Nvidia Shield TV får Android TV 11 med låglatens-läge och bättre kontrollerstöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Du kan ju rapportera mig om du tycker det.

Om du läser tråden så frågade han varför man skulle välja Shielden framför AppleTV.
Jag svarade, utan att lägga nån större värdering på detta.
Efter det så påstod han att jag sprider fake news.
Det verkar ändå sedan som han fattat vad jag skrivit och insett att jag har rätt, så han flyttar målstolparna genom att påstå att man inte hör skillnad på formaten och att den visst stödjer TrueHD+Atmos, men bara hårdvarumässigt??. Sedan är det helt plötsligt bara streamingtjänster som spelar någon roll. Allt annat är oviktigt sålänge han inte tycker det är viktigt. - Under hela denna tiden har jag inte sagt att den ena boxen är bättre än den andra i sin helhet, men han fortsätter med taggarna utåt.

Nu senast påstår han ju att jag säger att 5.1 inte har bakre kanaler, vilket jag inte skrivet heller.

Hur kan jag inte se det som trollande när han beter sig så?

Jag har aldrig sagt att shielden är bra och appletv är dålig. Bara att det är dumt att välja AppleTV om man behöver Dolby TrueHD-stöd.

Dessutom, så skulle jag gissa på att de flesta som har behov av Dolby TrueHD och en Shield äger en blurayspelare också. Man köper ju en Shield för att det ska bli smidigare. Att byta skiva är är inte speciellt smidigt. Särskilt inte när de är i ett annat rum i huset.

Glöm inte heller att folk köper shield för att dom inte har råd med en Apple TV 😂

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Känns meningslöst att argumentera vad man ska använda när ett av alternativen kör vad alla dömde ut som värdelöst för 10 år sedan, dvs touch-funktion på fjärren. Det var värdelöst då när min Bluray-spelare hade det och det visar sig vara lika värdelöst nu och gör vilken enhet som helst obrukbar i praktiken.

Dessutom känns hela diskussionen meningslös när trådens ämne är att " Nvidia Shield TV får Android TV 11 med låglatens-läge och bättre kontrollerstöd", mao helt jävla off topic...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Jag vet inte riktigt vad som hände här men nu använder vi våra fina ord, kramas lite och återgår till mer normala diskussioner

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Mr koll är i farten igen. 😂 DD+ stödjer ju Atmos som har två höjdkanaler också. Vad menar du att 5.1 inte har bakre kanaler? 😂

Det som bör förmedlas är att TrueHD är lossless jämfört med Digital Plus som är komprimerat och att användningsområdena skiljer sig som du redan påtalat...

Permalänk

När man jämför med Xiaomi's Android Tv boxar med Apple tv'n, så kan man snabbspola media mkt fortare och lättare med Apple. Går i ett nafs. Men Nvidia shield borde förstås vara bättre på det än Xiaomi, med sin bättre cpu & mer minne. I guess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sscnz:

Av någon anledning som jag inte kommer ihåg så köpte jag standard modellen o inte Pro (DUH).. funkade hur bra som helst tills vi uppgraderade till en LG 4k OLED TV. Men, pga det begränsade minnet i standard modellen så är det helt omöjligt o köra 4k HDR filmer i Plex utan att filmen stoppar då o då. Otroligt irriterande, finns en mängd trådar som beskriver problemet. Har testat o stänga av alla onödiga Google services osv. men har ändå samma problem. Lösningen har varit o köra Plex på Xbox Series X som har funkat Ok.. inte perfekt då Dolby Vision inte funkar i Plex på Xbox men allt annat har varit Ok.

Pro modellen verkar inte ha samma problem så kan rekommendera att inte "snåla", köpt Pro modellen!

Jo tack, den jävla tuben ligger i en låda numera. Planerar att använda till en projektor såsmåningom där 4k är skitsamma.

"Stoppar då och då" är en underdrift. 4k har aldrig gått för mig i Plex men funkade dock bra i Kodi fram tills någon gång i somras. Gick helt OK att kolla 4k filmer via Kodi fram tills dess men när även det började krångla blev den pensionerad.

Skrivet av issue:

va söt du är, kriga på du rika herre

Det blir extra roligt när Shield Pro kostar mer än Äpplet.

Oavsett produkt så är den ändå gömd tillsammans med kablage inuti TV-bänken. Ingen kan väl flasha med sin Apple TV framme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jo tack, den jävla tuben ligger i en låda numera. Planerar att använda till en projektor såsmåningom där 4k är skitsamma.

"Stoppar då och då" är en underdrift. 4k har aldrig gått för mig i Plex men funkade dock bra i Kodi fram tills någon gång i somras. Gick helt OK att kolla 4k filmer via Kodi fram tills dess men när även det började krångla blev den pensionerad.

Det blir extra roligt när Shield Pro kostar mer än Äpplet.

Oavsett produkt så är den ändå gömd tillsammans med kablage inuti TV-bänken. Ingen kan väl flasha med sin Apple TV framme?

Fast är ju viktigare med 4k ju större bilden är 🙈
Eller det är 1080p projje?
Vi har 4k oled 65, och 4k projje, epson 9400…
4k är typ viktigare och gör mer skillnad på projjen, men hdr är såklart bättre på tvn, hdr blir en del kompromisser på projj 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Fast är ju viktigare med 4k ju större bilden är 🙈
Eller det är 1080p projje?
Vi har 4k oled 65, och 4k projje, epson 9400…
4k är typ viktigare och gör mer skillnad på projjen, men hdr är såklart bättre på tvn, hdr blir en del kompromisser på projj 👀

Där har du rätt men det kommer vara någon relativt kass och liten smidig projektor till sovrummet bara men motoriserad duk så man inte märker av skiten. Kvalitetsmaterial ser jag på OLEDen

Permalänk
Medlem

Nu när "alla" har lugnat sig så ska jag säga några sanningens ord.

Min nuvarande enhet sedan i somras är Nvidia Shield Pro, innan dess körde jag en Apple TV 4K.

Jag själv är en "android fanboy" och skulle aldrig äga en iPhone. Jag är glad för alla de som tycker de kör ett bra system.. själv är jag bara imponerad av hårdvaran. Har också en Mac som laptop som jag gillar och iPads finns i familjen.

När jag kom över en ATV 4K och det visade sig att Plex-appen faktiskt hade uppdaterat sig, och man inte tvunget behövde köra Infuse för att spela mkv 4k HDR osv, så blev det min dagliga klient. Orsaken jag vill köra Plex är för att ha samma typ av upplevelse på alla klienter. (Är fullt medveten om att Kodi är en bättre spelare och att Plex connect och liknande är bra, men vill ha Plex som sagt).

Jag var mycket nöjd med Apple TV 4K, och den jäkla fjärrkontrollen kunde jag faktiskt lära mig att leva med. Systemet var lite för "Apple" för mig, men det var najs med appar för de alla streamingtjänst jag hade tillgång till, och framför allt tog den det mesta i mitt Plex. Även subs och sådant som jag annars hade upplevt strul med. Som sagt, en bra enhet.

Orsaken jag bytte var för att jag köpte en Atmos soundbar, och precis som andra sagt, så fungerar det inte Atmos TrueHD, utan ljudet köra då om till FLAC 7.1 tror jag...och misstänker att en del av "ovanljudet" då försvinner. Soundbaren visar dessutom PCM istället för Atmos TrueHD.

Jag bytte som andra säger till Nvidia Shield Pro, och även om fjärden där är lite konstig till utseende, så är det najs att den har fler knappar och att den kan lysa upp.

Utseendet på boxen kan man ju inte bry sig om mindre. LEDs går att stänga av och den står dessutom bakom en lucka. Utseende på menyer är OK även det är lite mer reklam nu Android TV. Allt jag kastar på Shielden fungerar, så även Atnos TrueHD. Jag har inte testat tjänster som Disney+ med Atmos DD+, men kan inte se varför det inte skulle fungera när det gör det på mkv-filer med samma ljud.

Jag kan hålla med att Shieldens CPU nog är lite sämre än ATV4K, men absolut inget jag tänker på. Den är snabbare än min TV.

Och, alla Apple-lovers som tror att alla deras produkter är dyrare och därmed bättre, är ju bara en liten sökning bort för att se att så inte är fallen med Shield Pro vs ATV4K.

Summering: Kör man Apple, och inte tvunget vill ha Atmos TrueHD, köp en Apple TV4K. Kanske går att gå Atmos TrueHD med Infuse, men jag själv fick inte rätt på det.

Ska man inte tvunget ha Apple och söker en spelare som tar allt, kör på Shield Pro.

God jul. Tänk på Jesus.

/Söder

Permalänk
Medlem

Skaffade en Shield TV-tube under rean i november och tycker den har fungerat hyfsat. Finns lite saker som retar en och strular lite ibland, men när väl media och ljud spelas upp fungerar det oftast klockrent.

Använde tidigare en Chromecast Ultra av någon årgång hängandes bak på LG B6:an och nyttjade den eller TVns smart-appar för uppspelning. Saker som jag minns strulade med dem var att vissa ljudspår från hemma-PLEXen inte hade stöd eller att 4k HDR-filmer inte fungerade alls då de inte kunde direktuppspelas. Att lägga på undertexter triggade också alltid transcodning vilket mina lite trötta Synology-NASar inte alltid orkade med ordentligt. Ger LG B6 TVn ett extra minus för att HBO Max-appen dessutom inte verkar komma till min årsmodell av någon anledning - har läst att den finns till B7 modellen.

Nu med Shield-tuben inkopplad till receiver vidare till TVn har det blivit ett rejält lyft. 4k HDR, textning och alla ljudformat jag har i biblioteket fungerar fint och spelas upp med direktuppspelning från PLEX servern. Blir det något strul går det rätt fort att starta om tuben. Extra plus för det fina CEC stödet och på/av-stängningsinställningarna så jag kan styra Shield + Receiver + TV med både TVns och Shield'ens fjärrkontroller.

Det är bara att hoppas att den nya Android TV-versionen inte ställer till med något, men om det ändå händer får man väl nördsöka lite och fippla in lite fixar - skönt med ett hyfsat öppet system.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Installerade Shield experience 9.0 och Android 11 idag på min shield 2017 16gb. Hoppas det kommer fungera bra med allt. Än så länge känns den stabil.

Felskrivet
Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av söder:

Nu när "alla" har lugnat sig så ska jag säga några sanningens ord.

Min nuvarande enhet sedan i somras är Nvidia Shield Pro, innan dess körde jag en Apple TV 4K.

Jag själv är en "android fanboy" och skulle aldrig äga en iPhone. Jag är glad för alla de som tycker de kör ett bra system.. själv är jag bara imponerad av hårdvaran. Har också en Mac som laptop som jag gillar och iPads finns i familjen.

När jag kom över en ATV 4K och det visade sig att Plex-appen faktiskt hade uppdaterat sig, och man inte tvunget behövde köra Infuse för att spela mkv 4k HDR osv, så blev det min dagliga klient. Orsaken jag vill köra Plex är för att ha samma typ av upplevelse på alla klienter. (Är fullt medveten om att Kodi är en bättre spelare och att Plex connect och liknande är bra, men vill ha Plex som sagt).

Jag var mycket nöjd med Apple TV 4K, och den jäkla fjärrkontrollen kunde jag faktiskt lära mig att leva med. Systemet var lite för "Apple" för mig, men det var najs med appar för de alla streamingtjänst jag hade tillgång till, och framför allt tog den det mesta i mitt Plex. Även subs och sådant som jag annars hade upplevt strul med. Som sagt, en bra enhet.

Orsaken jag bytte var för att jag köpte en Atmos soundbar, och precis som andra sagt, så fungerar det inte Atmos TrueHD, utan ljudet köra då om till FLAC 7.1 tror jag...och misstänker att en del av "ovanljudet" då försvinner. Soundbaren visar dessutom PCM istället för Atmos TrueHD.

Jag bytte som andra säger till Nvidia Shield Pro, och även om fjärden där är lite konstig till utseende, så är det najs att den har fler knappar och att den kan lysa upp.

Utseendet på boxen kan man ju inte bry sig om mindre. LEDs går att stänga av och den står dessutom bakom en lucka. Utseende på menyer är OK även det är lite mer reklam nu Android TV. Allt jag kastar på Shielden fungerar, så även Atnos TrueHD. Jag har inte testat tjänster som Disney+ med Atmos DD+, men kan inte se varför det inte skulle fungera när det gör det på mkv-filer med samma ljud.

Jag kan hålla med att Shieldens CPU nog är lite sämre än ATV4K, men absolut inget jag tänker på. Den är snabbare än min TV.

Och, alla Apple-lovers som tror att alla deras produkter är dyrare och därmed bättre, är ju bara en liten sökning bort för att se att så inte är fallen med Shield Pro vs ATV4K.

Summering: Kör man Apple, och inte tvunget vill ha Atmos TrueHD, köp en Apple TV4K. Kanske går att gå Atmos TrueHD med Infuse, men jag själv fick inte rätt på det.

Ska man inte tvunget ha Apple och söker en spelare som tar allt, kör på Shield Pro.

God jul. Tänk på Jesus.

/Söder

Det här var ju en rolig tråd! Vilka minnen som väcks om gångna krig som förts på det stora vida nätet. 😄

Kör själv ATV och har ingen erfarenhet av Shield. Kodi däremot och tycker det är gräsligt att hantera. Men det är väl den generella typen av användare som tyr sig till respektive läger.

En fråga; har Shield auto framerate och auto HDR som ATV har? Det är ju en sjukt trevlig funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnDumEn:

Det här var ju en rolig tråd! Vilka minnen som väcks om gångna krig som förts på det stora vida nätet. 😄

Kör själv ATV och har ingen erfarenhet av Shield. Kodi däremot och tycker det är gräsligt att hantera. Men det är väl den generella typen av användare som tyr sig till respektive läger.

En fråga; har Shield auto framerate och auto HDR som ATV har? Det är ju en sjukt trevlig funktion.

ja Shield har det men inte auto (Kodi har auto dock) kör själv refresh rate appen som fixar auto framerate i de appar som inte har det likt Kodi tills Android 12 TV släpps som har det på system nivå, Shield har inlagt så man kan trycka på menu knappen för att aktivera synk framerate om man inte vill använda refresh rate appen.

auto HDR finns.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnDumEn:

Det här var ju en rolig tråd! Vilka minnen som väcks om gångna krig som förts på det stora vida nätet. 😄

Kör själv ATV och har ingen erfarenhet av Shield. Kodi däremot och tycker det är gräsligt att hantera. Men det är väl den generella typen av användare som tyr sig till respektive läger.

En fråga; har Shield auto framerate och auto HDR som ATV har? Det är ju en sjukt trevlig funktion.

Skrivet av Gilgamesh:

ja Shield har det men inte auto (Kodi har auto dock) kör själv refresh rate appen som fixar auto framerate i de appar som inte har det likt Kodi tills Android 12 TV släpps som har det på system nivå, Shield har inlagt så man kan trycka på menu knappen för att aktivera synk framerate om man inte vill använda refresh rate appen.

auto HDR finns.

Auto Refresh, eller snarare adjust refresh rate finns i Plex med. Så där behöver man inte tänka på det när man tittar. Om man sen tittar på något från Cmore eller SVT Play och inte vill ha TVn i 60Hz då så kan man som det sägs trycka på Refresh knappen.

/Söder

Permalänk
Medlem

Jag har kört Shield 2019 Pro med projektorn (4k) sedan, öh ja, 2019
Den funkade jättebra överlag, jag gillar fjärren (minus Netflix-knappen).
Men nu har jag bytt den mot en Apple TV 4k eftersom jag har tröttnat på "Match Frame Rate (beta)". Vad då beta i tre år? Min projektor trivs bäst att få skala själv och få native frame rate och där är Apple TV bättre med sina tvingande inställningar. Och vissa appar gillar inte denna beta-funktion på Shielden.

(Och det är enda den Apple-produkt jag äger )

Men om denna uppgradering (som själva artikeln handlade om) till Android TV blir av och fungerar bra för mig så kanske Shielden får träffa projektorn igen

(Använder inte Plex, Kodi etc.)

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Proson

Fråga till Proson
Var hittade du de versionerna av Android TV?

Permalänk

Hur är android 11 på den nu? Funkar allt som det ska? Läste om en del buggar vid release.

Hur är match refreshrate funktionen? Använder mest Plex men vill inte behöva trycka på knappar o meka om jag ska kolla nåt annat

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Hur är android 11 på den nu? Funkar allt som det ska? Läste om en del buggar vid release.

Hur är match refreshrate funktionen? Använder mest Plex men vill inte behöva trycka på knappar o meka om jag ska kolla nåt annat

Har inte provat matcha refreshrate men det står "One time" (eller nåt) istället för "Beta" ... tala om progress... NOT.

Den sitter kvar vid vardagsrums-TV och nya Apple TV sitter säkert kvar hos projektorn.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Hur är android 11 på den nu? Funkar allt som det ska? Läste om en del buggar vid release.

Hur är match refreshrate funktionen? Använder mest Plex men vill inte behöva trycka på knappar o meka om jag ska kolla nåt annat

Jag upplever min Shield lite långsammare. Lite mer märklig när jag väcker den från sömn framför allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhinoceros:

Apple tv 4K är en vinnare, minimalistiskt trevligt gui, lättsam touch fjärrkontroll, Infuse spelar allt, lätt att jobba med och ser snyggt ut. Kommer det Androidtv/Googletv box med infuse, likartad apple kontroll med touch så byter jag. Kör android i övrigt, vore trevligt med samma ecosystem.

Nackdelen är att såfort man vill köra sitt stora filmbibliotek med riktig dolby atmos så funkar det inte på Apple, därför har jag äpplet för stream och shield för plex haha.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled