Program/onlinetjänst för att "tracea" konturer i ett foto.

Permalänk
Medlem

Program/onlinetjänst för att "tracea" konturer i ett foto.

Skulle behöva få fram enbart konturer ur 2 foton (som dock inte är tagna än). Går cnc-utbildning och tänkte försöka gravera "ansiktena" av våra 2 katter till tjejen i julklapp. Har dock aldrig öppnat ett fotoredigeringsprogram.

Finns det gratisprogram/onlinetjänst som kan lösa detta åt mig utan att jag behöver göra mer än att beskära bilderna? Har testat några få men utan önskat resultat. Ja börjar misstänka att det är väldigt svårt att få önskat resultat via några klick utan att det faktiskt behövs en människa för lite "handpåläggning" i fotona.

Tips mottages tacksamt.

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

Lustigt... Har tänkt på detta några veckor å sökt lite till och från. Skapade tillslut en tråd å som en blixt från klarblå himmel hittade jag en tjänst online, tyvärr gick det bara att få filen som png när jag behöver svg/dxf. Men skam den som ger sig...

Edit: Ropade nog hej för tidigt.

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Hedersmedlem

GIMP har ju en del edge detect-filter, men huruvida de duger kan jag inte uttala mig om.

Permalänk
Medlem

https://www.remove.bg/ kanske går att laborera utifrån den websidan

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

fins/fanns också i inkscape för att tracea bilder och det sedan kan exporteras som SVG - räkna dock med lite städjobb.

Permalänk
Medlem

Om du vill skriva någonting själv har OpenCV funktioner för det du söker. Har gjort liknande saker med det tidigare.

Finns till Python så det är rätt så lätt att komma igång med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Om du vill skriva någonting själv har OpenCV funktioner för det du söker. Har gjort liknande saker med det tidigare.

Finns till Python så det är rätt så lätt att komma igång med.

Tackar för tipset men har inte skrivit en rad kod i hela mitt liv så i just detta fallet tror jag att jag söker en annan lösning =P...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klyrre:

Tackar för tipset men har inte skrivit en rad kod i hela mitt liv så i just detta fallet tror jag att jag söker en annan lösning =P...

Ah, blev lite lurad av att tråden låg i programmeringsforumet, men jag antar att det är den bästa platsen för den.

Permalänk
Medlem

http://matlabserver.cs.rug.nl/
Här har du ett online verktyg. Du får scrolla ner lite men testa att använda canny edge detection eller Gabor filter, det kanske räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Ah, blev lite lurad av att tråden låg i programmeringsforumet, men jag antar att det är den bästa platsen för den.

Hehe, ja jag klurade på vart ja skulle lägga den =).

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

Jag brukar lägga in bilder i autocad och ”rita av” konturerna. Funkar ganska bra men kan ju ta lite tid om det är en komplicerad bild.
Har testat olika konverteringstjänster men ingen har funkat tillräckligt bra.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Om du vill göra det så enkelt som möjligt utan handläggning så kan du köpa tjänsten av vektoriserat.se för en ganska liten peng

Visa signatur

Dator Privat: None
Dator Arbete: Macbook pro 13" M1, 2020
Telefon: Nothing phone (1)

Permalänk
Skrivet av xxargs:

fins/fanns också i inkscape för att tracea bilder och det sedan kan exporteras som SVG - räkna dock med lite städjobb.

Tänkte skriva samma. Enkelt att använda också.
Kolla exemplen https://inkscape.org/doc/tutorials/tracing/tutorial-tracing.h...