Retursändning kom inte fram - vad göra?

Permalänk
Medlem

Retursändning kom inte fram - vad göra?

Hej hej!
Har gjort retur på mitt paket som var en mobil! Fick inte nåt kvitto från postombud och nu fick jag veta att paketet är inte framme! Har bevis att skickade paketet tillbaks och personalen vittnat det också! Men nu fick inte hjälp heller från post nord eller comviq!

Vet någon vart ska jag vända mig till?!

Tack

Rubrik ska beskriva trådens innehåll /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

Skickades det via postnord borde du kunna se paketet du skickat i deras app förutsatt att du lagt till dina uppgifter som användes vid beställningen. Kanske kan funka

Alternativt gå tillbaka till ombudet du lämnade in paketet på och hör där om dom kan hjälpa dig

Permalänk
Hedersmedlem

Har du använt en retursedel från comviq för att skicka tillbaka paketet?
Eller har du själv stått för returen?

Om det är så att du använt en retursedel från comviq så är det till fördel för dig. Comviq har i sådant fall varit köpare av transporttjänsten och det är då comviqs paket postnord tappat bort. Dessutom lär det finnas ett unikt nummer för retursedeln så att det går att spåra var paketet är. I det här läget får du vända dig till comviq och så får de reklamera transporttjänsten - för köpeavtalet av transporten är mellan comviq och postnord. Du kan inte driva frågan om vart paketet är eftersom att du inte är beställare av tjänsten.

Om det istället är du som har betalt för returen av paketet så är det du som beställt transporttjänsten. Då är det också du som har ansvaret för telefonen mot comviq om paketet inte kommer fram. Postnord har däremot ansvaret att inte tappa bort ditt paket - men hur långtgående ansvaret är beror på vilken typ av frakttjänst du valt.
Har du beställt spårbart paket eller tog du billigaste möjliga utan spårbarhet?
Om du inte valde att skicka med spårbart paket så är det möjligt att du helt enkelt får betala för telefonen som comviq aldrig fick tillbaka från dig. Postnord ger inte mycket garantier för det billigaste fraktsättet om paket kommer bort.

Har du valt spårbart paket så kan du be postnord att trolla fram det där paketet - förutsatt att du har ett beställningsnummer för tjänsten. Sådan typ av nummer verkade saknas här om jag förstått det hela rätt.

Det bästa du kan göra i så fall är att be inlämningsstället om de kan plocka fram information om din beställning ändå. Jag känner inte till i vilken utsträckning det är OK eller inte OK.

Permalänk
Hedersmedlem

@Jasmin00 hur går det för dig? Kommer du framåt i ärendet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

@Jasmin00 hur går det för dig? Kommer du framåt i ärendet?

Har pratat med comviq och post nord! Ingen vill ta ansvaret och affären som har gjort fel också är inte villig att göra nåt! Undrar om jag kan göra nåt eller ska jag bara betala för den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jasmin00:

Har pratat med comviq och post nord! Ingen vill ta ansvaret och affären som har gjort fel också är inte villig att göra nåt! Undrar om jag kan göra nåt eller ska jag bara betala för den!

Lite svårt att veta vilka alternativ du har när du inte besvarar frågorna.

Rent krasst: Har du själv stått för frakt med typ billigaste alternativet utan spårbarhet kan du lika gärna köpa ny telefon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jasmin00:

Har pratat med comviq och post nord! Ingen vill ta ansvaret och affären som har gjort fel också är inte villig att göra nåt! Undrar om jag kan göra nåt eller ska jag bara betala för den!

Och vilken typ av frakt gäller det? Se mitt förra längre inlägg.