Uppgradera eller köpa nytt? Hjälp :)

Permalänk
Medlem

Uppgradera eller köpa nytt? Hjälp :)

Tjena, har en lite äldre dator nu som jag fortfarande kan spela på men av någon anledning så stänger den av sig själv ibland, förmodligen överhettning.. kanske räcker med att fixa fler fläktar i den eller nåt, har inte så mycket koll längre på detta därav så tänkte jag få lite hjälp här möjligtvis!
Min dator består av 4 fläktar om jag minns rätt med dessa komponenter

Hårddisk 1: Samsung 850-Series EVO 250GB
Hårddisk 2: WD Blue 1TB 7200rpm 64MB
GPU: Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB Tri-X OC Lite
CPU: Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Minne: Crucial 16GB (2x8GB) DDR3 CL9 1600Mhz Ballistix Sport
Moderkort: ASUS Z97-A
Nätaggregat: EVGA Supernova G2 750W

Det har jag i en: Fractal Design Define R4 Svart

Vill egentligen inte spendera så jätte mycket pengar på ny dator men max 15k kanske men HELST INTE
Går det att göra någon mindre uppgradering eller som sagt, räcker kanske med bättre kylning?
Har min dator blivit en relik eller är den helt OK?
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Kan du ladda ner HWMonitor eller liknande och kolla hur temperaturerna ser ut? Hittar du något intressant i Loggboken vid tidpunkten för avstängning?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Kan du ladda ner HWMonitor eller liknande och kolla hur temperaturerna ser ut? Hittar du något intressant i Loggboken vid tidpunkten för avstängning?

Har nu laddat ner HWMonitor, behöver en ny krasch hända för att få tag på någon log? När jag startar appen så får jag bara upp alla mina komponenter med massa olika nummer som %, grader, W, MHz osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungeden:

Har nu laddat ner HWMonitor, behöver en ny krasch hända för att få tag på någon log? När jag startar appen så får jag bara upp alla mina komponenter med massa olika nummer som %, grader, W, MHz osv

Jag kanske var lite otydlig. Loggboken är integrerad i Windows och har inget med HWMonitor att göra. Det jag främst ville med HWMonitor var att du skulle kolla datorns temperaturer under belastning för att se om det kan vara orsaken till krascherna.

Intressanta loggar i Loggboken borde du kunna hitta under Windows-loggar -> System. Där kan du filtrera den så den bara visar "Critical" och "Error".

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jag kanske var lite otydlig. Loggboken är integrrad i Windows och har inget med HWMonitor att göra. Det jag främst ville med HWMonitor var att du skulle kolla datorns temperaturer under belastning för att se om det kan vara orsaken till krascherna.

Intressanta loggar i Loggboken borde du kunna hitta under Windows-loggar -> System. Där kan du filtrera den så den bara visar "Critical" och "Error".

Inte riktigt 100 på det här, men gick in på Event Viewer, filtrera på Critical, kom upp en hel del med
Source: Kernel-Power
Event ID: 41
Task Category: (63)

med texten
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Hjälper det på något sett att förstå sig på det?

Permalänk
Medlem

Om det nu är överhettning (har aldrig haft problem med det själv) är det kanske värt att montera om cpu-kylaren med ny kylpasta?
Vad säger ni som har mer erfarenhet med överhettning?

Permalänk
Medlem

Skulle det vara värt att uppgradera ENDAST CPU:n? kanske till en AMD istället för en Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungeden:

Skulle det vara värt att uppgradera ENDAST CPU:n? kanske till en AMD istället för en Intel?

Då behöver du ett nytt moderkort för till ditt nuvarande har ju en intel-sockel.

Hur gick det med HWmonitor, hur såg temperaturen ut under belastning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Då behöver du ett nytt moderkort för till ditt nuvarande har ju en intel-sockel.

Hur gick det med HWmonitor, hur såg temperaturen ut under belastning?

Har inte haft någon mer krasch sedan sist men kan se temperaturerna men om det är normalt eller inte vet jag ej.
Skriver vad dom legat på som MAX

GPU: 77
CPU: 4 olika = 65, 67, 65, 66

Lite olika saker i Moderkortet som jag inte vet vad allt är
TZ00: 27,8
TZ01: 29,8
Mainboard: 37
CPU: 65
TMPIN2: 37
TMPIN3: 53
TMPIN4: 126
TMPIN6: 33

Allt är i celsius btw : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungeden:

Har inte haft någon mer krasch sedan sist men kan se temperaturerna men om det är normalt eller inte vet jag ej.
Skriver vad dom legat på som MAX

GPU: 77
CPU: 4 olika = 65, 67, 65, 66

Lite olika saker i Moderkortet som jag inte vet vad allt är
TZ00: 27,8
TZ01: 29,8
Mainboard: 37
CPU: 65
TMPIN2: 37
TMPIN3: 53
TMPIN4: 126
TMPIN6: 33

Allt är i celsius btw : )

Vad körde du för "belastning" för att få de där värdena?
Jag tycker det ser normalt ut.
Okej, en snabb googling säger att du kan ignorera värdet från TMPIN4 eftersom den mest troligt inte är inkopplad någonstans.
Läs mer här

Permalänk
Medlem

Dina temperaturer ser normala ut (bortsett från TMPIN4 men den verkar ju ge fel värde). Du kan ju testa tipsen på denna sidan och se om det gör någon skillnad.

https://www.minitool.com/backup-tips/kernel-power-41.html

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Vad körde du för "belastning" för att få de där värdena?
Jag tycker det ser normalt ut.
Okej, en snabb googling säger att du kan ignorera värdet från TMPIN4 eftersom den mest troligt inte är inkopplad någonstans.
Läs mer här

Körde Outriders spelet dom flesta gånger, förut CS:GO, då kunde det hända.
Tänker om det kanske är nåt med nätaggregatet om det är nåt som tar för mycket ström? Tror dock inte det, tycker 750w borde räcka till allt?
Får vänta och se till nästa gång det händer och kolla värderna igen då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungeden:

Körde Outriders spelet dom flesta gånger, förut CS:GO, då kunde det hända.
Tänker om det kanske är nåt med nätaggregatet om det är nåt som tar för mycket ström? Tror dock inte det, tycker 750w borde räcka till allt?
Får vänta och se till nästa gång det händer och kolla värderna igen då

Testa kör nån benchmark, 7zip för att belasta processorn kanske?
Du har ju ett bra nätagg, och min erfarenhet är att nätagg oftast bara ger upp inte att de startar om.
Har mycket damm i chassit förresten? Det skulle det kunna vara. Hade själv en burk som hade dåliga dammfilter och sög in otroligt mycket damm som brukar krascha pga det.