Annonsblockerare blir sämre efter uppdatering av Chrome

Permalänk

jag kan inte heller förstå varför alla inte bara använder firefox med dom plugins man vill ha. (ja sweclockers, jag kan välja eran reklam) men foxen är ju snabb som attan. och det finns inget som saknas. firefox när folk hoppade skepp är ju inte direkt samma upplevelse idag då det är precis motsatt.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Generellt sett är väl reklamen det minsta problemet på Youtube - det är värre att titta på folk som öppnar paket eller "reagerar" på saker i tjugo minuter när en välskriven recension eller howto kan skummas efter relevant innehåll på tio sekunder eller avnjutas i sin helhet på ett par minuter.

Finns ju annat content än sminkbloggar och unboxing…

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Har annonsblockerare som vapen i nöd när annonser på någon sida beter sig opassande.

Desperat försöka komma undan att innehållsskapare inte får ersättning vill jag däremot fördömma. Besattheten här att komma undan reklamen på youtube utan att köpa premium får mig mest att sätta handflatan mot ansiktet.

Ja, med handflatan mot ansiktet (så den täcker ögonen) slipper du ju inte bara reklamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

PiHole som DNS-server på lokala nätverket gör susen. Sedan kör jag Firefox med Privacy Badger tillägg som bara det blockar ganska mycket reklam (egentligen avsett för att blocka trackers).

Jag försökte detta men får fortfarande reklam i TVn. Gjorde jag något fel, eller funkar det inte i alla scenarion?

Permalänk
Medlem

Firefox! My old friend! So we meet again…

Detta va en dealbreaker för mig som kör chrome sedan jättelänge.

Bästa hade iofs varit om folk gick ifrån youtube till något mindre annons-aggressivt. Men det lär ju hända…

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Baxtex:

Du är ju en annonsblockerande trollkarl 🧙 !

Massa nytt jag lärt mig idag 😃👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag försökte detta men får fortfarande reklam i TVn. Gjorde jag något fel, eller funkar det inte i alla scenarion?

Funkar inte med reklam inbäddad i video, såsom på youtube. PiHole blockerar DNS-svar på kända reklam-leverantörer men om det är samma url till videon som reklamen så går det inte.

Har du ställt PiHole som default DNS-server på TVn? Kan ju vara något sådant också. Bäst att ställa in i sin router att den använder PiHole som DNS. Jag har ingen smart-tv så jag vet inte hur man ställer in saker i en sådan.

Det verkar finnas blocklistor för smart-tv till Pi-Hole. Osäker på vilken lista som funkar bäst.
Exempel: https://github.com/Perflyst/PiHoleBlocklist/blob/master/Smart...
(Bara något jag snabbt googlade fram)

Permalänk
Medlem

Ang. Youtubes kanaler som man följer så har de jag kikar på i princip alltid en kort presentation om någon tjänst som är deras sponsor för videon. Det måste rimligen vara en absolut majoritet av deras ersättning för videos jämfört med vad de får från Youtubes egna annonser. Och det har en annan signifikant betydelse i att de faktiskt nämner en tjänst som är relaterad till vad deras kanal är om, oftast i alla fall.

Huvudsaken till varför jag kör annonsblockerare och har andra inställningar i Firefox är därför jag vill bli så lite trackad som möjligt. Generellt sett hade jag accepterat att se annonser i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Funkar inte med reklam inbäddad i video, såsom på youtube. PiHole blockerar DNS-svar på kända reklam-leverantörer men om det är samma url till videon som reklamen så går det inte.

Har du ställt PiHole som default DNS-server på TVn? Kan ju vara något sådant också. Bäst att ställa in i sin router att den använder PiHole som DNS. Jag har ingen smart-tv så jag vet inte hur man ställer in saker i en sådan.

Det verkar finnas blocklistor för smart-tv till Pi-Hole. Osäker på vilken lista som funkar bäst.
Exempel: https://github.com/Perflyst/PiHoleBlocklist/blob/master/Smart...
(Bara något jag snabbt googlade fram)

Jag inser att den inte blockerar reklamen i videon. Jag förväntade mig dock att den skulle blocka de klippen som youtube stoppar stup i kvarten medan videon pausas.

Jag provade ställa in DNS-server till min raspberry både från TVn och routern utan resultat.

Tack för tipset! Ska ta och testa med någon sådan blacklist!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Funkar inte med reklam inbäddad i video, såsom på youtube. PiHole blockerar DNS-svar på kända reklam-leverantörer men om det är samma url till videon som reklamen så går det inte.

Har du ställt PiHole som default DNS-server på TVn? Kan ju vara något sådant också. Bäst att ställa in i sin router att den använder PiHole som DNS. Jag har ingen smart-tv så jag vet inte hur man ställer in saker i en sådan.

