Intels referenskylare för "Alder Lake" mer plast än aluminium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

" I vilken utsträckning den transparenta plasten och LED-belysningen bidrar till ökad kylförmågan återstår att se."

Blå är en kall färg, för tankarna till is och kyla! Klart det har effekt!

Haha, självklart har dioder a en "effekt" bidrar säker med en par W värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korreWorre:

Jag kör den med en 12600K
Krävs ett uppgraderingskit bara.

Kollade det nu, 250kr frakt.. känns ju drygt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Intel fortsätter spara in på områden som inte behöver sparas in på. Deras tidigare kylare är klappkassa och de lyckas ändå göra så dessa blir billigare och sämre trots att de typ kostar tio kronor att producera..

Med ett nytt monteringskitt så borde det gå. Med lite reserverande för vissa Asus moderkort som kommer med en ganska stor kylfläns för MOSFET som kan tvinga en att behöva mäta om kylaren får plats.

Det skumma i det hela är ju att de där extra platsbitarna måste varit dyrare att göra än den gamla varianten. Mer komplicerad form och mer material -> mer materialkostnad och dyrare verktyg. Superskumt. Enda anledningen att de gjort detta som jag kan se är för att den skall se "coolare" ut för OEMer av billiga gamingsystem. Tänk en från HP eller Dell typ

Permalänk
Medlem

Ligger i och för sig i tiden att betala mer för mindre.

Permalänk
Expertgissare

Postar samma bild som sist dessa kylare var på tapeten, nu fattas det bara att det visar sig att fläkten blåser utåt från moderkortet istället för emot

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Vi som vet kör ju inte refferenskylare oavsett. Men intel skjuter sig själva i foten ändå, för många kör ju med det som följer med och kommer nu tycka att Intel-processorer är dåliga för att det väsnas och blir varmt, throttlar etc, så det här är verkligen ett dumsnålt drag av dem, men ser fram emot hur de kommer hantera konsekvenserna av sin snålhet.

Bonuspoäng för att plast oftast är mycket besvärligare att återvinna än metall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Postar samma bild som sist dessa kylare var på tapeten, nu fattas det bara att det visar sig att fläkten blåser utåt från moderkortet istället för emot
https://ae01.alicdn.com/kf/Ha487d24e39744b67ba87e109099a0d174/4-0KW-Gas-Cooker-Ka011b-Gas-Stove-Household-Double-Foci-Liquid-Gas-Natural-Gas-Energy-saving.jpg

Det där är verkligen en fantastisk bild!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

RGB hade helt klart ökat kylförmågan med minst 10%!

Nu blir det bara +2,15%

Permalänk
Medlem

Vem vill inte ha en kylare som smälter om man stänger av V-sync?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Att en budgetprocessen kräver mindre kylning köper jag, men man kan utgå från att köparen i många fall då även har budgetorienterat chassi med mindre luftflöde. En för dålig referenskylare är mest en belastning för vår miljö.
Får väl vänta till jag läser objektiva tester under rimliga testförhållanden innan jag sågar den. Men jag ger den en ganska dubiös prognos..

Permalänk
Medlem

Det ska inte bara synas man kör Intel, det ska tydligen även höras.

Permalänk
Medlem

Trodde intel skulle passa på att iallafall hålla samma nivå som amd men ikke. dom kanske gillar när det låter?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edvin-89:

Postar samma bild som sist dessa kylare var på tapeten, nu fattas det bara att det visar sig att fläkten blåser utåt från moderkortet istället för emot
https://ae01.alicdn.com/kf/Ha487d24e39744b67ba87e109099a0d174/4-0KW-Gas-Cooker-Ka011b-Gas-Stove-Household-Double-Foci-Liquid-Gas-Natural-Gas-Energy-saving.jpg

Förklara det roliga i den bilden.
Den visar nämligen på en rent fantastisk förmåga att leda bort värme och inte tvärt om.

Permalänk
Medlem

Värdelösa redan sedan tidigare. Intel ser sina kunder som kassakor och inte som långsiktiga kunder när dom skickar med skräp gång på gång.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Sötast

Lär passa fortnite kidsen perfa

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av BMac:

Förklara det roliga i den bilden.
Den visar nämligen på en rent fantastisk förmåga att leda bort värme och inte tvärt om.

Som jag skrev i mitt inlägg när jag postade den bilden första gången, "Och det vet ju alla att ju varmare luft som kommer ur kylaren, ju effektivare är den, så de verkar väldigt effektiva :p"

#19248785

Förlåt jag inte skrev det en gång till.
Du kan ju inte veta att jag vet.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av Megaman9:

Kollade det nu, 250kr frakt.. känns ju drygt

Ja på tok för dyrt men Webhallen skötte allt det åt mig i mitt custombygge

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Vad är nästa steg, kylare gjorda i papper?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

And this weeks "menvadihelvete" award goes to...

Permalänk

Först visar dom sig viljestyrka med Alderlake och alla andra feta nyheter så de bara sjunger om de sen spårar dom ur fullständigt med "de här duger" Vi får se vad Steve Burke säger sen

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Den där fläkten ser ut att hålla max 4 år innan den har smält samman och deformerats.

Jag hoppas det kan satsas mer på iGPU ett tag framöver, cpu:er får gärna bli större fysisk så de kan pressa in mer kraft i en iGPU, och att en iGPU kan samarbeta med ett externt grafikkort bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det skumma i det hela är ju att de där extra platsbitarna måste varit dyrare att göra än den gamla varianten. Mer komplicerad form och mer material -> mer materialkostnad och dyrare verktyg. Superskumt. Enda anledningen att de gjort detta som jag kan se är för att den skall se "coolare" ut för OEMer av billiga gamingsystem. Tänk en från HP eller Dell typ

Skulle aldrig säga att plast ser coolare ut än metall.

Skrivet av Megaman9:

Kollade det nu, 250kr frakt.. känns ju drygt

Intels mål är väl att produkten skall vara 99% märke och 1% produktionskostnad...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det skumma i det hela är ju att de där extra platsbitarna måste varit dyrare att göra än den gamla varianten. Mer komplicerad form och mer material -> mer materialkostnad och dyrare verktyg. Superskumt. Enda anledningen att de gjort detta som jag kan se är för att den skall se "coolare" ut för OEMer av billiga gamingsystem. Tänk en från HP eller Dell typ

Alla material har inte samma pris.
Det är inte alls säkert att "mer material" blir dyrare om det handlar om olika material.

Oavsett om den är dyrare eller billigare än tidigare modell så ger den intrycket av att vara sämre (får vänta på tester).

Permalänk
Medlem

Utan att veta detaljer om kylaren så...

1. Det finns polymerer som kan leda upp till 100W/mK i bulk form, så aningen bättre eller likvärdigt gjuten aluminium.

2. Kylaren marknadsförs som nån slags "laminar flow" kylare. Kan hända att de har hittat en sjukt bra design som gör att det kyler bra som satan genom det aluminium som finns (och superpolymeren).

Om Intel vill spara pengar så kommer det inte att vara nån sån plast förstås. I så fall är det väldigt konstigt att inte använda aluminium för att guida luften i deras superdesign, vilket tyder på att det inte är en superdesign alls.

Permalänk
Inaktiv

Vem bryr sig, de borde skippa medföljande kylare helt

Permalänk
Medlem

Är det första april eller?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

"Vi reste genom plast
Vi reste genom allsköns skräp "
Som en trubadur sjöng en gång i tiden

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Men hur presterar den? Är det ändå inte det som är den viktiga fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Undrar hur deras ref kylare sett ut för att kyla en 12900K, någon mm större fläkt?

Lite mer plast bara..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rymdriddaren:

Men hur presterar den? Är det ändå inte det som är den viktiga fråga?

Det är en klok fråga.

Även jag har gjort en del antaganden här utan att veta. Eller gissningar om man så vill.

Intel de senaste åren skalat ner mängden metall i kylarna så att de kyler sämre - samtidigt som effekten på deras processorer har gått upp. Resultatet har varit att de offrat kvalité för att spara in pengar. Mer högljutt och varmt.
Kanske är det rätt väg att gå. Iaf för många här som ändå köper annan bättre kylare. Mindre slösat på en kylare som ändå inte används.

När Intel nu lägger extra pengar igen (vilket också ger dyrare slutprodukt) så verkar de göra det på plast och lampor. Här börjar det väl se lite tokigt ut.
Det är väl här någonstans som förtroendet för att de också har tagit hand om kylförmågan inte är helt gjuten.
Hade vi redan sett vändningen till att Intel börjat fokusera på bättre kylning igen så hade det nog varit mindre skepsis på området.
Fast där är de inte ännu.

Men!
Det är ju som du säger - helt klart. Vi kanske ska sitta ner i båten tills dessa testats.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled