit väldigt lärorik.

Får man fråga vad det var du studerade?

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Skrivet av cheddar_bob5:

Personligen tror jag inte du tjänar på en 3-5 årig utbildning. Du har arbetslivserfarenhet och du verkar ha grundkompetens (som lätt kan byggas på) inom det området som du vill arbeta inom. Enligt min erfarenhet är personer med förmågan att röra sig mellan IT och verksamhet (och förstår båda områdena) väldigt få - gör du det är du i ett gyllene läge. Men vem är jag att säga så? Jag saknar universitetsutbildning men har i stora delar av mitt yrkesliv jobbat just i detta mellanland (vilket jag älskar), de senaste 4 åren med automation som nisch, vilket även har lett till rejäla lönehopp och ansvar.

Ett par frågor:
- Hur ser möjligheterna ut med utbildning genom jobbet?
- Har du testat att söka jobb som Business Analyst/Kravanalytiker inom området?

Sammanfattningsvis - nej, jag tror inte du behöver en universitetsutbildning, men en riktad utbildning inom det området kan vara av vikt för att lära sig metodik och standards.

Ditt svar bekräftar lite det jag insett i de arbetsintervjuer jag suttit i, det är väldigt uppskattat att ha erfarenhet av att översätta användarbehov till kravspecifikation genom att förstå båda parter, vilket jag har fått träna otroligt mycket på sista åren.
Vad häftigt, automation låter invecklat, har du skaffat dig förståelse genom interna utbildningar?

- Hur ser möjligheterna ut med utbildning genom jobbet?
Läste Projektledning på IHM i Q1-Q2 vilket är en del av deras utbildning till Marknadsekonom, denna fick jag via jobb i samband med förhandlingen efter jobbet jag fick för ett år sedan. Men det finns inte direkt någon vidare utbildningplan framåt och ytterligare en utbildning (i den storleken åtminstone) känns långsökt utan någon direkt hävstång.

- Har du testat att söka jobb som Business Analyst/Kravanalytiker inom området?
Nej, inte ännu, men jag har varit inne på och intresserat mig lite för Business Analyst. Är det en titel du har/haft?

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Ditt svar bekräftar lite det jag insett i de arbetsintervjuer jag suttit i, det är väldigt uppskattat att ha erfarenhet av att översätta användarbehov till kravspecifikation genom att förstå båda parter, vilket jag har fått träna otroligt mycket på sista åren.
Vad häftigt, automation låter invecklat, har du skaffat dig förståelse genom interna utbildningar?

Egentligen inte så invecklat då det rör sig om script, webbscrapping och macron på steroider (processförbättring och automation av manuella processer för att frigöra tid). Handlar främst om low-code och RPA (Robotic Process Automation), men även Process Mining & iBPMS (Intelligent Business Processes Management Suite). Finns en enorm marknad för detta och många stora bolag skriker efter kompetens. Har du någorlunda grundförståelse om kod är steget in i detta väldigt lätt och grundutbildningar inom de vanligaste verktygen är oftast gratis på någon nivå. Kunskap om detta får du inte genom interna utbildningar - allt finns tillgängligt på nätet. Dedikerad tid är dock ett måste

Skrivet av GreasusGoldtooth:

- Hur ser möjligheterna ut med utbildning genom jobbet?
Läste Projektledning på IHM i Q1-Q2 vilket är en del av deras utbildning till Marknadsekonom, denna fick jag via jobb i samband med förhandlingen efter jobbet jag fick för ett år sedan. Men det finns inte direkt någon vidare utbildningplan framåt och ytterligare en utbildning (i den storleken åtminstone) känns långsökt utan någon direkt hävstång.

Ändå vettig erfarenhet - fundera på vad du kan ta med dig från detta om du sätter dig i en arbetsgivares roll. Marknadsekonomi vet jag väldigt lite om, men kombinationen av erfarenhet från IT och detta ser jag verkligen inte som något negativt. Använd det till din fördel.

