Permalänk

Två routers

Hej
Ska börja med att säga att jag inte kan någonting om detta. Jag har en tp-link archer ax6000 router. Funkar bra har den på nedervåningen i mitt tvåplanshus. Men det är så att jag behöver tråda internet till en av mina grabbar på övervåningen. Köpte då en tp-link re605x som inte funkar så bra som han vill ha sitt internet när han spelar online. Har även kört kabel från den in i konsolen. Så nu till min fråga då jag verkligen inte vill fälla in o gömma en kan kabel till övervåningen om jag inte måste. Kan man ha en router till utan att behöva dra en kabel till den? O köra över wifi och även kunna tråda från den? Har haft två olika mesh system innan. (Har kollat på tp-link archer ax72 och 73)

Tack på förhand från än riktigt okunnig i ämnet!!

Permalänk

2 Routers kan du INTE ha (eller visst kan du, men det blir problem).
Men antar att det är Mesh system du pratar om ? Noden behöver inte va kopplad med kabel (det fungerar bättre med kabel dock).
Så forstår inte riktigt din fråga ?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fredde781212:

det är så att jag behöver tråda internet till en av mina grabbar på övervåningen.

Du kan göra en trådlös wifibrygga för att skapa en trådlös länk men prestandan blir inte lika bra som med en kabel och det låter som om det är kablad prestanda du vill ha ?

Endera drar du en kabel hela vägen eller så är det inte trådat utan du ansluter bara wifikortet med en ethernetkabel (eller usb) i stället för att montera det internt, oavset vilket så är det inte trådad prestanda utan det är wifi om du sätter in en wifilänk nånstans i kedjan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Fredde781212, vill du prompt slippa kabel kan det vara bättre köra en separat trådlös länk med t.ex. 2st Ubiquiti nano eller liknande på 5Ghz. Betydligt mer fart och trafiken kommer inte bråka med det övriga trådlösa WiFi nätet i huset. WiFi länken är i stort sett samma sak som att dra en kabel mellan två punkter, men det blir trådlöst istället.

Kräver lite basic kunskap för att konfigurera men det finns mycket hjälp på Internet hur man gör.

Permalänk

Två routers

Tack så mycket för alla svar.