KÖPRÅD: Köpa bänkdiskmaskin från Aliexpress

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Han har fått länkar till Elsäkerhetsverket tidigare, till ingen nytta. Låt han slösa sina pengar på kinaskräpet. Friskt vågat, hälften brunnet.

😅😱

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Glossy White:

tänkte köpa denna diskmaskin: https://www.aliexpress.com/item/1005002885256045.html
och jag köpte tidigare en maskin med samma namn från Amazon och den fungerar inte i sverigen då den kräver 120v och har 60 hz så nu undrar jag om denna maskin som aliexpress säljer verkligen kommer att fungera för mig?

står ingenting i specen om hz men det står i alla fall 220/110v och att man kan välja mellan us-plug och eu-plug.
så då har tillverkaren alltså gjort en version för usa och en för europa då?

så vad tror ni? värt att chansa?

Så tillvida inte Du vet att du garanterat köper från en ansedd OEM-tillverkare som säljer budget bänkdiskmaskiner så kan det vara din plikt att berätta för nära och kära, samt grannar, att du köpt en potentiellt brandfarlig maskin. Samma sak om Du köper billiga USB-laddare.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

ni hatar allt som inte säljs i sverige jag fattar. ville bara veta om maskinen jag ville köpa funkar i sverige och det ska den göra så den får det bli. tack till dom få som hjälpte till i alla fall.
im out

Jag är extremt pro kinesisk tillverkning, de producerar absolut toppklass idag i många produktsegment. Dock är inte detta en sådan produkt, det är uppenbart skräp. Dyrt skräp. Detta är uppenbart white label-produkter då samtliga maskiner har snarlika dimensioner, garanterat tillverkat av samma företag som gjorde den du själv beskrev som skräp.

Smala underbänkdiskmaskiner presterar betydligt sämre än 60-breda underbänkdiskmaskiner. Så även om Bosch skulle tillverka en sådan i Tyskland skulle den vara skräp. Då verkar det dyrt med 4000:-.

Synd för din plånbok som jag iofs skiter i men synd om miljön.

Jag var tvungen att bygga om köket i min hyresrätt för att få in en 60-maskin, skönt med en fullstor bosch som diskar rent helt knäpptyst. Vill du inte investera i en bra lösning skulle jag hellre köpa en begagnad på blocket. Det du gör är att välja en skitlösning, av som det verkar ren envishet för att ingen håller med om att en glasdörr skulle vara bättre öht.

Permalänk
Medlem

Vänligen snacka med din hyresvärd innan du köper eventuellt livsfarlig utrustning som du kopplar in både el och vatten till.

Kanske tycker hyresvärden att det är bättre att lägga på 100kr på hyran för att installera en riktig diskmaskin i ditt kök än att dom riskerar att hela deras hyresrätt brinner ner?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ett annat alternativ om man vill ha diskmaskin men saknar plats för när använde nån underugnen i spisen ? Om svaret blev aldrig så varför inte sätta en diskmaskin där ?

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/spis/316983/candy-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har du otur åker du fortfarande på tull + moms + avgifter, då tyska Amazon inte har samma regler som svenska Amazon. Köper du via svenska Amazon ska alla avgifter ingå (även fast dom sällan gör det från kinesiska säljare, men då kan man i alla fall få tillbaka utläggen från Amazon) men det gäller inte om du köper vi tyska Amazon eftersom produkten skickas från Kina.

Och, som andra redan har nämnt så är det samma diskmaskin som du redan har haft, men som du inte vill köpa igen. Nu köper du den igen med ett annat skal. Komponenterna innanför är samma som tidigare.

Skrivet av nu1mlock:

På Amazon.de så ingår moms på varor som säljs av Amazon. I det här fallet säljs och skickas diskmaskinen av en kinesisk säljare från Kina. Då tillkommer moms, tull osv. Svenska Amazon har andra regler och då ska alla kostnader ingå.

Den sist länkade diskmaskinen skickas dock från Amazon inom EU och på just den så ska inga ytterligare avgifter tillkomma (förutom ev. svensk moms som justeras i kassan).

Fast det stämmer inte. Amazon Tyskland och Sverige har samma regler. På Tyska sidan under A-to-z guarantee följande "You were charged additional costs (e.g., customs costs for direct delivery to an EU country) in addition to the purchase price, and the seller hasn't refunded these costs." och på den svenska sidan under a-to-z guarantee står det följande: "Du fick stå för kostnader utöver inköpspriset (till exempel tullavgifter för frakt till EU) och säljaren täckte inte dessa kostnader." vilket är samma regler. Källor: svenska sidan https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?language=... tyska sidan: https://www.amazon.de/-/en/gp/help/customer/display.html?node... så om du åker på några extra avgifter i o med leveransen, så ska man först kontakta säljaren om den personen vägrar stå för kostnaderna kontaktar man Amazon. Det fick jag göra förra året när jag fick tullavgifter på ett paket köpt på Amazon Tyskland. Säljaren vägrade först, så kontaktade Amazon, som i sin tur kontaktade säljaren som då motstridigt gick med på att stå för kostnaden.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ett annat alternativ om man vill ha diskmaskin men saknar plats för när använde nån underugnen i spisen ? Om svaret blev aldrig så varför inte sätta en diskmaskin där ?
https://images2.wagcdn.com/500/x/scale/p//pimberly/TRIOVWNT1-6144613236a6ec0ccb000262.jpeg
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/spis/316983/candy-...

