Nvidia: "Vi vill få ned priserna på grafikkort"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Vi vill få ned priserna på grafikkort"

Ekonomichefen Colette Kress berättar att Nvidia gärna vill få ned priserna på grafikkort, men att det kan ske först när tillgången förbättras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Intressant när den som köpt ett 3080 för hysteriska pengar sen vill uppgradera och vill sälja det för, säg 50% av inköpspris (inte orimligt historiskt sett), men det fortfarande är över nypris för ersättaren på marknaden om 3-4 år.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Köpte mitt 3080 för msrp pris, fyfan att jaga ett nytt kort idag 2x -3x priset.

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem

I believe it when I see it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

I believe it when I see it.

PRECIS vad jag tänkte

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hoppas att Intels grafikkort till slut tillverkas i egna fabriker utan partnertillverkare. Hade processorer också byggts av partners hade situationen säkert sett liknande ut där. 3Dfx var nog något på spåren när dom slutade med partners och byggde alla kort själva.

Nvidia och AMD hade säkert kunnat kräva av sina partnertillverkare att sälja till MSRP (eller motsv till återförsäljare), men hela försäljningsledet njuter av Vilda Västern, utom vi konsumenter.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Det var ju dock långt innan Covid som priserna sköt i höjden. RTX 20-serien var helt galet prissatta de också. Sen blev det bara värre och värre.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Efter att köpt en Toyota som hade gått ca 2700 mil för 35 lök för massa år sedan (uppe i 13.000 mil nu btw) så är nog mitt MSI RTX 3080 Ventus 3X OC för 8400:- det bästa köpet hittills :3

Edit: Har en SweC-medlem som släppte kortet så snabbt efter att annonsen kom upp att tacka!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Intressant när den som köpt ett 3080 för hysteriska pengar sen vill uppgradera och vill sälja det för, säg 50% av inköpspris (inte orimligt historiskt sett), men det fortfarande är över nypris för ersättaren på marknaden om 3-4 år.

Precis, om ett hypotetiskt RTX 4080 går att få tag på för ~8-9000:- lär man inte kunna förvänta sig att få mer än 4-5000:- för ett begagnat 3080, 1500-2000:- för ett 2080 typ

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

De kan sänka MSRP allt de vill, om det inte syns på lagerhyllan så bryr jag mig inte det minsta

Kolla bara på 2060 12GB hur mycket de bryr sig egentligen. MSRP som är högre än seras egna 3070... eller vad 2060 kostade nya för 3 år sedan

Permalänk
Medlem

RTX 4000 kommer bli nästa uppgradering för min del ev även CPU, MOBO och minnen. Och hoppas då under hösten att tillgången har blivit större så priserna slipper vara så skyhöga.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Not good... mitt RTX 2080 Ti går redan varmt, får la skruva isär det och byta kylpasta om dessa priser ska fortsätta.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Det var ju dock långt innan Covid som priserna sköt i höjden. RTX 20-serien var helt galet prissatta de också. Sen blev det bara värre och värre.

Att kalla 2000-serien för helt galen pris satt tycker jag är att ta i. Man fick faktiskt mer FPS per krona, men det var inte lika mycket som ökning som vid tidigare generationsbyten. Åh andra sidan så fick vi hela RTX delen som de antagligen ville ha tillbaka pengar ifrån, 2080Ti var snordyr för att det var en enorm krets. Sedan kom 3000-serien och gjorde en ordentlig ökning i FPS per krona. Vilket snabbt gick åt skogen på grund av brister i alla led.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

Not good... mitt RTX 2080 Ti går redan varmt, får la skruva isär det och byta kylpasta om dessa priser ska fortsätta.

Det ska till nerver av stål att skruva isär grafikkorten just nu ;). Går något fel så är det svårt att köpa sig ur problemet just nu hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det ska till nerver av stål att skruva isär grafikkorten just nu ;). Går något fel så är det svårt att köpa sig ur problemet just nu hehe.

Det är ju precis det... senaste kortet jag fick skruva isär och göra samma ingrepp på var ett GTX 780 Ti så det var många år sen nu.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

3Dfx var nog något på spåren när dom slutade med partners och byggde alla kort själva.

Ja, dem har verkligen konkurrerat ut både Nvidia och AMD...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Oliver91:

Det är ju precis det... senaste kortet jag fick skruva isär och göra samma ingrepp på var ett GTX 780 Ti så det var många år sen nu.

Senast jag skruvade i ett grafikkort var ett GTX 670, och det tvärdog när VRMerna inte fick kylning nog efteråt...
Har hållit mig långt ifrån att ta isär en GPU sen dess.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Att kalla 2000-serien för helt galen pris satt tycker jag är att ta i. Man fick faktiskt mer FPS per krona, men det var inte lika mycket som ökning som vid tidigare generationsbyten. Åh andra sidan så fick vi hela RTX delen som de antagligen ville ha tillbaka pengar ifrån, 2080Ti var snordyr för att det var en enorm krets. Sedan kom 3000-serien och gjorde en ordentlig ökning i FPS per krona. Vilket snabbt gick åt skogen på grund av brister i alla led.

Grejen var ju att man inte fick mer FPS per krona, bara nya funktioner som RT

Sen att MSRP var rena lögner är ju en till sak som stack i ögonen. 2080ti skulle ju gå för 999$ men fanns inte alls för det priset eller 1199$ som var officiellt MSRP senare

1080ti var senast man fick mer för pengarna än tidigare kort, eller möjligen några av AMDs 5000-serie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Precis, om ett hypotetiskt RTX 4080 går att få tag på för ~8-9000:- lär man inte kunna förvänta sig att få mer än 4-5000:- för ett begagnat 3080, 1500-2000:- för ett 2080 typ

Fast det var ju vad många sa om RTX 20xx korten innan och i början av lanseringen av RTX 30xx. Så en hel del sålde RTX 20xx kort för klart under vad de skulle ha fått för dem om de väntat med att sälja, eftersom de var oroliga att priset på dem skulle rasa.

Permalänk
Medlem

Tror inte ett dugg på ett sådant här uttalande. Nvidia hade kunnat öka produktionen av FE-kort, sålt max ett per person och sålt dem världen över om nu minskat pris till konsument vore målet. Ser detta som ett klassiskt "mycket snack och lite verkstad" uttalande från Nvidia.
Kan faktiskt inte riktigt förstå att mitt 3080 Aorus Master som köptes för 10k och då kändes ohemult dyrt, idag känns som ett helt ok köp. Tror jag och många andra med mig blivit lite "fartblinda" av senaste årets priser.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wargreymon:

Att kalla 2000-serien för helt galen pris satt tycker jag är att ta i. Man fick faktiskt mer FPS per krona, men det var inte lika mycket som ökning som vid tidigare generationsbyten. Åh andra sidan så fick vi hela RTX delen som de antagligen ville ha tillbaka pengar ifrån, 2080Ti var snordyr för att det var en enorm krets. Sedan kom 3000-serien och gjorde en ordentlig ökning i FPS per krona. Vilket snabbt gick åt skogen på grund av brister i alla led.

Jag minns det lite annorlunda.
2080 presterade aningen över 1080 Ti - och kostade också aningen mer än 1080 Ti vid release.
2070 presterade ungefär som 1080 - och kostade typ samma.

2060 kom lite senare - men det presterade som ett 1070ti och kostade ungefär samma även där. Här minns jag faktiskt inte riktigt egentligen för då var grafikkort redan införskaffat). Kanske var 2060-kortet lite mer prisvärt?

Jag satt och spanade ganska intensivt på priserna när den serien kom - och köpte till sist ett RTX2070 som jag fortfarande kör på. Var måttligt nöjd med prestanda/krona minns jag just för att det inte var nå bättre från förra serien just då.

Paradnumret för 2000-serien var väl snarare att 2080 Ti hade väldigt hög prestanda - och att man fick med DLSS och raytracing typ. Det var rätt mycket snack om prisvärdheten och de höga priserna när de här korten kom.

Samtidigt är väl priserna kanske inte bäst vid release direkt. Kanske är jag orättvis när jag jämförde nyreleasepriser med 1000seriens priser som var allt annat än nypris . Några månader in kanske priserna hade sjunkit lite.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett att Nvidia sålde till marknadspris och med den stora marginalen hade man kunnat bygga ny, eller nya, små fabriker bara för grafikkretsar på några månader istället för gigantiska byggen som tar flera år.
Dessutom hade man kunnat slopa mellanklasskorten och bara fokuserat på att få ut så många 3080 ti och 3090 som möjligt så hade en dominoeffekt kunnat lösa andrahandsmarknaden.

Och om de kan sluta lägga resurser på att strypa grafikkort för mining, som ändå kringgås; hade jag köpt ett grafikkort för 25000 som bara var värt hälften och mining är en bidragande orsak till den sura prislappen så hade jag tamejfan velat få tillbaka mellanskillnaden genom mining.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Not good... mitt RTX 2080 Ti går redan varmt, får la skruva isär det och byta kylpasta om dessa priser ska fortsätta.

Bland annat därför jag gillar Asus Strix. Superenkelt att skruva isär, kylkuddarna (eller vad nu thermal pads heter på Svenska) går inte sönder, och jag fick ut ca 4% extra prestanda jämfört med modelleran som sitter på från början, och temperaturen sjönk ca 20C. Nu är det visserligen ett 1070 TI, fan vet om jag vågat det på ett 3070 med dagens tillgång. Fast jo... Det hade kliat för mycket i fingrarna för att låta bli

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

I dagens läge är 12GB 2060 helt sjukt prissatt, trodde Nvidia skulle vara "smarta" och göra en billig variant med mycket vram för singel player spelare som behöver lite mer vram, nej istället lär det bli 4000 - 4600kr före skatt för ett, vilket är extremt kontra vad 3000 serien ger dig. Det är sjukt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Layon:

Dessutom hade man kunnat slopa mellanklasskorten och bara fokuserat på att få ut så många 3080 ti och 3090 som möjligt så hade en dominoeffekt kunnat lösa andrahandsmarknaden.

Här är jag inte med riktigt, bara för att jag känner att ett RTX 3070 är inom budget för mig, så ska jag vara begränsad till att på nåder få tag i vad en rikemanspojk är villig att sälja av till godtyckligt pris för att han fick tag i ett 3090 istället?
Tack, men nej tack. Skippa top tier-korten istället och fokusera på att fylla gemene mans burk istället, så har du en vänligare inställd kundkrets och entusiasterna kan bråka om de fjorton kort som finns.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Ja, dem har verkligen konkurrerat ut både Nvidia och AMD...

Det var snarare att de hade problem att få ut ett vettigt 2d/3d kort än att de började sälja från eget märke. Var det inte 3dfx Rampage som skulle rädda 3dfx?

Skrivet av Ozzed:

Bland annat därför jag gillar Asus Strix. Superenkelt att skruva isär, kylkuddarna (eller vad nu thermal pads heter på Svenska) går inte sönder, och jag fick ut ca 4% extra prestanda jämfört med modelleran som sitter på från början, och temperaturen sjönk ca 20C. Nu är det visserligen ett 1070 TI, fan vet om jag vågat det på ett 3070 med dagens tillgång. Fast jo... Det hade kliat för mycket i fingrarna för att låta bli

Om du någonsin säljer ditt kort hoppas jag nämnar att du pillat på det innan. Blir trött på personer som pillar på sin datorhårdvara och sedan inte säger något om det till personen de säljer det vidare till.

Permalänk
Medlem

Deras längre poäng är ju antagligen något i stil med att deras produktionskostnad är inte så jättestor men att bristande tillgång hindrar de från att sälja mer. Om de har tillgång att sänka priserna med 30% men kan sälja 300% fler grafikkort så är det bara mer pengar för de. De konkurrerar väldigt hårt med att folk bara inte köper grafikkort just nu skulle jag tro.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bland annat därför jag gillar Asus Strix. Superenkelt att skruva isär, kylkuddarna (eller vad nu thermal pads heter på Svenska) går inte sönder, och jag fick ut ca 4% extra prestanda jämfört med modelleran som sitter på från början, och temperaturen sjönk ca 20C. Nu är det visserligen ett 1070 TI, fan vet om jag vågat det på ett 3070 med dagens tillgång. Fast jo... Det hade kliat för mycket i fingrarna för att låta bli

https://www.inet.se/produkt/x111027/msi-geforce-rtx-2080-ti-1...

detta har jag, kanske är lätt att skruva isär? får koppla ur det och se hur det är utformat

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det var snarare att de hade problem att få ut ett vettigt 2d/3d kort än att de började sälja från eget märke. Var det inte 3dfx Rampage som skulle rädda 3dfx?

Om du någonsin säljer ditt kort hoppas jag nämnar att du pillat på det innan. Blir trött på personer som pillar på sin datorhårdvara och sedan inte säger något om det till personen de säljer det vidare till.

Ja, man brukar väl skriva med att man haft isär kylaren och bytt kylarpasta om man nu gjort det, i vissa fall som t.ex. när jag gjorde det på min PS3a drar de upp värdet på konsolen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.inet.se/produkt/x111027/msi-geforce-rtx-2080-ti-1...

detta har jag, kanske är lätt att skruva isär? får koppla ur det och se hur det är utformat

Hur länge har du haft problem? När köpte du kortet? Varför har du inte bara reklamerat kortet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500