Skrivet av GreasusGoldtooth:

- Har du testat att söka jobb som Business Analyst/Kravanalytiker inom området?
Nej, inte ännu, men jag har varit inne på och intresserat mig lite för Business Analyst. Är det en titel du har/haft?

Okej. Ja, har det inte idag men haft tidigare i 2-3 tjänster på olika bolag. Kräver struktur, intresse för detaljer, projektledningsådra och förmåga att prata både med verksamhet och IT. Jag är kass på detaljer (tröttnar fort), vilket fick mig att inse att jag ville ta ett kliv uppåt och arbeta med helhet, driva förändring över hela området och strategi.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

I Sverige så är erfarenhet > utbildning, om du inte ska forska dvs.

Lönemässigt erfarenhet > utbildning.

Min bild på utbildning är att det är ett sätt att bevisa för arbetsgivare att unga som kommer utan erfarenhet kan bevisa med hjälp av att ha avklarat studier om att de faktiskt kan avsluta ett "projekt" (projekt i detta sammanhang blir då skolan och alla dess olika uppgifter och tentamen) som är lite som i verkliga livet.

Men du har redan jobbat några år bevisat detta, varför då studera?
Jag känner många utvecklare, projektledare etc. som inte har utbildning men har toppenjobb för de har jobbat flera flera år tidigare. Du har ju redan halva foten inne inom IT och projektledning. Dessa erfarenheter kan du motivera för varför du passar in i de yrken du nu vill byta till.

Permalänk
Skrivet av cheddar_bob5:

Egentligen inte så invecklat då det rör sig om script, webbscrapping och macron på steroider (processförbättring och automation av manuella processer för att frigöra tid). Handlar främst om low-code och RPA (Robotic Process Automation), men även Process Mining & iBPMS (Intelligent Business Processes Management Suite). Finns en enorm marknad för detta och många stora bolag skriker efter kompetens. Har du någorlunda grundförståelse om kod är steget in i detta väldigt lätt och grundutbildningar inom de vanligaste verktygen är oftast gratis på någon nivå. Kunskap om detta får du inte genom interna utbildningar - allt finns tillgängligt på nätet. Dedikerad tid är dock ett måste

Låter väldigt coolt och intressant! Ska helt klart ta mig tid att läsa mer om detta, tack!
Jag gillar själva problemlösningen i att automatisera bort tidsödande uppgifter (läs stora Excel-jobb som det ofta handlar om när man pratar datahantering och PIM) men har även satt upp några hemsidor med och på så vis lärt mig HTML och CSS ganska bra.
Java och en handfull andra språk har jag läst lite grunder i men aldrig haft något behov av att lära mig mer ingående.
Med det sagt är jag väl inte heller särskilt intresserad av att bli någon typ av utvecklare, utan mer kunna förstå

Skrivet av cheddar_bob5:

Ändå vettig erfarenhet - fundera på vad du kan ta med dig från detta om du sätter dig i en arbetsgivares roll. Marknadsekonomi vet jag väldigt lite om, men kombinationen av erfarenhet från IT och detta ser jag verkligen inte som något negativt. Använd det till din fördel.

Det ska jag absolut göra!

Skrivet av cheddar_bob5:

Okej. Ja, har det inte idag men haft tidigare i 2-3 tjänster på olika bolag. Kräver struktur, intresse för detaljer, projektledningsådra och förmåga att prata både med verksamhet och IT. Jag är kass på detaljer (tröttnar fort), vilket fick mig att inse att jag ville ta ett kliv uppåt och arbeta med helhet, driva förändring över hela området och strategi.

Kanske är ett bra sätt att bygga på lite erfarenheter tänker jag, även om jag gärna själv också jobbar lite mer med ledning och översikt i förlängningen.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

I Sverige så är erfarenhet > utbildning, om du inte ska forska dvs.

Lönemässigt erfarenhet > utbildning.

