Permalänk
Medlem

Fjärrstyrd högtalare behövs

Jag skulle behöva en högtalare som jag kan fjärrstyra utanför hemmet. Finns det någon sådan på marknaden eller finns det någon här som vet hur man skulle kunna konstruera en? Den kan inte vara kopplad till en mobil som finns i hemmet men wi-fi skulle fungera, och jag vill styra den från min mobil på distans.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mirjam:

Jag skulle behöva en högtalare som jag kan fjärrstyra utanför hemmet. Finns det någon sådan på marknaden eller finns det någon här som vet hur man skulle kunna konstruera en? Den kan inte vara kopplad till en mobil som finns i hemmet men wi-fi skulle fungera, och jag vill styra den från min mobil på distans.

Du menar i ett annat hus elerl menar du utomhus ? Det finn alltså bredband med wifi där du vill spela upp nått ?
Jag kan tänka mig tex att man sätter upp en vpntunnel så kan man casta, det kunde också gå att göra nån privat "internetradiostation" och låta klienten lyssna på det man nu vill spela upp.
Vet inte vad du tänkt för budget men Ikea Eneby 30 låter bra om det är inomhus och en Raspberry Pi som dator/spelare/vpn eller nått annat....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du menar i ett annat hus elerl menar du utomhus ? Det finn alltså bredband med wifi där du vill spela upp nått ?
Jag kan tänka mig tex att man sätter upp en vpntunnel så kan man casta, det kunde också gå att göra nån privat "internetradiostation" och låta klienten lyssna på det man nu vill spela upp.
Vet inte vad du tänkt för budget men Ikea Eneby 30 låter bra om det är inomhus och en Raspberry Pi som dator/spelare/vpn eller nått annat....

Tack, det ska jag kolla upp, fast jag förstår inte riktigt tekniken bakom det hela. Det ska vara inomhus och en enkel högtalare räcker. Jag ska bara kunna väcka min dotter 😄 (utan hjälp av hennes telefon).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mirjam:

Tack, det ska jag kolla upp, fast jag förstår inte riktigt tekniken bakom det hela. Det ska vara inomhus och en enkel högtalare räcker. Jag ska bara kunna väcka min dotter 😄 (utan hjälp av hennes telefon).

Ok, och det funkar inte med timer (väckarklocka) ?
Det går ju att få igång slumpvald musik via Google Home även om telefonen som styr det är ansluten över mobilt bredband så om det räcker att bara kunna spela upp nån slumpmusik så kan du använda Google Home och nån kompatibelt enhet i hennes rum.
Du kan kanske kombinera det och sätta en smart väckarklocka/display/hub (Home kompatibel)i hennes rum ?

Så här ser det ut i Home när jag provar, inte samma kontrollmöjligheter som när man är på lanet men Det funkar som sagt att starta upp nått slumpat genom att trycka på spela musik.

Det skulle ju också gå att aktivera ett uttag om du har nått i rummet som hoppar igång.
Kanske finns det nått mer avancerat sätt att styra det men jag har aldrig försökt göra nått sånt här via Google Home tidigare så jag hart inte satt mig in i detaljerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok, och det funkar inte med timer (väckarklocka) ?
Det går ju att få igång slumpvald musik via Google Home även om telefonen som styr det är ansluten över mobilt bredband så om det räcker att bara kunna spela upp nån slumpmusik så kan du använda Google Home och nån kompatibelt enhet i hennes rum.
Du kan kanske kombinera det och sätta en smart väckarklocka/display/hub (Home kompatibel)i hennes rum ?

Så här ser det ut i Home när jag provar, inte samma kontrollmöjligheter som när man är på lanet men Det funkar som sagt att starta upp nått slumpat genom att trycka på spela musik.
https://i.imgur.com/3bJbt0H.png
Det skulle ju också gå att aktivera ett uttag om du har nått i rummet som hoppar igång.
Kanske finns det nått mer avancerat sätt att styra det men jag har aldrig försökt göra nått sånt här via Google Home tidigare så jag hart inte satt mig in i detaljerna.

Hmm, slumpvald musik räcker inte. Hon sover näst intill medvetslöshet, så jag behöver kunna spela nåt fasansfullt ljud 😄. En timer med nåt som går igång är nog inte lösningen för det funkar ju inte ens med väckarklocka. Hon kan glömma ställa den eller vänja sig vid ljudet och sova igenom det.
Det här är inget lätt jobb… 😴😴😴
Jag har ju fått en del tips av dig och det är jag tacksam för. Jag får fundera på bästa lösningen och prova mig fram. Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mirjam:

Hmm, slumpvald musik räcker inte. Hon sover näst intill medvetslöshet, så jag behöver kunna spela nåt fasansfullt ljud 😄. En timer med nåt som går igång är nog inte lösningen för det funkar ju inte ens med väckarklocka. Hon kan glömma ställa den eller vänja sig vid ljudet och sova igenom det.
Det här är inget lätt jobb… 😴😴😴
Jag har ju fått en del tips av dig och det är jag tacksam för. Jag får fundera på bästa lösningen och prova mig fram. Tack!

