Sagan om ringen (filmen) fyller 20 år

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

De va rätt ovanliga när de kom, men jädrans vad trista de är idag.

Tyckte de var lite trista då med. Lite av promenad filmer som handlar om att man ska aldrig ge upp. Tyvärr är också Sauron och orcar rätt trista som bad guys.

Edit: Men intresserad av det här spelet

Kan bli bra när man har en godare och ondare sida, får man välja?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

De som inte kan skilja på de och dem får invänta sin dom ;p

Mest lathet dock

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Skådespelarna tillsammans med Method Man och Killer Mike firar med en rap:

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Är fortfarande besviken på filmerna. Tycker det är synd att de gjorde dem så barnsliga.

Vad är det som är så barnsligt med Sagan om Ringen?

Permalänk
Medlem

Minns det som igår när jag och en kompis såg den tillsammans med mina föräldrar på bio. Gillar fortfarande inte filmerna eftersom de känns alldeles för moderna för min smak. Ingenting slår Willow i den här genren. Fixar inte datorgenererade effekter, landskap, karaktärer etc. Då är stop motion och modell-lera till och med bättre.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Någon som köpt 4k-utgåvan? Är den värd att införskaffa?

Självklart!

Har den både på UHD och iTunes 4K (hade köpt den innan, men man får ju gratis uppgradering av Apple när det släpps i högre upplösning)

iTunes versionen håller hög bitrate, så den är faktiskt riktigt bra, så den rekommenderar jag!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på en woke remake som tar plats i en stad i modern tid skriven av amerikanska feminister. 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hjälpsam

Har aldrig varit nöjd över prologen, där avslöjas allt om Härskarringen på en gång, i boken var det otroligt häftigt när Bilbos oskyldiga "osynlighetsring" visade sig vara något helt annat.
Prologen skulle med framgång kunna flyttas till just innan Froda vaknar i Klyftedal Vattnadal (Rivendell).

Gillar inte heller Sauron som ett stort öga, i boken hade han en monsterlik människoliknande gestalt, innan han besegrades av Numinor, var han vacker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Mission: Kasta vigselringen i den eviga elden

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Vad är det som är så barnsligt med Sagan om Ringen?

Det är inget direkt barnsligt med Sagan om Ringen. Filmerna däremot är fyllda av tvivelaktigt publikfrieri.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Gissar 1 VHS och 1 DVD-version. Efter det har det nog bara varit TV och streaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Vad är det som är så barnsligt med Sagan om Ringen?

Kanske när Legolas åker snowboard på en sköld nedför en rappa och skjuter 10 orcher under tiden. Snabelsurfar han inte också i tredje filmen.

Typ sådana grejer.

Permalänk
Skrivet av infigo:

Det som är rätt coolt är att mycket av det digitala håller måttet väldigt bra idag fortfarande. Finns tillfällen där CGI syns och sticker lite men är väldigt sällan.
Mery och pippin som i sagan om två tornen tittar upp ur träden med treeroot så känner man greenscreenen....vilken man också gör i andra bilbo filmen när han gör liknande....på en 15 år nyare film

11 år nyare film menar väl egentligen? Sagan om de två tornen kom 2002 medan andra bilbo filmen kom 2013.

Skrivet av lindahlj:

Är fortfarande besviken på filmerna. Tycker det är synd att de gjorde dem så barnsliga.

Finns väldigt mycket som är ändrat från böckerna speciellt i detaljerna även om i helhet följer de böckerna. I böckerna var inte Sauron ett torn med ett öga.

Skrivet av Necrophor:

Kort sagt - Ja.

Lite mer utförligt; få äldre filmer har fått en lika bra/grundlig behandling som Lotr. Ljud, HDR, CGI, Färger och native real action 4k gör att detta... utan minsta tvekan är det bästa Lotr någonsin har sett ut

De nya 4k versionerna har fått kritik att de är väldigt bleka, färglösa mot full hd blurayen.

Skrivet av Ratatosk:

Har aldrig varit nöjd över prologen, där avslöjas allt om Härskarringen på en gång, i boken var det otroligt häftigt när Bilbos oskyldiga "osynlighetsring" visade sig vara något helt annat.
Prologen skulle med framgång kunna flyttas till just innan Froda vaknar i Klyftedal.

Gillar inte heller Sauron som ett stort öga, i boken hade han en monsterlik människoliknande gestalt, innan han besegrades av Numinor, var han vacker.

Skrivet av Ratatosk:

Har aldrig varit nöjd över prologen, där avslöjas allt om Härskarringen på en gång, i boken var det otroligt häftigt när Bilbos oskyldiga "osynlighetsring" visade sig vara något helt annat.
Prologen skulle med framgång kunna flyttas till just innan Froda vaknar i Klyftedal.

Gillar inte heller Sauron som ett stort öga, i boken hade han en monsterlik människoliknande gestalt, innan han besegrades av Numinor, var han vacker.

Att skriva namnet på svenska borde vara en hädelse! Det heter the Shire!

