Övervakning av husvagn, utan nätdrift.

Permalänk
Medlem

Övervakning av husvagn, utan nätdrift.

Hej

Söker en lösning till en kameraövervakning för en husvagn.
Husvagnen har varken tillgång till fast bredband eller elnät.

Sneglat lite på kamera från Arlo, denna har tydligen batteri i sig som ska klara 6 månader?
Men hur löser man det hela med uppkoppling, basstationen där filmat material mellanlagras ect.?
2-3 km är det ifrån hemmet.

Tack för svar.
Mvh Jonas

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem

Solpanel och batteri för drivningen och mobilt bredband för nät.

Permalänk
Medlem

Finns någon Arlo med inbyggt 4G, men som de flesta av dessa tjänster så krävs det abonnemang för att utnyttja dem som tänkt.

Sen kan du ta de 6 månaderna med en stor nypa salt, det är nog i absolut bästa fall om du inte har någon aktivitet alls framför kameran och med optimal omgivande temperatur typ 20 grader.

Permalänk
Hjälpsam

Kika på jakt- och åtelkameror, en sopsäck AA batterier och 4g simkort för MMS med bild på det den ser.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tack för tipset.
Komprimerat, allt i ett

Enklast och smidigast måste nog denna lösning bli
Kommer kolla vidare på vad det finns för kameror i detta segmentet.

Skrivet av Fluf:

Kika på jakt- och åtelkameror, en sopsäck AA batterier och 4g simkort för MMS med bild på det den ser.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem

https://bilarmedsladd.se/solar/om.php

Rätt bra för nybörjare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@Fluf, precis.

Jaktkameror är riktigt bra vad gäller övervakning. Tänkte själv skaffa en för att fånga en "typ" som saboterade för mig men det drog ut på tiden och problemet försvann utav sig själv innan jag inhandlat prylarna. Men jag vill minnas att det även finns nattvarianter med belysning som fotar och filmar plus ljuset som den använder syns inte ens av det mänskliga ögat.

@Zezo, kolla YT där finns många videos, tror det heter "trail cam" eller "trail camera".

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget och är du sugen på att använda det även för annat än övervakning?

Det stora problemet är ju egentligen strömförsörjningen. Kameror med 4G-larm finns det ju tonvis att plocka från hyllan och det är rätt plug and play. De lovar ofta x månader batteritid men då gäller det att du kör enbart rörelsetrigger, inget mörkerseende, låg känslighet (så den inte triggar av vinden) och så vidare.

Jag tycker NodCommanders tips är snygg, men priset blir lite "många bäckar små". Kabel, kabelskor, förvaring, 4G-router, en RPi för hemmakodad övervakning..
Kika på typ en Arlo med 4G + https://ecoflow.se/ om du vill ha det hela lite mer integrerat och mindre hemmasnickrat. D.v.s du sätter upp en liten solcellsanläggning som du också kan använda för vardagsförbrukning på sommaren när du är på äventyr. Cirka 8000 för ett paket från ecoflow. Eller kanske rentav ecoflow + 4g-router + vanlig billig wifikamera så kan du ju använda även routern när du är på språng på sommaren.

Permalänk
Medlem

@Kamouflage, instämmer.

Är man uppkopplad via 4G så blir det lite som en smartphone, det suger batteri ganska bra. WiFi är ännu värre på att sluka ström. Det går ju att avhjälpa problemet med en USB powerbank eller annan liknande lösning men det är nog ändå begränsat hur länge systemet kan hålla sig flytande utan att laddas. Har man t.ex. två powerbanks så kan man byta när det behövs, blir mer underhåll och besök till kameran men det går ju. Det finns ju ändå en anledning till att besöka kameran då och då för att se att allt funkar, spindlar eller annat inte smutsat ner linsen etc.

Permalänk
Samsung Sverige

En solpanel modell liten på ett tiotal watt kommer räcka för att ladda 4g- kameran och en ev powerbank

Ifall du får snö där husvagnen står så montera panelen i en extrem vinkel.

Lycka till!

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

@Samsung, aha, räcker det för att ladda en powerbank, hålla kameran i drift och vara uppkopplad mot 4g.

Vilken storlek behöver man och vad kostar en sådan solpanel. Är det problem om den blir snötäckt, antar en powerbank kan hålla systemet flytande ganska länge även om det blir snö på solcellen eller den genererar för lite ström för att ladda. Borde man kunna montera flera paneler för att minska den risken kanske.

Intressant minst sagt då jag vill börja övervaka vissa saker pga diverse problem men oönskat besök och annat löst folk.

Permalänk
Medlem

Reolink har en 4g kamera som går att koppla till solpanel som jag själv grunnar på. Go tror jag den heter landar på typ 2500

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Rekordmedlem

Åtelkameror finns med 4g så de kan skicka bilder om det händer något och en del kan drivas med 12V så det går att hänga på ett rejält stort batteri elllr solceller om man vill kunna lämna den ett halvår.
https://shop.pnjakt.se/grp/atelkameror.php?gclid=Cj0KCQiA_JWO...
https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2744/lockjakt-atelu...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Aha, tack för de svaren. Då finns det prylar och lösningar som fungerar även om det kan innebära att man måste meka ihop något för att få en fungerande lösning eller som passar just ditt behov.

Hade ju varit önskvärt att köra Synology Surveillance Station i dessa jaktkameror men det går ju inte

Permalänk
Medlem

Jag har en raspberry pi med kamera som är kopplad till detta 4G modemet inmin husbil.

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/mob...

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

@nanne, jaha, det var ju riktigt intressant. Kan man då välja betydligt bättre kamera och finns det programvara till raspberry som fixar detta.

Det jaktkameror jag känner till har såklart ganska usel optik och sensor ger ofta dåliga bilder och video nattetid. Men det är ju precis samma problem som med en smartphone. Jag tittade förut på Arecont Vision (AV Costar) IP kameror förut då jag var intresserad av en webkamera för övervakning eller skicka bilder ut på nätet som man sedan sparar och gör om till en video sekvens varje dygn. Deras kameror kostade men var betydligt bättre för dom hade högre magapixel tal och något större sensor jämfört med de flesta Axis kameror.

Men helt klart är raspberry pi alternativet förmodligen ännu mer intressant för min del. Har du tips, länkar etc så är jag intresserad.

Även lite planer på en ADS-B antenn och den Rasberry pi som jag redan har för att kunna skicka upp data mot flightradar24 och radarbox. Inte hunnit sätta mig in i vad jag behöver för antenn etc för att maximera mottagningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Vad har du för budget och är du sugen på att använda det även för annat än övervakning?

Det stora problemet är ju egentligen strömförsörjningen. Kameror med 4G-larm finns det ju tonvis att plocka från hyllan och det är rätt plug and play. De lovar ofta x månader batteritid men då gäller det att du kör enbart rörelsetrigger, inget mörkerseende, låg känslighet (så den inte triggar av vinden) och så vidare.

Jag tycker NodCommanders tips är snygg, men priset blir lite "många bäckar små". Kabel, kabelskor, förvaring, 4G-router, en RPi för hemmakodad övervakning..
Kika på typ en Arlo med 4G + https://ecoflow.se/ om du vill ha det hela lite mer integrerat och mindre hemmasnickrat. D.v.s du sätter upp en liten solcellsanläggning som du också kan använda för vardagsförbrukning på sommaren när du är på äventyr. Cirka 8000 för ett paket från ecoflow. Eller kanske rentav ecoflow + 4g-router + vanlig billig wifikamera så kan du ju använda även routern när du är på språng på sommaren.

Jag använde Anders upplägg som en vägledning till vad som behövdes då jag "elektrifierade" en fristående vedeldat bastuhus. Värmen kommer förstås fortfarande från ved, men nu finns det belysning och laddning för telefoner, högtalare och andra bärbara enheter dag som natt. Man behöver ingen Raspberry Pi, och en MPPT regulator är kraftig overkill. Själv körde jag med en PWM för cirkus 300 Kr från Kjell, en 100W solcell för cirka tusenlappen ifrån Jula och ett begagnat marint 12V batteri som vi hade till övers.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841