SweClockers söker Community Manager

Permalänk
Medlem
Skrivet av sʍǝɔןoɔʞǝɹs:

Är det inte bättre att försöka få tag på någon som kvalificerar för jobbet än att företaget själva aktivt ska leta efter en "ung trevlig tjej" för det är mycket gubbar på denna sida?

Jag tycker du ligger farligt nära att insinuerar att en ung trevlig tjej inte kan vara kvalificerad? Jag hoppas jag feltolkar det.

Jag är en sådan där som tror på mångfald på arbetsplatsen. Majoriteten av företag söker idag personal enligt principen 'person + kvalifikationer'. Att ett företag enbart skulle söka personal enligt kvalifikationer finns inte, det är bullshit. Man anställer hellre unga än gamla, ofta hellre de som är sociala än de som är introverta, hellre den med 500 facebook vänner än den med 50, ofta hellre mamman med två barn än den som är ensamstående, hellre den som är sportig och vältränad än den som är fet och lat, hellre den som varit blogger och rest runt jorden i 5 år med en cool story än den som jobbat på McDonalds etc. Det mesta räknas.

Och när det gäller person gäller det att hitta den som bäst kompletterar den existerande gruppen, inte nödvändigtvis passar bäst in utan bäst kompletterar. Här har det gjorts ganska mycket studier som visar att grupper med mångfald jobbar effektivast tillsammans, och kommer fram till fler unika lösningar. Alltså en blandning av tjej/kille, ung/gammal och infödd, utländsk etc. Flera tunga företag jobbar såhär också.

https://www.mckinsey.com/insights/organization/~/media/2497d4...

https://hbr.org/2016/09/diverse-teams-feel-less-comfortable-a...

https://www.investorab.com/sv/hallbarhet/mangfald-inkludering...

Och eftersom SweClockers redaktion i dagsläget består av 8 killar och 1 tjej kan det vara läge att inte anställa ytterligare en vit man över 30 om det går att undvika. Sedan är det möjligt att det bara är vita män över 30 som har den kompetenser som behövs (jag ställer mig tveksam), och då får man ta det. Men om valet står mellan två lika kvalificerad personer, där en är man och en är kvinna, bör man tveklöst ta kvinnan för att bättra på mångfalden på kontoret. Hade redaktionen bestått av 8 kvinnor/tjejjer hade situationen varit den omvända.

Jag har själv jobbat på internationella företag där vi haft upp till 15 olika nationaliteter samtidigt, arbetsspråket var engelska, och det är jäkligt coolt kan jag säga. Man kanske inte blir bästa vän med alla men det blir man ju knappast på ett helsvenskt företag heller. Man hittar många bra vänner man aldrig någonsin skulle träffat annars, man får många olika infallsvinklar, många inblickar i olika kulturer, många sätt att lösa problem på, många stora utländska kontaktnät att dra i etc. Mångfald på en arbetsplats ger egentligen bara fördelar tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag har ofta hört frasen "Viktigast är vilken person det är, att personen passar in. Kompetensen kommer sedan"
Men jag är tveksam, tänk dig den frasen på ett sjukhus som ska anställa en kirurg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag tycker du ligger farligt nära att insinuerar att en ung trevlig tjej inte kan vara kvalificerad? Jag hoppas jag feltolkar det.

Jag är en sådan där som tror på mångfald på arbetsplatsen. Majoriteten av företag söker idag personal enligt principen 'person + kvalifikationer'. Att ett företag enbart skulle söka personal enligt kvalifikationer finns inte, det är bullshit. Man anställer hellre unga än gamla, ofta hellre de som är sociala än de som är introverta, hellre den med 500 facebook vänner än den med 50, ofta hellre mamman med två barn än den som är ensamstående, hellre den som är sportig och vältränad än den som är fet och lat, hellre den som varit blogger och rest runt jorden i 5 år med en cool story än den som jobbat på McDonalds etc. Det mesta räknas.

Och när det gäller person gäller det att hitta den som bäst kompletterar den existerande gruppen, inte nödvändigtvis passar bäst in utan bäst kompletterar. Här har det gjorts ganska mycket studier som visar att grupper med mångfald jobbar effektivast tillsammans, och kommer fram till fler unika lösningar. Alltså en blandning av tjej/kille, ung/gammal och infödd, utländsk etc. Flera tunga företag jobbar såhär också.

https://www.mckinsey.com/insights/organization/~/media/2497d4...

https://hbr.org/2016/09/diverse-teams-feel-less-comfortable-a...

https://www.investorab.com/sv/hallbarhet/mangfald-inkludering...

Och eftersom SweClockers redaktion i dagsläget består av 8 killar och 1 tjej kan det vara läge att inte anställa ytterligare en vit man över 30 om det går att undvika. Sedan är det möjligt att det bara är vita män över 30 som har den kompetenser som behövs (jag ställer mig tveksam), och då får man ta det. Men om valet står mellan två lika kvalificerad personer, där en är man och en är kvinna, bör man tveklöst ta kvinnan för att bättra på mångfalden på kontoret. Hade redaktionen bestått av 8 kvinnor/tjejjer hade situationen varit den omvända.

Jag har själv jobbat på internationella företag där vi haft upp till 15 olika nationaliteter samtidigt, arbetsspråket var engelska, och det är jäkligt coolt kan jag säga. Man kanske inte blir bästa vän med alla men det blir man ju knappast på ett helsvenskt företag heller. Man hittar många bra vänner man aldrig någonsin skulle träffat annars, man får många olika infallsvinklar, många inblickar i olika kulturer, många sätt att lösa problem på, många stora utländska kontaktnät att dra i etc. Mångfald på en arbetsplats ger egentligen bara fördelar tycker jag.

Håller helt med dig, och nu när du nämner det så slår det mig att det är ganska lite sådant på Geeks, men resan de gjort är ganska sjuk.
Att från ett litet extremt nischat forum till vad de är idag, kan bara lyfta på hatten.
Däremot om jag ska vara lite kritisk så har de stått och stampat i flera år, hoppas de har nåt nytt spännande på gång. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag har ofta hört frasen "Viktigast är vilken person det är, att personen passar in. Kompetensen kommer sedan"
Men jag är tveksam, tänk dig den frasen på ett sjukhus som ska anställa en kirurg.

Det är ju dock stor skillnad på en kirurg och andra enklare jobb som egentligen inte kräver någon särskild utbildning.
Hittar man en grymt människa, slå till för d e växer inte på träd, lata studenter som vill ha en fot in för att skutta vidare gör det däremot. 😂

Vi har anställt 2 stycken som inte hade utbildningen, den ena var kock innan och den andra arbetade som barnskötare. Kan man laga mat och ta hand om barn kan man planera och arbeta strukturerat. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Men om valet står mellan två lika kvalificerad personer, där en är man och en är kvinna, bör man tveklöst ta kvinnan för att bättra på mångfalden på kontoret.

På tal om farligt nära, är inte detta diskriminering? Mannen faller ju tydligen enbart bort för att han är en man. Sen kan jag köpa 'den goda viljan' bakom det hela, även om man kan ha svårt för metoden som balansen ska tvingas fram genom.

Med det sagt vill jag bara önska Geeks stor lycka till i rekryteringen! Hoppas ni får in många sköna och osköna ansökningar.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

På tal om farligt nära, är inte detta diskriminering? Mannen faller ju tydligen enbart bort för att han är en man.

Och nu förstår du varför stora företag använder så konstiga uttryck, och är så luddiga, när de rekryterar. För att kunna bygga det optimala teamet måste man ibland välja bort en spelare som är väldigt kvalicerad. Det är ungefär som att bygga landslaget utan Zlatan; Zlatan blir skitsur och det blir mycket snack pressen men fan va mycket bättre vi spelar ibland

https://www.fotbollskanalen.se/sverige/unik-statistik---sa-my...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Och nu förstår du varför stora företag använder så konstiga uttryck, och är så luddiga, när de rekryterar. För att kunna bygga det optimala teamet måste man ibland välja bort en spelare som är väldigt kvalicerad. Det är ungefär som att bygga landslaget utan Zlatan; Zlatan blir skitsur och gnäller i pressen men van va mycket bättre vi spelar ibland

https://www.fotbollskanalen.se/sverige/unik-statistik---sa-my...

Nåja, det visste jag allt innan. Men jag gillar inte när man går ut med tydliga direktiv baserade på diskriminerande faktorer. (Säger inte att Swec gjorde det, bara att förslaget innan pekade åt det hållet!) Men lite sidospår här nu.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Vi behöver lite fler ansökningar innan vi kan börja diskriminera
(Skojar, innan någon får för sig något annat)

Går lite trögt än så länge. Tipsa gärna era vänner, PMa någon i forumet om du tror de passar osv.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi behöver lite fler ansökningar innan vi kan börja diskriminera
(Skojar, innan någon får för sig något annat)

Går lite trögt än så länge. Tipsa gärna era vänner, PMa någon i forumet om du tror de passar osv.

Kan bara prata för mig själv men tror att det är just kring distansarbete som skon klämmer i dagsläget. Med det sagt köper jag helt och hållet att ni vill ha folk på kontoret.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Kan bara prata för mig själv men tror att det är just kring distansarbete som skon klämmer i dagsläget. Med det sagt köper jag helt och hållet att ni vill ha folk på kontoret.

Varför är många så inne på distansarbete?
De söker någon som är social om jag läser det rätt, en sån människa trivs nog inte hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Varför är många så inne på distansarbete?
De söker någon som är social om jag läser det rätt, en sån människa trivs nog inte hemma.

Handlar väl mer om livskvalitet för de som pendlar eller mer tid med familj och friare tidsplanering och livspussel

Jag kommer nog aldrig gå tillbaka till majoritet kontorsarbete efter att ha sett den andra sidan. Kanske om jag hamnar med helt andra arbetsuppgifter, men inte som det känns nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Varför är många så inne på distansarbete?
De söker någon som är social om jag läser det rätt, en sån människa trivs nog inte hemma.

Fattar ju att de vill ha en person på plats för denna rollen. Men det gör antalet sökande begränsat till de som bor i centrala Stockholm eller kranskommuner om denne orkar pendla 1-2h. Alla andra kan ju glömma att hitta ett boende med en skälig kostnad på en månad. 😛

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bäst person för jobbet, om det så är en fd fåraherde från Polen eller exotisk stolpsmekare från Korpilombolo spelar ingen roll.

Håller helt med dig här. Man ska inte pressa in någon pga kön, färg eller något annat irrelevant. Man tar helt enkelt den man tror och tycker passar bäst.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Handlar väl mer om livskvalitet för de som pendlar eller mer tid med familj och friare tidsplanering och livspussel

Jag kommer nog aldrig gå tillbaka till majoritet kontorsarbete efter att ha sett den andra sidan. Kanske om jag hamnar med helt andra arbetsuppgifter, men inte som det känns nu

Skrivet av Baxtex:

Fattar ju att de vill ha en person på plats för denna rollen. Men det gör antalet sökande begränsat till de som bor i centrala Stockholm eller kranskommuner om denne orkar pendla 1-2h. Alla andra kan ju glömma att hitta ett boende med en skälig kostnad på en månad. 😛

Jag förstår ju att en del får svårt att hitta boende med kort varsel, men det finns billigare boende utanför staden, 30min med kommunalt eller bil om man är morgonpigg. Ska man bo nära arbetet blir urvalet såklart mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag förstår ju att en del får svårt att hitta boende med kort varsel, men det finns billigare boende utanför staden, 30min med kommunalt eller bil om man är morgonpigg. Ska man bo nära arbetet blir urvalet såklart mindre.

