windows 11 är det värt att uppgradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det finns fortfarande 2 olika kontrollpaneler i win11. Så, det är lätt att tänka att de fortfarande inte vet vad de sysslar med och tydligen så fick de för sig att vissa viktiga funtioner bör gömmas under fler klick.

Jag har det inne, men har moddat taskbar, startmenyn och windows explorer.

Vad har du moddat med om man får vara nyfiken? Tycker att både utforskaren och kontrollpanelen är kass på på elvan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av franz4:

Vad har du moddat med om man får vara nyfiken? Tycker att både utforskaren och kontrollpanelen är kass på på elvan.

Startisback för 11an. Köpte även start11 men där kan man inte åtgärda taskbar, men kan i alla fall använda win10 stil startmeny.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag körde felsökaren för win update och strax efter poppade win11 upp i updates=)

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Har i veckan provat att lägga in en ren win 11 pro installation på min dator!
Intel Core i9-9900 Processor
ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, S-1151
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix Advanced
Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD
HyperX Fury DDR4 3200MHz 32GB

Första intrycket så tyckte jag att det var helt ok, men efter ett tag så tycker jag att allt är segt.....
Segt att surfa
Segt att spela
Grymt långsam uppstart jämfört med win 10

Uppdateringar som "slår ut" mitt steelseries headset

Grymt besviken
Kommer att återgå till win 10 ASAP

Permalänk
Medlem

Gick förvånansvärt smidigt inledningsvis. Nu efter några månader börjar problemen hopa sig. 1. Det går inte att installera uppdateringar längre.2. Tar flera minuter att väcka från viloläge.3. Fönster i" taskfältet" går inte att förstora. 4. Datorn startar sig själv både från viloläge och när den är helt avstängd. Summa sumarum; Microsoft har återigen pressat fram ett ofärdigt operativsystem som tar energi och humör från användarna. Dessutom säkert halvt panik hos både mjukvaru och hårdvaru tillverkare världen över. Använder min stationära nu...Eftersom jag spelar så måste jag ha windows. Laptopen har jag installerat ubuntu i. Den dagen speltillverkarna börjar göra spel för linux kommer jag att skippa windows för evigt.

Permalänk
Medlem

Har man inga problem med Windows 10 finns det ingen anledning att uppdatera till 11, har man problem med Windows 10 lär dom inte bli mindre bara för att man uppdaterar till 11...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av franz4:

Gick förvånansvärt smidigt inledningsvis. Nu efter några månader börjar problemen hopa sig. 1. Det går inte att installera uppdateringar längre.2. Tar flera minuter att väcka från viloläge.3. Fönster i" taskfältet" går inte att förstora. 4. Datorn startar sig själv både från viloläge och när den är helt avstängd. Summa sumarum; Microsoft har återigen pressat fram ett ofärdigt operativsystem som tar energi och humör från användarna. Dessutom säkert halvt panik hos både mjukvaru och hårdvaru tillverkare världen över. Använder min stationära nu...Eftersom jag spelar så måste jag ha windows. Laptopen har jag installerat ubuntu i. Den dagen speltillverkarna börjar göra spel för linux kommer jag att skippa windows för evigt.

Känner ingen igen något av de problemen du har. Fungerar mycket bra på den Windows 11 datorn jag använder varje dag. Startar på typ 10 sekunder från viloläge eller avstängt t.ex.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ja 11an är mycket trevligare. Gillar ui och för första gång länge kan jag se mig själv ha kvar Windows på min stationära för diverse spel.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Någon mer som får det här felet på windows update?
2021-10 .NET Core 3.1.20 Update for Windows 11 for x64 Client (KB5007050)
Installationsfel - 0x80070643
Har provat precis allt jag kan komma på men fixar inte att lösa det.

Permalänk
Hjälpsam

När jag bootade upp, tjatade MS på mig att "uppdatera", nu har jag startat en uppdatering, får se om jag ångrar mig.
Inga planer på att avstå, men hade nog tänkt skjuta det framför mig lite längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av franz4:

Någon mer som får det här felet på windows update?
2021-10 .NET Core 3.1.20 Update for Windows 11 for x64 Client (KB5007050)
Installationsfel - 0x80070643
Har provat precis allt jag kan komma på men fixar inte att lösa det.

