Snabbtest: Grafikprestanda i Halo Infinite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Uppenbarligen har Steve inte haft SAM aktiverat och att det skulle ge en 10-15% lyft för de snabbare korten och ca 5% för de långsammare.

Ja HUB testar aldrig med SAM/ReBAR igång om de inte uppger annat. Kanske dags att omvärdera det med tanke på att nya spel sannolikt kommer tjäna mycket på det.

Permalänk
Medlem

@jonast @kenneth

Exakt vad körde ni för slinga när ni testade detta?

Hardware Unboxed får samma resultat fast precis tvärtom med Nvidia i topp före AMD med ganska bra marginal som ni med fick fast som sagt tvärtom.

Har ni Rebar på i BIOS?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dizzö:

@jonast @kenneth

Exakt vad körde ni för slinga när ni testade detta?

Hardware Unboxed får samma resultat fast precis tvärtom med Nvidia i topp före AMD med ganska bra marginal som ni med fick fast som sagt tvärtom.

Har ni Rebar på i BIOS?

https://youtu.be/gFLrRdU5f-M?t=213

Video på slingan finns längst upp i artikeln. Resizable BAR är aktiverat.

Permalänk
Medlem

Blev klar med spelet precis på normal nu blir det köra om på svårare grad. Är så glad över spelet story samt spelet i sig

spelade på amd 3900x cpu plus 3080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Video på slingan finns längst upp i artikeln. Resizable BAR är aktiverat.

Sorry missa det helt. Alldeles för mitt framför näsan 😅

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Första tanken är ju: Detta låter ju riktigt illa optimerat. Ett till av liren man handlar på rea om ett år när alla patchar är på plats.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

va konstigt, min 10700k @ 4,8 ghz all core samt 32gb ram och zotac 3070 får jag stabilt 90-110fps i 1080p ultra på allt. istället för 63-85 fps.

Slå på riktig upplösning utan nån form för skalering så blir det andra bullar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Trist att man uteslutande fokuserat på ultra i staplarna. Känns inte som rätt år för det.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant: https://www.youtube.com/watch?v=gr9TORbHA2M Verkar som om Nvidia presterar bättre då det händer mycket.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Väldigt intressant: https://www.youtube.com/watch?v=gr9TORbHA2M Verkar som om Nvidia presterar bättre då det händer mycket.

Ja, även att ReBAR/SAM gör en stor skillnad för AMD men inte för Nvidia. Bra att HUB går tillbaka, forskar och klargör vad som händer.

Permalänk
Medlem

Är micro stuttering hela tiden.
Inte alls bra optimerat.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Cyberz:

Är micro stuttering hela tiden.
Inte alls bra optimerat.

Så med det statiska underlaget av en så kommer vi till denna slutsatsen, eller finns det mer substans bakom detta påstående?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Så med det statiska underlaget av en så kommer vi till denna slutsatsen, eller finns det mer substans bakom detta påstående?

Är knappast bara jag.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Verkar vara en del kvar att optimera. Dessutom så är det riktigt illa med stuttering i ljudet när man kör med lurar kopplade till en xbox kontroller. Och detta i en ms titel. Deadline vs QA 1-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Kan rekommendera minimum fps-grejen. Då slås DRS på och det funkar skitbra. Satte min på minimum 90, kör 1440 på high med 2080/5600x.

Såg en viss skillnad i skärpa på avstånd men det gör att man får ett stabilt flyt. Droppade ned mot 60 tidigare, men kunde även dra upp mot 110. Även med Gsync tycker jag inte det blir en så jämn upplevelse.

Tack för tipset, blev betydligt bättre flyt i den öppna delen av spelet och som du upplever jag lite skillnad i bildkvalitet.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Är micro stuttering hela tiden.
Inte alls bra optimerat.

Jag som har en 5950x och ett 3080 ti samt gsync skärm upplevde micro stutters, och löste problemet genom något av nedanstående:

1. slå av minimum fps helt
2. slå av maximum fps helt
3 slå av async compute

Tror dock det var nummer ett som löste det. För mig gick spelet från konstanta stutters in-game till helt smooth hela tiden. Gsync med 117 fps frame limiter på 120hz skärm.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Jag som har en 5950x och ett 3080 ti samt gsync skärm upplevde micro stutters, och löste problemet genom något av nedanstående:

1. slå av minimum fps helt
2. slå av maximum fps helt
3 slå av async compute

Tror dock det var nummer ett som löste det. För mig gick spelet från konstanta stutters in-game till helt smooth hela tiden. Gsync med 117 fps frame limiter på 120hz skärm.

Har redan provat det.
Var väl lite bättre. Men inte bra nog.
Provade att stänga av vsync och gsync. Men tycker inte att jag märkte något direkt.
Får göra som Digital Foundry och vänta på lite patchar.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Har redan provat det.
Var väl lite bättre. Men inte bra nog.
Provade att stänga av vsync och gsync. Men tycker inte att jag märkte något direkt.
Får göra som Digital Foundry och vänta på lite patchar.

Synd att det inte funkade! Det är lite black magic ibland....

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Synd att det inte funkade! Det är lite black magic ibland....

Hade missat async compute.
Det vart ännu lite bättre.
Tack för tipset

Visa signatur

^^^
@¿@
o