Intels styrkretsar H670, B660 och H610 får specifikationer

Permalänk
Melding Plague

Intels styrkretsar H670, B660 och H610 får specifikationer

En av Intels mer prisvärda styrkretsar för LGA 1700 och "Alder Lake" stryper antalet PCI Express-kanaler från själva processorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

H670 verkar ju fullt tillräcklig för mina behov. 610 är jag lite mer tveksam till. Inget PCI Express 4 är ju en dealbreaker för de flesta som vet vad det innebär. Men lär ju bli en favorit för Elgigantens pre-built "gamindat0r"

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Att bortse PCI-E 5.0 kan jag förstå i sådan budgetstyrkrets H610. Men att behövas tvinga gå ända ner till 10 år gamla 3.0 känns inte som att man har uppgraderat sig till vad Alder Lake egentligen är.

Hade varit lite snällt om man hade fått 4.0, det hade varit mycket mer okej eftersom att det nu är 1 generation äldre och fortfarande fräsch än sen 2019 med AMD's 3000.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

H670 och B660 verkar okej.
Men H610 känns lite väl strypt om man ändå ska satsa på ett nytt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Att bortse PCI-E 5.0 kan jag förstå i sådan budgetstyrkrets H610. Men att behövas tvinga gå ända ner till 10 år gamla 3.0 känns inte som att man har uppgraderat sig till vad Alder Lake egentligen är.

Hade varit lite snällt om man hade fått 4.0, det hade varit mycket mer okej eftersom att det nu är 1 generation äldre och fortfarande fräsch än sen 2019 med AMD's 3000.

H610 får stöd för PCIe Gen 5 x16 från CPU men M.2 och andra PCIe portar är begränsade till PCIe Gen 3 en ganska okej kompromiss.

Det enda man saknar är PCIe Gen 4 till M.2 SSD men man kan inte få allt med ett budget chipset.

Ifall det finns moderkort med VRM som klarar av 12400 så kan H610 vara ett utmärkt budget alternativet ifall priset är rätt.

Edit Glömde RAM överklockning men ifall 12400 får stöd för 3200 MHz bör prestanda skillanden vara ganska försumbar.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Behövs verkligen både H670 och B660? De lär väl ligga snarlikt i pris och ser ju väldigt lika ut, bortsett från för det fåtal som sitter på en budget-plattform och ändå vill proppa i massor med snabba M.2-enheter (vilket känns lite skevt?). Sen finns ju H610 för dem som vill komma undan ännu billigare

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag blir lite sne när jag ser att Z690 faktiskt stödjer 8 SATA portar, men kollar man på de moderkort som finns idag har de bara 6 stycken, utom något enda som är svindyrt. För mig med många hårddiskar är det tråkigt. Har visserligen ett PCI-E kort med SATA portar men ändå.

Kollar man på X570 moderkort finns det hur många som helst i olika prisklasser med 8 SATA portar...

Permalänk
Medlem

Konstigt att man helt tar bort anslutningar från CPUn, då alla CPUer ändå har dessa fullt fungerande. Nergradera alla PCIe till 3.0 hade varit mer logiskt för att göra moderkorten billigare. Stryp ytterligare 4 banor från styrkretsen för att ha dom på CPUn istället, så kan styrkretsen göras ännu billigare.

Är det billigare sett till moderkortet att dra 4 banor från styrkretsen än 4 banor från CPUn?

Permalänk
Medlem

Intressant att h610 begränsar PCIe från processorn. Skulle det kunna vara så att styrkretsen använder PCIe4 x4 för att kommunicera med processorn? Det skulle förklara både varför de inte finns tillgängliga och varför den ger max 8st PCIe3 ut från styrkretsen.
Tycker dock det låter lite osannolikt att PCIe bussen från CPUn inte medför begränsningar som interfacet till styrkretsen normalt inte har.

Permalänk
Medlem

B660 känns ju nästan helt meningslös, lite ingenmansland på den kretsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

H610 får stöd för PCIe Gen 5 x16 från CPU men M.2 och andra PCIe portar är begränsade till PCIe Gen 3 en ganska okej kompromiss.

Det enda man saknar är PCIe Gen 4 till M.2 SSD men man kan inte få allt med ett budget chipset.

Ifall det finns moderkort med VRM som klarar av 12400 så kan H610 vara ett utmärkt budget alternativet ifall priset är rätt.

Edit Glömde RAM överklockning men ifall 12400 får stöd för 3200 MHz bör prestanda skillanden vara ganska försumbar.

Har ju hellre M.2 Gen4/5 än PCIe X16 Gen5. Kommer ju inget som stödjer PCIe X16 Gen5 på länge, och när det väl kommer Gen5 grafikkort så hade Gen4 räckt och blir över.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Sitter och stirrar på listan över USB support och måste erkänna att jag inte längre har någon som helst koll på USB. Det känns som att USB-standarden har blivt helt obegriplig. Samma sak gäller för övrigt Thunderbolt på min Macbook. Är det inte Intel som tog fram Thunderbolt och hur kommer det sig att det knappt går att hitta ett PC moderkort med stöd för Thundebolt?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, trodde de skulle vara mer kastrerade jämfört med Z690. Bara tillverkarna inte snålar in på VRM som de gjorde på den stora andelen av B560-korten så räcker det gott med B660 eller H670 för 99% av användarna.

Jag hade inte tid att vänta då mina gamla grejer gick sönder, så för min del blev Z690 även om jag absolut inte behöver det.

Permalänk
Medlem

Ser helt OK ut om det stämmer. Det är ju däremot en enda snubbe på Twitter som lagt upp dessa specifikationer så att svälja infon rakt av är väl kanske inte jättesmart. Även om personen har ett bra track record av att läcka info som visat sig stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Sitter och stirrar på listan över USB support och måste erkänna att jag inte längre har någon som helst koll på USB. Det känns som att USB-standarden har blivt helt obegriplig. Samma sak gäller för övrigt Thunderbolt på min Macbook. Är det inte Intel som tog fram Thunderbolt och hur kommer det sig att det knappt går att hitta ett PC moderkort med stöd för Thundebolt?

Licenser och kostnad

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.