Micron: "Brist på DDR5-minnen till andra hälften av 2022"

Permalänk
Melding Plague

Micron: "Brist på DDR5-minnen till andra hälften av 2022"

Brist på ström- och spänningsregulatorer ligger bakom att hyllorna gapar tomma på DDR5-moduler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hoppar över Alder Lake denna gång. DDR5 är ändå inte moget i dagens läge. Blir nog en AMD Zen 4 istället.

Permalänk
Medlem

Kanske lagom till Zen 4 och Raptor Lake.
Vi får se om jag kan hålla mig från att uppgradera då.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Tänkte mig nog en 16 kärnig Zen3+ och vara kvar på DDR4 ett bra tag till

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Q1 blir minnen billigare ska ni se.
Ddr4or får gå an tills vidare.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

tur jag fick tag på 32gb ddr5 5200mhz kingston fury nu då sista sekund det rular på med min 12900K@5100mhz kör jag och windows 11 jag får 830 poäng i single score på cpu performance i cpu-z ska köra mer tester och cinebench mm. har inte hunnit gjort så mkt mer tweaking än på nya bygget fullt upp.

cpu-z score

nu hoppas jag andra har möjligheten att skaffa ddr5 minnen dock behöver dom nog växa till sig mer som ni säger.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Tur att grafikkorten är så dyra så man har ingen lust att bygga nytt hursomhelst!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Men en ironisk betraktelse från nån som är född på tidigt 60tal.
202x talet stavas brist, restriktioner och brist, och dyrsamhälle.

Det var inte mer än tre år sedan, jag kunde känna mig köpsugen och cykla ned till NoN för att spontanköpa ett mellanklass grafikkort, senast var XFX 5600 xt för 3400 sek.

Permalänk
Medlem

Det är lugnt. Har inte mjölkat klart 1200 sockeln ännu. Köpte en 10600k som en mellanuppgradering från 4790k då allt är så dyrt just nu.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Är inte detta mycket oroande, rent galloperande inflation om än på enskilda produkter, ännu. (bortsett från el som redan är galloperande) som i sin tur kommer får genomslag på allt vi konsumerar.
Så är det här inte oroande som f_n ?
För entusiast folket som många av oss är?
Vi gillar hårdvaran/tekniken och pysslet.
När vi entusiaster inte har råd, vad händer då? När den näringskjedjan krakelerar, och vi hobbyister slutar pga kostnad.
När Swec, tvingas visa upp produkter som flertalet inte har möjlighet att köpa? Var är vi då?

Titta på dynamiken här, på knappt tre år. Har Pc marknaden gått från att vara rimligt överkommlig på hobbyist nivå, till nu snart sagt oöverkommlig.

Jag gillar Hifi, där är detsamma. Med upp mot 20 procent högre priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Är inte detta mycket oroande, rent galloperande inflation om än på enskilda produkter, ännu. (bortsett från el som redan är galloperande) som i sin tur kommer får genomslag på allt vi konsumerar.
Så är det här inte oroande som f_n ?
För entusiast folket som många av oss är?
Vi gillar hårdvaran/tekniken och pysslet.
När vi entusiaster inte har råd, vad händer då? När den näringskjedjan krakelerar, och vi hobbyister slutar pga kostnad.
När Swec, tvingas visa upp produkter som flertalet inte har möjlighet att köpa? Var är vi då?

Titta på dynamiken här, på knappt tre år. Har Pc marknaden gått från att vara rimligt överkommlig på hobbyist nivå, till nu snart sagt oöverkommlig.

Jag gillar Hifi, där är detsamma. Med upp mot 20 procent högre priser.

Skulle tro att PC blir en verklig nischprodukt framöver, konsolerna blir normal gaming och PC för de extra rika. En ’mellanklass’ dator har ju mer eller mindre dubblerats på två-tre år...

Brist på processorer, ram, grafikkort, nätagg, ...

Tråkigt såklart att det ska vara så, men finns inte mycket att göra. Tror inte tillverkarna kommer halvera priserna igen för att vara snälla direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle tro att PC blir en verklig nischprodukt framöver, konsolerna blir normal gaming och PC för de extra rika. En ’mellanklass’ dator har ju mer eller mindre dubblerats på två-tre år...

Brist på processorer, ram, grafikkort, nätagg, ...

Tråkigt såklart att det ska vara så, men finns inte mycket att göra. Tror inte tillverkarna kommer halvera priserna igen för att vara snälla direkt

Det syns redan tydligt nu, när Swec snart sagt är en hemelektronik/konsumemt site. Clockers är sedan ganska länge lika med noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle tro att PC blir en verklig nischprodukt framöver, konsolerna blir normal gaming och PC för de extra rika. En ’mellanklass’ dator har ju mer eller mindre dubblerats på två-tre år...

Brist på processorer, ram, grafikkort, nätagg, ...

Tråkigt såklart att det ska vara så, men finns inte mycket att göra. Tror inte tillverkarna kommer halvera priserna igen för att vara snälla direkt

Så galet ironiskt, från "Pc för alla" för 20 år sedan till Pc för få numer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Så galet ironiskt, från "Pc för alla" för 20 år sedan till Pc för få numer

Beror ju lite på hur stränga reglerna är för att kalla något för PC. En modern Android eller Ios telefon kan ju i väldigt många fall ersätta det man tänker på när man säger/skriver "PC". Speciellt för privatpersoner. Men samtidigt borde ju verkligen en telefon kunna klassas som en personlig dator.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Beror ju lite på hur stränga reglerna är för att kalla något för PC. En modern Android eller Ios telefon kan ju i väldigt många fall ersätta det man tänker på när man säger/skriver "PC". Speciellt för privatpersoner. Men samtidigt borde ju verkligen en telefon kunna klassas som en personlig dator.

Det var en reflektion över hur teknik och tidsanda förändras, och hur snabbt vårt förhållande anpassas till/efter det.
Pc började dyrt, snabbt billigare och mer tillgängligt för alla, till var alla.
Nu vänder det och PC blir allt kostsamt och allt mer otillgängligt.
Det är intressant.
Mobila enheter, är som du väl vet, en helt annan utveckling. OM nån på allvar tror att mobila och avskaffande av personlig integritet Inte går hand i hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Beror ju lite på hur stränga reglerna är för att kalla något för PC. En modern Android eller Ios telefon kan ju i väldigt många fall ersätta det man tänker på när man säger/skriver "PC". Speciellt för privatpersoner. Men samtidigt borde ju verkligen en telefon kunna klassas som en personlig dator.

Det är paradoxen. 1989 så kostade en PC 40 000 för enkelhetens skull, många minns då det faktiskt var möjligt att att byta in ram mot ram och få det värderat per megabite.
Sen kom personalpc, och den verkliga evolutionen och så stor del av befolkningen hade en rimlig om än onödigt dyr sådan. Dell kossann t ex. jag var verksam i cykelbrancen då, men såg affärer i Personal pc. Uppgraderingsfrekvensen var helt galen.
Mobila enheter som växt fram under de senaste 10 åren...
Mobila enheter i symbios med globala kontroll/styrfunktioner är en annan och början på ett mycket dystert kapitel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Det syns redan tydligt nu, när Swec snart sagt är en hemelektronik/konsumemt site. Clockers är sedan ganska länge lika med noll.

Beror nog delvis på att vinsten av att överklocka har minskat. Tack vare boost-teknik klockas både CPU och GPU så högt som möjligt baserat på aktuell last, temperatur och strömförbrukning. Att istället konstant köra dem i en hög hastighet slösar bara ström och gör allt onödigt högljutt och varmt. Finns snarare mer att vinna på att undervolta så långt som möjligt så Boost fungerar effektivare.

Dessutom har man sedan länge åtminstone med Intel varit tvungen att köpa en relativt dyr K-CPU för att den ska vara upplåst, så tjusningen med att köpa en budget-CPU för en tredjedel av priset och överklocka så den matchar de dyraste modellerna har också försvunnit.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hoppar över Alder Lake denna gång. DDR5 är ändå inte moget i dagens läge. Blir nog en AMD Zen 4 istället.

Prövade z690 tuf och 12600k men hade en jädrans massa problem med bsod, ram som inte ville funka rätt och att man verkligen borde använda win11 istället för 10..

Blir nog också väntning på zen4 och när ddr5 kommit i bättre volym. Lär ju bli mycket bättre hastighet och CL då.
Överklockare som redan kör på över 6000 MHz cl28 så lär ju nog inte dröja länge innan 7000 och ännu lägre CL blir uppnått och det kommer säkerligen börja dra ifrån Ddr4 ganska så rejält då

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

En tidig julklapp för alla som tänkt, eller försöker köpa komponenter med andra ord. I god jul anda 🎄🎅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

tur att ingen vill ha micron minnen dårå

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av dakke:

tur att ingen vill ha micron minnen dårå

Gäller inte bara Micron. Som det är nu kan man inte få tag på minnen från någon tillverkare.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner