Firefox får ökad säkerhet i ny uppdatering

Permalänk
Skrivet av shelter:

Tja, jag hoppar ju mellan Firefox och Chrome... Körde FFx länge sen Chrome, sen FFx osv. men bytte till Chrome till sist för den hade bättre stöd i Linux. Nu tycker jag faktiskt FFx har gått om Chrome, de har bra stöd för video hårdvaruaccelering, både för webrtc och i X11 samt wayland.

Dock är det lite smådetaljer jag stör mig på, som t.ex, skulle vilja ha flikarna mer som chrome, med ett X efter varje flik så man kan stänga dom direkt utan att först markera dom.
Sen saknar jag som sagt tab grouping som chrome/edge har.
Får inte Ffx att följa systemtemat riktigt heller, den envisas att ha en svart flik-rad istället för mörkgrå i Windows.
Skulle vilja ha flikraden något mer slimmad, de hade en compact mode förut men den verkar dom ha tagit bort (som de gärna gör med saker man tycker är bra).

Länge sedan jag läste mig på. Har du CSS kunskaper och googlar lite så går det där att fixa med temat på dina flikar. Senaste Firefox använder deras nyaste CSS motor så det är lite annorlunda om hur man går tillväga för att skapa rätt fil. I övrigt är det bara att ändra så länge du kan din CSS.

Tabbarna får du nog googla efter ett plugin. Som sagt det finns trix för det du önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Skulle vilja ha flikraden något mer slimmad, de hade en compact mode förut men den verkar dom ha tagit bort (som de gärna gör med saker man tycker är bra).

Finns under anpassa verktygsfält. Längs ner finns "Täthet" och där finns 3 val. Jag har valt kompakt där.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Länge sedan jag läste mig på. Har du CSS kunskaper och googlar lite så går det där att fixa med temat på dina flikar. Senaste Firefox använder deras nyaste CSS motor så det är lite annorlunda om hur man går tillväga för att skapa rätt fil. I övrigt är det bara att ändra så länge du kan din CSS.

Tabbarna får du nog googla efter ett plugin. Som sagt det finns trix för det du önskar.

Fanns CSS för att fixa close button på varje tab.

Har haft CSS som fixar färgerna också men den måste nog uppdateras, för det funkar inte längre.

Skrivet av jnsson:

Finns under anpassa verktygsfält. Längs ner finns "Täthet" och där finns 3 val. Jag har valt kompakt där.

Inte för mig, jag har Normal och Touch men det går att fixa även det, dock är det inte supporterat.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Inte för mig, jag har Normal och Touch men det går att fixa även det, dock är det inte supporterat.

Jag tror att det är så att det kompakta läget finns om man hade valt det innan, annars får man göra det via about:config. När man väl har gjort det syns det som valt i den menyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Inte för mig, jag har Normal och Touch men det går att fixa även det, dock är det inte supporterat.

Ok, jag har använt Kompakt läge innan Firefox 89 (installerat Firefox innan 89 också) så då kanske den var kvar för mig då, för hos mig finns den där

Och jag har inte gått in i about:config för att få fram den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har senaste firefox på Windows 7, det funkar uselt, allt minne äts upp och firefox kraschar trots att maskinen har 16gb minne. Opera fungerar. Om jag är ensam om detta så är det väl Windows som gått sönder.
Edit: problemet försvann när jag tog bort alla tillägg.

Permalänk
Medlem

Tja, allt är fixat aangående det jag tog upp innan, utom tab groups och inactive window color.
Tab groups finns det ingen vettig addon för, och inactive window color matchar inte windows temat, active window color har jag fixat dock.

Nackdelen med Firefox är ju att har man fått den som man vill då kan man ge sig fasen på att dom sabbar det med nån uppdatering.

Här är förresten CSS för att ta bort drag-space framför raden med tabbar:

/* remove space before tabs */ .titlebar-spacer[type="pre-tabs"]{ display: none }

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd

Sedan Mozilla deklarerade att de skulle börja censurera vilka nyheter du får konsumera, så har failfox hamnar under IE-nivån på anständig webbläsare för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Sedan Mozilla deklarerade att de skulle börja censurera vilka nyheter du får konsumera, så har failfox hamnar under IE-nivån på anständig webbläsare för mig.

Vad pratar du om? Känner inte igen det alls

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig