Spelar det någon roll vilken 4G-router man köper?

Permalänk

Spelar det någon roll vilken 4G-router man köper?

Enkla svaret på frågan är väl ”ja”, men…

Jag ska snart flytta till hus, det finns fiber i gatan men är ej indraget. Vi tänkte vänta till våren/sommaren och köra på mobilt bredband så länge. Men när jag scoutar för en 4G-router så verkar det nästan som att samtliga enheter har ett läger som säger att det fungerar perfekt, och ett annat som säger att den startar om stup i kvart och att hastigheten är kass jämfört med router X eller Y.

Min initiala tanke var att köpa en duglig router som sedan även kan användas när fibern väl dragits in, dvs den ska vara helt ok på båda vilket gör att priset även speglar detta. Problemet är att vi fortfarande är i situationen med ”två läger”. Så frågan är: ska man köpa något random som verkar dugligt, eftersom det ändå verkar vara många andra variabler som spelar in? Om en ska chansa så är det väl lika bra att chansa och samtidigt inte spendera så mycket pengar. Blir ju extremt svårt att gå på rekommendation när variationen är så stor beroende på varje persons olika förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hjälpsam

Bygg nätverket som du vill ha det med router, AP, kopplingsskåp etc rätt från början. Sedan lägger du bara till ett 4G modem som tex @No_Jah nämnde, finns även enklare varianter men vara 4G->RJ45 utan router/brandvägg/wifi.

När du väl får in fiber flyttar du bara WAN kabeln från 4G modemet till Fiberdosan istället utan att behöva bygga om hela nätverket hemma igen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Har sneglat mot dessa, hur står denna sig mot RUT950, som är lite billigare.

Permalänk
Medlem

@Fluf, precis. Även om det blir lite jobb med att placera 4G routern på tokig plats för bästa mottagning. Det är ju ändå inte bortkastat jobb och när man sedan kör på fiber kan man med fördel ha kvar prylarna. Dom gånger det blir långa avbrott på fibernätet kan man med fördel flytta över sim-kortet och köra 4G den vägen med t.ex. en Huawei 4G Router B525

Det händer ju faktiskt till och från att det blir störningar på fibern så jag utrustade mina stationära datorer med WiFi och kör mot min smartphone när det strular i väntan på att felet ska fixas. Vid längre avbrott som hänt två gånger för mig, då flyttade jag sim-kortet och körde den vägen för att få ordentligt med fart. Jag fick vänta 4 dagar på att dom skulle reparera felet. Det fina med Huawei 4G Router B525 är att det finns en analog utgång så man kan ta emot och ringa samtal.

Har man tur behövs inte det utan man kan enkelt köra mot sin smartphone med hotspot men det förutsätter att man får ganska bra fart och att man då har bra täckning den vägen. Det är inte alla som har det. Jag får bara 4Mbit i genomsnitt pga radioskugga vilket är lagom roligt när masten är 2km bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bingoberra:

Enkla svaret på frågan är väl ”ja”, men…

Jag ska snart flytta till hus, det finns fiber i gatan men är ej indraget. Vi tänkte vänta till våren/sommaren och köra på mobilt bredband så länge. Men när jag scoutar för en 4G-router så verkar det nästan som att samtliga enheter har ett läger som säger att det fungerar perfekt, och ett annat som säger att den startar om stup i kvart och att hastigheten är kass jämfört med router X eller Y.

Min initiala tanke var att köpa en duglig router som sedan även kan användas när fibern väl dragits in, dvs den ska vara helt ok på båda vilket gör att priset även speglar detta. Problemet är att vi fortfarande är i situationen med ”två läger”. Så frågan är: ska man köpa något random som verkar dugligt, eftersom det ändå verkar vara många andra variabler som spelar in? Om en ska chansa så är det väl lika bra att chansa och samtidigt inte spendera så mycket pengar. Blir ju extremt svårt att gå på rekommendation när variationen är så stor beroende på varje persons olika förutsättningar.

Jag har haft fruktansvärt god erfarenhet av Tp-link Mr600,
4G+ vilket dubblade hastigheten även utanför officiell 4G mottagning, och väldigt stabil+driftsäker,
tror jag startar om/fixar varannan/var tredje månad.
Klarar även av någorlunda många enheter fint.

Extern antenn till den om du bor med sämre mottagning.
betydligt driftsäkrare och stabil än de huawei/ASUS varianter jag testat.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com