Koppla switch direkt till uttag utan router?

Permalänk
Medlem

Koppla switch direkt till uttag utan router?

Hej!

Har precis flyttat in till ny lägenhet. I hallen finns ett uttag för RJ45 där jag kan koppla kabel direkt och komma ut på internet.
Hur är detta möjligt utan att gå via en router? Vad finns det för säkerhetsrisk med att koppla direkt till uttaget?

Jag skulle vilja koppla så här:
Uttag -> Switch -> Router + trådad anslutning till kontor med ytterligare switch.

Detta eftersom jag vill att routern ska sitta i vardagsrummet och ha trådad anslutning till switch i mitt kontor.

Permalänk
Medlem

Du får x antal skarpa IP-adresser av din ISP och det är de du får direkt in till datorn, ingenting konstigt med det
Den största risken är att den enda brandväggen och "filtreringen" är den som finns i ditt operativsystem och eventuell annan mjukvara, istället för att dessutom vara skyddad av routerns olika säkerhetsfunktioner, NAT osv.

Det går att göra som du säger, men varför inte bara dra en längre sladd direkt till routern? :S

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Vila i frid

Du skriver ut två frågetecken.

1) Internet som internet, om det är via publik IP-adress eller NAT'ad, du kommer åt internet oavsett.

2) Eftersom du behöver fråga om det är en säkerhetsrisk så är det en säkerhetsrisk - men det "beror på". Det finns massvis med bra trådar här på sweclockers som diskuterar ämnet.

Varför vill du sätta en switch mellan vägguttaget och den första routern? Du KAN du göra på det sättet och det fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag tänker först på samma fråga som @hasenfrasen, varför, beskriv anledningen så förstår man bättre vad du försöker åstakomma.

Själv kopplar jag in en "core"-switch innan min router och låter digital-tv flöda utan att gå genom min pfsense-box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det går att göra som du säger, men varför inte bara dra en längre sladd direkt till routern? :S

Eftersom mitt kontor är intill hallen så blir det mycket kablar som först ska gå till vardagsrummet och sedan tillbaka genom hallen och in till mitt kontor. Därför är jag nyfiken om det går att dra kabel direkt från uttaget till en switch som sedan går till routern och en till kontoret till en annan switch.

Skrivet av hasenfrasen:

Du skriver ut två frågetecken.

1) Internet som internet, om det är via publik IP-adress eller NAT'ad, du kommer åt internet oavsett.

2) Eftersom du behöver fråga om det är en säkerhetsrisk så är det en säkerhetsrisk - men det "beror på". Det finns massvis med bra trådar här på sweclockers som diskuterar ämnet.

Varför vill du sätta en switch mellan vägguttaget och den första routern? Du KAN du göra på det sättet och det fungerar.

Vardagsrummet är en bit ifrån hallen och kontoret likaså, därför hade det varit smidigt att slippa dra dubbla kablar in till routern i vardagsrummet och sedan tillbaka genom hallen in till kontoret.

Permalänk

Vilken router? Tänker att det är väl bara att ta och sätta routern först, om den har inbyggd switch? Behöver det krånglas till mer än så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av McBjure:

Eftersom mitt kontor är intill hallen så blir det mycket kablar som först ska gå till vardagsrummet och sedan tillbaka genom hallen och in till mitt kontor. Därför är jag nyfiken om det går att dra kabel direkt från uttaget till en switch som sedan går till routern och en till kontoret till en annan switch.

Vardagsrummet är en bit ifrån hallen och kontoret likaså, därför hade det varit smidigt att slippa dra dubbla kablar in till routern i vardagsrummet och sedan tillbaka genom hallen in till kontoret.

Beror på hur många IP-adresser du får av din leverantör. Har du bara 1 så kommer datorn eller routern ta den o den andra stå utan..

Dom hamnar nog även på olika nät (rätta mig om jag tänker fel..) , så du kommer inte komma åt sakerna bakom router från datorn och tvärtom

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Vilken router? Tänker att det är väl bara att ta och sätta routern först, om den har inbyggd switch? Behöver det krånglas till mer än så?

Tolkar det som att han vill ha routern centralt placerad för wifi täckning/lättare inkoppling av andra enheter.

Permalänk
Medlem

Du kan absolut sätta en switch först, så länge du segmenterar dina nätverk rätt, du behöver inte mer än en extern IP-adress.

Du kan t.ex. dra en kabel från ditt "jack i väggen", till en switch och sedan till en router, tagga porten som ska bära internet och ditt LAN med rätt VLAN taggar och se till att tagga upp resten av portarna på switchen.

Flera virtuella nätverk kan flöda genom en och samma kabel.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna testa att sätta routern i hallen med en kabel till vardagsrummet och en switch där. Det kan hända att räckvidden räcker bra ändå, beroende på avstånd och typ av väggar. Funkar det inte så kan du köpa en accesspunkt och sätta i vardagsrummet.

Eller, om du ändra ska dra en kabel till vardagsrummet så kan du dra två i samma kabellist. En går då tillbaka antingen hela vägen till arbetsrummet eller så tar du den tillbaka till uttaget i hallen och sätter en switch där och drar vidare. Så fasligt många kablar är det ju inte ändå.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450