Avvakta om det inte är kritiskt, MS brukar fixa sådant via en senare uppdatering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har skaffat mig en ny Lenovo legion 7 som på paketet ska komma med win10. Undrar om det är lika bra att uppgradera till win11 direkt? Innan jag börjar använda datorn regelbundet.
Min nuvarande är en 11år hp med win7, så har aldrig anvät win10 förutom lite på jobbet.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Har skaffat mig en ny Lenovo legion 7 som på paketet ska komma med win10. Undrar om det är lika bra att uppgradera till win11 direkt? Innan jag börjar använda datorn regelbundet.
Min nuvarande är en 11år hp med win7, så har aldrig anvät win10 förutom lite på jobbet.

I det läget skulle jag nog uppgradera direkt istället för att vänta. Men kör själv inte 11 på någon dator än och känner inget behov av att uppgradera dom.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

Jag har gått över till W11 och ångrar det inte. Snyggare och fräschare. Sedan blev ju datorn snabbare också (gjorde helt ny installation) som jag inte gjort på många år så det var dags.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en ny dator som jag ska bygga ihop nu närmsta veckan, har inte köpt något windows ännu, tänkte köpa någon billigare nyckel online till win10 först och sedan kanske uppdatera till 11 senare. Är det fel tänkt?

Ska man köra 11 direkt?

Det är en 12600k processor med ett MSI PRO z690-A wifi mobo, 32GB ram, 1TB Samsung 980 ssd för info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Jag har köpt en ny dator som jag ska bygga ihop nu närmsta veckan, har inte köpt något windows ännu, tänkte köpa någon billigare nyckel online till win10 först och sedan kanske uppdatera till 11 senare. Är det fel tänkt?

Ska man köra 11 direkt?

Det är en 12600k processor med ett MSI PRO z690-A wifi mobo, 32GB ram, 1TB Samsung 980 ssd för info.

Jag skulle köra på Windows 11 rakt av

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hade tänkt avvakta med 11:an men Microsoft store krånglade (i 10:an) av någon anledning och inget jag gjorde lyckades lösa det så drog igång uppdateringen till 11:an som sista hopp och det löse problemet. Gick supersmidigt att uppdatera till 11:an verkligen, trodde det skulle bli problem med något iaf men icke. Spelen flyter lika eller bättre känns det som. Blir dock inget ny-installation ännu, så mycket jobb att få allt som man vill ha det. Det enda som stör mig är "egenskaper" listen som man måste utöka varje gång. Ska köra det där reghacket idag så man slipper extra momentet.

Permalänk
Medlem

Körde in elvan på min laptop idag bara för att se o känna efter själv o för att kunna bekräfta det jag redan misstänkte; japp, win11 är ett jävla skämt. Startmenyn, taskbaren o alt-tabben är ju nerfad. Dessutom har dom FORTFARANDE inte fixat klart det svarta temat än, o som dessutom har blivit mindre mörkt också vilket i min bok bara är en nackdel. Enda jag ser som förbättrat är inställningarna, men den är man ju inte inne i så pass ofta att den på nåt sätt skulle överväga nackdelarna. Skulle inte rekommendera den här skiten för nån.
Som tur är så kör jag laptopen till 99.9% för att Parseca in på min stationära med, så jag slipper bry mig så mycket om att elvan förpestar den. Tian kommer däremot ligga kvar på stationära fram tills jag orkar pröva mig på Linux igen.

Permalänk
Medlem

Vaknade upp och såg att jobbets alla datorer helt utan förvarning har uppgraderats med win 11 under natten? wtf?!
Har återställt till den tidigare versionen men nu efter 30 minuter kommer meddelandet "Nu har Win 11 installerats och du kan starta om datorn" ploppat upp.
Vad fan!
Hur gör jag så att inte den uppdateringen installeras ALLS!?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Yorgo_:

Vaknade upp och såg att jobbets alla datorer helt utan förvarning har uppgraderats med win 11 under natten? wtf?!
Har återställt till den tidigare versionen men nu efter 30 minuter kommer meddelandet "Nu har Win 11 installerats och du kan starta om datorn" ploppat upp.
Vad fan!
Hur gör jag så att inte den uppdateringen installeras ALLS!?

Har inte jobbet en IT-avdelning med domänanslutna datorer?

Gruppinciper är ditt bästa val

Permalänk
Medlem

Drog in Win 11 i samband med Alder Lake uppgraderingen. Inga som helst problem och lirar hur bra som helst.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet status på att kunna köra androidappar i win11? Är det igång i insider än? Det är en efterlängtad funktion här.

EDIT: svarar mig själv. Det funkar i insider tydligen. Då går jag väl med där