CDON portar fler handlare efter kunder lurats på Marketplace

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Skadan är redan skedd, kommer inte handla där någonsin igen...

Skrivet av Fenix:

För lite, för sent..

Skrivet av ducedo:

Skandalen är snarare hur CDON har hanterat det. Läser man recensioner så varnade folk i somras för att de sålde piratkopior. För två månader sedan beställdes saker som aldrig levererades, varpå man kontaktade CDON och (enligt kunden) i princip fick till svar att det inte var deras problem utan de fick ta det med butiken istället. Många som skriver om liknande situation på Prisjakt.

Nu är inte Amazon bäst i klassen men jämför det med deras a-z garanti där all kommunikation sker genom deras plattform och säljaren har 48 timmar på sig att ge en adekvat lösning. Görs inte det så får man pengarna tillbaka på studs. 48 timmar mot veckor eller rent av månader av tjatande där CDON inte agerade förrän massmedia började skriva om situationen.

Exakt!
Det har varit under all kritik i ett antal år nu, och med alla klagomål så skulle/borde CDON ha reagerat för flera år sedan,

Så deras förtroende är totalt förbrukat!

Skrivet av Qubeista:

CDON har blivit en variant av AliExpress känns det som, övervärderad aktie dessutom för vad det bolaget faktiskt sysslar med.

Nu vet jag inte om du har eller inte har handlat på ovan nämnda, men kan lugnt säga att en gämförelse av Aliexpress och CDON är som att säga att bananer är äpplen.

Har själv handlat mer än 50 gånger på Aliexpress över åren, av dessa så har det strulat från handlare 4 gånger. Av dom 4 gångerna så löstes tvisten av Aliexpress inom 2 till 4 dagar, alltid till min fördel...

Amazon kan jag inte säga något om då jag inte haft problem där. Okey, har bara handlat där en gång.

På CDON har jag handlat ca: 10 gånger över åren, dom tre senaste köpen tre år bakåt var fyllda med problem. Allt orsakat av CDON's icke existerande support och regelverk.
Övriga 7 gånger var när dom sålde CD-Skivor....

Rangordning för mig är:
- Aliexpress - Perfekt!
- Amazon - Kanske, vet för lite.
- CDON - Lurendrejarens marknad, håll dig borta.
.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

CDON - När man försöker vara Amazon fast med en stor dos av svensk lathet och inkompetens.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Exakt!
Det har varit under all kritik i ett antal år nu, och med alla klagomål så skulle/borde CDON ha reagerat för flera år sedan,

Så deras förtroende är totalt förbrukat!

Nu vet jag inte om du har eller inte har handlat på ovan nämnda, men kan lugnt säga att en gämförelse av Aliexpress och CDON är som att säga att bananer är äpplen.

Har själv handlat mer än 50 gånger på Aliexpress över åren, av dessa så har det strulat från handlare 4 gånger. Av dom 4 gångerna så löstes tvisten av Aliexpress inom 2 till 4 dagar, alltid till min fördel...

Amazon kan jag inte säga något om då jag inte haft problem där. Okey, har bara handlat där en gång.

På CDON har jag handlat ca: 10 gånger över åren, dom tre senaste köpen tre år bakåt var fyllda med problem. Allt orsakat av CDON's icke existerande support och regelverk.
Övriga 7 gånger var när dom sålde CD-Skivor....

Rangordning för mig är:
- Aliexpress - Perfekt!
- Amazon - Kanske, vet för lite.
- CDON - Lurendrejarens marknad, håll dig borta.
.

Gamla meriter gjorde att jag handlade från cdon när jag behövde en processor, men efter två månaders väntetid och ursäkt efter ursäkt från säljare avbröt jag till sist ordern.
Aliexpress har i 99% av fallen funkat bra för min del.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av Fenix:

Gamla meriter gjorde att jag handlade från cdon när jag behövde en processor, men efter två månaders väntetid och ursäkt efter ursäkt från säljare avbröt jag till sist ordern.
Aliexpress har i 99% av fallen funkat bra för min del.

Du köper en processor från Ali?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du köper en processor från Ali?

har köpt mycket från Ali, men ingen ryzen cpu. Eftersom jag behöver vara övertydlig så var det en Ryzen cpu som jag beställde via CDON. Köpte bl.a. en lga1366 cpu som fortfarande tuffar på.
Mestadels har det vart specifika elektronikkomponenter eller prylar som inte funnits här eller som kostat väsentligt mer i svedala.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Fick en pryl som inte fungerade via amazon.
Klicka i att den inte fungerade. Inga frågor eller tjafs...
Direkt hade jag en utskrivningsbar returfraktsedel, efter paketet lämnats in så var pengarna återbetalade.

Säga vad man vill om amazon men det var det absolut smidigaste jag varit med om.

Permalänk
Medlem

På tal om Alieexpress, kan man handla där igen utan att oroa sig för postens handläggningsavgifter?

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Nya anklagelser mot Cdon

Det fortsätter att gå bra verkar det som. Cdon verkar vara "inblandat" i bedrägerihärvor, så visar återigen att de inte har koll på vilka de tar in som säljare på siten något som kriminella listat ut.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jatteforetag-i-konkurs-eft...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

På tal om Alieexpress, kan man handla där igen utan att oroa sig för postens handläggningsavgifter?

Sent svar (såg din post först nu) men ja, om du väljer Aliexpress standard shipping så har jag inte fått några avgifter alls.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Att VD är dansk är nog ingen tillfällighet...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

På tal om Alieexpress, kan man handla där igen utan att oroa sig för postens handläggningsavgifter?

Numera så har de redan bakat in momsen i priserna så du ska inte längre råka ut för några stopp i tullarna längre.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Numera så har de redan bakat in momsen i priserna så du ska inte längre råka ut för några stopp i tullarna längre.

Så har jag också läst mig fram till, i teorin ska det vara så. så jag beställde lite grejer, får sr inom någon vecka hur det blir.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10