Två Noctua NF-A12x25 PWM i toppen på chassit för att blåsa in är överlägset!?

Permalänk
Medlem

Två Noctua NF-A12x25 PWM i toppen på chassit för att blåsa in är överlägset!?

Har ett Meshify C där jag egentligen inte haft några större värmeproblem men nörd som man är vill man ju alltid bygga om lite trots att jag använder datorn oförskämt lite (vi pratar 30 timmar gaming på ett år sedan datorn var ny och aldrig använd till något annat).

Har använt chassit som standard med de två medföljande 120mm DC-fläktarna, en i fronten att suga in(mitten) och ett utblås bak. En CM Hyper 212 kyler en Ryzen 3600. Processorn i sig ska tydligen vara ganska varm, men under Benchmark stannar den på ca 75* (gaming med 60-68) men CPU fläkten går ganska hårt då och låter lite väl mycket för min smak.

Hur som haver köpte jag 6st Noctua NF-A12x25 PWM.

Jag satte tre i fronten att suga in, två i toppen att blåsa ut och en där bak för att blåsa ut. Detta kändes som det mest logiska och det sättet jag alltid byggt genom alla år och verkar vara allmänna rekommendationen.

Tempen på Benchmark gick dock bara ner till 73* medan gaming var ungefär detsamma. Klar besvikelse även om jag vet att 212:an inte är top of the line.

Börjar ju tänka i banorna att det är dags att köpa en Noctua NH-U12A och började kolla omkring bland videos. Då stötte jag på en video där man hade liknande setup, men där man testat att låta toppfläktarna suga in luft istället och där resultatet var slående.

Det låter ju ologiskt, fem fläktar blåsa in och bara en ut (även om processorfläkten hjälper till att blåsa ut också) Dessutom stiger ju värmen, men resultat var ju tydligt.

Sagt och gjort har jag nu vänt på toppfläktarna att suga in luft.

Herregud vilken skillnad!

Processorn gick under Benchmark ner till 69* och gaming hamnade helt plötsligt under höga 50-talet. 212 är betydligt tystare. Men den kanske största skillnaden var att tempen på moderkortet sjönk ca 10 grader. Minnena kan jag inte mäta, men rätt säker på att de också var svalare.

Tänkte att det var lite för bra för att vara sant, så var tvungen att vända tillbaka dom igen för att konfirmera att yttre temperaturen i rummet inte var någon bov och nej då, resultatet var detsamma.

Hur är det möjligt att varenda ”datorbyggarskola” man sett genom åren rekommenderar toppfläktarna att blåsa ut luft? Jag kan ju inte vara något unikum här? Ni måste ju vara fler här som testat det här?

Permalänk
Medlem

Kan bero på många saker, men positivt tryck är generellt bättre. Men, har den positiva luften ingenstans att ta vägen så blir det vare sig bättre eller sämre, men sedan du har ett chassi med tusentals av perforeringar så sköter det positiva trycket till att också luft tar sig ut rätt så enkelt.

Blir lite ungefär som att ta av sidoplåten på en annars tät och isolerad låda.

Nackdelen är ju att det blir dammigt som tusan. Personligen bryr jag mig inte om det, jag tar ut pc'n och blåser den rent med kompressorn en gång i kvartalet eller nått sånt. Tar 10 minuter så är man uppe igen helt dammfri.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz