Permalänk
Avstängd

Falska hdr filmer

Det finns filmer som falskt marknadsförs att ha hdr. Alita har jag sett och märktes att hdr inte var som den skulle. Blade Runner 2049 är en annan film som har falsk marknadsföring att ha hdr. Har ni märkt av falsk hdr?

Permalänk
Medlem

De visar ju typ att vi behöver fler HDR märkningar. (Kollade bara Star Wars delen)
När HDR var nytt så fokuserade man på att det var 10-bitars färgdjup, då de tidiga TV(och skärmar) ändå inte klarade de höga ljusstyrkorna.
Star Wars var väll även en av de första HDR konverteringarna?

Om jag köper den och de inte står HDR, enbart 4k, sen undrar jag varför jag inte ser någon större skillnad. Då kommer nån smart person nämna att jag måste ha en 4k tv MED HDR för att få alla förbättringar.
Dvs filmerna behöver fortfarande nån typ av HDR märkning annars kan jag inte se mina 10-bitars färgdjup.
Skärmar har ju HDR 400...

Visst är det marknadsföring.
Även när Bluray var nytt så var vissa filmer dåligt konverterade.
Tycker det är bra att han analyserat filmerna och tar upp problematiken, vilket förhoppningsvis leder till bättre effekter.

Men om en regissör vill ha en mörk film (typ kanske blade runner) och inte använder sig av alla tekniska funktioner, ska han då inte få ha HDR stämpeln, även om andra HDR funktioner används (vilket gör att en HDR TV krävs)?
Det är ju inte direkt krav att en film måste se bra ut för att få ha HDR märkning...

Permalänk
Medlem

Jag tycker de är värre när man har en certifierings logga och inte har med någon av de nya funktioner som man räknar med.
https://www.techspot.com/news/92606-fake-hdmi-21-doesnt-reall...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sions:

De visar ju typ att vi behöver fler HDR märkningar. (Kollade bara Star Wars delen)
När HDR var nytt så fokuserade man på att det var 10-bitars färgdjup, då de tidiga TV(och skärmar) ändå inte klarade de höga ljusstyrkorna.
Star Wars var väll även en av de första HDR konverteringarna?

Om jag köper den och de inte står HDR, enbart 4k, sen undrar jag varför jag inte ser någon större skillnad. Då kommer nån smart person nämna att jag måste ha en 4k tv MED HDR för att få alla förbättringar.
Dvs filmerna behöver fortfarande nån typ av HDR märkning annars kan jag inte se mina 10-bitars färgdjup.
Skärmar har ju HDR 400...

Visst är det marknadsföring.
Även när Bluray var nytt så var vissa filmer dåligt konverterade.
Tycker det är bra att han analyserat filmerna och tar upp problematiken, vilket förhoppningsvis leder till bättre effekter.

Men om en regissör vill ha en mörk film (typ kanske blade runner) och inte använder sig av alla tekniska funktioner, ska han då inte få ha HDR stämpeln, även om andra HDR funktioner används (vilket gör att en HDR TV krävs)?
Det är ju inte direkt krav att en film måste se bra ut för att få ha HDR märkning...

Det finns inte HDR i någon av dom nämnda filmerna, styrkan är omkring 200 vilket är SDR.

Permalänk
Medlem

Åfan. Ärligt talat så bryr jag mig inte direkt. Ljudet är viktigast imho.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Bildexpert

Jag tänker att mycket bottnar i att folk missförstår vad HDR är för något och vilka fördelar det faktiskt har mot SDR utöver att det dynamiska omfånget är större.

Den främsta fördelen är att man inte är beroende av en gammal referens för EOTF som man är när det kommer till SDR. Då förlitar man sig helt och hållet på att bildvisaren fungerar likt en CRT i hur ljuset alstras i förhållande till signalen. Rent matematiskt är själva processen inte särskilt svår men i praktiken blir den nästan aldrig rätt. Dels för att CRTn är väldigt svår att emulera utan kompromisser men också för att hela omfånget skiftar och blir ljusare när man ökar ljusflödet, och vice versa förstås. Heller har man aldrig samma förutsättningar i ett vardagsrum som i en gradingsvit vare sig sett till tekniken eller omgivningen.

