Mekanisk eller SSD för extern backup?

Permalänk
Hedersmedlem

Mekanisk eller SSD för extern backup?

Jag behöver en ny extern disk för backup någon/några gånger om året till en disk som ska ligga i en låda övrig tid.

Det jag funderar över är om det är dumsnålt att välja mekanisk disk. I datorerna har jag lämnat mekanisk bakom mig sedan flera år - men offlinebackup är ju något annat ;).

Fördelen med den mekaniska är att man får 4TB för tusingen - och en SSD, ja där får man väl typ en fjärdel för samma peng (externa diskar). Det är onekligen en föredel för backupsystem där utrymme är viktigare än hastighet.

Men den viktigaste frågan är väl vad som är säkrast nu för tiden.
Mekaniska diskar är känsligare för mekanisk åverken så som att bli tappade - men har jag förstått det rätt så är de också bättre på att hålla data över tid när de inte är inkoppade jämfört med SSDs.
Tanken är ju att denna disk inte ska vara inkopplad så ofta.

Så vad väljer folk för diskar till byrålådsbackup nowdays? Är det ena bättre än det andra eller är det hugget som stucket kanske? Ja utöver att den ena är snabbare och andra är billigare ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om du bara ska göra backup på <4 TB skulle jag köra hårddisk. Annat om det skulle vara stora mängder där man inte vill sitta flera timmar och föra över.

Jag förvarar mina backupdiskar i antistatficka + plastaskar som de kan komma i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag behöver en ny extern disk för backup någon/några gånger om året till en disk som ska ligga i en låda övrig tid.

Det jag funderar över är om det är dumsnålt att välja mekanisk disk. I datorerna har jag lämnat mekanisk bakom mig sedan flera år - men offlinebackup är ju något annat ;).

Fördelen med den mekaniska är att man får 4TB för tusingen - och en SSD, ja där får man väl typ en fjärdel för samma peng (externa diskar). Det är onekligen en föredel för backupsystem där utrymme är viktigare än hastighet.

Men den viktigaste frågan är väl vad som är säkrast nu för tiden.
Mekaniska diskar är känsligare för mekanisk åverken så som att bli tappade - men har jag förstått det rätt så är de också bättre på att hålla data över tid när de inte är inkoppade jämfört med SSDs.
Tanken är ju att denna disk inte ska vara inkopplad så ofta.

Så vad väljer folk för diskar till byrålådsbackup nowdays? Är det ena bättre än det andra eller är det hugget som stucket kanske? Ja utöver att den ena är snabbare och andra är billigare ;).

Jag kör på hederlig snurrdisk till en annan burk i och för sig. Valet mellan SSD och snurrdisk är rent ekonomiskt, precis som du resonerade. Jag tror efter att ha läst en del att snurrdisken är lättare att rädda data ifrån än en SSD. Har råkat ut för att en snurrdisk fått fel och lyckats rädda en större del av informationen efter mycket om och men. En SSD vette sjutton hur stor chansen är att lyckas däremot.

Om jag gav mig på samma uppgift som dig, skulle jag köpa ett externt chassi och en separat disk (Inte en färdig extern disk). Min erfarenhet med färdiga externa diskar har varit att en del har märkliga anslutningar som inte alltid går att koppla in direkt i en annan dator. Bara för att slippa det extra jobbet, skulle jag hoppa över en färdig extern disk.

I slutändan får man avgöra själv vilket som är mest värt. Att lägga några timmar per år på att skapa backuper kontra att förlora värdefull information som kanske inte går att få tillbaka (Foton och liknande). Om man bara väljer det som är "viktigt" och inte hela OS-disken med alla spel, så lär det gå ganska fort att göra regelbundna backuper

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Hedersmedlem

@farsan baloo - bra tips med kontaktfrågan där.
Jag tar en mellanväg. usb-C på disken är minimumkrav iaf - även om den kanske kommer färdigförpackad.
Så det är samma sladdar till alla grejer hemma ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Om du bara ska göra backup på <4 TB skulle jag köra hårddisk. Annat om det skulle vara stora mängder där man inte vill sitta flera timmar och föra över.

Jag förvarar mina backupdiskar i antistatficka + plastaskar som de kan komma i.

SSD i konsumentklass (läs med QLC-flash) är dock inte lämpliga för stora filöverföringar som diskimage på > 100 GB då de vid skrivning tenderar att trottlar till ca 80 MB/s hastighet efter några 10-tal GB överförd data - mycket för att SLC-cachen tog slut och måste börja packa...

tom. en vanlig 2.5" snurrdisk är snabbare och typisk kan starta vid ca 150 MB/s för att först när disken är full och skriver längst innerst nära navet är nere på 80 MB/s vid sekventiell skrivning.

en 3.5" 10 TB disk (Seagate barracuda pro) är uppe i 270 MB/s i början och skrivning hela disken från början till slut ger ca 216 MB/s i genomsnitt med 165 MB/s som lägsta hastighet när det skriver närmast spindelnavet

SSD vinner dock alltid i avseende läsningshastighet och vid läsning/skrivning med mycket sökningar.

Med andra ord snurrdisk när du behöver mycket plats, kopplas in sällan och vill ha lång livslängd på lagring (minimum 10 år för datat på skivorna vid +55 grader C hela den tiden)

Använder man lagring för daglig och veckomässig inkoppling, inga större filvolymer att skriva per gång och snabb läshastighet är prio så kan en extern USB-SSD lagring vara det bättre valet - dock om det skall det vara till stor volym (1-2TB) för hanterbara pengar så räkna inte med att skrivprestandan sticker ut och att det börja trottla mycket i skrivhastighet efter 20-30 GB data skrivet i sekvens.

och till sista se till att ha säkerhetskopia på alla filer i lagringen om den externa USB SSD-lagringen ligger oanvänd och icke ansluten till någon spänningsmatning en längre tid.

Permalänk
Rekordmedlem

Aldrig ssd för backuper om det inte är i ett aktivt underhållet system. De tappar alltid data om de ligger oanvända för länge medans det bara finns en chans att det händer med hdd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Och när det händer så är det för det mesta egen klant bakom det och i de allra flesta fallen när det händer kan en diskräddningsföretag rädda datat. Med havererad SSD så räkna inte med det - ens till något pris.

Hårddiskar tillhörde olika chassie-familjer där mjukvara och styrprogrammen är lika under kanske 5-10 års tid och diskräddarna är välbekanta med vilka trix man kan ta till på resp märken för att säkra kundens data. Det är ungefär som som gammal TV-reparatör "aha en Philips-chassie och denne vet vad som skall göras fast det stod B&O på framsidan"

Med SSD/NVMe och speciellt alla varianterna utanför de 3 största märkena så finns det lika många varianter av mjukvara som modeller av diskarna vilket gör att om man lyckas hacka in sig på en modell så är det bara den modellen, inte modellen före eller efter eller med bokstaven F i slutet och inte som snurrdiskarna att kan man hacka en sådan efter ofta mycket ansträngning och lirkande, därefter kan hantera en hel familj av snurrdiskar och det i många modellgenerationer framöver samtidigt... därav att SSD är så fruktansvärt dyrt att få hjälp med i diskräddningssammanhang - om någon alls ens åtar sig att försöka...

Permalänk
Hedersmedlem

@xxargs @mrqaffe - det är superbra råd. thanks!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Definitivt HDD, av anledningar som redan nämnts.

Sedan är det ingen bra backupstrategi att backa till en disk som sedan ligger orörd i en byrålåda i ett år. Om du väl behöver komma åt backuperna efter 9 månader har du ingen aning om disken fortfarande fungerar eller inte. Inte ovanligt att man med en sådan strategi inte märker att backuperna var defekta förrän man faktiskt behöver dem.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Definitivt HDD, av anledningar som redan nämnts.

Sedan är det ingen bra backupstrategi att backa till en disk som sedan ligger orörd i en byrålåda i ett år. Om du väl behöver komma åt backuperna efter 9 månader har du ingen aning om disken fortfarande fungerar eller inte. Inte ovanligt att man med en sådan strategi inte märker att backuperna var defekta förrän man faktiskt behöver dem.

Före backup testar jag alltid filsystemet som det tas backup på. (Det är viktigt. Jag förlorade data en gång genom att förlorad data inte upptäcktes)
Efter backup testar jag filsystemet där backupfilerna ligger. Två generationer av backup har jag hos en bekant. En frekvent backup har jag alltid redo hemma.

Permalänk

Som backupdisk att bara användas några gånger per år så skulle jag personligen välja en mekanisk. WD är mitt favoritmärke.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com