Det verkar finnas blocklistor för smart-tv till Pi-Hole. Osäker på vilken lista som funkar bäst.
Exempel: https://github.com/Perflyst/PiHoleBlocklist/blob/master/Smart...
(Bara något jag snabbt googlade fram)

Vissa appar har hårdkodad DNS upptäckte jag i somras. Lösningen var då att även redirecta alla DNS requests på routern till pi hole.

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Finns ju annat content än sminkbloggar och unboxing…

Va?!

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem

Bytte till Firefox igår. Känns faktiskt väldigt fräscht och modernt måste jag säga. Nöjd hittills.
Enda negativa som jag märkte är att Firefox inte avlastar 4K video mot GPU lika bra på YT som Chrome?
Provade sida vid sida och FF använde typ 5x mer CPU på min 9900K medans Chrome lägger det på GPU:n istället.
Kanske inställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Bytte till Firefox igår. Känns faktiskt väldigt fräscht och modernt måste jag säga. Nöjd hittills.
Enda negativa som jag märkte är att Firefox inte avlastar 4K video mot GPU lika bra på YT som Chrome?
Provade sida vid sida och FF använde typ 5x mer CPU på min 9900K medans Chrome lägger det på GPU:n istället.
Kanske inställning?

Vilket operativsystem kör du och vilken GPU? Hade detta problemet i Linux med AMD GPU och lite googlande gav mig instruktioner som gjorde att det fungerade bättre än Chrome någonsin var för mig. Dock hade jag aldrig optimerat något för Chrome så det kanske hade gått att få det bättre där också.

Här är lite allmänna instruktioner:
https://support.mozilla.org/en-US/kb/upgrade-graphics-drivers...

Ubuntu: https://ubuntuhandbook.org/index.php/2021/08/enable-hardware-...

Arch: https://wiki.archlinux.org/title/Firefox#Hardware_video_accel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vilket operativsystem kör du och vilken GPU? Hade detta problemet i Linux med AMD GPU och lite googlande gav mig instruktioner som gjorde att det fungerade bättre än Chrome någonsin var för mig. Dock hade jag aldrig optimerat något för Chrome så det kanske hade gått att få det bättre där också.

Här är lite allmänna instruktioner:
https://support.mozilla.org/en-US/kb/upgrade-graphics-drivers...

Ubuntu: https://ubuntuhandbook.org/index.php/2021/08/enable-hardware-...

Arch: https://wiki.archlinux.org/title/Firefox#Hardware_video_accel...

W10, 2080ti med senaste drivaren. Med 5ggr mer menar jag runt 6% med FF vs typ 1-1.5% med Chrome så inga problem att driva men CPU fläkten går från ljudlöst läge till lite högre. Dom löser det säkert annars med tiden, ingen biggie.

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Bytte till Firefox igår. Känns faktiskt väldigt fräscht och modernt måste jag säga. Nöjd hittills.
Enda negativa som jag märkte är att Firefox inte avlastar 4K video mot GPU lika bra på YT som Chrome?
Provade sida vid sida och FF använde typ 5x mer CPU på min 9900K medans Chrome lägger det på GPU:n istället.
Kanske inställning?

Jag gissar på att AV1 ännu ej är fullt ersatt. Grafik motorn i senaste Firefox är lite annorlunda än den gamla.
AV1 är nästa generation codec för just 4K det är ett samarbete mellan olika aktörer för att ersätta det hårt licensierade MPEG antar att Google är före på bollen eftersom de är en utav de stora drakarna i projektet. Netflix är på gång med att ersätta sitt bibliotek med standarden. Det är nog en utav anledningarna till varför det går lite fortare på film om man kör Google. Mozilla har inte samma ekonomiska muskler. De försöker ge samma upplevelse så länge standarden är öppen.

Permalänk
Medlem

Använder du chrome så du troligen inte så intresserad av privatliv eller att vara fri från reklam.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Har kört Firefox hur länge som helst, fungerar prima. Både på dator och telefon, går köra uBlock även på telefonen. Rekommenderas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

W10, 2080ti med senaste drivaren. Med 5ggr mer menar jag runt 6% med FF vs typ 1-1.5% med Chrome så inga problem att driva men CPU fläkten går från ljudlöst läge till lite högre. Dom löser det säkert annars med tiden, ingen biggie.

Jag fick ner CPU till mer eller mindre idle då GPU skötte om avkodningen av video. Förutom drivrutiner var det någon inställning i firefox som fick ändras. Men som sagt jag kör Linux och AMD GPU så det är inte samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag fick ner CPU till mer eller mindre idle då GPU skötte om avkodningen av video. Förutom drivrutiner var det någon inställning i firefox som fick ändras. Men som sagt jag kör Linux och AMD GPU så det är inte samma sak.

Okej, får kika om jag hittar något sådant sen. Som sagt så är det inget kritiskt, nöjd med FF än så länge.