Sagan om ringen (filmen) fyller 20 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Såg alla tre helt nyss nu i Dolby Vision och Dolby Atmos.

Nice! HDR har jag aldrig brytt mig så mycket om (likaså 4K faktiskt, vanlig bluray duger gott), men ett bra 7.1 Atmos eller DTS-X soundtrack är bannemig en gåva från Jeebus för filmer.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Någon som köpt 4k-utgåvan? Är den värd att införskaffa?

Absolut! Det är utan tvekan det bästa sättet att se trilogin på

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

invänta sin dem menar du väll?

"väl"

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Grym trilogi. Nog min favvo. Såg bara The Two Towers på bio back in the day, men var inga svårigheter att hänga med när man hade läst böckerna.

Har dock bara en utgåva och det är Extended Edition Blu-Ray. Kanske hoppar man på 4K'n nån gång men har varken spelare eller TV som stödjer det hemma.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Tre filmer med halvportioner som är på promenad, halvvägs möter dom lite alver. Sedan tre filmer till med exakt samma handling. Och det här skall vara någon form av klassiker...

Humorn består av att dom har stora fötter

Permalänk
Medlem

Som fristående väsen är väl filmerna helt OK, men så värst mycket gemensamt med böckerna de påstås vara baserade på har de då rakt inte. Känns som att de lagt till och dragit ifrån saker "för det blir coolare för kidsen på film", typ.

Mycket av Frodos personlighet och väsen i största allmänhet går helt förlorad i filmerna. Jag såg filmerna innan jag läste böckerna och som många andra tyckte jag mest Frodo var en gnällig jävel, sen läste jag böckerna och min uppfattning ändrades totalt.

Sen är väl skådespelarna och produktionen i sig helt OK, verkligen, men som sagt, som fristående film då. Man får skita i att jämföra med böckerna alls så blir det ganska bra. Det tycker jag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bara soundtracket (förutom Frodos ögon) är en plåga.

Det finns en 10 timmars öppnings "theme" på youtube. Hur länge klarar ni att lyssna?

Ps. Jag klarar högst 1 minut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Utan tvekan! Tycker den håller bra kvalitet men finns såklart bättre utgåvor av andra filmer men överlag bra och enligt mig ett måste i samlingen

Är det denna ni snackar om?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag och några vänner gick på nattpremiären av första filmen när det begav sig. En kort stund in var filmen felklippt och det blev ett hopp från slutet av Bilbos fest till ingången till Moria. Tog en liten stund innan publiken fattade vad som hänt. Var bara att knalla hem och komma åter nästa dag för att se klart filmen.

Lite som i Smala Sussie när "stockholm" inte skickat med sista akten

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Dags för Disney att köpa rättigheterna och göra en remake.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Köpte/fick i present på VHS när det begav sig. Fick sedan extended edition DVD-boxen i Julklapp. Nu mer har jag lånat trilogin som 4K remux då jag inte har någon UHD-spelare, än. Älskar filmerna enormt och ser dom minst två gånger per år, alltid extended Jag förstår att om man som superfan av böckerna tycker att filmerna är undermåliga, men för mig kom dom i helt rätt tid (11 år när den första släpptes) och kommer alltid vara favoriter för mig hur lite dom än liknar böckerna. "My friends, you bow to no one" är för mig den vackraste scenen någonsin i film, alla kategorier.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pecken:

Jag och några vänner gick på nattpremiären av första filmen när det begav sig. En kort stund in var filmen felklippt och det blev ett hopp från slutet av Bilbos fest till ingången till Moria. Tog en liten stund innan publiken fattade vad som hänt. Var bara att knalla hem och komma åter nästa dag för att se klart filmen.

Lite som i Smala Sussie när "stockholm" inte skickat med sista akten

Jag har länge önskat att man kunde klippa om filmen sådär, dvs Gandalf hittar ringen hos Bilbo - hoppar upp på en örn, flyger till vulkanen i Moria och droppar den i lavan = sparar oss ca 6 timmars elände!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Jackson våldtog Tolkiens värld. Att folk gillar det gör inte saken bättre.

Mja, tyckte och tycker nog att det är en extremt välgjord filmserie. Än idag! Har du sett den förlängda versionen, dvs den enda jag äger...
Bilbo däremot blev lite för utdraget och töntigt i vissa scener.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Någon som köpt 4k-utgåvan? Är den värd att införskaffa?

Jag har kollat reviews och dom är positiva

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dinkefing:

11 år nyare film menar väl egentligen? Sagan om de två tornen kom 2002 medan andra bilbo filmen kom 2013.

Finns väldigt mycket som är ändrat från böckerna speciellt i detaljerna även om i helhet följer de böckerna. I böckerna var inte Sauron ett torn med ett öga.