Använd ett smart-uttag och aktivera nått passande i rummet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den här inkopplad i ett fjärrstyrt vägguttag?

https://www.amazon.se/Larmsiren-larmsiren-230-huslarmsystem-v...

Det finns ju massor av vägguttag som kan kopplas till Google Home eller Apple Homekit och styras från telefonen. Jag kör med IKEAs, till exempel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

"Deltaco Smart Home-appen är allt du behöver för hantering av sirenen. Via appen kan du styra enskilda enheter var för sig eller dela in dem i olika rum för att enkelt hantera en grupp. Du kan förutom att sätta på eller stänga av sirenen, välja volymläge och ställa in timer-funktionen. Alternativt kan du schemalägga specifika tider då den ska vara på eller avstängd eller skapa automatiska åtgärder."

105 db bör väl väcka de flesta tonåringar

https://www.inet.se/produkt/8309740/deltaco-smart-wifi-siren?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Den här inkopplad i ett fjärrstyrt vägguttag?

https://www.amazon.se/Larmsiren-larmsiren-230-huslarmsystem-v...

Det finns ju massor av vägguttag som kan kopplas till Google Home eller Apple Homekit och styras från telefonen. Jag kör med IKEAs, till exempel.

Tack för tipset. Då vaknar hon nog 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av elk49:

"Deltaco Smart Home-appen är allt du behöver för hantering av sirenen. Via appen kan du styra enskilda enheter var för sig eller dela in dem i olika rum för att enkelt hantera en grupp. Du kan förutom att sätta på eller stänga av sirenen, välja volymläge och ställa in timer-funktionen. Alternativt kan du schemalägga specifika tider då den ska vara på eller avstängd eller skapa automatiska åtgärder."

105 db bör väl väcka de flesta tonåringar

https://www.inet.se/produkt/8309740/deltaco-smart-wifi-siren?...

Har du en själv? Det låter ju jättebra om man via appen kan sätta igång larmet, inte bara aktivera det.

Permalänk
Medlem

Du vill alltså väcka din dotter med en sirenjävel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Du vill alltså väcka din dotter med en sirenjävel?

Japp 😄. Det är vad som krävs.

Permalänk
Medlem

Tänk på att vara lite försiktig så du inte orsakar nedsatt hörsel.

Permalänk
Medlem

Jobbar ni med grundproblemet också? Dvs varför hon är så svårväckt.
Silvertejpslösningar i all ära, men de är just det, tillfälliga lösningar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Tänk på att vara lite försiktig så du inte orsakar nedsatt hörsel.

Självklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jobbar ni med grundproblemet också? Dvs varför hon är så svårväckt.
Silvertejpslösningar i all ära, men de är just det, tillfälliga lösningar.

På grund av sina diagnoser är hon så djupt in i sina drömmar att oavsett vilka alarmklockor som ringer så vaknar hon inte av dem. Eftersom hon bor själv försover hon sig ofta och kommer sent till jobbet. Att ringa henne hjälper alltså inte så därför behöver jag en lösning där jag kan hjälpa henne på distans när det behövs. Hon vaknar inte ens av brandlarmet om hon sover riktigt djupt. Grundproblemet får hennes psykolog försöka hjälpa henne med.

Permalänk
Rekordmedlem

Hon kanske inte ska väckas med oljud utan nått annat för att inte skada hörseln, ljus och vibrationer, ett elstängselaggregat kopplat till sängen...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hon kanske inte ska väckas med oljud utan nått annat för att inte skada hörseln, ljus och vibrationer, ett elstängselaggregat kopplat till sängen...

Haha, ja el vore ju intressant 🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hon kanske inte ska väckas med oljud utan nått annat för att inte skada hörseln, ljus och vibrationer, ett elstängselaggregat kopplat till sängen...

Hade faktiskt en på jobbet som på allvar funderade på elschockar för att vakna på morgonen...så det kan vara ett rätt allvarligt problem

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Man kan ju ha olika saker att väcka folk med. Dagsljuslampor som tänds lite sakteliga funkar bra för mig, och eventuellt radion som går igång en stund innan. Om man kör med sånt som börjar gå igång 30min innan man skall upp och sedan en klassisk väckarklocka precis på slaget så brukar det funka för mig.

Men nu var det inte riktigt det som var frågan. Trådstartaren frågade om en högtalare som man kan slå på över nätet, så då svarade jag på det. Sömnproblem är det bättre om man tar med ett proffs, och eftersom det uppenbarligen finns ett proffs inkopplad i frågan så håller jag klaffen.

Visa signatur

5900X | 6700XT