Var och en får göra som den vill, men jag pendlar inte 60 min T&R om dagen. Det har jag provat i några år och jag begrep nog inte hur mycket tid det var tills jag bytte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag förstår ju att en del får svårt att hitta boende med kort varsel, men det finns billigare boende utanför staden, 30min med kommunalt eller bil om man är morgonpigg. Ska man bo nära arbetet blir urvalet såklart mindre.

Det är ju just därför att kunna jobba på andra ställen än kontoret kan vara relevant. Jag förstår att det går i undantagsfall redan nu, men för min del är det viktigt att det är grunden som det man gör halva sina veckodagars vakna tid fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag tycker du ligger farligt nära att insinuerar att en ung trevlig tjej inte kan vara kvalificerad? Jag hoppas jag feltolkar det.

Jag är en sådan där som tror på mångfald på arbetsplatsen. Majoriteten av företag söker idag personal enligt principen 'person + kvalifikationer'. Att ett företag enbart skulle söka personal enligt kvalifikationer finns inte, det är bullshit. Man anställer hellre unga än gamla, ofta hellre de som är sociala än de som är introverta, hellre den med 500 facebook vänner än den med 50, ofta hellre mamman med två barn än den som är ensamstående, hellre den som är sportig och vältränad än den som är fet och lat, hellre den som varit blogger och rest runt jorden i 5 år med en cool story än den som jobbat på McDonalds etc. Det mesta räknas.

Och när det gäller person gäller det att hitta den som bäst kompletterar den existerande gruppen, inte nödvändigtvis passar bäst in utan bäst kompletterar. Här har det gjorts ganska mycket studier som visar att grupper med mångfald jobbar effektivast tillsammans, och kommer fram till fler unika lösningar. Alltså en blandning av tjej/kille, ung/gammal och infödd, utländsk etc. Flera tunga företag jobbar såhär också.

https://www.mckinsey.com/insights/organization/~/media/2497d4...

https://hbr.org/2016/09/diverse-teams-feel-less-comfortable-a...

https://www.investorab.com/sv/hallbarhet/mangfald-inkludering...

Och eftersom SweClockers redaktion i dagsläget består av 8 killar och 1 tjej kan det vara läge att inte anställa ytterligare en vit man över 30 om det går att undvika. Sedan är det möjligt att det bara är vita män över 30 som har den kompetenser som behövs (jag ställer mig tveksam), och då får man ta det. Men om valet står mellan två lika kvalificerad personer, där en är man och en är kvinna, bör man tveklöst ta kvinnan för att bättra på mångfalden på kontoret. Hade redaktionen bestått av 8 kvinnor/tjejjer hade situationen varit den omvända.

Jag har själv jobbat på internationella företag där vi haft upp till 15 olika nationaliteter samtidigt, arbetsspråket var engelska, och det är jäkligt coolt kan jag säga. Man kanske inte blir bästa vän med alla men det blir man ju knappast på ett helsvenskt företag heller. Man hittar många bra vänner man aldrig någonsin skulle träffat annars, man får många olika infallsvinklar, många inblickar i olika kulturer, många sätt att lösa problem på, många stora utländska kontaktnät att dra i etc. Mångfald på en arbetsplats ger egentligen bara fördelar tycker jag.

Du anspelar på att man ska välja mångfald men det verkar bara finnas en viss typ av mångfald i din mall. Såsom de flesta som gör dina antaganden, nämligen kön och etnicitet.

Jag menar att du får en torftig mångfald där du och dina gelikar klappar sig själva på ryggen och hamnar i samma fälla som ni ville undvika.

Det finns bara ett urval och det är att välja enbart efter kompetens, om det sedan innebär att exempelvis kvinnor är i minoritet, så får det bli av så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du anspelar på att man ska välja mångfald men det verkar bara finnas en viss typ av mångfald i din mall. Såsom de flesta som gör dina antaganden, nämligen kön och etnicitet.

Jag nämnde ålder också, men du får gärna specificera vilken mer mångfald du efterfrågar.

Skrivet av Dunde:

Det finns bara ett urval och det är att välja enbart efter kompetens, om det sedan innebär att exempelvis kvinnor är i minoritet, så får det bli av så.

Den här "kompetensen" som du efterfrågar. Vem definerar den? Är det du som definierar den? Hela poängen med mångfald är att inkludera kompetens man själv inte förstår.

Om rekryteraren tycker att kompetensen är "vem kan hamra i en spik hårdast" så får man en verkstad som består av 8 hammare och en skiftnyckel.

Behöver verkstaden en till hammare? Höjer en till hammare kompetensen hos verkstaden?

Jag blir påmind om sådana här diagram:

Du vill rekrytera i det gröna och blå fälten, jag vill rekrytera i hela cirkeln.

Och ja, det här är väldigt off topic. Men det kanske är intressant, vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du anspelar på att man ska välja mångfald men det verkar bara finnas en viss typ av mångfald i din mall. Såsom de flesta som gör dina antaganden, nämligen kön och etnicitet.

Jag menar att du får en torftig mångfald där du och dina gelikar klappar sig själva på ryggen och hamnar i samma fälla som ni ville undvika.

Det finns bara ett urval och det är att välja enbart efter kompetens, om det sedan innebär att exempelvis kvinnor är i minoritet, så får det bli av så.

Håller inte med här. Att bara välja efter kompetens kan bli en tråkig dynamik i gruppen om personens övriga intressen, personlighet, studiebakgrund osv överlappar de andra personerna för mycket.

Problemet är dock att dessa mjuka värden är väldigt svårt att få fram i en rekryteringsprocess. Därför kan det vara frestande att plocka "low hanging frukts" genom att välja mångfald efter väl kända attribut.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Häähää, jag förstår inte det här med att hela tiden behöva vara tillgänglig fysiskt på ett fysiskt kontor. Visst kanske man dyker upp någon gång varann vecka fysiskt för avstämning och samvaron.

Är detta verkligen ett tekniskt inriktat företag, som förstår sig på Teams, Zoom, Slack, Discord, och dylikt, eller hålls det egentligen på med aluminiumtillverkning i smyg bakom kulisserna?! Är Herr Hugosson egentligen en cementblandare?!

Betongblandare*,cement är bara ett pulver som blandas med grus, sand, vatten och tillsatsmedel för att få betong.

Och hade Herr Hugosson blandat betong hade han med stor sannolikhet tjänat mer pengar än som redaktör på Sweclockers.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Jag tycker du ligger farligt nära att insinuerar att en ung trevlig tjej inte kan vara kvalificerad? Jag hoppas jag feltolkar det.

Jag är en sådan där som tror på mångfald på arbetsplatsen. Majoriteten av företag söker idag personal enligt principen 'person + kvalifikationer'. Att ett företag enbart skulle söka personal enligt kvalifikationer finns inte, det är bullshit. Man anställer hellre unga än gamla, ofta hellre de som är sociala än de som är introverta, hellre den med 500 facebook vänner än den med 50, ofta hellre mamman med två barn än den som är ensamstående, hellre den som är sportig och vältränad än den som är fet och lat, hellre den som varit blogger och rest runt jorden i 5 år med en cool story än den som jobbat på McDonalds etc. Det mesta räknas.

Och när det gäller person gäller det att hitta den som bäst kompletterar den existerande gruppen, inte nödvändigtvis passar bäst in utan bäst kompletterar. Här har det gjorts ganska mycket studier som visar att grupper med mångfald jobbar effektivast tillsammans, och kommer fram till fler unika lösningar. Alltså en blandning av tjej/kille, ung/gammal och infödd, utländsk etc. Flera tunga företag jobbar såhär också.

https://www.mckinsey.com/insights/organization/~/media/2497d4...

https://hbr.org/2016/09/diverse-teams-feel-less-comfortable-a...

https://www.investorab.com/sv/hallbarhet/mangfald-inkludering...

Och eftersom SweClockers redaktion i dagsläget består av 8 killar och 1 tjej kan det vara läge att inte anställa ytterligare en vit man över 30 om det går att undvika. Sedan är det möjligt att det bara är vita män över 30 som har den kompetenser som behövs (jag ställer mig tveksam), och då får man ta det. Men om valet står mellan två lika kvalificerad personer, där en är man och en är kvinna, bör man tveklöst ta kvinnan för att bättra på mångfalden på kontoret. Hade redaktionen bestått av 8 kvinnor/tjejjer hade situationen varit den omvända.

Jag har själv jobbat på internationella företag där vi haft upp till 15 olika nationaliteter samtidigt, arbetsspråket var engelska, och det är jäkligt coolt kan jag säga. Man kanske inte blir bästa vän med alla men det blir man ju knappast på ett helsvenskt företag heller. Man hittar många bra vänner man aldrig någonsin skulle träffat annars, man får många olika infallsvinklar, många inblickar i olika kulturer, många sätt att lösa problem på, många stora utländska kontaktnät att dra i etc. Mångfald på en arbetsplats ger egentligen bara fördelar tycker jag.

Problemet idag med många företag överlag är att de har inkvoterad personal som bygger på hudfärg och kön istället för att satsa på kompetens.

Är så förbannat tröttsamt detta PK-dravel som sänker landet i ur och skur.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Ok men nu har vi glidit helt av banan vad det gäller ämnet här och bara fastnat i en ältande loop.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem

*Sidospår raderat*

Dags att återgå till topic! (annars blir det obetald semester)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror dock redaktionen är på plats större delen av tiden, något mindre nu under pandemin, men samma sak nämndes i annonsen för programmerare nyligen.

Dock behöver man såklart inte bo inom kort promenadavstånd i en stad som Stockholm med vettig lokaltrafik

Om det inte kommer 1cm snö för då står all trafik still. 🤣

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Ni som är intresserade kan säkert fråga om detta är väldigt viktigt och om ni kan va hemma litegrann iallfall. Jag gillar att gå till ett jobb fysiskt eller skola. hela atmosfären är inriktad på jobb och man blir mer produktiv känner jag.
Swec håller dessutom på med väldigt mycket fysiska varor som de troligtvis tar emot på redaktionen för att inte tala om alla filmer de spelar in.

Ni kan säkert jobba hemma lite då och då men är det det enda ni vill så är detta helt fel jobb för er antagligen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av CFSsss:

Imponerande att en person som bor i Stockholm aldrig åkt och inte känner till tunnelbanan. Du förstår, man går ner i underjorden, sedan är det liksom en jättelång buss där på räls som tar en vart man vill. Karlaplan är längst upp till höger på kartan och lätt att ta sig till

https://i.ibb.co/7XRfLRZ/f.jpg

Annars om jag får tycka något så borde redaktionen aktivt söka och försöka få tag i någon ung trevlig tjej om det går, börjar bli tillräckligt med gubbar här på SweClockers. Mig själv inkluderat. Ni kan gott ta lite inspiration från inet, de har lyckats få till en kul och avslappnad stämning på sin youtube kanal tycker jag: https://www.youtube.com/c/inet/videos

Vänta tills de får höra om pendeln som går hela vägen till Uppsala/Arlanda Flygplats samt Södertälje och Nynäshamn

Skrivet av Curik:

Var och en får göra som den vill, men jag pendlar inte 60 min T&R om dagen. Det har jag provat i några år och jag begrep nog inte hur mycket tid det var tills jag bytte.

