Intels bästa referenskylare för "Alder Lake" blir med aluminium

Permalänk
Melding Plague

Intels bästa referenskylare för "Alder Lake" blir med aluminium

När Intel gör nya referenskylare för "Alder Lake" kan en modell blir bättre än usel. Den så kallade toppmodellen får kylflänsar i aluminium.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Bara jag som tycker att den påminner om första versionerna av Iron Man's Arc Reactor (från filmerna)?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Va? Ska de överge plast!?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Fancy!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Det mesta av de få flänsarna verkar sitta utanför shrouden och därmed inte få mycket luftflöde. Gissar att denna inte är så mycket bättre än den i plast...

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Bara jag som tycker att den påminner om första versionerna av Iron Man's Arc Reactor (från filmerna)?

Känns som att det är tanken. Nya GPU:erna kallas ju "Arc"

Permalänk

En valfri toppkylare från ali express är bättre!

Permalänk
Medlem

Påminner lite om en lotusblomma uppifrån. Det ser ju fint ut. Om man inte bryr sig om ljudnivå, temperatur eller throttling...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Mer skrot till sopberget. 🙄

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tror det är bättre att låta dom som är hemma på cpu kylare få bygga bra kylkroppar...
Bättre att Intel och AMD gör cpu sen lämna över kylkropparna till dom som kan bygga dom...
Alla skulle tjäna på de

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Mer skrot till sopberget. 🙄

Sälj på metall återvinningen och få 2kr, ligger oftast närmare än skroten 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

inte helt olik gamle klassikern Zalman cnps80g

Permalänk
Medlem

Men varför är den monterad på PCIe platserna, borde fungera bättre om den är monterad på processorn. 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Men varför är den monterad på PCIe platserna, borde fungera bättre om den är monterad på processorn. 😋

Du har en poäng...

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Men varför är den monterad på PCIe platserna, borde fungera bättre om den är monterad på processorn. 😋

Det är det senaste, vi är inne på 12th gen nu. Kylare på CPU-sockeln är ju såå 2020

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Nån har tidigt postat bilder på ett gaskök. Tycker faktiskt den påminner om en sån brännare

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Men varför är den monterad på PCIe platserna, borde fungera bättre om den är monterad på processorn. 😋

Haha, bra observation. Tycker att det ser ut som en vattenkylare sitter på processorn på första bilden. Förmodligen har personen bara kopplat in den för att visa hur den ser ut med belysning, men var inte intresserad av att använda den.

Permalänk
Medlem

Pinsamt...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

De duger säkert i färdigbyggda datorer men när man köper en processor löst lär ju de flesta köpa en tredjepartskylare? I alla fall hälften av dessa lär hamna på skroten efter att de har legat i kartongen i några år. Rätt onödigt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Wow. Vad generöst av dem. Särskilt med tanke på hur skållheta de senaste Intel-processorerna har varit med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det här med vettiga namn....
RH1 = Really Hot
RM1 = (Al)ready Molten

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Alltså, jag tycker den var lite snygg ändå.

Permalänk
Medlem

Rätt patetiskt att intel "inte kan(inte vill?)" göra en cpu kylare som åtminstone matchar kylare för 200-300kr, skamligt 🙄

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Wolfkin:

Men varför är den monterad på PCIe platserna, borde fungera bättre om den är monterad på processorn. 😋

Haha ja. Väldigt bra fråga.

Den kanske är tänkt som dekoration?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Rätt patetiskt att intel "inte kan(inte vill?)" göra en cpu kylare som åtminstone matchar kylare för 200-300kr, skamligt 🙄

Kunskaperna kanske inte sträcker sig så långt...Det är bättre att inte skicka med någon...inte ens datorbyggarna verkar ha kunskaper...har några Dell med egen lösning...funkar ju...eftersom kylningen brukar vara en del av lådan...iallafall förr...

AMD är nog inte bättre men den med RGB som kom med 2700 & 3700 passar mina 3400G...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Sötast

Aluminium i en kylare?
Intel är verkligen nyskapande, skall bli häftigt att se andra kylartillverkare följa i deras spår!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Haha, bra observation. Tycker att det ser ut som en vattenkylare sitter på processorn på första bilden. Förmodligen har personen bara kopplat in den för att visa hur den ser ut med belysning, men var inte intresserad av att använda den.

Jo det är troligen vad som är idéen här, visa upp utseendet och belysning. Själv hade jag nog valt att placera kylaren brevid moderkortet än att placera den på en udda plats på moderkortet.

Permalänk
Avstängd

Väldigt många som har bestämda åsikter om något de aldrig ens har haft i handen och än mindre testat.

Jag tenderar dock att hålla med, men inväntar riktiga test.

Permalänk
Medlem

"... blir med aluminium." ?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Så länge priset är under 1000kr, blir det garanterat köp av kylaren. I fall den säljs löst!

Visa signatur

9900k på vatten