Epic Games Store ger bort ett spel om dagen fram till nyår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Det är häftigt att hata Epic games-launcher ju!

Själv tycker jag den är helt okej. Den kan inte mäta sig(än, antagligen aldrig?) med steam när det gäller utbud eller hastighet, inte ens i närheten men de har gett ut en massa gratis-spel och en del bra kampanjer med kupong.

Folk har kanske glömt hur hemsk Steam var när de började

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Folk har kanske glömt hur hemsk Steam var när de började

"Ja, men det är ju bra nu, då måste alla andra också vara det"

Permalänk
Lego Master
Skrivet av filbunke:

Sån oreda! Var är spelen?!!

Geforce Experience!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Folk har kanske glömt hur hemsk Steam var när de började

Men det var väl för nästan 20 år sen och en klen budget, utan nåt att jämföra sig med.
Epic startar med en astronomisk budget, moderna verktyg och metoder, och nåt att apa efter.

Iofs skiter jag fullständigt i achievements (asså, det är som guldstjärnor för sjuåringar när de gjort nåt bra - men för vuxna!?), sociala delar och annat sånt. Jag vill bara ha en lättnavigerad katalog över de spel jag har installerade, och ett sätt att starta dem. Det jobbet sköter Epic finfint.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på folk som köper över 10.000kr upp till 30.000kr datorer men tycker inte om att ha olika launcher installerade. Jag fattar inte denna mentalitet.
Jag själv använder steam + origin + Uplay + epic game store launcher + Battle game state launcher för Escape from tarkov. Men jag har alltid epic game store och steam i bakgrunden när jag spelar olika spel. Inga problem.

Och jag tackar ofta Ja till gratis spelen epic store ger ut. Dock inte alla spel, men många har jag tackat ja till. Trots det har jag bara köpt 2 spel sedan 3 år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Näädå mig lurar de inte att installera deras game launcher

inget fel på den ? jag har klickat hem många gratis spel jaja skyll dig själv inget tvång. ubisofts klient däremot den är rena skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Förstår mig inte på folk som köper över 10.000kr upp till 30.000kr datorer men tycker inte om att ha olika launcher installerade. Jag fattar inte denna mentalitet.

Ser inte riktigt kopplingen mellan prislapp på hårdvara och antal launchers. Det är som att tvingas hoppa runt på fem olika streamingtjänster för att se en specifik film. Att man har en fullt utrustad hemmabio löser inte riktigt det problemet.

Största nackdelen för mig är att man förlorar översikten. På Steam har jag t.ex. mina favoriter längst upp och det blir oöverskådligt med många launchers. Nu har GOG Galaxy löst mycket av detta men den har fortfarande en del problem med att den tappar kontakten och man tvingas logga in på de olika tjänsterna. Jämför man sedan Steam och Epic så är den senare markant sämre, långsammare och saknar t.ex. hela workshop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ducedo:

Ser inte riktigt kopplingen mellan prislapp på hårdvara och antal launchers. Det är som att tvingas hoppa runt på fem olika streamingtjänster för att se en specifik film. Att man har en fullt utrustad hemmabio löser inte riktigt det problemet.

Största nackdelen för mig är att man förlorar översikten. På Steam har jag t.ex. mina favoriter längst upp och det blir oöverskådligt med många launchers. Nu har GOG Galaxy löst mycket av detta men den har fortfarande en del problem med att den tappar kontakten och man tvingas logga in på de olika tjänsterna. Jämför man sedan Steam och Epic så är den senare markant sämre, långsammare och saknar t.ex. hela workshop.

Vi har ju typ det redan, ska man se viss serie eller viss film så måste man prenumera på viss tjänst från HBO, Viasat, Disney+ eller annat.
Skillnaden är i alla fall att launchers är konstadsfria och det är väl ingen av dessa betaltjänster där man får vissa filmer gratis varje (att behålla).
Skulle säga att situationen är bättre för PC spelande, även om det är lätt att tycka att det finns för många launchers.
GOG Galaxy försöker ju samla alla spel till samma ställe, men tyvärr så verkar den har fastnat kring 490 spel för mig, hittar inga av de 3 Epic games köp jag gjorde igår.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Epic Games: "Tjena hej! Hörrni, vi tänkte ge bort lite spel så kan ni ha roligt under ledigheterna..."

Sweclockers:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vi har ju typ det redan, ska man se viss serie eller viss film så måste man prenumera på viss tjänst från HBO, Viasat, Disney+ eller annat.
Skillnaden är i alla fall att launchers är konstadsfria och det är väl ingen av dessa betaltjänster där man får vissa filmer gratis varje (att behålla).
Skulle säga att situationen är bättre för PC spelande, även om det är lätt att tycka att det finns för många launchers.
GOG Galaxy försöker ju samla alla spel till samma ställe, men tyvärr så verkar den har fastnat kring 490 spel för mig, hittar inga av de 3 Epic games köp jag gjorde igår.

Suger enormt med hur streaming utvecklat sig. De ser bra tillfällen att plocka ut pengar utan att egentligen behöva konkurrera så länge de har egna dragplåster. Lite som när digitaltv kom och man plötsligt behövde betala dyrt (jämför med innan) för tvillingkort.

Nu var det väl lite offtopic då jag spelar alldeles för lite. Har steam (och battlenet, dock inte varit igång många timmar senaste åren), men det jag stör mig med dom är massa onödig bloat som ingår. Samma med skit som tex discord, jag vill inte ha 17 st olika funktioner i samma program.

Längtar tillbaka till icq, gamespy, irc och ventrilo upp till 2.14 Hellre varje funktion i separata program av det som man behöver än att varje program ska erbjuda voice/chat/etc.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vi har ju typ det redan, ska man se viss serie eller viss film så måste man prenumera på viss tjänst från HBO, Viasat, Disney+ eller annat.
Skillnaden är i alla fall att launchers är konstadsfria och det är väl ingen av dessa betaltjänster där man får vissa filmer gratis varje (att behålla).
Skulle säga att situationen är bättre för PC spelande, även om det är lätt att tycka att det finns för många launchers.
GOG Galaxy försöker ju samla alla spel till samma ställe, men tyvärr så verkar den har fastnat kring 490 spel för mig, hittar inga av de 3 Epic games köp jag gjorde igår.

Må vara att situationen är bättre än för streaming.. Än sålänge. Situationen för streaming var bättre för några år sedan innan alla skulle börja med sitt egna exklusiva innehåll. Riktigt tråkigt att se att spelklienter följer efter samma utveckling. (om än kanske inte oväntat) exklisivitetsavtal är ett otyg som jag tycker bör förbjudas..

Permalänk
Medlem

Har klickat hem ganska många spel på EGS men inte spelat särskilt många av dem. Inte köpt något spel via dem heller. Men nästa år blir det nog ett köp av Sonic Colors samt att spela Hitman och Star Wars battlefront. Känns mer som tiden begränsar vilka spel jag spelar nu för tiden inte ekonomin. Hade var trevligt med så många gratis spel när man var student.

Permalänk
Medlem

Förra vändan hittade jag Shadowrun-spelen vilka var ett riktigt fynd. Hoppas det dyker upp några guldkorn den här gången också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Folk har kanske glömt hur hemsk Steam var när de började

Ja.. När de började för över 20 år sedan och då det inte fanns någon att kopiera

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Trevligt med gratis grejer skulle dock ALDRIG betala för något igenom Epic game launcher!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Nice, Shenmue 3 claimat i morse o köpte Cyberpunk 2077 för 184,50 pengar nyss

Körde samma upplägg fast med annat gratisspel. Ville gärna testa CP2077, men inte till fullpris med tanke på att det inte är ett fullspel!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

Förstår mig inte på folk som köper över 10.000kr upp till 30.000kr datorer men tycker inte om att ha olika launcher installerade. Jag fattar inte denna mentalitet.
Jag själv använder steam + origin + Uplay + epic game store launcher + Battle game state launcher för Escape from tarkov. Men jag har alltid epic game store och steam i bakgrunden när jag spelar olika spel. Inga problem.

Vet inte om du var med då men det fanns en tid då det bara var att starta spelet direkt, utan massa bloat. Tror många resonerar som så att oavsett launcher är det sämre, sen hör det ju till att Epics är skräp och att de är i säng med Tencent.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Folk har kanske glömt hur hemsk Steam var när de började

Ramaskriet när en var tvungen att ha Steam för CS och hur jävla skit så mycket med CS blev pga steam verkar det vara många som glömt eller inte är gamla nog att minnas.

Skrivet av cyklonen:

Men det var väl för nästan 20 år sen och en klen budget, utan nåt att jämföra sig med.

Det ursäktar inte hur dom tvingade alla som spelade CS att ha Steam.
Det hade kunnat funka precis lika bra att fortsätta tillåta folk att köra CS utan steam.

Precis som det hade funkat lika bra idag att låta folk köpa och spela spelen utan deras launcher.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HazZarD:

inget fel på den ? jag har klickat hem många gratis spel jaja skyll dig själv inget tvång. ubisofts klient däremot den är rena skiten.

Håller med dig i andra delen, den är också skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Någon som ver om de då kan gå förbi steams avtal om att man inte får sälja ett spel till lägre pris än det som är på steam då.

Jajjemen, det stämmer bra att utvecklarna/utgivarna kommer runt det genom att ta vara på Epics kuponger. Det är dock Epic som står för det, så utvecklaren tjänar lika mycket (egentligen mer eftersom Epic tar lägre avgift) som via Steam, men kan sälja sitt spel till ett lägre pris.

Skrivet av DevilsDad:

Må vara att situationen är bättre än för streaming.. Än sålänge. Situationen för streaming var bättre för några år sedan innan alla skulle börja med sitt egna exklusiva innehåll. Riktigt tråkigt att se att spelklienter följer efter samma utveckling. (om än kanske inte oväntat) exklisivitetsavtal är ett otyg som jag tycker bör förbjudas..

Utvecklingen går snarare åt rätt håll på PC. Nästan alla större utgivare har en egen launcher, men fler och fler väljer nu att även erbjuda sina spel på fler ställen. Bland annat så har både Microsoft och Electronic Arts gått tillbaka till att även erbjuda sina spel på Steam och inte enbart på sin egna platform.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Idag är det roguelite-spelet Neon Abyss som går att plocka hem fram tills 17:00.

Permalänk

Tack

Skrivet av JonasT:

https://youtu.be/4mc0mWIVKM4

Idag är det roguelite-spelet Neon Abyss som går att plocka hem fram tills 17:00.

Bra att du sa det, jag hade missat det.
Tack 😊🙏🏻

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Körde samma upplägg fast med annat gratisspel. Ville gärna testa CP2077, men inte till fullpris med tanke på att det inte är ett fullspel!

Ja men precis så jag resonerade, 290 kr var lite dyrt ändå med tanke på allt negativt o problem men för 185 spänn kände jag att då kan man ju prova, ska ju vara ganska bra nu när de börjat få ordning på det vad jag hört och det ska ju komma mer fixar i vår om inte jag fattat fel, lite orolig nu bara att det kanske blir ett av gratisspelen... de var väl i fjol de typ välte internet med ge bort GTA V men aja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Ja men precis så jag resonerade, 290 kr var lite dyrt ändå med tanke på allt negativt o problem men för 185 spänn kände jag att då kan man ju prova, ska ju vara ganska bra nu när de börjat få ordning på det vad jag hört och det ska ju komma mer fixar i vår om inte jag fattat fel, lite orolig nu bara att det kanske blir ett av gratisspelen... de var väl i fjol de typ välte internet med ge bort GTA V men aja.

CDPR har ju varit väldigt tydliga med att det är "alldeles för tidigt" att erbjuda spelet via Game Pass och PS Now, så chansen att det ges bort gratis är näst intill obefintlig.

CDPR är övertygade om att spelet kommer fortsätta sälja i många år framöver.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Problemet med Epic launcher är ju att vissa saker fungerar helt värdelöst.
Köpte BF2042. Vad händer när man klickar LAUNCH? Den startar ORIGIN!
Har jag då den nya EA-play klienten igång så startar inte ORIGIN. Verkar inte heller gå att koppla Epic launcher mot EA-play klienten, jag lyckas iaf inte.

Då tänker man ju att, när man ändå har köpt och authat spelet mot EA så bör det gå att starta från EA-play klienten? Nope.
Men det måste ju iaf gå att starta direkt från Origin? Nope.

Det enda som jag får att fungera är att starta spelet från Epic som då launchar origin som sen startar spelet.

Helt horribelt.
Inte direkt användarvänligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Problemet med Epic launcher är ju att vissa saker fungerar helt värdelöst.
Köpte BF2042. Vad händer när man klickar LAUNCH? Den startar ORIGIN!
Har jag då den nya EA-play klienten igång så startar inte ORIGIN. Verkar inte heller gå att koppla Epic launcher mot EA-play klienten, jag lyckas iaf inte.

Då tänker man ju att, när man ändå har köpt och authat spelet mot EA så bör det gå att starta från EA-play klienten? Nope.
Men det måste ju iaf gå att starta direkt från Origin? Nope.

Det enda som jag får att fungera är att starta spelet från Epic som då launchar origin som sen startar spelet.

Helt horribelt.
Inte direkt användarvänligt.

Det är precis samma problem med EA spel på Steam.
Avinstallera den nya EA klienten för att få BF2042 att fungera via Steam.

Så problemet är EA.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Då var det spelbyte i Bregott-fabriken. The Vanishing of Ethan Carter kan klickas hem tills 17:00 imorgon.

Permalänk
Medlem

Kommer ändå inte skaffa Epic Games Store.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Hade inte tänkt köpa något på rean, men 65 kronor för Borderlands 3 med kupong kändes ändå värt.