Vilken genial grej ändå när man har ont om plats! Synd bara att den inte har fönster, roterande armar, rgb-belysning samt är trimbar via olika Hz..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast det stämmer inte. Amazon Tyskland och Sverige har samma regler. På Tyska sidan under A-to-z guarantee följande "You were charged additional costs (e.g., customs costs for direct delivery to an EU country) in addition to the purchase price, and the seller hasn't refunded these costs." och på den svenska sidan under a-to-z guarantee står det följande: "Du fick stå för kostnader utöver inköpspriset (till exempel tullavgifter för frakt till EU) och säljaren täckte inte dessa kostnader." vilket är samma regler. Källor: svenska sidan https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?language=... tyska sidan: https://www.amazon.de/-/en/gp/help/customer/display.html?node... så om du åker på några extra avgifter i o med leveransen, så ska man först kontakta säljaren om den personen vägrar stå för kostnaderna kontaktar man Amazon. Det fick jag göra förra året när jag fick tullavgifter på ett paket köpt på Amazon Tyskland. Säljaren vägrade först, så kontaktade Amazon, som i sin tur kontaktade säljaren som då motstridigt gick med på att stå för kostnaden.

Du har rätt. Tack för informationen - jag kommer ha det i åtanke i framtida inlägg gällande moms från tyska Amazon. Med det sagt så är det större problemet allt annat som har skrivits i tråden. Men rätt ska vara rätt, så tack än en gång!

Inläggen har redigerats.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

det tror jag! dom flesta diskmaskiner jag sett har sprayarm nedtill och upptill, med platta upptill kommer inte vattnet åt överallt.
just ja! den där maskinen hade jag glömt, tack! tar nog den istället.
nej jag vet att den från kina inte har några recensioner, men det är ju samma maskiner alltihop säger du ju
ungefär hur mycket skulle tullavgiften bli i så fall?

Kan ju flika in här att en diskmaskin med två armar normalt även har en övervåning. Armarna brukar spruta uppåt, och då behövs en övre arm för att nå hela vägen upp. Måste erkänna att jag inte tror att en övre arm som spruta neråt kommer att göra disken renare.

Står det 220v så kommer den att fungera här i Sverige, men det är som sagt ditt ansvar att se till att den är säker och att CE-märkningen stämmer och är korrekt. Det är inte alltid som saker från Kina lever upp till de säkerhetskrav som finns här i Europa, och det fuskas friskt med den typen av märkning. Köper du den i Sverige är det återförsäljarens ansvar.

Sedan kan det som sagt även bli problem med garantiärenden - om någonting krånglar så kan det mycket väl bli så att du blir tvungen att betala frakt till Kina för att få den reparerad. Jag skulle inte utgå från att eventuell returfrakt ingår vid garantiärende.

Permalänk
Medlem

Kan inget om diskmaskiner, men om man är så rädd för att sprayarmen inte snurrar under diskning, kan man inte bara själv snurra den till ett visst läge innan man drar igång en diskning, och sen se om den står i samma läge när diskningen är klar?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Inaktiv

Helt sanslöst vad folk spårar för att någon vill köpa en diskmaskin från Ali........................TS, köp 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Helt sanslöst vad folk spårar för att någon vill köpa en diskmaskin från Ali........................TS, köp 2

Jo verkligen!

men jag måste tycka att detta var en av de mest underhållande trådarna jag läst på länge

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jo verkligen!

men jag måste tycka att detta var en av de mest underhållande trådarna jag läst på länge

Lite jobbigt att köra en 120V-modell dock. Lite konstigt att förvänta sig garanti också, kostar mer att skicka maskinen till Kina än att köpa den.

Permalänk
Medlem

Har de ens skickat maskinen än?

Permalänk
Medlem

Man undrar ju lite hur det har gått här. Aliexpress är ju känt för att ge dåliga överraskningar.

Har det kommit någon diskmaskin?
Fungerar den alls?
Har huset brunnit upp eller fått vattenskada ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

tänkte köpa denna diskmaskin: https://www.aliexpress.com/item/1005002885256045.html
och jag köpte tidigare en maskin med samma namn från Amazon och den fungerar inte i sverigen då den kräver 120v och har 60 hz så nu undrar jag om denna maskin som aliexpress säljer verkligen kommer att fungera för mig?

står ingenting i specen om hz men det står i alla fall 220/110v och att man kan välja mellan us-plug och eu-plug.
så då har tillverkaren alltså gjort en version för usa och en för europa då?

så vad tror ni? värt att chansa?

Du kan inte lämna tråden i sticket, uppdatera med hur du upplever maskinen nu efter 2 år