Med HDR specificerar den lagrade information exakt ljus och då försvinner en stor del av huvudvärken. För att det ska bli rätt förutsätter det också att displayen hanterar signalen korrekt och där tar alla tillverkare lite olika approach, i synnerhet när det gäller information som ligger nära vad bildvisaren som ljusast kan visa för att högdagrarna inte ska "slå i taket" alldeles för hårt. Det ena behöver inte nödvändigtvis vara sämre än det andra men det är rimligt att åtminstone nivåer upp till ca 200-250cd/m² hanteras såsom tonkurvan specificerar för att inte kränka filmens integritet alltför mycket.

Jämför det med en äldre film som är producerad i mono. Det är klart att du kan använda ett monospår idag, även på UHD-BD, men då är risken stor att den hamnar på centerkanalen och kommer i många system inte alls låta såsom den gjorde vid release. Med det till grund är det befogat att ta fram en ny mix i surround för att med mycket större säkerhet ha kontroll över att ljudbilden blir "såsom det var tänkt" även i en ny anläggning eller biograf. Det innebär inte att man måste nyttja överdrivet mycket kanalseparation eller lägga till ljudeffekter som inte fanns där. Eller för den delen så går det utmärkt att lagra en svartvit film i BT.2020 även om du bara nyttjar luminanskanalen.

Problemet tänker jag pekar mer på hur vilseledande marknadsföringen kring HDR har varit och vilka förväntningar det ger hos konsumenter hellre än att vissa regissörer och filmfotografer håller sig till en konservativ ljussättning. Sedan har UHD-BD flera fördelar än bara HDR: Den högre upplösning, större färgomfånget och bättre bitdjupet är alla väsentliga. Rimligtvis bör man bocka i åtminstone ett av dem för att en UHD-BD skall vara rättfärdigat, vilket tycks vara fallet i alla de filmer som hänvisas till.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

Kan bara repetera det @Nissling skriver.

Blanda inte ihop HDR med att det måste lysa skiten ur TV:n. Två helt olika saker som missförstås från båda hållen. Både från de som om och om vill ha lysande fyrverkerier, men också de som vill ha en kontrollerad bild trogen ett estetiskt och filmtekniskt ursprung och därför av missförstånd kritiserar HDR för att vara något som prompt ska lysa skiten ur varje TV:n.

HDR servar båda behoven.

Permalänk
Medlem

Det är en rätt bra slogan ändå
HDR - Lyser skiten ur din TV

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Kan bara repetera det @Nissling skriver.

Blanda inte ihop HDR med att det måste lysa skiten ur TV:n. Två helt olika saker som missförstås från båda hållen. Både från de som om och om vill ha lysande fyrverkerier, men också de som vill ha en kontrollerad bild trogen ett estetiskt och filmtekniskt ursprung och därför av missförstånd kritiserar HDR för att vara något som prompt ska lysa skiten ur varje TV:n.

HDR servar båda behoven.

Vincent vill ju inte att det skall lysa skiten ur tv´n, däremot blir det för svagt för att kalla det HDR när det är konstant omkring 200 i styrkan.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jutvify:

Vincent vill ju inte att det skall lysa skiten ur tv´n, däremot blir det för svagt för att kalla det HDR när det är konstant omkring 200 i styrkan.

200 nits är ganska ljust. Mycket ljusare än många tror. SDR är 100 nits baserat på ett friskt bildrör. 200 nits på 50 tum mot 100 nits 1990 års 25 tummare är åtta gånger så mycket mer ljus som flödar ut i rummet.

200 nits är också definitivt mer ljus än vad som väntas på biografen, så där kan man se en mastring mot 200 med 400 peak nits som att nå fler saker samtidigt: Dels få något faktiskt är ljusare än vad det är tänkt att vara. Dels något som fungerar på alla TV-apparater. Samtidigt något som svarar mot regissörens vision från en theatrical release. Att sätta sig och trycka ut 1000 nits skulle kräva att man mastrar om hela filmen och skapar en helt ny look. Vilket kanske inte alls är i linje med vad Ridley Scott ville eller vad som ens någonsin passar filmens berättande.

