Permalänk
Medlem

Ncase M1 V6.1 Svansång (Dual rad)

Nytt block, nya extenders, nya quick disconnects och nya minnen 6400mhz.

Då nyheten om att Ncase M1 inte längre produceras nyligen offentliggjorts, så kändes det rimligt att hylla detta extremt kompakta chassi med ett bygge som vägrar kompromissa med prestandan. Turligt nog fick jag tag på ett chassi från den absolut sista batchen också!

För er som vill förstå bakgrunden till detta bygge, och kanske bli inspirerade till att försöka er på ett liknande projekt, hänvisar jag till youtubern Ali som också är känd under namnet Optimum Tech. Här är videon om man vill se originalet.

Ska varna er att det är ett helvete att få plats med allt och då särskilt när man använder ZMT-slang som är redigt styv, men väldigt hållbar. När den sitter så sitter den verkligen! Om ni ska ge er på ett liknande bygge kan jag rekommendera att ni fixar ett par quick-disconnect fittings för att lättare montera isär om något skulle strula (jag gjorde inte detta och fick förlita mig på att allt funkade när allt var monterat). Ytterligare ett tips är att använda EK:s roterbara extenders för att kunna klippa och fästa slang utanför chassit istället för inuti. Nu finns extenders och Quick disconnects monterade i en liten uppdatering*.

Nu puttrar allt på utan problem och GPU peakar på 60 grader. Har inte börjat överklocka något ännu så det kan ju ändra sig framöver.

Nedan ser ni komponentlistan. Förhoppningsvis ska allt finnas där för att reproducera bygget.

Anslutningar, block, radiator, reservoar, fläktar, pump & slang

1x 45 roterbar

4x 90 roterbar

6x Extender roterbar

1x Kulvalv

1x 45 roterbar

10x Torque STC

1x Plugg

3x 20mm extender

1x Temperatursensor

3m ZMT svart slang

2x Noctua slim

2x NF-A12x25 svarta

DDC-pump

Heatsink

IceManCooler

Sidoradiator

Bottenradiator

GPU-block

Backplate

CPU-block

Quick disconnect fittings

Komponenter

3080ti

Z690-I Strix

6400mhz trident

980 pro 1tb

510 Firecuda 2tb

12700k

Commander Core XT (Passar perfekt under frontpanelen)

Corsair SF750

Om ni har frågor om något eller om något verkar saknas i listan så är det bara att skriva. Hoppas att detta hjälper någon som funderar på liknande projekt!

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Nice! Gissar att du kopplade tempsensorn till ice commandern då z690 mobot saknar (en hel del!) anslutningar för temp sensorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DG77:

Nice! Gissar att du kopplade tempsensorn till ice commandern då z690 mobot saknar (en hel del!) anslutningar för temp sensorer.

Stämmer! Commander XT passar riktigt bra för det ändamålet. Fläktarna är inställda efter temperaturen på vätskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

Stämmer! Commander XT passar riktigt bra för det ändamålet. Fläktarna är inställda efter temperaturen på vätskan.

Aight! Den e litet överprisad kanske men vad e inte det nuförtiden 😂
Sitter med ett nästa. Identiskt bygge, men ville ibte ha iceman på utsidan så kör med barrow pump/block-kombon ist. Och fastnade då med för stor gpu nudå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DG77:

Aight! Den e litet överprisad kanske men vad e inte det nuförtiden 😂
Sitter med ett nästa. Identiskt bygge, men ville ibte ha iceman på utsidan så kör med barrow pump/block-kombon ist. Och fastnade då med för stor gpu nudå!

Tänkte också köra på en pumpkombination, men blev lite fundersam kring hur det skulle gå med sidoradiatorn. Får du plats med en lika tjock som den jag använder?

Typiskt med GPU:n. Var i samma situation innan jag fick till ett byte här på marknaden. Hoppas att du hittar en som är kompatibel!

Permalänk
Medlem

Nope fick byta sidradiatorn till följande ist:

https://www.highflow.nl/watercooling/radiatoren/2-x-120mm-240...

Hoppas det inte påverkar tempsen för mckt.

Permalänk
Medlem

Sett folk använda den radiatorn. Ska säkert gå bra. Annars går det ju alltid att undervolta 3090:n

Permalänk
Medlem

Hur mckt hör du datorn? (Fläktar å pump)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DG77:

Hur mckt hör du datorn? (Fläktar å pump)

Fläktarna hörs väldigt lite förutom när de är på max (75% i mitt fall). Pumpen har ett hummande ljud men som ändå får sägas vara lågt. Förstår det som att just DDC-pumparna låter mer än D5:orna. Jämfört med NR200P-burken, som jag hade innan, är nuvarande setup tystare.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Jag har svårt att se på Ali’s video om han orienterat fläktarna för push eller pull, vet du vilket som är effektivast?

Permalänk
Medlem

Vad jag läst så är skillnaden försumbar. Han kör själv pull på botten och sidan om jag minns rätt. Jag har mina satta till pull också. Temps är riktigt bra 😊

Permalänk
Medlem

Jezus min utbrända hjärna får sig verkligen en match med detta bygget, försöker få ihop slangdragningen på något vis men stöter på problem vid varje hörn bokstavligt talat
Jag kör med en Barrows Pump/Block kombo, vilket förändrar setupen litet, har vart tvungen att skippa QDC kopplingar med, fick bara inte ihop det hur man skulle kunna dra slangarna utan att de böjdes till klämpunkt..

@naykiki hur ser din slangdragning ut bakom mitt-radiatorn?

Permalänk
Medlem

Jag kan göra en bild som illustrerar hur jag dragit slangen. Du borde kunna göra en liknande. Det kanske är så att du måste jobba en del med 90-gradersanslutningar, mer, jämfört med mig då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DG77:

Jezus min utbrända hjärna får sig verkligen en match med detta bygget, försöker få ihop slangdragningen på något vis men stöter på problem vid varje hörn bokstavligt talat
Jag kör med en Barrows Pump/Block kombo, vilket förändrar setupen litet, har vart tvungen att skippa QDC kopplingar med, fick bara inte ihop det hur man skulle kunna dra slangarna utan att de böjdes till klämpunkt..

@naykiki hur ser din slangdragning ut bakom mitt-radiatorn?

Permalänk
Medlem

Om du ska göra samma loop, så bör du dra en slang direkt från block CPU till GPU då.

Permalänk
Medlem

Ja ska försöka kludda ihop en skiss efter jobbet! 😌👍🏻