De nya 4k versionerna har fått kritik att de är väldigt bleka, färglösa mot full hd blurayen.

Att skriva namnet på svenska borde vara en hädelse! Det heter the Shire!

Menade Vattnadal (Rivendell).
På svenska heter the Shire Fylke.
Fylke är ingen bra översättning, borde hetat Länet, Landskapet eller något liknande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Jackson våldtog Tolkiens värld. Att folk gillar det gör inte saken bättre.

Vad är det du inte gillar?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Är fortfarande besviken på filmerna. Tycker det är synd att de gjorde dem så barnsliga.

Vad tycker du är barnsligt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Äre nån film eller tv-serie som gör resandet i en fantasy serie bra?
Enda jag kommer att tänka på är Legend of the seeker, men det är många år sen jag såg den.

Gissar att en helt korrekt bokanpassning skulle endast kunna göras i spelformat,
är inte så många som skulle orka se en film över 120minuter.

Skrivet av Ratatosk:

På svenska heter det Fylke, du tänker kanske på Rivendell.
Fylke är ingen bra översättning, borde hetat Länet, Landskapet eller något liknande.
Rivendell överstt till Klyfte? Nja inte heller hundra, men svårt, kanske Djupdal eller liknande.

Rivendell = vattnajökull nej vänta nu, blev fel i komprimeringen.
Kommer att tänka på Socken när det kommer tilll Shire.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magma86:

Någon som köpt 4k-utgåvan? Är den värd att införskaffa?

Kort sagt ej bra:

Permalänk
Medlem

Ni som tycker att dom ändrat för mycket kanske hade önskat ha 200+ namn i varje bok med folk som ska presenteras, 100+ sånger som ska sjungas i varje bok vid olika tillfällen? Kanske ni vill ha en stand alone film för dom 40 extra åren som Frodo är kvar i Shire medans Gandalf letar info om ringen? Jag tycker dom gjorde en väldigt bra basering med filmerna. Dom ghirde filmer som den stora skaran faktiskt kan tänka sig att se på bio. Men bäst hade det kanske blivit som serie. Jag tycker filmerna är bra mycket bättre än böckerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av nick-li:

Äre nån film eller tv-serie som gör resandet i en fantasy serie bra?
Enda jag kommer att tänka på är Legend of the seeker, men det är många år sen jag såg den.

Gissar att en helt korrekt bokanpassning skulle endast kunna göras i spelformat,
är inte så många som skulle orka se en film över 120minuter.

Rivendell = vattnajökull nej vänta nu, blev fel i komprimeringen.
Kommer att tänka på Socken när det kommer tilll Shire.

Ändrade mitt inlägg efter det att du citerat.
Socknen är ganska bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Dags för Disney att köpa rättigheterna och göra en remake.

... och börja utforska nya multimetaverse, typ "Saruman vs. Dr Strange"

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Är det denna ni snackar om?

Yes, jag hade dock inte trilogin i Bluray 1080p innan och hade jag haft det kanske jag inte hade köpt den här. Ljudet och HDR tycker jag håller bra klass men finns som sagt scener där det se lite för "rent" ut jämfört med 1080p-versionen.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Riktigt bra, köpte på DVD men packade aldrig upp, insåg att jag aldrig skulle kolla lågupplöst eller via nån form av analogt media.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Menade Vattnadal (Rivendell).
På svenska heter the Shire Fylke.
Fylke är ingen bra översättning, borde hetat Länet, Landskapet eller något liknande.

Orten?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Vad tiden går fort. Var man verkligen bara 10 år gammal när man såg filmen på bio med morsan?

Minns att jag som 10 åring tyckte att det var ett väldigt dåligt slut på en annars bra film, då fullt ovetandes om att filmen var baserad på en serie böcker och att fler filmer skulle komma...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

haha

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Hade Frodo varit en faktisk bajskorv när filmerna kom ut, och nu hade dom ändrat honom till en "riktig" "hob", så hade det funnits folk som klagat på att det inte såg ut "som förr". Jag tycker de nya releaserna är ganska bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Jackson våldtog Tolkiens värld. Att folk gillar det gör inte saken bättre.

Själv är jag av åsikten att filmerna är värdelösa, men dom är fortfarande decennier bättre än böckerna. Tolkien var överskattad. Låt lynchningen starta.

Permalänk
Medlem

Bara sett bio och extended (DVD)... Jag har fortfarande kvar dessa filmer, en av väldigt få dvd-skivor jag fortfarande äger. Gillar verkligen extramaterialet där de visade hur de gjort alla specialeffekter.

Dock var det ett tag sedan jag såg filmerna, säkert mer än 5 år.

Skulle helst vilja se dom på bio igen. (Har sett att de har visats på bio men har missat vid de tillfällena).