Permalänk
Medlem

Har enbart köpt triologin en enda gång, på DVD (extended edition).
Starkaste minnet från hela triologin var när jag såg sista delen på bio och köpte största muggen Cola på biografen. Lyckades hålla mig hela tiden, men sista 15-20 minuterna då jag hela tiden trodde "nu är den slut" men så kom en ny scen, var nog de mest kissnödiga i hela mitt liv.

Permalänk
Medlem

Personligen är jag rätt less på hela trilogin men jag tycker det är ett riktigt bra "hantverk", till skillnad från Hobbit-trilogin. Min fru däremot, hon älskar dom och vill se samtliga 6 filmer minst en gång per år. Vi såg precis klart Ringen-trilogin igår på UHD Bluray och filmerna ser fantastiska ut.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

De som inte kan skilja på de och dem får invänta sin dom ;p

Mest lathet dock

invänta sin dem menar du väll?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Samsung Sverige

Denna nyhet fick mig att känna mig gammal 😬

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Lego Master

Minst 5:
VHS - bioversionen
DVD - bioversionen
DVD - extended
Bluray - bioversionen
Bluray - extended

Har dessutom tillgång till den i 4K samt att den finns på minst en av mina streamingtjänster tror jag.

Så mellan 5 och 7 beroende på hur man räknar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Musikälskare

10/10, underbar trilogi

Har köpt en gång på blu-ray och funderar på 4K men folk säger den inte ska vara så bra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Köpte extended på VHS en gång i tiden, har dem digitalt men bara i 1080p än så länge, kanske dags att uppgradera nu då.

Ser dem alltid kring Jul, mest för att de hade premiär vid denna tid då det begav sig. Hobbit-triologoin ser jag sällan, den känns lite väl animerad för min smak.

2 september 2022 släpper Amazon på den nya serien... men det rinner mycket vatten under bron tills dess.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade velar att Steven Segall och Nicholas Cage skulle haft huvudroller så det blivit mer klass på filmen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Kanske när Legolas åker snowboard på en sköld nedför en rappa och skjuter 10 orcher under tiden. Snabelsurfar han inte också i tredje filmen.

Typ sådana grejer.

Låt säga att de töntiga Legolas-scenerna motsvarar en minut av hela trilogin på 11,5 timmar, dvs ca 0.15% av speltiden. Enligt mig räknas inte en film som barnslig när det handlar om en sån mikroskopisk del.
Tycker jag i alla fall.

Permalänk
Medlem

Har sett första filmen, som är ganska innehållslös men ganska snyggt gjord. Andra filmen har jag försökt ta mig igenom ett par gånger, men hittills inte orkat. Outsägligt enformig och tråkig. De bara går och går och går. Trean har jag av förklarliga skäl inte sett.

Jag förstår verkligen inte hajpen...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

11 år nyare film menar väl egentligen? Sagan om de två tornen kom 2002 medan andra bilbo filmen kom 2013.

Finns väldigt mycket som är ändrat från böckerna speciellt i detaljerna även om i helhet följer de böckerna. I böckerna var inte Sauron ett torn med ett öga.

De nya 4k versionerna har fått kritik att de är väldigt bleka, färglösa mot full hd blurayen.

Att skriva namnet på svenska borde vara en hädelse! Det heter Buckland!

Färglösa? Snarare en korrekt färgton då istället för vad som hände med just bluray uppdateringen:
"The original Blu-Ray experience hardly did Lesnie's vision justice. Though the extended editions offered oodles of additional LOTR content, the remastering process used for the movies resulted in an infamous greenish-blue tint thrown over practically the entire runtime. This change in color timing proved jarring for many fans who were distracted by oddly-colored skies, spider veins on actors, and off-color darks and lights which were truer blacks and whites in their initial theatrical release."

Över lag har 4k versionerna hyllats av nästan varje kritiker, faktiskt sett väldigt lite negativ kritik gällande 4k versionen.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Fyra gånger fick jag det till...
DVD
Blu-ray (extended edition)
UHD
iTunes
...Blade Runner och Alien är de enda andra filmer där jag är lika "knäpp" och köper om och om igen... Blade Runner är nog den som blivit köpt i flest olika versioner och utgåvor.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Såg alla tre helt nyss nu i Dolby Vision och Dolby Atmos.

Permalänk

Osäker om jag köpte alla tre eller bara 1:an, det var i alla fall DVD på en second hand. Är inget super fan av LotR, gillar the Hobbit filmerna mer, böckerna har jag inte läst.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dr904:

Nu känner jag mig gammal...

Håller med, tiden går fort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoxonMicke:

Osäker om jag köpte alla tre eller bara 1:an, det var i alla fall DVD på en second hand. Är inget super fan av LotR, gillar the Hobbit filmerna mer, böckerna har jag inte läst.

Tvärtom för mig, gillade inte alls Hobbit-filmerna. Kändes som att de försökte kompensera bristen på handling med massa effekter.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

riktig nice i Dolby Vision/Atmos, på en OLED TV såklart.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C