60 T&R? Innebär det 30min resa dit och 30min hem eller menar du 1hr dit och 1hr tillbaka?
Det sistnämnda är precis vad jag gör.

Permalänk

150 000 så kan jag överväga det

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Kollektivavtal? Behövs verkligen inte alltid. Kan rent av ställa till det och lönedumpa ibland beroende på bransch.
Bo på samma gata som kontoret? Är det ens någon som gör det?
Jobba hemifrån? Ja det har väl blivit populärt på grund av tvång det senaste men känns lite mycket begärt att jobba hemma hela veckorna. Jag har möjligheten men gör det inte så mycket ändå.

Otroligt mycket dryga kommentarer.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sunix:

Jag har ofta hört frasen "Viktigast är vilken person det är, att personen passar in. Kompetensen kommer sedan"
Men jag är tveksam, tänk dig den frasen på ett sjukhus som ska anställa en kirurg.

Initialt håller jag med dig. Ska någon skära i mig med skalpell tar jag den skickliga över den sociala eller folkliga alla dagar i veckan.

Men pratar vi om en arbetsplats där social förmåga och personlig kemi är av vikt, då blir det väldigt snabbt ett annat scenarie och perspektiv.

För att ta mig själv som exempel:
Jag har ingen formell utbildning i skrivande. Ändå jobbar jag idag som bland annat Testpilot här på Sweclockers.

Mitt personliga intryck är att jag klickar rätt bra med kollegorna och många här på forumet. Men jag och säkerligen redaktionen med, är nog båda fullt medvetna om att det finns någon där ute med högre kompetens - Må det vara bättre på att skriva eller som besitter mer teknisk kunskap.

Och detta medför igen som bevis (om än anekdotiskt) att det inte nödvändigtvis är meriter på en bit papper som avgör. Om jag får gissa (med vetskapen att redaktionen läser detta) varför jag fick jobbet, så är det en blandning av passion, engagemang, personlighet, vilja att utvecklas och.. ärligt talat en massa tur.

Men nu är inte detta en tjänst som handlar om liv eller död. Hade mina ord haft förmågan att antingen ta- eller rädda ett liv, då hade jag nog varken blivit erbjuden tjänsten eller för den delen tackat ja med vetskapen att jag kanske inte är den mest lämpade.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Massy:

Kollektivavtal? Behövs verkligen inte alltid. Kan rent av ställa till det och lönedumpa ibland beroende på bransch.
Bo på samma gata som kontoret? Är det ens någon som gör det?
Jobba hemifrån? Ja det har väl blivit populärt på grund av tvång det senaste men känns lite mycket begärt att jobba hemma hela veckorna. Jag har möjligheten men gör det inte så mycket ändå.

Otroligt mycket dryga kommentarer.

Övergripande håller jag med dig om dryga kommentarer.. Men! 😁

(FOTNOT: Detta är mina personliga tankar kring det hela i skrivande stund)

Beroende på vad en tjänst innefattar kan möjlighet till att jobba på distans vara högst relevant. I dagsläget skulle jag ha det svårt, personligen, att pendla två timmar eller mer fem dagar i veckan. Det skulle helt enkelt lägga för stor mental press.

Om en tjänst jag då teoretiskt skulle söka har möjlighet att skötas hemifrån för merparten, men inte tillåter det, då skullle jag vända blicken mot ett annat jobb. Inte för att jag nödvändigtvis vill, men utav tvång och hänsyn till det personliga välmåendet.

Sedan utelämnas väldigt många potentiella kandidater för en tjänst också genom att hålla krav om närvaro på plats.

Det kan även vara så att kandidaten som får jobbet skulle ha producerat bättre resultat hemifrån. Igen kan jag använda mig själv som ett exempel, där min produktivitet sköt i taket nu under mina studier - Det som skulle tagit mig 3 år, tog mig 2 år att slutföra tack vare att jag fick jobba hemifrån (enda positiva med Covid antar jag..). Får mina examens-papper imorgon

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >