LG tar OLED till 42-tumsformat nästa år

Permalänk
Medlem

Min 32" känns vissa dagar som att den är alldeles för stor till arbete. Fancy Zones löser problemet snabbt med centrering av webbläsare eller dokument. Till vissa spel tycker jag dock 32" är för litet och 42" kan nog bli en alldeles utmärkt size för att maximera upplevelsen av t ex grafiktunga spel som Cyberpunk 2077.
CSGO spelas med 16:10 för att göras mer överblickbart och allra helst hade jag vilja krympa skärmen lite till för just detta spel. (Kanske en bra idé att kolla om det går manuellt genom skärmens inställningar..)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DasIch:

Skärmen blir ju inte skarpare för att du flyttar den längre bort.

exakt det den blir

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Beror ju på vad man menar med skärpa. Upplösningen per vinkel hos ögat ökar, så det blir informationstätare

Och samtidigt blir allting mindre och svårare för ögat att urskilja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Och samtidigt blir allting mindre och svårare för ögat att urskilja.

Även det är fel. Då skalar man upp så samma information byggs upp med fler pixlar. Funkar dock halvbra i ett antal windows program, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Även det är fel. Då skalar man upp så samma information byggs upp med fler pixlar. Funkar dock halvbra i ett antal windows program, tyvärr.

https://bigmedium.com/bm.pix/iphone4-screen-res.jpg

Det enda du åstadkommer med det är att få mindre skribordsyta på skärmen.

Permalänk
Medlem

För jobb ser jag ingen nytta med en 42", vill ha 48" för 4K.
Eftersom jag har vant mig en gång i tiden att köra 1080 på en 24" skärm med windows scale på 100% så håller jag fast vid detta.
Att använda 100% innebär att man aldrig får problem med skalning av text i något program.
Kör mest Visual studio för jobbet så 2 skärmar är ett måste.

Sitter idag med 2 32" med 1440 så om jag skall gå upp till 4k så behövs 48" för att behålla samma ppi. För att kunna läsa texten på en 42" så måste jag fissla med skalningen vilket jag inte vill.
Största problemet är att mitt skrivbord är för litet för 2 48".

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Vi kanske även får 34" OLED nästa år, hoppas på hög refresh-rate och ett shysst pris.
https://tftcentral.co.uk/news/samsung-display-to-begin-produc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Vi kanske även får 34" OLED nästa år, hoppas på hög refresh-rate och ett shysst pris.
https://tftcentral.co.uk/news/samsung-display-to-begin-produc...

Jag vill mycket gärna ha en 34" Oled med en RGB-pixelstruktur i 16:9 med plan panel. Blir den ultrawide med krökning så går den bort för mig tyvärr.

Oavsett kul att det börjar röra på sig på skärmfronten också!

Permalänk

oled låter ju som guds underverk i kommentarerna här... är det bara marknadsföring eller är det verkligen sååå superior som det verkar låta här?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

oled låter ju som guds underverk i kommentarerna här... är det bara marknadsföring eller är det verkligen sååå superior som det verkar låta här?

Enorm skillnad för de som är kräsna med sådana saker som skärpa, kontrast och uniformitet i bilden.

Men jag är också väldigt medveten om att en hel del faktiskt inte är särskilt kräsna med dessa aspekter, och för dem är såklart en sämre skärmteknik tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

oled låter ju som guds underverk i kommentarerna här... är det bara marknadsföring eller är det verkligen sååå superior som det verkar låta här?

When you see it you will shit bricks?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

oled låter ju som guds underverk i kommentarerna här... är det bara marknadsföring eller är det verkligen sååå superior som det verkar låta här?

I rätt miljö är det stor skillnad helt klart, men i ljusare miljöer är det mer lika. Inte så ’wow’ att man ramlar av stolen, men ingen kan missa skillnaden sida vid sida

Pixlarna har också andra bra egenskaper som nästan obefintlig latens att ställa om mellan olika ljusstyrka, så spelegenskaperna och skärpan är nästan oslagbar jämfört med vanliga LCD-tekniker

Kolla denna till exempel (om du står ut med LTT)

Permalänk
Medlem

OLED är som natt och dag jämfört med VA, TN, IPS. Jag kommer aldrig köpa en monitor eller TV som inte är OLED framöver - om inget ännu bättre kommer (vad skulle det vara?).

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

OLED är som natt och dag jämfört med VA, TN, IPS. Jag kommer aldrig köpa en monitor eller TV som inte är OLED framöver - om inget ännu bättre kommer (vad skulle det vara?).

Vänta bara tills du får burnin så ångrar du dig nog Linus har redan fått det på sin efter några månader bara

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Vänta bara tills du får burnin så ångrar du dig nog Linus har redan fått det på sin efter några månader bara

Linus hade också använt service-fjärr och stängt av vissa med skyddsmekanismer, inget som vanliga användare håller på med

Permalänk
Skrivet av medbor:

Linus hade också använt service-fjärr och stängt av vissa med skyddsmekanismer, inget som vanliga användare håller på med

Tror du missuppfattat videon då. Han hade skaffat en service-fjärr för att hitta gömda features för att fixa burn-in. Han hade inte stängt av några skyddsmekanisker snare tvärtom. En service-fjärr kan alla skaffa det är enkelt.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Tror du missuppfattat videon då. Han hade skaffat en service-fjärr för att hitta gömda features för att fixa burn-in. Han hade inte stängt av några skyddsmekanisker snare tvärtom. En service-fjärr kan alla skaffa det är enkelt.

Han hade väl stängt av saker som begränsade ljusstyrkan och ’sandpappret’ som han slog på och fixade det mesta av slitaget

Permalänk
Medlem

Jag har som sagt 1 år nu med 16/7 drift i princip med 0 burn in. Den som lever får se..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Vänta bara tills du får burnin så ångrar du dig nog Linus har redan fått det på sin efter några månader bara

Fast sen var han dum i huvet o körde helvita teman för typ office-arbete, verkligen inte det smartaste man kan göra direkt. Jag räknar iaf med att mina 55" OLED kommer räcka i några år för mitt dattande, spelande o filmtittande. Lite lagom till att jag villhöver uppdatera för att det skulle vara fint med HDMI 2.1 in också för lite 4K/120hz.