Nyss installerat om datorn och den betedde sig konstigt i början med frysningar sen med en oväntad krasch? Hur löser man detta så det ej händer igen?

Permalänk
Skrivet av ATRmayo:

Man brukar ha de i olika banor dvs A1 och B1. Kolla dual channel delen här https://www.onecomputerguy.com/ram-slot-order

Skrivet av rstolpe:

Jag tog bara exempel du finner svaret i din instruktionsbok jag pekade bara åt ett håll där felet kan ligga

Hej! Jag ska kolla var min manual har tagit vägen. I alla fall, RAM-Minnena sitter precis jämte varandra som på bilden nedanför. Jag märkte också att jag endast bara har 2 SLOTS för ram-minnen, så ska jag kanske försöka byta plats på dem eller hur går jag vidare härifrån? Då jag inte har 4 slots så kan jag inte sätta RAM 1 i A1 sektionen eller RAM 2 i B2 sektionen.

Antar att ni menar med A1 så är det första 2 slotsen och B2 blir tredje och fjärde slotsen?

Jag ber om ursäkt för kabeldragningen.

Permalänk

Nu slocknade datorn igen... Fattar inte varför heller.

Permalänk
Medlem

Får jag rekommendera att du provar följande på snurrdisken:
(Jag rekommenderar att direkt gå på Crystal Disk-lösningen.)

https://www.taluntis.lt/prevent-hard-disk-drive-from-sleeping...

Du vet inom ett par dagar om det löser problemet med slumpvisa omstarer.
Om det löser problemet så vet du att det har med vilo-läget på disken att göra, om det inte löser problemet så vet du att det är något annat som strular.
Orsaken till jag tipsar om detta är att jag själv hade slumpvisa omstarter och slumpvisa svarta skärmar när en av mina snurrdiskar startade upp. Jag vet att det var vid detta tillfälle helt enkelt för att jag hörde den starta upp.
Ibland startade disken upp slumpmässigt, ibland för att jag klickade på den.
Det kan även vara så att det är steam eller liknande klienter som får för sig att kontrollera att diverse spel är uppdaterade.

Värt att veta är även att Windows 10 kan trilskas väldigt mycket när det kommer till drivrutiner även om de är certifierade och att man ibland först måste tvinga in dem och sedan se till att det är dem som faktiskt är installerade för enheten som används så inte Windows valt några andra istället.