HDR står för High Dynamic Range. Dynamiskt omfång vilket också omfattar nyansteckning. I högre grad viktigare än rå ljusstyrka skulle jag säga. Så filmen vinner på HDR eftersom den även vid 200 nits har (on top of my head) har dubbelt så många nyanssteg jämfört med SDR. Fyrdubbelt om det är 12-bitars Dolby Vision (vilket det nu inte är på BR2049). Och estetiskt och filmtekniskt är BR2049 rimligtvis en film som vinner på just detta.

Problemet med HDR idag ligger inte hur filmerna mastras utan hur våra TV-rum ser ut. I en kontrollerad ljusmiljö är 200 nits en hög nivå och då lär man inte störa sig på att bilden är mörk. Problemen kommer när man är i ett ljust rum och vill mer. Med SDR och relativa nivåer kan man dra på reglagen och kanske pressa alla nyanser närmare 500 nits – eller vad TV:n orkar med – och så även en mycket plattare men för rummet tydligare bild.

Där finns det ju en del lösningar om man inte vill ändra sitt rum. De flesta TV har idag bildlägen där man kliver ifrån tonemappingen och gör bilden ljusare. Dödar djupet och nyanserna i bilden, men det fungerar för det icke-optimala rummet.

Permalänk
Bildexpert

Det blir lite "vad gör de svarta kanterna på min TV?"-känsla kring det hela tänker jag. Idén att alltid sträva efter en enhetlighet och tänka att avvikelser från det per automatik är dåliga och inte nyttjar tekniken tänker jag är ganska knas.

För att dra en parallell så är ju CD-skivan otroligt kapabel sett till vilket ljud den kan reproducera. Möjligheterna var stora till den grad att loudness-mastering blev så utbrett och saboterade så många album att man nästan blir mörkrädd. På vinyl gick det inte att åstadkomma ett ens i närheten lika tokigt ljud vilket gjorde det formatet till viss del skonat, även om det brottades med sina egna fel.

Och ärligt talat, det allra sista jag vill är att vi får en typ av loudness war med HDR. Det vore verkligen ett stort hån mot oss colorister.

Gällande Blade Runner 2049 så har @Pyoko lagt upp en analys av filmens användande av HDR och WCG i länken nedan. Ganska intressant jämförelse.
https://forum.blu-ray.com/showthread.php?p=17552326

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

200 nits är ganska ljust. Mycket ljusare än många tror. SDR är 100 nits baserat på ett friskt bildrör. 200 nits på 50 tum mot 100 nits 1990 års 25 tummare är åtta gånger så mycket mer ljus som flödar ut i rummet.

200 nits är också definitivt mer ljus än vad som väntas på biografen, så där kan man se en mastring mot 200 med 400 peak nits som att nå fler saker samtidigt: Dels få något faktiskt är ljusare än vad det är tänkt att vara. Dels något som fungerar på alla TV-apparater. Samtidigt något som svarar mot regissörens vision från en theatrical release. Att sätta sig och trycka ut 1000 nits skulle kräva att man mastrar om hela filmen och skapar en helt ny look. Vilket kanske inte alls är i linje med vad Ridley Scott ville eller vad som ens någonsin passar filmens berättande.

HDR står för High Dynamic Range. Dynamiskt omfång vilket också omfattar nyansteckning. I högre grad viktigare än rå ljusstyrka skulle jag säga. Så filmen vinner på HDR eftersom den även vid 200 nits har (on top of my head) har dubbelt så många nyanssteg jämfört med SDR. Fyrdubbelt om det är 12-bitars Dolby Vision (vilket det nu inte är på BR2049). Och estetiskt och filmtekniskt är BR2049 rimligtvis en film som vinner på just detta.

Problemet med HDR idag ligger inte hur filmerna mastras utan hur våra TV-rum ser ut. I en kontrollerad ljusmiljö är 200 nits en hög nivå och då lär man inte störa sig på att bilden är mörk. Problemen kommer när man är i ett ljust rum och vill mer. Med SDR och relativa nivåer kan man dra på reglagen och kanske pressa alla nyanser närmare 500 nits – eller vad TV:n orkar med – och så även en mycket plattare men för rummet tydligare bild.

