Dell avtäcker "Project Luna" – modulär bärbar dator

Permalänk
Melding Plague

Dell avtäcker "Project Luna" – modulär bärbar dator

Konceptmodellen "Project Luna" ska bli en bärbar dator där komponenter går att byta nästan helt verktygslöst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vänligen tillverka utbytbar GPU och CPU.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Fläktlös och Intel passar inte så bra i samma mening... kul ändå att de försöker och tar ett stort steg åt ’rätt’ håll mer bättre material och att de ska gå och laga

Väntar dock hellre på gen 2 med fläkt och prestanda, eller något med ARM

Men nästan viktigare är att komponenter/modeller i samma serie är kompatibla även 3 år senare så den går att uppgradera på riktigt... tror tyvärr dessa blir en one-off och ingen tänker på nästa års modeller

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Vänligen tillverka utbytbar GPU och CPU.

RAM också.. och på senare tid även SSD.

Visa signatur
Permalänk

Det är egentligen mest modulariteten som gör att jag gillar desktop, annars hade jag lätt kört laptop. Som sagts ovan så behöver alla prestandakomponenter kunna bytas ut över en längre tid för ett reellt genomslag.

Permalänk
Inaktiv

Så, en dator i mindre format med komponenter som kräver mindre format. Rimmar dåligt när det redan är brist på allt. Göra allting nytt, ännu mindre, för att passa en konceptdator till en otroligt liten publik?

Låter som ett typiskt Google-påhitt. Det här lär dö ut långt innan det ens lär nå marknaden. Otroligt onödigt på alla sätt.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Right to repair och uppgraderingsmöjligheter.

Kan jag få en bärbar dator som är mera som Framework, istället för lika klumpig som många Desktop Replacement laptops är. Så väljer jag nog gärna något liknande Framework nästa gång jag ska köpa en ny bärbar dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Vänligen tillverka utbytbar GPU och CPU.

Tillbaka till dåtiden? (inte du utan dell) Det fanns ju MXM gpuer för laptop förr i tiden. Gick att byta upp och uppgradera GPUn

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Någon som tänker åt rätt håll, bra om det går att uppgradera komponenter i efterhand.
Blir mindre slit och släng. Bättre för miljön i det långa loppet.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Herr Kantarell:

Tillbaka till dåtiden? (inte du utan dell) Det fanns ju MXM gpuer för laptop förr i tiden. Gick att byta upp och uppgradera GPUn

Bytt flera GPUs i såna all in one pcs med korten som instegskort istället för fast på mobo.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem

*Meningslöst tjafs raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

När jag arbeta på Hudikdata runt början av 2000 var det i en försäljare som ville att vi skulle sälja deras moduluppbyggda laptop man kunde byta ut alla delarna men den var tung som attan en 15" vägde nästan som tre vanliga 15" laptops svårt att sälja en sån tung laptop .. Tur att min chef inte nappa på iden

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

När jag arbeta på Hudikdata runt början av 2000 var det i en försäljare som ville att vi skulle sälja deras moduluppbyggda laptop man kunde byta ut alla delarna men den var tung som attan en 15" vägde nästan som tre vanliga 15" laptops svårt att sälja en sån tung laptop .. Tur att min chef inte nappa på iden

Kanska generation 3 av en sådan produkt hade kunnat bli något, dock så brukar pengarna ta slut långt innan dess

Permalänk
Medlem

Hoppas detta blir verklighet och vi senare en får standard runt detta. Och som tidigare nämnts så skulle vara kul att få grafikkort med mer modularitet, med möjlighet att uppgradera GPU och minne.

Permalänk
Medlem

Okej, största problemet här är att det inte är en standard.
Sådana här försök kommer alltid av sig när det bara är spridda skurar från företag som vill binda kunderna till sin plattform.
Om några år är detta övergivet och inga delar finns att köpa
Om de fått med några andra stora laptop tillverkare att följa samma standard och tillåta dell laptops att t.ex köra ett acer grafikkort då hade detta kunna bli något.
Som det är nu ger jag det ett par år max.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

När jag arbeta på Hudikdata runt början av 2000 var det i en försäljare som ville att vi skulle sälja deras moduluppbyggda laptop man kunde byta ut alla delarna men den var tung som attan en 15" vägde nästan som tre vanliga 15" laptops svårt att sälja en sån tung laptop .. Tur att min chef inte nappa på iden

Visst,
Men utvecklingen går framåt.

Exempelvis, skulle du sitta med en stationär dator från 2000-2002 så är den betydligt långsammare än en stationär från 2020-2022.

Ska vi utgå från att inget hänt sen millennieskiftet så skulle vi kunna säga att det är meningslöst att ha en dator med mer än 1 processorkärna. För 20 år sedan hade väldigt få datorer med mer än 1 kärna och programstöd var väldigt begränsat.
Men utvecklingen har gått framåt och idag har de flesta nya datorer en processor med minst 4 kärnor.

Backar vi ytterligare 20 år tillbaka så var VHS high tech.

Backar vi ytterligare 70 år tillbaka så var T-ford en modern bil.

Bara för att något inte gick att göre för 100 år sen är inte samma sak som att det inte kan gå idag eller inom de närmsta 10 åren.

Permalänk
Medlem

Nä, Dell det här kommer aldrig bli något vettigt av.
Inte en pryl följer standard så det är dömt att misslyckas så länge det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Okej, största problemet här är att det inte är en standard.
Sådana här försök kommer alltid av sig när det bara är spridda skurar från företag som vill binda kunderna till sin plattform.
Om några år är detta övergivet och inga delar finns att köpa
Om de fått med några andra stora laptop tillverkare att följa samma standard och tillåta dell laptops att t.ex köra ett acer grafikkort då hade detta kunna bli något.
Som det är nu ger jag det ett par år max.

Att förvänta sej en standard mellan tillverkare kan vi nog glömma för tillfället men behövs det verkligen? En laptop som ens går att reparerar är ett steg i rätt riktning. Att kunna byta ut delar är mycket bättre än att behöva kasta bort en hel laptop när något går sönder à la Apple (och många andra tillverkare), men men men, lätt tillgång till reservdelar måste ges till konsumenter (utan specialvillkor) och priset på dessa delar måste hållas på en vettig nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

lätt tillgång till reservdelar måste ges till konsumenter (utan specialvillkor) och priset på dessa delar måste hållas på en vettig nivå.

Det är ju här det brukar fallera när det bara är en tillverkare med bara egna delar! En del kostar nästan lika mycket som att köpa hela ny....men man kan ju hoppas, om det inte blir så är det ju en jättebra produkt. Men jag är skeptisk..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Att förvänta sej en standard mellan tillverkare kan vi nog glömma för tillfället men behövs det verkligen? En laptop som ens går att reparerar är ett steg i rätt riktning. Att kunna byta ut delar är mycket bättre än att behöva kasta bort en hel laptop när något går sönder à la Apple (och många andra tillverkare), men men men, lätt tillgång till reservdelar måste ges till konsumenter (utan specialvillkor) och priset på dessa delar måste hållas på en vettig nivå.

Att byta delar är i regel inga problem på de befintliga modellerna heller, bara att följa instruktionerna i servicemanualen, ex: https://www.dell.com/support/manuals/sv-se/xps-13-9310-laptop...

Dock så byter man ofta formfaktor på bland annat moderkort och annat mellan generationerna, så om man köper ett nytt moderkort med fastlödd CPU, GPU mm. så kan man i regel inte montera dessa i sin befintliga dator. Om man kunde standardisera formfaktorn på moderkortet så skulle det vara möjligt att uppgradera datorn genom att köpa nytt moderkort. Att byta enstaka komponenter såsom enbart CPU lär dock inte vara realistiskt.

Permalänk
Medlem

"Framtiden"
Meanwhile i nutiden: https://frame.work/

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730