12600K utan Z690 moderkort? [Brådskande]

Permalänk
Medlem

12600K utan Z690 moderkort? [Brådskande]

Eftersom Inet har processorn på rea i deras julkalender funderar jag på att slå till på den men vill inte punga ut 2k för ett moderkort och tänkte därför vänta till H670 eller B660 släpps. Är det lika bra att vänta på ett 12400 (F?) då?

Permalänk

Stanna upp och tänk efter lite nu, varför ska du snåla med moderkortet om du ska ha en ny fin CPU?

Fattar mig inte riktigt på folk som tycker 2000 är mycket för ett moderkort, detär ju för tusan den viktigaste komponenten, hela din dator med alla funktionerna. varför lägger du inte 4-5K på moderkotet istället?

Men det låter som du kan lika gärna köpa en äldre generation av både CPU och moderkort istället för att sätta en sprillans ny V12-motor i en gammal rostig volvokaross.

Förlåt att det inte var svaret på din fråga, men jag har aldrig förstått mig på folk som inte tycker moderkort är värt pengar alls.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zalamander:

Stanna upp och tänk efter lite nu, varför ska du snåla med moderkortet om du ska ha en ny fin CPU?

Fattar mig inte riktigt på folk som tycker 2000 är mycket för ett moderkort, detär ju för tusan den viktigaste komponenten, hela din dator med alla funktionerna. varför lägger du inte 4-5K på moderkotet istället?

Men det låter som du kan lika gärna köpa en äldre generation av både CPU och moderkort istället för att sätta en sprillans ny V12-motor i en gammal rostig volvokaross.

Förlåt att det inte var svaret på din fråga, men jag har aldrig förstått mig på folk som inte tycker moderkort är värt pengar alls.

Varför kasta pengar på moderkort helt i onödan? Ett för 500:- presterar ju precis likadant som ett för 6000:-, kan lika gärna elda pengarna i kaminen. Och självklart blir höga priser på moderkort en faktor i prisjämförelse när man på röda sidan enkelt hittar moderkort med överklockningsstöd för under tusenlappen.
Blir ju snarare som att betala några miljoner extra för en ferrari med RGB-lampor och guld-wrap..... Med samma prestanda

Angående orginalfrågan från TS så har jag ingen aning när de billigare chipset brädorna från intel kommer ut, men att köpa en CPU utan att kunna använda den känns onödigt, är ju knappast sista gången det är rea nu....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalamander:

Stanna upp och tänk efter lite nu, varför ska du snåla med moderkortet om du ska ha en ny fin CPU?

Fattar mig inte riktigt på folk som tycker 2000 är mycket för ett moderkort, detär ju för tusan den viktigaste komponenten, hela din dator med alla funktionerna. varför lägger du inte 4-5K på moderkotet istället?

Men det låter som du kan lika gärna köpa en äldre generation av både CPU och moderkort istället för att sätta en sprillans ny V12-motor i en gammal rostig volvokaross.

Förlåt att det inte var svaret på din fråga, men jag har aldrig förstått mig på folk som inte tycker moderkort är värt pengar alls.

Finns ingen anledning att lägga fem tusen på ett moderkort om man inte har behov av särskilda funktioner som bara finns på det, då är det såklart värt det. Särskilt inte om det innebär sämre CPU, sämre GPU, mindre RAM etc.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Tittar på ett moderkort som verkar intressant i min prisklass.
Söker på nätet om det.
Recensioner säger att det är ok.
Det har funktionerna jag behöver.
Köper.

Så här funkar det. Varför betala mer än vad en behöver? 🤔

@Zalamander Utgå inte från att dina behov och funktioner är samma som andras behov och funktioner.
Det är betydligt fler som enbart vill ha ett fungerande moderkort för en billig peng som bara funkar än dom som vill ha en massa lull lull och är redo att betala för det. Dyrare är inte heller en garanti för bättre kvalitet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalamander:

Stanna upp och tänk efter lite nu, varför ska du snåla med moderkortet om du ska ha en ny fin CPU?

Fattar mig inte riktigt på folk som tycker 2000 är mycket för ett moderkort, detär ju för tusan den viktigaste komponenten, hela din dator med alla funktionerna. varför lägger du inte 4-5K på moderkotet istället?

Men det låter som du kan lika gärna köpa en äldre generation av både CPU och moderkort istället för att sätta en sprillans ny V12-motor i en gammal rostig volvokaross.

Förlåt att det inte var svaret på din fråga, men jag har aldrig förstått mig på folk som inte tycker moderkort är värt pengar alls.

Det jag egentligen inte har särskilt bra koll på är hur stor del av prestandan hos 12600k som är "låst" bakom överklockning och om den verkligen är så bra även utan överklockning. Vad jag kan se verkar det egentligen vara den största skillnaden mellan Z690 och de andra moderkorten då jag endast har en gpu, ssd, osv (kopplat till PCIe kanaler)

Permalänk
Medlem

Skulle inte slänga upp 5-6 tusen+ för ett moderkort, men skulle inte snåla allt för mycket heller, tex ett B eller H chipset baserat kan betyda att du inte kan överklocka, använda XMP profiler, sämre VRM, färre PCI banor osv, helt enkelt olika begränsningar, som kan sätta käppar i hjulet..

Finns ju Z baserade för ca 2500:- upp till 3000: visserligen inte jättebilligt med dessa, men för egen del helt rimligt, det som är ett seriöst problem idag är pris och tillgång på DDR5 RAM och grafikkort tycker jag

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Skulle inte slänga upp 5-6 tusen+ för ett moderkort, men skulle inte snåla allt för mycket heller, tex ett B eller H chipset baserat kan betyda att du inte kan överklocka, använda XMP profiler, sämre VRM, färre PCI banor osv, helt enkelt olika begränsningar, som kan sätta käppar i hjulet..

Finns ju Z baserade för ca 2500:- upp till 3000: visserligen inte jättebilligt med dessa, men för egen del helt rimligt, det som är ett seriöst problem idag är pris och tillgång på DDR5 RAM och grafikkort tycker jag

Precis detta folket inte förstår. Första korten som kommer har i princip allt man behöver och inte avskalat som B och H har. Tillverkarna har fått kritik över 690 pga höga priset, speciellt Asus. Stöd för PCI-E 5.0 när det inte finns kort (ännu) tex.

Ska man bara ha sin maskin för att surfa eller kladda i excel, så kan man gå på billigaste som finns helt enkelt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Köpte processorn för övrigt! Då har jag iaf en månad till på mig att fundera på om det är värt att behålla den eller vänta på 12400.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

MSI's priser på B660 har ju läckt sedan tidigare och där var lägsta pris runt 120 dollar, lägg till svenska priser till det.

MSI B660 leak

Åh fan det var mer än jag trodde. Kanske slår till på en z690 ändå så kan man börja överklocka om några år när processorn börjar tappa ork

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgers:

Åh fan det var mer än jag trodde. Kanske slår till på en z690 ändå så kan man börja överklocka om några år när processorn börjar tappa ork

Ptja, du tog ju en 12600K ändå, lite dumt att låta den ligga i ett low-end kort med tanke på hur pass vass den är för att vara en i5:a. Har själv en och har skrämt upp den ganska lätt. MSI Pro är är ett bra val och även Asus TUF kortet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Varför kasta pengar på moderkort helt i onödan? Ett för 500:- presterar ju precis likadant som ett för 6000:-, kan lika gärna elda pengarna i kaminen. Och självklart blir höga priser på moderkort en faktor i prisjämförelse när man på röda sidan enkelt hittar moderkort med överklockningsstöd för under tusenlappen.
Blir ju snarare som att betala några miljoner extra för en ferrari med RGB-lampor och guld-wrap..... Med samma prestanda

Angående orginalfrågan från TS så har jag ingen aning när de billigare chipset brädorna från intel kommer ut, men att köpa en CPU utan att kunna använda den känns onödigt, är ju knappast sista gången det är rea nu....

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Varför kasta pengar på moderkort helt i onödan? Ett för 500:- presterar ju precis likadant som ett för 6000:-, kan lika gärna elda pengarna i kaminen. Och självklart blir höga priser på moderkort en faktor i prisjämförelse när man på röda sidan enkelt hittar moderkort med överklockningsstöd för under tusenlappen.
Blir ju snarare som att betala några miljoner extra för en ferrari med RGB-lampor och guld-wrap..... Med samma prestanda

Angående orginalfrågan från TS så har jag ingen aning när de billigare chipset brädorna från intel kommer ut, men att köpa en CPU utan att kunna använda den känns onödigt, är ju knappast sista gången det är rea nu....

Aa, fast att jämföra ett 500kr moderkort med ett 5000kr moderkort är ju som att säga vatten är samma sak som mjölk.
Är det ett moderkort? Ja. Är det likadana delar, samt kvalité? Nej. Inte en chans. Inte ens nära.

Skulle aldrig köpa ny, dyr processor och sätta den i ett skitmoderkort, finns ingen chans.

Skrivet av IceKey:

Precis detta folket inte förstår. Första korten som kommer har i princip allt man behöver och inte avskalat som B och H har. Tillverkarna har fått kritik över 690 pga höga priset, speciellt Asus. Stöd för PCI-E 5.0 när det inte finns kort (ännu) tex.

Ska man bara ha sin maskin för att surfa eller kladda i excel, så kan man gå på billigaste som finns helt enkelt.

Varför skulle du köpa nyaste plattformen för att surfa och kladda i excel?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Varför kasta pengar på moderkort helt i onödan? Ett för 500:- presterar ju precis likadant som ett för 6000:-, kan lika gärna elda pengarna i kaminen. Och självklart blir höga priser på moderkort en faktor i prisjämförelse när man på röda sidan enkelt hittar moderkort med överklockningsstöd för under tusenlappen.
Blir ju snarare som att betala några miljoner extra för en ferrari med RGB-lampor och guld-wrap..... Med samma prestanda

där är nog något du har missat i sånt fall, även om det var så förr så stämmer det inte idag. kan varriera enormt vad du får ut för prestanda beroende på moderkort.
https://www.youtube.com/watch?v=GvyQXkFUe3E

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Varför skulle du köpa nyaste plattformen för att surfa och kladda i excel?

Precis, ska man "surfa och kladda i excel" så köper man en 10100/3200G och billigaste B560/B450 på sin höjd om det ska va nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Aa, fast att jämföra ett 500kr moderkort med ett 5000kr moderkort är ju som att säga vatten är samma sak som mjölk.
Är det ett moderkort? Ja. Är det likadana delar, samt kvalité? Nej. Inte en chans. Inte ens nära.

Skulle aldrig köpa ny, dyr processor och sätta den i ett skitmoderkort, finns ingen chans.

Varför skulle du köpa nyaste plattformen för att surfa och kladda i excel?

Det är precis det folk gör idag, kommer även i3 och riktigt low-end kort.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Vad ska jag med ett Z690-kort om jag inte kommer köpa nytt grafikkort på ett bra tag, så PCIe 5 spelar ingen roll. Tänkte inte överklocka och ej bryr mig heller inte om USB är 20 Gbps eller 10 Gbps? Jag känner behovet av ny CPU då min 7600k börjar gå trögt i spel trots överklockad och det enda jag bryr mig om egentligen är att få bra fps i spel

Permalänk
Avstängd

Ja där har vi ju svart på vitt, asus-brädan för 179dollar slår dyrkortet för 899dollar i prestanda,
de som tror priset på ett moderkort avspeglar prestandan verkar försöka övertyga sigsjälva att ett moderkort för 5k inte var bortkastade pengar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgers:

Vad ska jag med ett Z690-kort om jag inte kommer köpa nytt grafikkort på ett bra tag, så PCIe 5 spelar ingen roll. Tänkte inte överklocka och ej bryr mig heller inte om USB är 20 Gbps eller 10 Gbps? Jag känner behovet av ny CPU då min 7600k börjar gå trögt i spel trots överklockad och det enda jag bryr mig om egentligen är att få bra fps i spel

Fast om nu B660 kommer ligga på 120 dollar, så är steget upp till Z690 inte så jättemycket, och då får du en hel annat med.

Citerar:

We can expect to see high end B660 boards cost more than their entry level Z690 counterparts, especially those that include a strong VRM, good heatsinks and Wi-Fi 6E.

H670, B660, H310 Specifikationer

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Msi pro A är prisvärt och msi brukar ha väl fungerande bios.
Kortet ligger runt 2000 och jag kan rekommendera den varmt.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Msi pro A är prisvärt och msi brukar ha väl fungerande bios.
Kortet ligger runt 2000 och jag kan rekommendera den varmt.

Bra tips! Ska hålla utkik på den ifall den kommer på rea!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Msi pro A är prisvärt och msi brukar ha väl fungerande bios.
Kortet ligger runt 2000 och jag kan rekommendera den varmt.

Jajamensan det är ett fint kort till bra pris, high-end B660 ska tydligen kosta mer än ett Z690 som har rätt så mkt mera godis så att säga, vilket är lite udda.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Ja där har vi ju svart på vitt, asus-brädan för 179dollar slår dyrkortet för 899dollar i prestanda,
de som tror priset på ett moderkort avspeglar prestandan verkar försöka övertyga sigsjälva att ett moderkort för 5k inte var bortkastade pengar....

Men facepalm på riktigt.....
Det hela handlar ju om att ett dyrare moderkort (OFTAST) har bättre komponenter än ett skitmoderkort för 500kr.
Att köpa ett moderkort för $899 är ju lite overkill till vardagsanvändning samt gaming men är säkert otroligt jävla bra om du ska överklocka så pass att du kan värma huset.

1500-2500:- är en bra prisklass tycker jag för ett moderkort du ska använda i vardagen, skulle aldrig köpa något billigare än så.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solomon:

Men facepalm på riktigt.....
Det hela handlar ju om att ett dyrare moderkort (OFTAST) har bättre komponenter än ett skitmoderkort för 500kr.
Att köpa ett moderkort för $899 är ju lite overkill till vardagsanvändning samt gaming men är säkert otroligt jävla bra om du ska överklocka så pass att du kan värma huset.

1500-2500:- är en bra prisklass tycker jag för ett moderkort du ska använda i vardagen, skulle aldrig köpa något billigare än så.

Skilde ju mindre än en procent mellan alla Z590 kort??

På B560 sidan skiljde det ju lite mer, mest pga aggresivare strömsettings på MSI-kortet med förvalda läget, går antagligen kompensera med manuella settings för de övriga.

Var annorlunda förr när man hade northbridge, nu ligger ju allt i CPU och moderkortet har bara i uppgift att förse den med ström och fysiskt koppla ihop pci-platser, cpu och chipset.
Köper man ett moderkort med riktigt dåligt strömförsörjning kan det ju såklart påverka prestandan, men finns ingen relation till pris för slutkund.

Men tjejen arbetar med marknadsföring, och ni betalar ju hennes lön så tack för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Skilde ju mindre än en procent mellan alla Z590 kort??

På B560 sidan skiljde det ju lite mer, mest pga aggresivare strömsettings på MSI-kortet med förvalda läget, går antagligen kompensera med manuella settings för de övriga.

Var annorlunda förr när man hade northbridge, nu ligger ju allt i CPU och moderkortet har bara i uppgift att förse den med ström och fysiskt koppla ihop pci-platser, cpu och chipset.
Köper man ett moderkort med riktigt dåligt strömförsörjning kan det ju såklart påverka prestandan, men finns ingen relation till pris för slutkund.

Men tjejen arbetar med marknadsföring, och ni betalar ju hennes lön så tack för det.

Som du ser på Gigabytes B660 så har det ändå helt ok layout, men vad kommer detta kosta kontra ett Z690 som då ger rätt så mkt mera? Som jag skrev innan så kommer MSI kosta 120 dollar (~ 1100 sek), lägg till svensk hantering till det så lär man vara uppe och nosa på vad ett MSI Z690 Pro kostar eller hur? Kostar 1749:- just nu.

Gigabyte B660

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Ja där har vi ju svart på vitt, asus-brädan för 179dollar slår dyrkortet för 899dollar i prestanda,
de som tror priset på ett moderkort avspeglar prestandan verkar försöka övertyga sigsjälva att ett moderkort för 5k inte var bortkastade pengar....

yeah det verkar mer vara vad det är för komponenter osv som sitter på.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Pris hit och pris dit. Som jag skrev innan, kolla recensioner av korten ni vill köpa.
Är det inte helt nytt och väldigt obskyrt så kommer det finnas tester och användaruppgifter om det.
Då vet man om det är guld eller skit oavsett pris.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.