Annonsblockerare blir sämre efter uppdatering av Chrome

Permalänk
Melding Plague

Annonsblockerare blir sämre efter uppdatering av Chrome

Från den 17 januari börjar äldre webbläsartillägg fasas ut från Chrome Web Store som del av en stegvis uppdatering av Chromium.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då får man skippa youtube tills att nya AdBlocker kommer

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Då finns det ju alltid Firefox.

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Då får man skippa youtube tills att nya AdBlocker kommer

Har youtube premium för 17kr / månad så slipper reklam även i TV app och mobil.
Däremot skulle någon adblock sluta fungera i Chrome men fortsätta fungera i Firefox så kan jag gladeligen byta. Har aldrig haft någon större anledning att byta och omställningen har varit för stor. Får se helt enkelt hur det ter sig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Då passar jag på att bjuda in er Chrome-användare till firefox. För er som är skeptiska och minns hur slö Firefox var för 5-10 år sedan så kan jag berätta för er att Firefox sedan 2017 är en helt ny webbläsare, lika snabb som Chrome.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har youtube premium för 17kr / månad så slipper reklam även i TV app och mobil.
Däremot skulle någon adblock sluta fungera i Chrome men fortsätta fungera i Firefox så kan jag gladeligen byta. Har aldrig haft någon större anledning att byta och omställningen har varit för stor. Får se helt enkelt hur det ter sig.

Hur får du YT Premium så billigt?

/Sweex

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Här blir det väldigt tydligt att det inte är oproblematiskt att Google styr en sån stor del av webben + våra läsare. Go Firefox!

Slightly OffTopic, när ska SweC ge oss möjligheten att stötta via Patreon eller dylikt istället? Sweclockers Premium? 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Hur får du YT Premium så billigt?

/Sweex

Han VPN:ar sig själv till indien eller något annat fattigt land med låg valuta. Sen reggar han sig på youtube premium som om man bodde i dessa länder. Består sig sedan även om man slår av VPN.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Andra webbläsare uppdaterar i olika takt, men påverkas oundvikligen av de grundläggande förändringar som sker i Chromium.

Förutom Firefox då som som enda stora webbläsare inte använder Chromium.

Jag använder Firefox. Det är en vettig webbläsare (varken bättre eller sämre än Chromium-baserade), och webben mår inte bra av en monokultur. Se bara tillbaka på tiden då Internet Explorer var dominerande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Här blir det väldigt tydligt att det inte är oproblematiskt att Google styr en sån stor del av webben + våra läsare. Go Firefox!

Slightly OffTopic, när ska SweC ge oss möjligheten att stötta via Patreon eller dylikt istället? Sweclockers Premium? 😎

Hur då? Chromium är open source, är väl bara att forka (finns redan tusentals forks) och göra en webbläsare som fortfarande stöder Manifest V2?

När det gäller Edge verkar de iallafall mena att content blockers ska fortsätta fungera när stöd för V2 försvinner https://blogs.windows.com/msedgedev/2020/10/14/extension-mani..., men vi får väl se.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Alltid underhållande när annonsföretag som Google får det att låta som att de hjälper användaren (bättre säkerhet, yada-yada) när de inte vill ha annonsblockering då det är ett direkt hot mot deras verksamhet. Bättre att de säger som det är, vi vill att ni ska se annonser för de genererar sjuka mängder stålar för oss.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Förutom Firefox då som som enda stora webbläsare inte använder Chromium.

Nu glömmer du safari från det där fruktföretaget. Som har en större marknadsandel än Firefox.

Permalänk
Medlem

Palemoon är tryggt på det viset. Är kanske inte bleeding edge men de rycker inte undan mattan under fötterna på sina användare stup i kvarten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bara att byta till firefox.

invideo.us mirror för att se på reklamfri youtube på webläsare

Newpipe för att se på reklamfri Youtube på Android etc

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Hur får du YT Premium så billigt?

/Sweex

Testa Newpipe på mobilen och Invideo.us i webläsaren för reklamfri youtube

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Jaha ja, så ni vill att användare ska gå över till Firefox? För det är så här ni ska göra för att få användare att gå över till firefox.

Permalänk
Medlem

Använder jag tillägg? Ja! Men mindre numera då Firefox fyller funktionerna som tilläggen gjorde förut, e.x spårningsblockering.

Däremot är sponsorblock ett måste numers på YouTube. Jösses.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Äh.
Använder Adguard via min server så alla mina enheter som är uppkopplad till router slipper all reklam.
YouTube överlever jag att den finns reklam.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

https://vivaldi.com/blog/chromium-ad-blockers-choice/

Stannar på Vivaldi och ser hur det går.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Firefox <3

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Hur får du YT Premium så billigt?

/Sweex

Utländskt familjekonto och sen bjuder man in sin svenska till familjekontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Han VPN:ar sig själv till indien eller något annat fattigt land med låg valuta. Sen reggar han sig på youtube premium som om man bodde i dessa länder. Består sig sedan även om man slår av VPN.

Varför orka bemöda sig med detta istället för att köra en adblocker i webbläsare och mobil. (vanced). Sponsorblock är helt fantastiskt för att skippa inbyggda sponsorer, intros etc.

Permalänk
Medlem

Länge sedan jag lämnade Chrome. Never looked backed!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Då passar jag på att bjuda in er Chrome-användare till firefox. För er som är skeptiska och minns hur slö Firefox var för 5-10 år sedan så kan jag berätta för er att Firefox sedan 2017 är en helt ny webbläsare, lika snabb som Chrome.

Inte för Android-enheter. Jag använder Firefox på datorn och olika Chromium-forks på mobilen (Samsung Browser, Vivaldi, Kiwi).

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

PiHole som DNS-server på lokala nätverket gör susen. Sedan kör jag Firefox med Privacy Badger tillägg som bara det blockar ganska mycket reklam (egentligen avsett för att blocka trackers).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Varför orka bemöda sig med detta istället för att köra en adblocker i webbläsare och mobil. (vanced). Sponsorblock är helt fantastiskt för att skippa inbyggda sponsorer, intros etc.

Bäst upplevelse med youtube är på tv imo, inte en webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Hur då? Chromium är open source, är väl bara att forka (finns redan tusentals forks) och göra en webbläsare som fortfarande stöder Manifest V2?

När det gäller Edge verkar de iallafall mena att content blockers ska fortsätta fungera när stöd för V2 försvinner https://blogs.windows.com/msedgedev/2020/10/14/extension-mani..., men vi får väl se.

Du tror att Adblockers kommer fortsätta utvecklas om tekniken dom bygger på försvinner för den absoluta majoriteten av användare?

Permalänk
Medlem

Well google har ju inget större intresse av stödja adblockers. Folk är nog för vana vid chrome för att byta (om majoriteten ens bryr sig).
Kör firefox primärt för att blockera reklam och js. Chromes devtools är jag väldigt van vid att det är jobbigt att byta till ff.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag har bytt till Firefox (igen) nu, måste säga att med lite tweaks är den riktigt bra. Har alltid upplevt Firefox som något långsammare men nu märker jag faktiskt ingen skillnad. I Linux känns t.om Firefox snabbare än Chrome.

Finns lite småbuggar jag stör mig på som har med extensioner att göra men det är vad jag kommit fram till inte extensionernas fel utan underliggande API i Firefox.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Förutom Firefox då som som enda stora webbläsare inte använder Chromium.

Jag använder Firefox. Det är en vettig webbläsare (varken bättre eller sämre än Chromium-baserade), och webben mår inte bra av en monokultur. Se bara tillbaka på tiden då Internet Explorer var dominerande...

Beror väl lite på hur dom som innehar monokulturen agerar.
Beror också på i vilka sammanhang.
På ett sätt va det bra när Explorer dominerade. Man slapp stöta på websidor som inte fungerade för att man hade "fel" webläsare.

Musik, (spotify) tycker jag är en väl fungerande monokultur (vet att det finns några fler, men jämför det med tv/musik industrins...)
TV/Film, gillar inte fragmenteringen där snart varenda rättighetsinnehavare ska ha sin egen streamingtjänst som kostar pengar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w