Min bild på utbildning är att det är ett sätt att bevisa för arbetsgivare att unga som kommer utan erfarenhet kan bevisa med hjälp av att ha avklarat studier om att de faktiskt kan avsluta ett "projekt" (projekt i detta sammanhang blir då skolan och alla dess olika uppgifter och tentamen) som är lite som i verkliga livet.

Men du har redan jobbat några år bevisat detta, varför då studera?
Jag känner många utvecklare, projektledare etc. som inte har utbildning men har toppenjobb för de har jobbat flera flera år tidigare. Du har ju redan halva foten inne inom IT och projektledning. Dessa erfarenheter kan du motivera för varför du passar in i de yrken du nu vill byta till.

Så kan det nog vara, upplever inte direkt att det varit ett problem i de senaste intervjuerna jag haft, men det är skönt att få det bekräftat ifrån andra håll också.

Jag tror du är inne på något här och det vettigaste för mig, för att fortsätta utvecklas och utmanas, är förmodligen att helt enkelt hitta en annan position på ett nytt företag.

Tack för ditt svar!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Får man fråga vad det var du studerade?

Jag pluggade företagsekonomi med olika inriktningar: internationell marknadsföring på kandidatnivån och sen ett tvärvetenskapligt program på masternivå inom management, kommunikation och IT. Båda var givande, men framförallt det sistnämnda var väldigt intressant då man fick med både det praktiska ur det systemvetenskapliga perspektivet, såväl som det det kommunikativa och business-orienterade ur management och kommunikation. Ett delmoment var att kravställa på ett informationssystem, exempelvis.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Jag pluggade företagsekonomi med olika inriktningar: internationell marknadsföring på kandidatnivån och sen ett tvärvetenskapligt program på masternivå inom management, kommunikation och IT. Båda var givande, men framförallt det sistnämnda var väldigt intressant då man fick med både det praktiska ur det systemvetenskapliga perspektivet, såväl som det det kommunikativa och business-orienterade ur management och kommunikation. Ett delmoment var att kravställa på ett informationssystem, exempelvis.

Det låter ju helt fantastiskt kul, vilka spännande ämnen och vilken passande mix!
Tack för att du delar med dig, får sätta mig och fundera en runda till.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Tycker du borde kolla in YH-utbildningar och se om någon passar. De flesta är ca två år och i praktiken något kortare då man oftast börjar sent i augusti och är klar sent i maj/tidigt i juni två år därefter.

Kan bli svårt att få högre lön med tanke på att du redan har så hög men om du går en utbildning för att du vill göra något annat tycker jag definitivt det känns värt det.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Har du råd, så plugga vidare. Kunskap är inte tung att bära. Efter examen civ ing, elektroteknik, fick jag ett intressant erbjudande att forska. Jag tackade nej eftersom jag ville tjäna pengar först. När jag sedan efter ca 15 år ville forska vidare fick jag inget erbjudande. Jag ångrar att jag inte fortsatte lära mig mer om det jag var bra på. Pengar är inte allt.

Permalänk
Medlem

Hej,

Det korta svaret på din fråga är att du sannolikt inte vinner rent ekonomiskt på att börja studera.

Samtidigt finns det, som många varit inne på, andra värden än strikt ekonomiska. Alla erfarenheter kan helt enkelt inte mätas i pengar.

Med det sagt, så kommer det att komma nya/bättre möjligheter att studera/vidareutbilda sig med nya LAS-avtalet – som också innebär att du ska kunna läsa motsvarande 1 år på heltid med 80% av din lön (Omställningsstudiestöd).

https://www.regeringen.se/informationsmaterial/2021/06/flexib...

Lycka till!

/M

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Tycker du borde kolla in YH-utbildningar och se om någon passar. De flesta är ca två år och i praktiken något kortare då man oftast börjar sent i augusti och är klar sent i maj/tidigt i juni två år därefter.

Kan bli svårt att få högre lön med tanke på att du redan har så hög men om du går en utbildning för att du vill göra något annat tycker jag definitivt det känns värt det.

Tack för din input, jag har kikat lite på YH-utbildningar men eftersom jag inte riktigt är inne på att byta bana utan snarare skaffa mig mer erfarenhet och kunskap i samma linje så har jag svårt att hitta något passande, kanske inte letat tillräckligt noga dock.
Är yh-utbildningar kommunbaserade eller är det bara något jag fått för mig?

Skrivet av Irre:

Har du råd, så plugga vidare. Kunskap är inte tung att bära. Efter examen civ ing, elektroteknik, fick jag ett intressant erbjudande att forska. Jag tackade nej eftersom jag ville tjäna pengar först. När jag sedan efter ca 15 år ville forska vidare fick jag inget erbjudande. Jag ångrar att jag inte fortsatte lära mig mer om det jag var bra på. Pengar är inte allt.

Själva inkomsten är jag inte särskilt rädd för efter att ha tagit oss förbi flera år med diverse föräldraledighet, det är nog snarare en lite rädsla av att kanske inte orka/vilja studera klart det man påbörjat och därefter stå med ett onödigt studielån.
Det är lätt att fokusera på pengarna när man pratar jobb men en stor anledning till att jag vill göra något annat är också för att jag känner att jag ger mer än vad jag får på nuvarande arbetsplats, jag vill helt klart utmana mig själv på något sätt och kanske räcker det med ett byte av arbetsplats och tjänst till att börja med.

Tack!

Skrivet av Mighty Mic:

Hej,

Det korta svaret på din fråga är att du sannolikt inte vinner rent ekonomiskt på att börja studera.

Samtidigt finns det, som många varit inne på, andra värden än strikt ekonomiska. Alla erfarenheter kan helt enkelt inte mätas i pengar.

Med det sagt, så kommer det att komma nya/bättre möjligheter att studera/vidareutbilda sig med nya LAS-avtalet – som också innebär att du ska kunna läsa motsvarande 1 år på heltid med 80% av din lön (Omställningsstudiestöd).

https://www.regeringen.se/informationsmaterial/2021/06/flexib...

Lycka till!

/M

Det låter klokt, då kanske det vore en idé att söka nytt jobb och testa något annat i Q1 2022 och skulle jag fortsatt vara intresserad av att fördjupa mig i något så kanske man kan ta vara på det nya studiestödet som låter onekligen intressant!
Grymt att regeringen kommer med bra förslag för att kunna utbilda sig vidare även efter att man arbetat och börjat försörja sig själv!

Precis dessa typ av svar jag ville ha, tack för er tid allihopa!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Mycket bra svar i tråden, tänkte bara tillägga att du inte måste välja Går att söka nytt jobb samtidigt som du planerar att/har börjat plugga.

Permalänk
Medlem

Har varit lite i samma sits som dig. Dock har jag gått många halvklara utbildningar. Tror jag har 1.5-2års högskolepoäng, men utan examen.

Började jobba istället och har jobbat upp mig till devops/drifttekniker (it).

jobbar med följande saxat från min linkedin:
Keeping our "IT stack" running and alive. Including working with systems & tasks like:
- Handles different types of firewalls(routing, vpn, rules, port forwarding)
- Handles our Hyper-V and VMware esxi servers/hosts
- Deploying new Hypervisors, Esxi hosts or setting up new virtual machines(also physical servers)
- Handles our O365 Environment, Sharepoint etc,
- Active Directory on prem / Azure Active Directory
- Automatisation scripts with Powershell
- Helpdesk
- SQL to manage our databases / fix stuff
- Maintaining our servers(Windows and Linux)
- Experience with GIT and Github
- Troubleshooting of networks, physical and virtual
- The LAMP stack
- docker, ci

Kunde nog hälften av allt det där när jag började.

Nu får jag folk som kontaktar mig minst en gång i veckan via linkedin för intervju.

Det jag vill komma fram till är att det kan fungera precis lika bra utan en examen. Framförallt inom it där man oftast inte behöver cert och skit som t.ex. en sjuksköterska.

Ett jävligt coolt exempel är min lillepluttsyster, som jobbade upp sig från receptionen på en storbank, till att idag vara testare(IT).

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070