Nvidia Geforce RTX 3090 Ti lanseras den 27 januari

Permalänk
Medlem

Lanseras är att ta i, snarare ”lanseras”

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Lyckligt överraskad att fenomenet "banana for scale" har tagit fart.

Så oerhört fnissigt och värdelöst på samma gång :).

Det fenomenet har ju funnits rätt länge nu och blossar upp ibland efter en periods stiltje. Det roligaste med det tycker jag är när folk gör fejk-bananer i olika storlekar med 3D-printers och dylikt och får det att se helt galet ut

Skrivet av Maereng:

Men då vet du ju inte vad du pratar om! Nvidia säljer mer grafikkort än någonsin och det fortsätter ett år efter lanseringen, alltså är det INTE en papperslansering.

Vet du överhuvudtaget vad en papperslansering är?!

"A release of a product, especially a computer component, in extremely limited quantities, making it very difficult for consumers to get their hands on. The purpose of this is generally for a company to be able to say "we have the fastest chip", before they can actually produce large numbers of them.
Thus, the product isn't really "launched" to the market, it's only launched in press releases, hence "paper" launches."

Källa

Tycker kanske det är lite tramsigt att bråka om definitionen på det här viset. Möjligtvis är det inte en 100%-ig papperslansering, men för väldigt många är faktiskt det så det upplevs. Så grattis, du har tekniskt sett rätt, vad det nu har för betydelse.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Iomed 3090 med sin $1499MSRP och går att få tag på för en sisådär 27,000kr, så lär väl 3090Ti få $1799 och lär väl kosta från 30-32 tusen och uppåt.
Vem är skruvad nog att köpa ett 3090ti för 30k+ i januari när 4080 kommer under hösten? Måste ju bada i pengar and then some.

Folk betalar 5k för ett beg 1080ti som jag köpte nytt för 8k för fyra år sedan. Pengar är inga problem?

Detta på SWEC marknad som är billig generellt!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

32gb ddr5 säljer för 15k på ebay så man undrar ju vad dessa nya kort kommer hamna på
jag tar förgivet era plånböcker är redo, som maggan säger, ladorna är fulla.

Permalänk
Medlem

Köp nu få det till julen 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tycker kanske det är lite tramsigt att bråka om definitionen på det här viset. Möjligtvis är det inte en 100%-ig papperslansering, men för väldigt många är faktiskt det så det upplevs. Så grattis, du har tekniskt sett rätt, vad det nu har för betydelse.

Jag tycker tvärt om att det är väldigt relevant att vara överens om vad ord betyder. Är vi inte överens om vad ord betyder så kommer vi aldrig kunna ha några givande diskussioner. Det är extremt vanligt att medvetet missanvända ord för att få något att verka värre än vad det är. Tycker det bör belysas och ifrågasättas. Gråskala mellan förvränga sanningen och ren lögn bör inte behöva nyttjas i en tråd om grafikkort.

Permalänk
Medlem

Det finns fler modeller av denna generations grafikkort än antal i lager.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Köp nu få det till julen 2023.

Optimist.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tycker kanske det är lite tramsigt att bråka om definitionen på det här viset. Möjligtvis är det inte en 100%-ig papperslansering, men för väldigt många är faktiskt det så det upplevs. Så grattis, du har tekniskt sett rätt, vad det nu har för betydelse.

Det finns inget att "bråka om" eftersom det jag gav är fakta. Fakta är inte likställt med en åsikt eller en känsla. Att snacka om papperslansering utan att veta vad fan det betyder, DET är tramsigt. Om det är nånting som behövs mer på sociala medier och internet så är det ifrågasättande av sånt här skitsnack och bemötande av det med ren fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maereng:

Det finns inget att "bråka om" eftersom det jag gav är fakta. Fakta är inte likställt med en åsikt eller en känsla. Att snacka om papperslansering utan att veta vad fan det betyder, DET är tramsigt. Om det är nånting som behövs mer på sociala medier och internet så är det ifrågasättande av sånt här skitsnack och bemötande av det med ren fakta.

Här är ju skillnaden på talspråk och fackspråk ganska uppenbar. Många kallar en lansering med dålig tillgång en papperslansering, korrekt eller ej. Vissa gör det för att driva med bolaget som gjort lanseringen och att de misslyckades att nå efterfrågan med hästlängder, vissa gör det för att de inte vet bättre. Oavsett så har betydelsen skiftat en del, då din ’fakta’ kanske inte stämmer för evigt.

Nu tycker jag vi kan lugna ner tonen lite och kanske prata om hur mycket detta kortet kan förbättra våra liv istället eller något

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Folk betalar 5k för ett beg 1080ti som jag köpte nytt för 8k för fyra år sedan. Pengar är inga problem?

Detta på SWEC marknad som är billig generellt!

1060 6gb går för 2700 på Tradera. Kosta det väl inte ens nytt. Jag sålde mitt 5600XT för 4800, gav 3200. Härinne är helt andra priser. Här säljer man inte om man inte har bråttom.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Optimist.

Ja förlåt, jag är en höpplös optimist. 😉

Permalänk
Medlem

Så vad hände? Varför är lanseringsdatumet uppskjutet tills vidare?