Där finns det ju en del lösningar om man inte vill ändra sitt rum. De flesta TV har idag bildlägen där man kliver ifrån tonemappingen och gör bilden ljusare. Dödar djupet och nyanserna i bilden, men det fungerar för det icke-optimala rummet.

Säger inte du har fel. Intressant hur du tänker om Vincents kommentar här om att han vill ha stor styrka på HDR oavsett hur ljust eller mörkt det är i rummet:

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jutvify:

Säger inte du har fel. Intressant hur du tänker om Vincents kommentar här om att han vill ha stor styrka på HDR oavsett hur ljust eller mörkt det är i rummet:

Vincent förklarar bara det jag brukar göra. Likt att fullmånen är 2000+ nits, solen är 1,5 miljarder nits i syfte att förklara varför 1000 nits i HDR inte är samma sak som 1000 nits i SDR.

Annars ser gärna på en film mastrad till 1.000-nits på en 1.000 nits-TV. Och hade jag haft chansen att kika på Sonys 10.000-nits-prototyp (där man kan applicera PQ-tonkurvan utan tonemapping) skulle jag vara en livsupplevelse rikare. Fast då ska det vara material avsett för detta. Vilket långt i från alla filmer är. Särskilt filmer skulle jag säga eftersom de speglar en vision och ett berättande snarare än förmågan att dra en teknisk specifikation till yttersta gränsen.

Jag ser ingen större poäng att trycka iväg 1000 nits i en film och att pressa ut färgerna till rec.2020-omgånget ifall filmen aldrig skapats för att ta sig till dit till att börja med. Här finns ett högst medvetet beslut om att filmen ska se ut på ett visst sätt. Man kan förstås diskutera om det är ett beslutet byggt på de rätta grunderna men jag kan tycka det blir lite meningslösa diskussioner. Välj en annan film istället.

Permalänk
Medlem

Låter ju som hela real or fake 3D djungeln som jag anser mer eller mindre dödade 3D.

https://realorfake3d.com

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Bildexpert

Rent principiellt är det ett större problem med katalogtitlar som fått s.k Light cannon än filmer som praktiskt taget är SDR i HDR-container (Get out, Don’t look now, Alita m.fl). I sistnämnda fall föehåller man sig ändå till ett givet utseende som väl speglar hur filmerna rimiigtvis har sett ut på biografer. Men kikar man däremot på det omvända så hittar man filmer såsom Starship Troopers och Ghostbusters som tvårtom fullkomligt öser på med ljus konstant. Det blir lite av en självparodi.

Vad som samtidigt tål att nämnas är att filmer i HDR som endast har information upp till ca 200 nits kan tonmappas väldigt fel beroende på metadatan. Den amerikanska utgåvan av Blade Runner 2049, som ju är från Warner, har en statisk metadata på 4000nits (den europeiska från Sony har 1000nits) vilket på många apparater kan se väldigt mörkt ut beroende på om TVn har en dynamisk tonmapping som inte gör helt rätt. Sist var det De röda skorna från Criterion som till stor del har likvärdig ljussättning med gamla utgåvan (men med lite bättre täckning av högdagrar och oftast med små toppar runt 300nits). Även om tonmappingen blir rätt mha Dolby Vision kommer bilden framstå som väldigt mörk för någon som sett den tidigare i SDR där ljusstyrkan på TVn improvisoriskt har dragits upp till 500 nits. Det verkar vara ett inte alltför ovanligt scenario.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

O trots att Blade Runner 2049 kanske inte är "riktig HDR" så ser den fortfarande väldigt bra ut. Hellre det än som i nya Matrix-filmen där dom har random lampor i bakgrunden som bländar en när folk står o snackar bara. Klantit o totalt onödigt, så det ska alltså inte HDRas bara för att, utan det ska ha en funktion också. Alltså t ex explosioner eller kanske nåt mörkt rum där en dörr öppnas till ett väldigt ljust rum, alltså där tanken är att man ska bländas.